Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Udržitelnost, nebo greenwashing? Odpovědné firmy mohou získat konkurenční výhodu

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
13. 3. 2024
Jak na podnikání

Společenská odpovědnost podniků (CSR) a environmentální, sociální a správní řízení (ESG). Dvě oblasti, které jsou při řízení firem stále důležitější. Jsou v dnešní době už opravdu nutné? Podíváme se na to v dalším díle speciálu Jak na podnikání.

Kdo dnes není environmentálně uvědomělý, neměl by se snad o rozjezd vlastního byznysu ani pokoušet. Je to móda, která časem přejde a nahradí ji jiná posedlost, nebo je to oblast, bez které se podniky, které chtějí být úspěšné, už nikdy neobejdou?

Je rozdíl mezi ekonomicky a environmentálně udržitelným podnikáním? Je vůbec pro ekologickou uvědomělost na trhu dost zákazníků? Nebo ji podniky jen předstírají a praktikují tak greenwashing? Je jedinou cestou odpovědnost nařídit legislativou?

Jsou to složité otázky, a proto je vhodné si v oblasti udržitelnosti v podnikání udělat pořádek.

Společenská odpovědnost podniků (Corporate Social Responsibility, CSR)

Společenská odpovědnost podniků zahrnuje všechny aktivity, kterými podnik pozitivně působí na své okolí, komunitu a životní prostředí. V ekonomické oblasti odmítá veškeré neetické praktiky a korupci, soustředí se na dobré vztahy s akcionáři, zákazníky i dodavateli, a zabývá se dlouhodobou udržitelností podnikatelského modelu.

Do sociální oblasti patří především dodržování lidských práv a respektující přístup k zaměstnancům, ale najdeme tu i dodržování pracovních standardů, programy na podporu neziskových organizací a komunitních aktivit, dárcovství a dobrovolnictví.

environmentální oblasti se podniky věnují aktivitám zaměřeným na ochranu životního prostředí, cirkulární ekonomiku a šetrné zacházení s materiálními zdroji, vodou a energií.

Environmentální, sociální a správní řízení (Environmental, Social, and Governance, ESG)

Rámec ESG stanovuje kritéria, podle kterých budou podniky reportovat svou společenskou odpovědnost. V roce 2025 budou poprvé o pozitivních i negativních dopadech své činnosti zpracovávat report za uplynulý rok vybrané podniky, o rok později se přidají velké společnosti, rok 2027 je klíčový pro malé a střední podniky obchodované na regulovaném trhu a od roku 2029 (za rok 2028) se reportovací povinnost dotkne i společností ze třetích zemí, které mají v EU alespoň jednu pobočku a obrat nad 150 milionů eur (3,8 miliardy korun).

Jak na podnikání

Finmag.cz vám přináší sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnujeme se v ní tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotný obchod. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.

Zjednodušeně řečeno se bude muset podnik v reportu vyjádřit ke všem bodům společenské odpovědnosti a ke zveřejněné zprávě se následně dostanou investoři, banky, obchodní partneři, zákazníci, dodavatelé i regulační orgány. Kritéria jsou rozepsaná do jednotlivých složek, které jsou popsané měřitelnými ukazateli a tím pádem porovnatelné v čase i mezi podniky navzájem.

Firmy, kterých se tato povinnost týká nebo se bude týkat v nejbližší době, si proto musí včas nastavit systém sběru a vyhodnocování dat vykazovaných v reportu.

Pohled zákazníků a Greenwashing

Společenská odpovědnost a ochrana životního prostředí jsou v současné době fenomény, které hýbou trhy ve vyspělých zemích. Nebo by se to alespoň mohlo zdát z mediálního prostoru. V každém případě mají zákazníci (pokud si to mohou finančně dovolit) tendenci upřednostňovat společensky odpovědné firmy a jejich produkty před výrobky znečišťovatelů a podniků využívajících neetické praktiky.

Toho jsou si výrobci samozřejmě velmi dobře vědomi, a proto se často snaží vypadat uvědoměleji, než ve skutečnosti jsou. Výsledkem je takzvaný greenwashing, který spočívá v šíření dezinformací ohledně environmentální odpovědnosti s cílem oklamat zákazníky nebo zakrývat reálný dopad aktivit podniku na životní prostředí. Podle společnosti TerraChoice se podniky velmi často dopouštějí jednoho ze sedmi hříchů greenwashingu:

  1. Skrytá směna, skrytý kompromis – jsou vyzdvihovány „zelené“ vlastnosti a ignorovány negativní dopady na životní prostředí (například nulové emise elektromobilů bez zohlednění emisí vzniklých při výrobě elektřiny, na kterou jezdí)
  2. Menší zlo – produkt je prezentován jako nejúspornější nebo nejšetrnější k životnímu prostředí v dané kategorii, ale celá kategorie je přinejmenším problematická (například biosložka v naftě)
  3. Chybějící důkaz, nedostatek důkazů – tvrzení není možné nijak věrohodně a spolehlivě ověřit (například tvrzení o rozložitelnosti bioplastů, která je ale možná jen ve velmi specifických podmínkách)
  4. Vágnost, nejednoznačnost – tvrzení je obecné a nevysvětlené (třeba nápis „eco“ bez dalšího vysvětlení)
  5. Bezvýznamnost – prezentace vlastností, které jsou pravdivé, ale pro spotřebitele hledající udržitelné a k životnímu prostředí šetrné produkty jsou nepodstatné a může se dokonce jednat o zákonem nařízený standard (například lednice bez freonů)
  6. Falešné značky – vlastní obrázky, které ve skutečnosti nejsou podložené certifikací a nic neznamenají, ale ve spotřebiteli evokují dojem, že produkt nějaký standard splňuje
  7. Lež – velmi vzácně se podniky uchylují ke lži, ale ta je většinou velmi rychle odhalena.

Jak se postavit ke společenské odpovědnosti

Asi nejjednodušší by bylo říct, že lhát se nemá a greenwashing je neetický. V současné době je společenská odpovědnost podniků důležitější než kdykoliv dřív, ale protože se jedná o relativně nové téma, nemá jasná pravidla a mantinely. Za odpovědné jsou proto vydávány i praktiky, které nemají s odpovědností nic společného, a proto můžeme v následujících letech očekávat vznik standardů (podobně jako v účetnictví nebo v technologiích), které nastaví měřitelné metriky a závazné postupy.

Na jednu stranu to bude pro podniky nepochybně administrativně i finančně náročné. Na druhou stranu je trend jednoznačný a rychle se na něj nachystat (nebo s ním rovnou počítat při zakládání nové firmy) může být v budoucnu významnou konkurenční výhodou.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!
Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
-5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

corporate social responsibilityenvironmentalismusesgfirmygreenwashingJak na podnikáníodpovědnostpodnikáníspolečenská odpovědnostživotní prostředí
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo