Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Katamarány z Bílovic plují až za Atlantik. Sbalíte je do tašky, říká šéf Minicatu

Marie Urubková
Marie Urubková
24. 7. 2023
 38 115

Martinu Horákovi se podařil skutečný majstrštyk, když přesvědčil svět o tom, že nejlepší skládací lodě se dělají na Moravě. Od Kanady až po Havaj jich prodal přes tři tisíce, což už je docela slušná flotila. Plachetnice se stanem nebo létající katamarán? Tohle není fikce. To je Minicat.

Katamarány z Bílovic plují až za Atlantik. Sbalíte je do tašky, říká šéf Minicatu
Majitel výrobce katamaránů Minicat Martin Horák / Zdroj: Martin Štecher
Další fotky
v galerii (24)

V dvoutisícové obci na Slovácku vznikají plachetnice, které zná celý svět. Pokud si je budete chtít prohlédnout, navštivte starou školu. Ve druhém patře budovy, kterou před sedmi lety zrekonstruoval podnikatel Martin Horák, najdete i malé muzeum.

Aspoň na chvíli si tu můžete připadat jako na moři. Kulatá okénka, voňavé dřevo a kolem samá loď. Sem si zve majitel návštěvy, tady relaxuje, pokud potřebuje chvilku klid.

Cestou se ale můžete zastavit ve výrobě. O patro níž zaměstnankyně Minicatu kompletuje další katamarán. Na příď lepí štítek s pořadovým číslem 3 128. Do tří dnů bude u dalšího šťastlivce, který má sto tisíc korun nazbyt.

„Nejčastěji je to muž přes čtyřicet. Člověk, který je finančně zajištěný, sportuje a hledá něco, co by si pořídil k vodě. Pak jsou to lidé, kteří chtějí zkusit něco nového. Vzít na vodu děti, manželku a dopřát jim něco navíc,“ popisuje majitel firmy.

Minicat
Minicat
Další obrázky v galerii (24)

S lodí je to prý jako se ženou. Musíte se zamilovat. Horák se zakoukal už v dětství a jeho první láskou byl windsurfing. Když po vysoké přemýšlel, jestli se pustí do výroby lyží, lodí nebo bot, postavil si jeho otec katamarán a bylo rozhodnuto.

Minicat dnes patří mezi špičku v oboru a každá loď je do velké míry ruční práce. Na to je majitel právem hrdý. V nabídce jeho modelů si vybere úplný začátečník, stejně tak zkušený jachtař. Oproti klasickým plachetnicím mají totiž jednu velkou výhodu: dají se složit. Pohodlně je naložíte do auta a po zbytek roku jednoduše uskladníte doma ve skříni.

„Naši loď sbalíte do tašky. To je velký benefit, který hodně lidí přesvědčí. V Evropě máme dvě konkurenční firmy, ale jinak tady podobných plavidel moc není,“ dodává byznysmen.

Novinka Guppy druhé generace váží pouhých 27 kilogramů a na délku má tři metry. Během deseti minut ji podle Horáka dokáže složit i dítě. Tak snadné to prý je.

Pro vodomilce chystá inovátor ze Slovácka další překvapení. Brzy se budou moci na lodi i vyspat. Bílovické podpalubí totiž zdobí další chlouba: plachetnice se stanem.

Když budete chtít přespat přímo na vodě, bude to možné. Stan bude přikurtovaný k samotné konstrukci lodi.

Budete zřejmě první na světě, kdo s něčím takovým přijde. Jak vznikají dobré nápady?

To, že lidé přespávají na lodi, není můj objev. Zákazníci, kteří podnikají různé expediční plavby kolem pobřeží, si sami začali kupovat stany – tu nejmenší velikost, která se na loď vejde. A já si řekl, to je dobrý nápad. Poskytnout lidem stan, který jim nabídne hotový komfort.

Martin Horák (46)

Martin HorákMinicat
  • Narodil se 2. září 1976, pochází z východních Čech, žije v Uherském Hradišti
  • Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, katedru designu
  • Krátce pracoval v rodinné firmě se stavební chemií, během toho rozjel vlastní byznys
  • Skládací katamarány vyrábí 17 let, jeho firma patří mezi světovou špičku
  • Firma Minicat získala v roce 2018 ocenění Inovační firma Zlínského kraje
  • S manželkou Janou má syna Filipa (18) a dceru Janu (16)
  • Sbírá veterány a rád sportuje, preferuje kolo a lyže
  • Miluje Itálii, jeho osobním tipem jsou jezera Lago di Garda a Lago di Como

Na co myslíte, když takovou loď navrhujete?

Pokaždé se snažím si představit, co bych sám od té lodi chtěl. Jak bych chtěl, aby se skládala, aby mi to nedalo moc práce a aby ji vlastně složilo i děcko. A samozřejmě vnímám, co chtějí zákazníci.

Když si pořídím katamarán se stanem, jak ho využiju?

Když budete chtít přespat přímo na vodě, bude to možné. Stan bude přikurtovaný k samotné konstrukci lodi, takže ji stačí někde ukotvit. Ale je tam i možnost celý stan oddělat. Odcvaknout pět karabin a přespat na břehu. Osobně si myslím, že primárně se bude využívat přímo na lodi.

Jaké to je spát na vodě? Už jste to zkoušel?

To je věc, na kterou se teď nejvíc těším. Máme hotové čtyři prototypy a chystám se je otestovat. Vezmu s sebou pár kamarádů a spojíme příjemné s užitečným.

Co vás na jachtingu tak přitahuje?

Určitě je to láska k vodě, tu člověk musí mít. A nechci říkat svoboda, to je takové klišé, ale když trávíte čas v přírodě na čerstvém vzduchu a můžete vyrazit kamkoliv, to je parádní. Nemusí to být jen pohodová líná plavba s rodinou, ale i sportovní zážitek. Když si zajezdím sám, je to adrenalin. Člověk je zbitý, bolí ho svaly...

...a přitom maká na vlastním byznysu.

Když jsme začínali, bral jsem testování trochu na lehkou váhu a potom jsme v průběhu výroby pořád nacházeli nějaké dětské nemoci. A když je ladíte v průběhu výroby a prodeje, je to problém. Než se dnes loď pustí do prodeje, předcházejí tomu mraky jízd.

Už víte, kdy by mohla být tahle vychytávka na trhu?

Doufám, že bude na trhu příští rok. Popravdě letošní rok se nevyvíjí tak, jak bych si představoval. Uvidíme, jak to všechno půjde.

Když se dnes zpětně dívám na katamarán, který jsem dělal před deseti lety, tak si říkám, že s tímto bych dnes absolutně neměl šanci uspět.

Katamarán se stanem jste nosil v hlavě pět let. Co tam máte dál?

Další věcí, kterou momentálně připravujeme, jsou katamarány vybavené foilem. To jsou křídla, která dokážou loď zvednout nad hladinu. Dává se to na windsurfingy, cateboardy a je to teď velký trend i na velkých katamaránech. Nechceme, aby nám ujel vlak, ale abychom byli jedni z prvních, kteří se k tomu dopracují.

V osmi lidech 30 milionů

MinicatMinicat

Sezona začátkem léta vrcholí a prodej katamaránů je oproti předchozím rokům poloviční. Martin Horák zažívá největší krizi za poslední dekádu. Navzdory tomu je optimista. „Možná je to souběh okolností. Vypukla válka, roste inflace, panuje všeobecná nejistota. Zřejmě tomu nahrává i fakt, že letošní sezona je dost chladná. Naštěstí nejsem v situaci, kdy bych byl nucený propouštět.“

Jachtařskému byznysu nahrál do karet covid. Posledních šest let Minicat každoročně rostl o pětadvacet procent a dostal se do rekordních čísel. Třicetimilionový obrat tvoří Horák v pouhých osmi lidech.

„Když jsme dosáhli na pětistovku katamaránů za rok, říkal jsem si: to je počet, kde to už dál nepůjde a budu rád, když to takhle zůstane. Jestli se letos dostaneme na čtyři stovky, budu spokojený,“ přiznává.

Létající katamarán zní skvěle. Jak jste daleko?

Momentálně tvoříme nějakou konstrukci a letos bych chtěl připravit aspoň první pracovní prototyp. Těch testů bude hodně. Není to tak, že postavíte první prototyp a hurá na vodu. Tohle bude ještě běh na dlouhou trať. Ale nevím o nikom, kdo by momentálně vyráběl skládací katamarán se stanem nebo s foilem. Když se nám to podaří zrealizovat, budeme minimálně první v Evropě, ne-li na světě.

Jak moc se liší váš nejnovější model od toho, který jste vyrobil před 17 lety?

Neskutečně. Je to jako s auty. Liší se detaily, ale každý rok změníte něco a ve finále ujdete velký kus cesty. Trendy jdou dál. Když se dnes zpětně dívám na katamarán, který jsem dělal před deseti lety, tak si říkám, že s tímhle bych dnes absolutně neměl šanci uspět. To by mi zákazníci omlátili o hlavu.

Známá nizozemská jachtařka Laura Dekker z nich byla nadšená, dokonce se stala vaší ambasadorkou. Jste pořád v kontaktu?

S Laurou spolupracujeme od roku 2009, kdy se poprvé setkala s nafukovacím katamaránem při své zastávce v Panamě. V šestnácti letech samotná obeplula celý svět a je to člověk, kterého obdivuju. Spolupracovala s námi na návrhu své vlastní verze nejprodávanějšího modelu MINICAT 420 a společně jsme navrhli i model 420 Laura Dekker Ltd. Edition. Teď má dvě malé děti, takže toho času nemá tolik.

Kdo ze zajímavých lidí ještě vlastní Minicat? Nebo která ze zakázek vám utkvěla v paměti?

Jsme v kontaktu třeba se všestranným sportovcem Michalem Krystou. Atlantik přeplul na lodi, kterou si sám vyráběl, ale pro expedici do Finska zvolil skládací Minicat. A chystá se s ním i na další plavby. Anglický vědec William Thomson, který studoval na mořích příliv a odliv, trávil na svých poznávacích cestách i půl roku a k tomu využíval právě Minicat. Originální zakázku jsem ale dostal i loni 22. prosince od jednoho z místních. Z dobré známosti ležela nafukovací plachetnice pod vánočním stromečkem.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Kterou byste tam rád našel vy?

Osobně mám nejvíc v oblibě model 420, který nabízí dostatek výkonu pro sportovní plavbu, ale když chci, vezmu na něj celou rodinu. Vejdeme se tam všichni čtyři a užijeme si plavbu.

Žena na palubě, to je prý hotové neštěstí. Jste pověrčivý?

Pověrčivý nejsem. Ale pravda je, že moře vyžaduje obrovský respekt. Sám jsem se o tom přesvědčil před několika lety v Chorvatsku, kdy jsem vyrazil na moře jenom ve vestě a podmínky se tak rychle změnily, že jsem kilometr od břehu přestal loď ovládat. Vítr byl tak silný a vlny tak velké, že jsem měl problémy dostat se zpátky. Od té doby si dávám pozor.

I v Chorvatsku nebo v Itálii potkáváme naše modely, a je to příjemný pocit.

Jak často se stává, že při svých cestách narazíte na vlastní modely?

Tady v Česku hodně často, možná proto, že vodních ploch tu není tolik. U moře už je pravděpodobnost menší, ale i v Chorvatsku nebo v Itálii potkáváme naše modely, a je to příjemný pocit. Těší mě, že nám hodně zákazníků posílá svoje fotky, názory nebo podněty ke zlepšování. Často jsou to nadšené dojmy, že si tu loď užívají, že je to pro ně splněný sen.

Jak se vyrábí katamarán?

Katamarány MinicatMinicat
  • Světově nejoblíbenější skládací plachetnice, která se vejde do auta, vzniká z hliníku, nerezu, karbonu, dakronu, monofilmu a recyklovaného plastu. Na její výrobě se podílí v Minicatu osm lidí – tři montážníci, čtyři šičky, externí svářeč a majitel, v jehož gesci je vývoj a testování.
  • Devadesát procent výroby chystá firma přes zimu, v sezoně už jen kompletuje hotové díly. V regálech připravené trubky, odlitky i profily vozí ke svářečovi, který zkompletuje jednotlivé části rámu, eloxované nebo nalakované dílce se poté osazují v provozovně. Zatímco plováky dodává pro Minicat externí firma z Beskyd, plachty si šije sama. A pod každou z nich je podepsaná konkrétní osoba. Kompletní výroba lodí je zajištěna v Česku, čeští jsou také všichni klíčoví dodavatelé.
  • Cena lodí se pohybuje od 94 tisíc Kč za nejmenší model Guppy po 225 tisíc za vrcholný model 460 Elite. V textu několikrát zmíněný model 420 stojí od 140 do 158 tisíc dle provedení.
  • Pětadevadesát procent odbytu směřuje do zahraničí. V Evropě je na špici Německo, nejsilnější trh za poslední čtyři roky představují Spojené státy.

Za co rád utrácíte vy?

Já jsem skromný člověk. Často jezdím na lyže, na kolo, ale nemusím mít každý rok nové vybavení. Naposledy jsem si koupil horské kolo, kdy jsem si udělal radost karbonovým rámem. Jinak mám hodně rád veterány. Můj koníček jsou stará auta a staré motorky.

Jak velkou sbírku máte?

V kopřivnickém muzeu mám garážované Aero 30 a u rodičů Škodu 110R. To bylo moje první auto a už je taky veterán. No a pak sbírám staré české motorky Jawa a ČZ. Auta mám dvě a motorek sedm, to mi stačí. Nejsem sběratel, který hromadí věci proto, aby je měl, ale spíš se snažím si užít toho, co mám. Tak tohle je věc, do které rád investuju peníze.

Začínal jste od nuly. Jak na to vzpomínáte?

Začátky byly krušné. Vrátil jsem se ze zaměstnání, doma dvě malé děti, pracoval jsem po nocích a stěží zvládl jednu loď za měsíc. Potom to byly dvě, pak čtyři. Často na tu dobu vzpomínám, ale zažít bych ji znovu nechtěl.

Jak změnilo 17 let v byznysu Martina Horáka?

Hlavně mi přibyly šediny. Ale to nadšení a chuť pořád něco dělat a posouvat to dál, ta se nevytratila. Někdy si člověk připadá unavený, vyčerpaný, ale stačí pár dnů, abych si od toho odpočinul, nabral energii a zas už mě to táhne do dílny.

Kam byste ještě rád vyplul?

Rád bych se někdy podíval na finská jezera, kde byl minulý rok Michal Krysta, taky na Mazurská jezera... Je toho hodně, ale konkrétní lokalitu, kam bych se chtěl vypravit, nemám. Užívám si toho, co mám před sebou.

Zkusili jste někdy katamarán?

Podnikání v Česku má své minusy. Kdybyste mohl změnit jednu věc, která by to byla?

Podniká se mi dobře, asi nemám velké výhrady. Jako velkou bolest pociťuju jenom to, že u nás není zavedené euro. Nebo že kurz koruny a eura není fixovaný. Poslední dobou na tom spíš tratím. Dnes vyrábíme pod cenou, kterou jsem si kalkuloval v prosinci, a to s rezervou. S tím ale člověk bohužel nic nenadělá.

Kde se vidíte za pár let? Jakou máte profesní metu?

Rád bych se posouval dál, ale zjistil jsem, že velikost rodinné firmy, kde se lidi dobře znají, mi hrozně vyhovuje. Takže bych výrobu ani moc extra rozšiřovat nechtěl. Pět set katamaránů za rok je tak akorát. Pořád to má punc ruční výroby, v každé lodi je cítit lidský dotyk. Není to výroba, kde se lodě dělají po tisících. U nás má každá loď svůj vlastní příběh.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
31
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Marie Urubková

Marie Urubková

Editorka regionálního Deníku a redaktorka Magazínu Patriot. V médiích působí od roku 2007. V minulosti spolupracovala s regionální televizí TVS, vyzkoušela si práci tiskové mluvčí města. Pohybuje se v... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé Českosuccess storyZlínský kraj
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo