Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

SUV nejsou jen móda aneb Když se byznys řídí podle metru

Oldřich Vávra
Oldřich Vávra
15. 3. 2024

Možná vás překvapí, co všechno ovlivňuje český i světový byznys. Třeba i jen to, jak vysocí vlastně jsme. Rosteme a s námi i věci, které nás obklopují.

SUV nejsou jen móda aneb Když se byznys řídí podle metru
Velká auta nejsou jen módní záležitost, svou velikostí reagují na potřeby trhu (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Možná víte, že nejvyšší národ na světě jsou Nizozemci. Velmi vysocí jsou ale i obyvatelé severských zemí, včetně těch, které patřily k Sovětském svazu. Na horních příčkách žebříčku národů podle průměrné výšky se drží také Černá Hora, Bosna a Hercegovina, Srbsko a Chorvatsko a mezi nejvyšší evropské národy patří dlouhodobě také Češi.

Severo-jižním směrem se tedy Evropou táhne pás populace s vyšším tělesným vzrůstem a je to stav, který trvá už staletí. Ten pás je relativně ostře ohraničený. Sousední národy se tělesnou výškou výrazně liší. Románské národy zůstávají relativně malé, stejně tak například obyvatelé Albánie dosahují v průměru o víc než deset centimetrů nižšího vzrůstu, než jaký mívají národy ze zmíněného pásma.

Pro většinu evropských národů ale platí, že od devatenáctého století jejich průměrná tělesná výška vzrostla, a to minimálně o deset centimetrů. Víme to díky systematickému sledování, místy máme v Evropě data už od konce 18. století a od poslední třetiny19. století jsou antropometrická data o evropské populaci poměrně ucelená. Z těchto dlouhodobých měření je patrná nejen dynamika přírůstku tělesné výšky, ale také to, že se někde časem zpomalila nebo docela zastavila.

Za poměrně rychlé změny v tělesné výšce, pozorované v posledních dvou stoletích, může kromě genů do značné míry výživa a zdravotní péče. V 19. století například patřili mezi nejvyšší lidi na světě obyvatelé USA, ale o výsadní postavení je ve 20. století připravili lidé ze starého kontinentu. Podle odborníků to souvisí se změnou stravovacích návyků (v USA směrem k horšímu) a s úrovní sociálního a zdravotního zabezpečení. Evropané zkrátka byli ve 20. století zdravější než lidé ve Spojených státech a v růstu je předehnali, navzdory světovým válkám, které Evropu postihly mnohem víc než Ameriku.

A jak to souvisí s byznysem či marketingem, na který se zaměřuji na své akademické dráze? V otevřeném globálním prostředí musí firmy, které exportují, svůj sortiment a normy významně přizpůsobovat lokálním trhům. Tedy nejenom módě, kultuře, tradicím a podnebí, ale i tělesné konstituci populace, která se proměňuje mnohem rychleji, než by se mohlo zdát.

Tu proměnu přitom nemusíme dokládat jen tvrdými daty z měření. Stačí se projít po vesnickém domě z 18. nebo 19. století. Nemusíte být ani zvlášť vysokého vzrůstu, abyste se s velkou pravděpodobností uhodili o futra. Kromě dveří se zvětšují třeba i postele: ještě před padesáti lety byly minimálně o deset centimetrů kratší, než bývají dneska. A stejně tak i přikrývky.

Ani populární vozidla typu SUV tedy nejsou jen pouhá móda. I kabiny aut prostě musí být větší, protože pro dnešní postavy by mnohá auta z dob minulých byla krajně nepohodlná.

Demografické trendy a proměna fyziologických charakteristik populace mají zásadní vliv na řadu oblastí průmyslu i obchodu. Například velikosti konfekce jsou stále větší a dále se mění – z dat například vyplývá, že objem prsou evropských žen se zvětšuje. Zdá se také, že obuvníci se budou čím dál častěji setkávat s poptávkou po dámských botách s čím dál větší velikostí.

Jak výrobcům a prodejcům, tak i jejich zákazníkům to celé ještě zpestřuje chaos v používaných velikostních škálách. Antropometrické odlišnosti navíc nelze vyjádřit prostým udáním velikosti a změnou jednoho číselného údaje. Skvělým příkladem je porovnání kotníků u nohou evropského severovýchodu a jihu. Zásadní rozdíly lze pozorovat také v šířce chodidla a výšce nártu. Hodně se mezi národy liší i proporce boků a ramen.

Spotřebitelé se zkrátka proměňují nejen co do chování, ale relativně rychle se vyvíjejí i jejich tělesné schránky. A to byla zatím řeč hlavně o výšce, co teprve šířka…!

Daňové přiznání online

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
4
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Oldřich Vávra

Oldřich Vávra

Odborný asistent a lektor na katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze. Dlouhodobě se věnuje oblasti marketingu a průzkumu trhu.

Související témata

antropologiebyznysdemografieEvropaexportJak na podnikánímarketingpodnikáníPodnikavé ČeskoUSA
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo