Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Šťastné ukřižování a veselé zmrtvýchvstání

Gabriel Pleska
Gabriel Pleska
9. 4. 2023

Zas to tak vyšlo, že jeden jarní svátek vyšel na pátek a druhý na pondělí, vytvořivše spolu lahodně čtyřdenní víkend. Proto netrapme hlavu žhavými novinkami, ni temnou budoucností lidstva v době AI. Ať si odpočne s nadějeplnými příběhy o znovuzrození. I když jenom businessovém.

Šťastné ukřižování a veselé zmrtvýchvstání
Pravidelné tipy na zajímavé a chytré čtení z redakce Finmagu, to je Finmag newsletter. Po přihlášení odběru každý pátek ve vašem mailu / Zdroj: Shutterstock/Finmag.cz

Jako neznaboh bych snad vlastně měl na svátek zombie Jesuse psát o zombie firmách a zombie ekonomice.

Ale nebylo by to ani hýčkavé a ani nadějeplné a ani zábavné. A tak si radši budeme povídat o tom, jak se odepsané značky a firmy dokázaly zázrakem vrátit a všem nakopat zadek.

Zázrak jménem Marvel

Když zábava a když zázrak, tak Marvel. Už kvůli jménu se nedá začít jinak.

Marvel vznikl v roce 1939 jako nakladatelství komiksů, tenkrát pod značkou Timely Comics. Marvelem se stal někdy v šedesátkách, kdy pro něj taky scenárista Stan Lee vymyslel většinu jeho největších hrdinů. Které ho navíc jasnozřivě napadlo nechat žít ve stejném fikčním světě.

S filmy to ale u Marvelu nikdy neuměli. Dneska se to skoro nezdá, ale fakt to tak bylo. Vlastně většinu času svoje hrdiny Marvel pronajímal někomu jinému. A když v roce 1986 zkusili udělat film sami, dopadlo to propadákem.

V novém tisíciletí celý zábavní podnik Marvelu koupil Disney a udělal si z něj dceřinku, do filmování se ale moc nehnal. Ostatně největší hvězdu, Spider-Mana, mělo zrovna pronajatou Sony.

Newsletter z kuchyně Finmagu

Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Hlásím se!

Sázka na Iron Mana, v komiksovém světě hvězdu nejvýš druhé velikosti, byla v roce 2008 sázkou na jednu kartu. Kdyby tenhle pokus nevyšel, druhou šanci by možná marvelovci od Disneyho nedostali.

Jen v Iron Manovi a Robertu Downeym mladším to ale nebylo. Ten husarský kousek, kterým se Marvel Studios vydrápali z nebytí a k velikosti, bylo dokonalé využití nápadu Stana Lee: když všichni ti komiksáci žijou v jednom světě a můžou se potkávat a utkávat, můžete na popularitě jednoho přiživit popularitu druhého a pak prodávat jeho příběh a skládat mozaiku, kterou bude chtít divák poskládat taky.

V době, která tolik přála seriálům, to byl nápad k nezaplacení. A je dodneška. Jasné to bylo ostatně už před devíti lety. A to ještě Spidey nebyl zpátky ve hře.

Padavka

Může nám připadat nepravděpodobné, že před dvaceti lety studio Marvel nebylo ani pořádné studio. Ale že dokonce Apple nebyl daleko pádu jako hnilička, tomu se ani nechce věřit.

Samozřejmě uctívači Steva Jobse tu story znají nazpaměť, ale pro ostatní ji projednou taky stojí za to připomenout.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté.

Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

To chci!

Steve Jobs byl v roce 1977 jedním ze tří zakladatelů společnosti Apple, která se brzy stala ikonou. Po osmi letech ho ale z firmy pro různé neshody vystrnadili. To byl rok 1985.

V roce 1996 byla ikona krůček od bankrotu. V roce 1997 se Jobs vrací. A to, co udělal a jak to udělal, se vepsalo do manažerských i selfhelp příruček červeným inkoustem a tlustým perem.

Všichni očekávali, že Steve vymyslí geniální produkt, že něco vynalezne, vytáhne ex machina něco božského.

Vytáhl místo toho tužku a začal obyčejně škrtat. Apple v té době vyráběl asi 15 typů desktopových počítačů. Zůstal jeden. Vyráběl bůhvíkolik přenosných zařízení. Zůstalo jedno. Tiskárny a jiné periferie, to šlo všecko pryč. Ořezali distribuci. A tak dál. A pak zvolna začali s vývojem těch pozdějších zázraků.

Fór ale nebyl jen v tom, že se firma ostříhala na pětinový objem a přesunula výrobu do Asie, i když to jistě bylo důležité. Ten fór bylo soustředění na důležité. Jistě to nakonec ocenila i většina zákazníků, protože vybírat si z příliš mnoha výrobků, když vlastně nevíte, jak to uvnitř funguje, a ani vás to nezajímá – vzpomeňte si, až příště budete vybírat nový počítač. Pokud tedy nejablíčkaříte.

Firmě se podařilo přesvědčit lidi, že počítač nemusí být jenom pomůcka v zaměstnání a že nemusí člověka dřít a tlačit jako chomout. Pécéčko je do kanceláře, na dřinu a bolí. Apple je domů pro radost, platilo už tenkrát.

Na ramenou gigantů

Lego je s námi přes šedesát roků. A je to stálice a lovebrand. Před nějakými dvaceti lety ale uměla vyrobit za rok ztrátu čtvrt miliardy dolarů a sotva balancovat na kraji propasti. A příběh je to v mnohém podobný tomu applímu. Přehlcenost, roztěkanost, nesoustředěnost. A taky možná nedůvěra v jádro svého byznysu, v obyčejnou kostku.

Řešení ale bylo jiné, než použil Jobs. Nikdo neseškrtal produktovou řadu na tři základní krabice. Dokonce i ty videohry, které Lego začalo na konci 20. století zkoušet a které jako by odtahovaly pozornost firmy od reálných kostiček, se dělaly nové dál.

Tentokrát firmě pomohli superhrdinové a další populární osobnosti z filmu. Ve firmě si uvědomili, že poslední, co jim dobře fungovalo, byla spolupráce se Star Wars někdy v roce 1999. A kamarádčofty s dalšími hvězdami stříbrného plátna Lego vytáhly z bryndy.

Mimo jiné tím, že znásobily okruh lidí, pro které je Lego relavantní. Už to nejsou jen děti, ale úplně všichni. A nejsou to zákazníci, nýbrž fandové.

Užijte si ukřižování, pěkné zmrtvýchvstání bez kocoviny – a příště se zase uvidíme nad kytičkou příšerných zpráv o současnosti i budoucnosti.

Kam dál? Ochutnejte Finmag newsletter:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Gabriel Pleska

Gabriel Pleska

Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz.

Související témata

AIFinmagnewsletterumělá inteligencevelikonoce
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo