Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Auta, vlaky, tramvaje ale i ocel, zbraně a stroje. Jak dobře znáte průmyslníka Emila Škodu

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
6. 1. 2024
kvíz

Strojírenství je v Česku dodnes významným segmentem české ekonomiky. Výrazně se o to zasloužil především jeden muž: Emil Škoda. Co víte o slavném podnikateli, který vždycky dokázal předpovědět, o co bude na trhu zájem? Otestujte se v našem kvízu.

Auta, vlaky, tramvaje ale i ocel, zbraně a stroje. Jak dobře znáte průmyslníka Emila Škodu
Emil Škoda / Zdroj: Wikimedia Commons

V našem seriálu kvízů o slavných podnikatelích jsme začínali Emilem Kolbenem, pak jsme se vás ptali na Václava Laurina a Václava Klementa, pak jsme se zaměřili na Františka Křižíka. V anketě Hospodářské komory Česko-slovenský podnikatel století obsadil druhé místo Emil Škoda, o němž je dnešní kvíz.

Škoda rozjel v Plzni z původně malé továrničky velký kolos, který patřil po desetiletí mezi největší podniky v Evropě. Postupně přidával další a další segmenty strojírenské výroby. Budoval slévárny, kovárny, ocelárny, dokonce i vlastní železniční dráhu. Jeho jméno dodnes nesou tramvaje, lokomotivy či nákladní vozy.

Gró podnikání Emila Škody ale leželo jinde: plzeňská Škodovka se dlouho zaměřovala na výrobu strojního zařízení a těžký průmysl. Roku 1890 ale vsadila na nový segment, který se stal jejím hlavním programem: zbrojní výrobu. Ještě před vypuknutím první světové války se tak Škodovy závody staly největší zbrojovkou v Rakousko-Uhersku.

Emil Škoda byl před konkurencí vždy o krok napřed. Dobře věděl, že průmyslová revoluce potřebuje kvalitní ocel, války, které zmítaly Evropou, se neobejdou bez kvalitních a moderních zbraní a malé strojírenské továrny už nemají ve světě místo.

I kvůli tomu svůj podnik neustále posouval a rozšiřoval. Aby měl na investice, souhlasil s tím, že v roce 1899 přemění rodinný byznys na akciovou společnost. O rok později zemřel, Škodovka ale z jeho vizionářství těžila další desetiletí. Než byl podnik v roce 1945 zestátněn…

Když se ovšem řekne Škoda, ve světě je toto jméno spojované hlavně s automobilkou Škoda Auto. Ta vznikla odkoupením výroby Václava Laurina a Václava Klementa až 25 let po smrti Emila Škody. Přesto se jeho jméno s nejúspěšnější a největší českou firmou neodmyslitelně pojí.

Jak moc dobře znáte průkopníka tuzemského strojírenství? Otestujte se (pozor, dnes to bude těžké).

1/9
Po studiích vyrazil Škoda na praxi kromě jiných zemí nakonec i do Pruska. Proč se z něj vrátil domů?
Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

Emil Škodahistoriehospodářská komorakvízPlzeňpodnikánípodnikateléstrojírenstvíŠkodaŠkodovka
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo