https://www.finmag.cz/technologie/454555-temu-shein-a-dalsi-zbytecny-humbuk-malym-e-shopum-se-dari-i-tak
Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak
Unikátní nabídka a věrní zákazníci. Dvě věci, které malým e-shopům v masivní záplavě online tržišť udržují jejich pozici na trhu. A co víc, ony dokonce i rostou. Na hodnocení dopadů vstupu Temu a podobných na český trh je tak stále ještě brzy, píše v komentáři k aktuální kauze kolem online tržiště Temu šéf české e-shopové jedničky Shoptet.
Marketplace bylo jedno z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos. Nejdříve šlo o evropské hráče, které ale aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Její nástup byl agresivní, což umocnilo to, jak moc je vidět napříč marketingovými kanály.
Soudě podle reakcí z trhu navíc nenechává nikoho spát a stále častěji se objevují negativní reakce. Řeší se už známé problémy jako padělky, otázky vyvolává bezpečnost a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis.
Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Na takové hodnocení je ale ještě příliš brzo: situaci bych v tuto chvíli viděl hlavně jako zkušební období u zákazníků.
To pravé zhodnocení úspěchu strategie (nejen) čínských tržišť nás teprve čeká. Jejich pozice bude jasná až poté, co odezní masivní marketingové kampaně. Už v minulosti tu totiž podobné případy v rámci CEE regionu měli; podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee.
Právě Shopee, která tehdy prakticky vytapetovala online i fyzický prostor agresivním marketingem, ale ukazuje na možná úskalí. Spálili u toho obrovské množství peněz, ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic.
Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu. A i pro Temu či Shein je v kontextu globálního trhu Česká republika jen relativně malou příležitostí.
Je také dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou zejména nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci.
Tedy klasičtí retailoví hráči: řetězce velkých nadnárodních společností.
To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu našich e-shopařů. Bylo tomu už tak loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Čísla malých a středně velkých e-shopů tak i nadále rostou, v únoru jsme zaznamenali jejich 24% růst a podobně na tom byly i v lednu.
Situaci bych tak rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky.
Aktuální humbuk kolem marketplace bych tak viděl obdobně jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou z podobných situací vyjít ještě silnější.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak zfalšovat recenze na Google? Prověřili jsme službu, která porušuje zákony
Pálí miliardy, obchází zákony. Čínské Temu opanovalo český internet, úřady tápou
My nic, to prodejci. Čínské Temu plně obnažuje mnohem širší problém
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Související témata
Související články
Nejnovější podcasty