Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Jak přilákat mladé? Slušně je zaplaťte a buďte přátelští, radí nový průzkum

Michal Hron
Michal Hron
11. 8. 2023
 5 154

Potýkáte se s nedostatkem zaměstnanců a rádi byste do týmu přinesli mladou krev a nové nápady? Jestli jste si odpověděli alespoň jednou ano, pomoci může nový Barometr mladých, za kterým stojí Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze (FPH VŠE). Za cíl si bere pravidelně zjišťovat nálady a potřeby lidí ve věku mezi 19 a 27 lety. Tady jsou první výsledky.

Jak přilákat mladé? Slušně je zaplaťte a buďte přátelští, radí nový průzkum
Manažerský styl generace X podle odborníků naráží na potřeby mladých (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / Midjourney

Otázku, jak do firmy přitáhnout mladé lidi, si klade stále víc podnikatelů. Mladá generace se od těch starších v lecčems liší. První Barometr mladých poukázal například na to, že jí sejde na přátelském pracovním kolektivu stejně jako na výši platu.

Většina z 268 účastníků průzkumu se shodla na tom, že sehnat si práci až tak těžké není. Obtížnější je ale sehnat si vhodnou a dobře placenou práci, uvedlo 42 % dotazovaných. Jsou mezi nimi spíš nejmladší z respondentů mezi 19 a 21 lety. Tento problém zároveň vnímají více lidé z Moravy.

Mezi nejčastěji zmiňovanými znaky atraktivního zaměstnavatele patří adekvátní plat (33 %) a ve stejné míře také přátelský kolektiv (33 %). Ostatně, stejné atributy se objevují v oponentní formě mezi nejvíc odstrašujícími: nízký plat (30 %) a špatný kolektiv (27 %).

Jsou to právě mladí lidé, kdo se dnes ve složité situaci mohou zorientovat zdaleka nejlépe. Změny na ně mají spíše motivační efekt.

Dobrá reputace podmínkou

Stále významnějším faktorem je také reputace a přínos firmy pro společnost. „Mladá generace hledá organizaci, ve které bude mít práce smysl a bude podporovat udržitelný rozvoj. Je nicméně velmi málo mladých lidí, kteří upřednostňují odpovědnost a reputaci firmy nad výší mzdy,” říká Kateřina Legnerová z katedry personalistiky na FPH VŠE.

O průzkumu

Data pro průzkum nazvaný Barometr mladých sbírá Centrum marketingového výzkumu a analýz Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Průzkum realizuje dvakrát ročně. Data pro aktuální první cyklus byla sbírána mezi 16. únorem a 8. dubnem 2023. Průzkum měl formu online dotazníku a mladé generace Čechů a Češek mezi 19 a 27 lety věku se ptal na otázky z oblasti udržitelnost, pracovního života a politického smýšlení. Celkem se jich průzkumu zúčastnilo 268, polovina byly ženy a polovina muži, třetina ve věku 19-21 let, třetina mezi 22-24 a třetině bylo 25-27. Co se týče bydliště respondentů, kvóty byly, dle ČSÚ, stanované na Prahu, Čechy a Moravu. Naplnění kvót je v tomto pořadí 15 %, 52 % a 33 % (zastoupeny jsou všechny kraje).

Neplatí to však u firem společensky nezodpovědných, kde se mohou setkat s diskriminací, neférovým jednáním vůči stakeholderům nebo klamavému chování vůči zákazníkům. „Těmto firmám se vyhýbají nebo rychle pracovní poměr ukončí, protože se jedná i o udržení jejich dobrého jména na trhu práce,“ dodává Legnerová.

Průzkum Barometr mladých tak potvrzuje zkušenosti personálních agentur, podle nichž nastupující generace zaměstnanců touží především po ocenění a zapojení do dění; mladí zaměstnanci musí být aktivní součástí tvorby firemní kultury, a to ideálně od začátku spolupráce. To se následně odráží ve vyšší produktivitě, menší fluktuaci i nižší absenci.

Aby ale firemní kultura fungovala efektivně, vedení se musí spoléhat především na práci s daty a efektivní interní komunikaci. Firmy proto začínají více využívat nástroje a platformy, které jim pomohou sbírat relevantní zpětnou vazbu z týmů – třeba ve formě interních průzkumů a měření spokojenosti.

Při splnění těchto podmínek pak mohou firmy těžit z toho, že nastupující generace Z se z kategorie potížistů dostane do kategorie vyhledávaných zaměstnanců. „Jsou to ostatně právě mladí lidé, kdo se dnes ve složité situaci mohou zorientovat zdaleka nejlépe. Nebojí se digitalizace, mají globální myšlení a změny na ně mají spíše motivační efekt, než aby se jich báli,“ říká Milan Rataj, HR expert a spoluzakladatel startupu Sloneek.

Pro mladou generaci je velmi podstatné, aby měli flexibilitu v tom, kdy budou pracovat.

Střet generací

Rataj je navíc přesvědčen, že dobře motivovaní a vedení mladí lidé mají pozitivní dopad i na starší kolegy. „Svou rozhodnou vizí je často dokážou přesvědčit,“ tvrdí. Právě odlišný přístup různých generací pracovníků je přitom největší překážkou adaptace mladých do kolektivu.

„Manažerský styl, který má generace X, dost brutálně naráží na hodnoty generace Z. Ta chce, aby ten vztah s manažerem byl spíš partnerský, nic takového jako Já tě budu respektovat, protože máš vizitku,“ upozornila v podcastu mentoringové platformy DoToho! trend forecasterka Pavlína Louženská.

Kvóty? Nesmysl

Průzkum se dotkl i otázky kvót na vyváženost pracovních kolektivů dle pohlaví či rasy. V této otázce byli respondenti spíše skeptičtí. Více než polovina z nich označila takové kvóty jako nesmysl. Mezi muži se negativní postoj vyskytoval výrazně častěji.

Co se týče samotné organizace práce, možná poněkud překvapí, že v průzkumu převažují zájemci o vykonávání práce přímo na pracovišti (44 %) nad těmi, kteří upřednostňují práci z domova (34 %). Třetina respondentů zůstala v této otázce nevyhraněná.

„Za ideální stav nejvíce respondentů uvádělo kombinaci obojího, tedy možnost pracovat někdy z domova a někdy na pracovišti. Pro mladou generaci, která musí velmi často skloubit práci se studiem, je navíc velmi podstatné, aby měli flexibilitu v tom, kdy budou pracovat,” vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu FPH VŠE.

Hybridní forma spolupráce se přitom podle průzkumu společnosti Gartner stává novou normou. Přináší totiž celou řadu výhod – například možnost globálního recruitingu nebo snížení provozních nákladů díky omezení počtu míst v kancelářích. I přes veškeré výhody distanční práce však zůstává osobní kontakt nenahraditelným, byť třeba jen ve formě pravidelných týmových setkání.

Centrum marketingového výzkumu a analýz bude Barometr mladých každých půl roku aktualizovat.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
-2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

aktualitygenerace ZJak na podnikánímladínezaměstnanostpersonalistikaPodnikavé Českopracovní trhprůzkumyzaměstnanci
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo