Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Co vše dal světu Henry Ford? Vyzkoušejte, jak dobře znáte podnikatelskou ikonu

Gabriel Pleska
Gabriel Pleska
23. 3. 2024
kvíz

V sérii zábavných kvízů představíme deset největších byznysmenů moderní doby. Začínáme tím, ke kterému se jezdili učit řídit výrobu a nasávat inspirativní myšlenky podnikatelé z celého světa. Včetně jednoho z největších továrníků československých. Henrym Fordem.

Co vše dal světu Henry Ford? Vyzkoušejte, jak dobře znáte podnikatelskou ikonu
Henry Ford je taková ikona, že i umělá inteligence má jeho podobu dobře zapsanou (ilustrační obrázek) / Zdroj: Pleska / Midjourney

Podnikání se dá naučit. Dá se soustavně studovat, zkoumat… mravenčí píle, znáte to. A je to tak správně. Ostatně proto pro vás píšeme speciální seriál Jak začít podnikat. Ale stejně důležité, možná ještě důležitější je dívat se okolo sebe, nechat se inspirovat tím, jak to dělají jiní. Zejména ti, kteří se dokázali na věci podívat jinak než všichni ostatní.

Hledali jsme podnikatele a podnikatelky, vizionáře a vizionářky. Hledali jsme jejich žebříčky – a nakonec si sestavili svoje vlastní top ten. Od Henryho Forda po Elona Muska, zhruba. Nejvíc jsme se inspirovali žebříčkem kanadského podnikatele a spisovatele manažerských příruček Eugena Spivaka. Jen byl na náš vkus příliš zahleděný severoamerickým směrem (jediný cizozemec je na něm Jack Ma) a taky po něm nešilhají žádné dámy. Což je – při všem respektu k dějinným danostem a okolnostem – poněkud stereotypní. 

Jak už jsme naznačili, začneme Fordem. Henrym Fordem.

Henry Ford je klasický případ amerického selfmademana, který se vypracoval z ničeho. Narodil se v roce 1863 a otec počítal, že z něho bude farmář, jako byl on sám. Synek ale v 16 odešel z domu do Detroitu, města, kde bublala průmyslová revoluce, a vyučil se zámečníkem. Opravoval parní stroje pro firmu Westinghouse a později pracoval pro významného technologického průkopníka. Kdo to byl, to vám tady neprozradíme, protože to bude jedna z otázek v následujícím kvízu.

V devadesátých letech 19. století začal Ford experimentovat s automobily a v roce 1896 postavil Ford Quadricycle, jednoduché čtyřkolé „auto“ s koly z velocipédu. Prodal ho za krásných 200 dolarů (a později za 60 koupil zpět, mají ho dneska v továrním muzeu).

Nebylo to ovšem jeho první vozítko, už na rodné farmě sestrojil jakýsi parní traktor a parní auto – ale pára se mu nezdála být praktickým pohonem, kvůli váze i kvůli natlakovanému kotli. Později experimentoval i s elektroauty, ale nakonec u něj definitivně vyhrál benzin jako v té době nejpřístupnější řešení.

Ve vznikajícím automobilovém průmyslu se uchytil až napotřetí, když v roce 1903 založil Ford Motor Company (z druhé firmy, kterou zanechal společníkům, vznikl mimochodem Cadillac).

Ve svojí továrně usilovně pracoval na vylepšování nejen produktu, ale především procesu. Lepšími pracovními postupy chtěl docílit snížení nákladů. Jeho vize se totiž lišila od vize většiny ostatních podnikatelů v oboru. Ford si na rozdíl od nich stanovil cíl vytvořit auto pro každého. Nejvíc mu v tom pomohla pásová výroba. S myšlenkou přišli a rozpracovali ji jeho zaměstnanci – a Ford byl nadšen. Přesně to zapadalo do jeho vidění světa a představy o průmyslové výrobě nové doby. Masové výroby obrovského množství laciných, dostupných výrobků. Jako byl jeho první sériově vyráběný vůz, slavný model T, přezdívaný Tin Lizzie, plechová Líza.

Jeho systém organizace práce a řízení výroby zahrnoval kromě pásové výroby samotné i řadu nových a ve své době revolučních myšlenek, pokud jde o přístup k dělníkům. I když odbory a odboráře nesnášel a jeho firma je v továrně nechala žít jako poslední z velkých automobilek.

V následujícím kvízu si můžete vyzkoušet, co o velkém inovátorovi, jeho životě a díle víte. A když vědět nebudete, nebojte, všecko prozradíme. A dopředu říkáme: příště to bude těžší, příště bude sám pan Rockefeller!

1/10Henry Ford se „vyučil“ u jiného slavného byznysmena své doby. Byl to…

2/10Co Henry Ford udělal pro zlepšení kvality života svých zaměstnanců?

3/10A to nebylo všechno, dělníky Ford potěšil v roce 1914 ještě jednou věcí.

4/10Kolik let se vyráběl legendární model T?

5/10Barevná paleta, ve které se prodával průlomový Ford T, byla značně omezená. V jakých barvách se dal koupit?

6/10Který bezpečnostní prvek zavedl Ford do všech svých aut? Byl v tom první na světě.

7/10Zatímco čeští komunisti jezdili do Moskvy učit se, jak někomu zakroutit krkem, kapitalisti se jezdili učit k Fordovi, jak zakroutit krkem nákladům a neefektivitě. Konkrétně tedy jeden z nejvýznamnějších. Byl to…

8/10Synovi Ford automobilku nepředal. Má v podniku dnes rodina nějaký podíl?

9/10Kde se vzala inspirace pro automatizovanou montážní linku, kterou Ford ve své továrně zavedl?

10/10Henry Ford taky byl filantrop, jak se sluší na správného magnáta (kromě Montgomeryho Burnse ovšem). Co založil?

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Gabriel Pleska

Gabriel Pleska

Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz.

Související témata

automatizaceautomobilový průmyslFordHenry Fordkvízpodnikáníprůmyslprůmyslová revoluce
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo