Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nejdřív Čína a Rusko a teď tohle. Proč se Česko snaží zbavit závislosti na EU

Marek Hudema
Marek Hudema
3. 8. 2023
 22 856

České cíle se s časem mění, jedno ale zůstává: snaha podpořit vývoz, a to i mimo Evropu. V nové Exportní strategii ČR, vytvořené ministerstvem průmyslu a obchodu, se už ale tak nezdůrazňuje snaha o vývoz mimo Evropskou unii a na východ. Hlavním cílem je podpořit vývoz s vysokou přidanou hodnotou. Jak ale zařídit, abychom takové produkty vůbec vyráběli?

Nejdřív Čína a Rusko a teď tohle. Proč se Česko snaží zbavit závislosti na EU
Exportní strategie ČR si bere za cíl najít národní šampiony a udělat z nich mezinárodní hráče (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / Midjourney

Nejprve jedna důležitá otázka. Proč se vlastně stát snaží český vývoz podpořit, když se vývozcům daří docela dobře? Odpovědí je, že stav českého exportu není ideální. Z pohledu politiků, ekonomů a vlastně i některých exportujících firem, které by rády získaly informace o možnostech vývozu, záruky na pojištění či pomoc s otevřením dveří na cizí trhy.

Politici a stejně tak část jejich voličů se navíc domnívá, že vývoz do zahraničí je sám o sobě dobrá věc. Proto chtějí export podporovat. Z pohledu firem je přitom mnohem důležitější zisk a je jedno, zda přichází z domova, či ze zahraničí. A to i když je domácí trh přirozeně menší, což může znamenat v součtu menší zisk než prodej na větších trzích v zahraničí.

Z makroekonomických a politických důvodů se zároveň stát snaží podpořit diverzifikaci exportu, aby se vyváželo do různých zemí a nebyli jsme závislí jen na několika klíčových trzích. Jak se říká: není radno dávat všechna vejce do jednoho košíku.

A nakonec je tu snaha vyvážet co nejsofistikovanější věci, produkty s co nejvyšší přidanou hodnotou. To aby „doma“ zůstal co největší zisk, a také – pokud možno – high-tech výroba.

Všechno tohle má pomoci zařídit i koncepce podpory exportu. Jenže: daří se nám to?

Česko si snížení objemu vývozu nemůže dovolit. Jsme extrémně otevřenou ekonomikou...

Český export drží ekonomiku

Samozřejmě, něco zařídit zkrátka nelze. Třeba masivně posílit vývoz, protože by to znamenalo zdanění domácí výroby a spotřeby, což by brzdilo celou ekonomiku a zdražilo zboží a služby všem.

Ostatně, představa, že země má mít aktivní obchodní bilanci, tedy převahu vývozu nad dovozem, a že z toho plynou nějaké výhody, je sama o sobě legrační. Bilance mezinárodního obchodu se jednou musí vyrovnat, za vývoz do cizích zemí dostáváme cizí měnu a tu musíme opět nějak použít k nákupu či k investicím v zahraničí. Je tedy jen otázkou času, kdy se bilance vyrovná, či otočí.

Porovnání podíl exportu na HDP (v %) Česka a průměru EU

I představa, že vyvážíme nějaké to „české národní stříbro“, je spíš směšná. Část českého exportu dávno není tak úplně česká: výrobce škodovek vlastní německý Volkswagen, PPF investující po celém světě má oficiální sídlo v Nizozemsku...

Na druhu stranu, Česko si snížení objemu vývozu nemůže dovolit. Jsme extrémně otevřenou ekonomikou, v níž podíl vývozu zboží a služeb na HDP dosahuje víc než sedmdesáti procent. To je nad průměrem Evropské unie jako celku, která se v podílu exportu na HDP pohybuje kolem 55 %.

Export navíc stále roste a v současné situaci, kdy lidé šetří a klesá spotřeba i investice, je jedním z důvodů, proč naše ekonomika nemá záporný růst a plácá se kolem nuly. Bez vývozu bychom si tedy žili výrazně hůř a nevypadá to, že by se v budoucnu jeho význam snížil. Má tedy určitou logiku vývoz usnadňovat, třeba radami a informační pomocí exportérům, aby se nezadrhl.

Našimi hlavními obchodními partnery jsou stále země Evropské unie, zejména Německo, Slovensko, Polsko a Francie.

Nový svět oddělených bloků

Je ovšem otázkou, zda by se stát měl snažit nějak ovlivnit to, kam se vyváží. Pokud tedy nejde o vyloženě nepřátelské země či státy, na které je z nějakého důvodu uvaleno ekonomické embargo. A vypadá to, že momentálně na to Česko rezignuje. A je to dobře.

Má stát určovat, kam vyvážet?

Česká republika se dlouhá léta snažila o diverzifikaci vývozu a jeho posílení do zemí, které jsou mimo Evropskou unii, speciálně třeba do Ruska a Číny. Jenže neúspěšně.

Například Exportní strategie České republiky pro léta 2006 až 2010 označovala za prioritní země Rusko, Čínu, ale také USA či Kanadu. Další exportní strategie chtěla zvýšit objem českého vývozu do zemí mimo EU v korunovém vyjádření o padesát procent a zvýšení počtu exportérů mimo EU o čtvrtinu.

A výsledek? Našimi hlavními obchodními partnery jsou stále země Evropské unie, zejména Německo, Slovensko, Polsko a Francie. Dnes se navíc globalizovaný otevřený svět drobí do vzájemně se uzavírajících bloků: z Ruska se stal agresivní stát a mezinárodní vyvrhel a čínské úřady stále častěji zasahují proti soukromým podnikatelům.

Bez nadsázky si tak dneska můžeme si říci: Zaplať pánbůh, že jsme tam nevyváželi víc.

Je třeba koktejlu složeného z chytrých, vynalézavých a vzdělaných lidí, kapitálu, a taky trochy štěstí a optimismu.

Recept na české Silicon Valley

Nová exportní strategie pro léta 2023 až 2030, kterou minulý týden schválila vláda, je ovšem jiná. Neurčuje, kam vyvážet, ale chce podporovat sofistikovanější výrobky, než jsou jen polotovary či dokonce surový materiál. Jak píše ministerstvo: chce podpořit vyspělé národní šampiony vyrábějící zboží s vysokou přidanou hodnotou a pomoci jim stát se mezinárodními.

Jenže jak toho dosáhnout? Vždyť podobná líbivá slova o přerodu naší ekonomiky na takzvanou ekonomiku znalostní jsme už slyšeli mnohokrát.

Václav Muchna Y Soft
Y Soft

Muchna: Českému státu chybí odvaha i vize, dělá všechno a přitom nic

Odešel ze školy, aby se plně vrhl na podnikání. Václav Muchna, zakladatel a CEO softwarové a hardwarové společnosti Y Soft, se pro Finmag.cz rozpovídal o nedostatku vizí v české politice i o tom, co je špatně na digitalizaci. A co odhalila o českém státě pandemie.

Předně, je potřeba vytvořit podmínky, aby u nás nějaké ty high-tech firmy vůbec vznikaly. Aby stávající podniky inovovaly. A aby se na vývoji a designu výrobků podílely ty nejchytřejší mozky. Zkrátka, aby v Česku vznikla třeba obdoba amerického Silicon Valley nebo izraelské líhně start-upů. Či se zopakoval vývoj amerického Detroitu, kde na přelomu 19. a 20. století vznikaly soupeřící automobilové firmy, z čehož vznikly společnosti jako Ford či General Motors.

Něco takového ale těžko zařídí exportní strategie. K tomu je třeba koktejlu složeného z chytrých, vynalézavých a vzdělaných lidí, kapitálu (který ovšem u nás je), dobrého prostředí pro podnikání a rozvoj nových technologií a taky trochy štěstí a optimismu. Základem pak musí být dobrá ekonomická politika vlády a komplexní podpora podnikání. A to už od toho drobného, aby inovativní podniky vůbec vznikly a vyrostly.

Teprve pak může pomoci státní podpora vývozu. Zejména tím, že včas dodá firmám informace o exportních příležitostech a případně že jim pomůže s financováním a pojišťováním vývozu do některých zemí.

To všechno náš stát umí, byť z historie víme, že ne úplně dobře. Snad se to nyní zlepší. Je to nutné, protože to dělají všichni. A naši výrobci by měli mít stejné podmínky jako jejich zahraniční konkurenti. Spása pro Česko to ale není.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Marek Hudema na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
7
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Marek Hudema

Marek Hudema

Vystudoval historii a politologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, pracoval jako novinář například v Respektu, Reflexu, Hospodářských novinách nebo Lidovkách. Zajímá se o Blízký východ a Asii,... Více

Související témata

byznysdiverzifikaceekonomovéexportkomentářmakroekonomiepodnikáníPodnikavé Českopodpora
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo