Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Neviditelné podnikání. Ghostwriting využil Trump i princ Harry, funguje i v Česku

Petr  Vidomus
Petr Vidomus
17. 1. 2024
časopis

Co mají společného Donald Trump, princ Harry či Andre Agassi? Pro sepsání svého příběhu využili ghostwriterů a zaplatili jim nemalé peníze. Stínoví autoři působí i na českém knižním trhu.

Neviditelné podnikání. Ghostwriting využil Trump i princ Harry, funguje i v Česku
Služeb ghostwritera využil i bývalý prezident USA Donald Trump. (ilustrační foto) / Zdroj: 360b / Shutterstock.com

Definovat ghostwriting se může zdát na první pohled snadné. Obvykle jde o dílo vytvořené na zakázku bez přiznání jména skutečného autora. Knihu, článek, ale třeba i hudební skladbu vytváří najatý profesionál pro klienta, který je následně uveden jako autor. Zatímco první z nich zůstane v ideálním případě utajen, druhý – většinou mnohem slavnější – vzniklé dílo prodává už jen svým obličejem.

Objednavatele takové služby nelze nazvat plagiátorem, protože obě strany se svou rolí souhlasí. Jde o disciplínu, která má ale i odvrácenou tvář: stínoví autoři si nechávají zaplatit i za psaní diplomových či jiných odborných prací.

Jestliže tuhle praxi má většina ghostwriterů eticky „za hranou“, u autobiografií celebrit je využití „náhradního autora“ běžné a neobejdou se bez něj ani top manažeři, kteří chtějí světu něco podstatnějšího sdělit.

Příběhy amerického snu

Zmapovat skutečný rozsah knižního ghostwritingu v Česku není úplně snadné, neboť osobnosti uvedené na obálce stínovou spolupráci většinou popřou a skuteční autoři jsou vázáni mlčenlivostí. O jejich roli tak můžeme pouze spekulovat. Existují však vodítka. Je slavná osobnost na obálce extrémně vytížená, očividně v pozdním věku nebo vydává knihy jak na běžícím páse? Pak je pomoc ghostwritera pravděpodobná.

Podle Markéty Dočekalové, scenáristky a majitelky agentury Mám talent, která se ghostwritingu otevřeně věnuje, je spektrum zadavatelů dáno finanční náročností projektů. „Anonymní lidé z ulice, kteří chtějí sepsat příběh své rodiny, na takového autora většinou nemají peníze,“ říká a dodává, že sama se tak setkává hlavně se zájemci z řad předních podnikatelů a vědců. „O mnoha z nich jsem přesvědčena, že by to uměli i velmi dobře napsat. Jsou často velmi schopní, ale chybí jim čas. A od toho je tu ghostwriter.“

„CEO memoáry“ jsou v tomto sektoru samostatnou kategorií, především na americkém trhu, kde mají dlouhou tradici. Manažeři, investoři, zakladatelé startupů či automobilek si najímají profesionály, aby popularizovali svůj příběh, sdíleli své vize nebo třeba proto, aby upevnili své postavení v konkurenčním prostředí.

Aleš Lederer
Tomáš Nosil

Nulová DPH na knihy je podvod, vymstí se nám to, říká první československý podnikatel

„Ač dělám vlastně stále to samé, nikdy si nemůžu být jistý výsledkem. Každá kniha je jiná,“ říká Aleš Lederer v rozhovoru pro nové číslo Finmagu. Majitel nakladatelství Prostor tvrdí, že právě nejistota je na tomto byznysu nejzajímavější, nejzábavnější, nejinspirativnější.

Do tohoto ranku patří bestsellery jako Onward: How Starbucks Fought for Its Life without Losing Its Soul (Jak Starbucks bojoval o přežití a neztratil při tom svou duši) od zakladatele řetězce kaváren Starbucks Howarda Schultze. Jack: Straight from the Gut (Jack: Bez vytáček) výkonného ředitele General Electric Jacka Welche, případně The HP Way: How Bill Hewlett and I Built Our Company (Cesta HP: Jak jsme s Billem Hewlettem založili firmu) od spoluzakladatele IT podniku Davida Packarda.

Memoáry top manažerů však nemusí být jen oslavnými díly. Existují případy, kdy si CEO zajistí autobiografii na vlastní pěst nebo až v důchodu, ne vždy s posvěcením bývalého zaměstnavatele. To byl údajně případ autobiografie dlouholetého prezidenta General Motors Alfreda Sloana. Tato „bible“ studentů managementu vyšla až celou dekádu po sepsání. Podle Sloanova ghostwritera ovšem nikoli proto, že by Sloan tak ctil své podřízené, které v knize kritizuje, ale proto, že právníci firmy se obávali, že obsah knihy by šel až moc na ruku antimonopolní legislativě. Nezvyklé je, že skutečný autor, najatý spisovatel John McDonald, pak o celém sporu napsal ještě jednu knihu pod vlastním jménem.

Na veřejnost občas prosáknou příběhy ghostwriterů, kteří služby svému slavnějšímu já později litovali. Například spoluautor kultovní autobiografie Donalda Trumpa (The Art of the Deal, 1987 – Umění obchodu) po jeho zvolení prezidentem litoval, že svou knihou pomohl kolem Trumpa vytvořit mýtus úspěšného developera. Část svých tantiém z tohoto úspěšného díla dokonce věnoval na podporu neziskových projektů, jimiž Trump pohrdal.

Ghostwriteři dětem

Vedle podnikatelských příběhů „amerického snu“ jsou častými objednavateli textů od stínových autorů také veřejně činní vědci – zejména tehdy, pokud pochopí, že psát knihu o genetickém inženýrství pro kolegy z oboru je zcela jiná disciplína než se snažit zaujmout laické publikum. „Stínový autor může být velmi užitečný, expertovi může pomoct k popularizaci jeho oboru. Překládá znalosti ukryté v odborníkově mozku do jazyka, který je srozumitelný všem,“ píše známý britský ghostwriter Andrew Crofts v knize Ghostwriting.

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.


Takový „překlad“ vědeckého nebo ekonomického žargonu nezvládne sa­mozřejmě každý, chce to skutečně schopné autory. „Tohle je důvod, proč i finančně zajímavé nabídky někdy odmítáme. Když neseženu vhodného autora, raději se zakázky vzdáme. Trh je neúprosný, a kdyby náš autor napsal něco špatně, tak se nám to velice rychle vrátí jako bumerang,“ vysvětluje Markéta Dočekalová.

Madeleine Morelová, majitelka newyorské literární agentury 2M Communications, před pár lety v rozhovoru pro rozhlasovou stanici NPR odhadla, že díla stínových autorů tvoří až 60 procent nejprodávanějších titulů literatury faktu. Nepochybně náročnější na zpracování je fikce, například román nebo sbírka povídek.

V poslední době se hlavně v anglosaském světě rozšířily také knížky pro děti podepsané známými celebritami (například Madonnou, Brucem Springsteenem, Keithem Richardsem). Literární kritici je nemají v lásce, zato vydavatelé je milují: zaručují publicitu, rozšiřují povědomí o umělci u mladšího publika a snadno se z nich stanou bestsellery. Za řadou z nich stojí podle nedávné analýzy The Guardian ghostwriteři.

Najaté autory využívají také známí šéfkuchaři. „Ti, co se prezentují jako garanti zdravého stravování, si leckdy nenajdou čas vytvořit vlastní kvalitní kuchařku. Takže tyhle knihy jsou vydatně upraveny nebo vytvořeny stínovým autorem,“ míní Zdeněk Bauer z agentury Research Writer. Sám se ghostwritingu věnuje přes dvacet let.

Poslední slovo má klient

Práce stínového autora se do jisté míry podobá roli tiskového mluvčího – vypráví příběh zadavatele, sděluje jeho pohled na svět a v ideálním případě mluví jeho jazykem. Jak píše už citovaný Andrew Crofts, „nemá smysl psát knihu hlasem patnáctileté dívky a říkat věci, které si myslí její čtyřicetiletý ghostwriter. Čtenář si zaplatil za její názory, nikoli vaše“.

Čtete autobiografie známých osobností?

Vedle řemeslných dovedností dobrého spisovatele či novináře je tedy zásadním požadavkem empatie, schopnost naslouchat a také ochota odložit na čas své ego. Zkušený ghostwriter by také měl poznat, zda do spolupráce jít, už po prvním sezení s klientem. Může mu to do budoucna ušetřit dost času a zadavateli peněz.

„Z pěti žádostí čtyři odmítnu, protože si se zadavatelem prostě nesedneme. A já cítím, že by z toho bylo zbytečné trápení nebo že bychom to nikdy nedodělali a jenom bychom se hádali,“ vysvětluje Zdeněk Bauer.

(…)

Líbí? Zbytek textu najdete v aktuálním vydání tištěného Finmagu. Dočtete se ještě například o tom, jak ghostwriteři bojují s přehnaným očekáváním klientů či o alternativách ghostwritingu. Článek je součástí velkého tématu o knižním byznysu.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Petr  Vidomus

Petr Vidomus

Dramaturg Českého rozhlasu a sociolog se specializací na moderní sociální hnutí. Zajímá se o klimatickou politiku, konzervativní hnutí a politické souvislosti jazzu 50. let. Potěšíte ho vinylem a dobrým... Více

Související témata

byznysčasopisdonald trumpFinmagknihypersonalistikapodnikáníPodnikavé Česko
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo