Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Začínali jsme se třemi džusy, dnes máme produktů stovku, říká majitel Nonage

Lucie  Weissová
Lucie Weissová
10. 5. 2023
 10 702

Aktivní životní styl vyústil v podnikání s přírodními produkty. V dnešní době docela trefa do černého. Jak ale obstát v konkurenci a přestát těžkosti se zvyšováním nákladů, přibližuje Miroslav Šach ze společnosti Nonage.

Začínali jsme se třemi džusy, dnes máme produktů stovku, říká majitel Nonage
Zdroj: Se souhlasem Miroslava Šacha

Společnost Nonage působí na trhu od roku 2017, tehdy ještě pod názvem Armente. Vy jste ji převzal o rok později. Jak k tomu došlo?

Firmu jsme zakládali s kamarádem. On se ale po čase rozhodl vydat jiným směrem, a tak jsem se stal jediným majitelem. Od počátku jsme se věnovali výrobě BIO džusů – začínali jsme se třemi druhy prémiových džusů, dnes už naše portfolio čítá kolem stovky produktů. Nakonec došlo i na přejmenování společnosti, které se shoduje se značkou produktů. Zákazníci byli totiž občas zmatení, že používáme dva různé názvy.

Proč zrovna bioprodukty?

Od mládí jsem byl aktivní sportovec, později i profesionální. Už v této době jsem se hodně zajímal o zdravé stravování a účinky jednotlivých složek stravy na náš organismus. Poté, co jsem byl nucen kvůli úrazu kariéru sportovce ukončit, pro mě byla zdravá výživa jasná volba.

Miroslav Šach

Miroslav Šach, Nonage
Se souhlasem Miroslava Šacha

Po ukončení hokejové kariéry začal podnikat v gastronomii. Jako majitel restaurace si všiml nedostatku v oblasti zdraví prospěšných nápojů na trhu. Proto v roce 2017 spoluzaložil firmu Nonage, která se výrobou a distribucí těchto produktů zabývá. Zaměřuje se na nápoje, sirupy, džemy a čaje z kvalitních a přírodních surovin bez použití cukru a konzervantů.

Velký podíl na tom měl také příchod dětí do mého života a vážné zdravotní potíže bratra Tomáše. Domnívám se, že každý chce pro sebe i své blízké a kamarády vždy to nejlepší. Rozhodl jsem se tedy zabývat výrobky, které jsou zdraví prospěšné, bez konzervantů, bez přidaného cukru, s jasným původem a zároveň chutné. Produkty ekologického zemědělství mají své významné místo na našem trhu.

Máte vy osobně s ekologickým zemědělstvím zkušenost?

Od počátku fungování firmy jsem navštívil mnoho míst a spoustu zemědělců. Pečlivě jsem vybíral ty nejpoctivější a nejzkušenější pěstitele, s nimiž s radostí spolupracujeme. Vlastní plantáže ovšem nemáme a ani neplánujeme.

Vlastní výroba probíhá na Slovensku a využíváme při ní výhradně technologické postupy, které minimalizují ztráty účinných látek.

Jak vymýšlíte složení produktů?

Recepty vymýšlíme společně se slovenským kolegou Peterem, který je specialistou na technologii výroby. Hodně nás ale inspirují také požadavky a nápady obchodních partnerů i koncových zákazníků. Jsme otevřeni každému dobrému nápadu a zajímavému podnětu.

Vaše produkty jsou téměř ze 100 % tvořeny ovocem či zeleninou. Podle čeho vybíráte dodavatele?

Pro naši výrobu vybíráme především pěstitele ovoce a zeleniny z České republiky a Slovenska s certifikací BIO. Samozřejmě využíváme i plodiny, které se u nás nepěstují nebo se jim v jiných zemích díky odlišnému podnebí daří lépe. Z toho důvodu spolupracujeme i s několika zahraničními zemědělci.

Partner seriálu

Logo Roger

Partnerem seriálu je Platební instituce Roger, která zkracuje dlouhou splatnost faktur na tři dny a pomáhá tak podnikatelům s optimalizací provozních financí. V roce 2020 se Roger spojil s jedním z největších hráčů na bankovním trhu – Komerční bankou. Spolu s ní dál zefektivňuje a digitalizuje oblast provozních financí.

Na čem výrobu stavíte? Zohledňujete nějak ekologickou složku?

Vlastní výroba probíhá na Slovensku u Trenčína a využíváme při ní výhradně technologické postupy, které minimalizují ztráty účinných látek. Volíme materiály šetrné k životnímu prostředí. Všechen odpad poté třídíme a snažíme se ho co nejvíce redukovat. Dodržujeme veškeré legislativní a právní předpisy.

Kde získáváte obaly? Snažíte se minimalizovat dopad na životní prostředí i v tomto ohledu?

S obaly máme od doby covidu celkem problém. Nejenže dochází ke stálému zvyšování cen, ale kvůli pandemii skončila spousta spolupracujících společností úplně. Musíme proto nahrazovat výrobce a dodavatele jinými. V současné době máme téměř všechny obaly z Rakouska. Co se týká ekologie, tak většina produktů je plněna do skla, plasty se snažíme co nejvíce eliminovat.

Bioprodukty si získávají stále větší oblibu, konkurence roste. Jak těžké je udržet se na trhu? 

Souhlasím, že lidé začínají čím dál víc přemýšlet o kvalitě potravin a způsobu svého stravování. Díky vyšší poptávce roste i počet firem ubírajících se tímto směrem. Chceme se proto nějak odlišit a přiblížit se víc cílovým skupinám – dětem, seniorům či sportovcům... – tím, že rozšiřujeme sortiment třeba o ovocné vlákniny, zeleninové džusy nebo ovocné džemy. Dále se snažíme o spolupráci nejen v oblasti obchodů se zdravou výživou, ale také v segmentu HoReCa (hotelnictví a různých druhů gastronomických provozů, pozn. red.), běžných potravin, e-shopů nebo přímých distributorů koncovým zákazníkům.

Hodně často se mění pravidla, což ztěžuje legislativu. Ocenil bych také větší podporu pro expanzi firmy do zahraničí.

Zažili jste pandemii covidu, růst energií, ale i cen samotných surovin. Co pro vás bylo nejtěžší?

Nejtěžší bylo zvládnout obrovské navýšení cen energií, zvláště na Slovensku. Růst cen surovin byl hned na druhém místě a vzestupná tendence v podstatě přetrvává dodnes.

Jak se vám tedy daří držet zdravou ekonomiku?

Především díky obchodním partnerům se zdravou platební morálkou. U větších odběratelů s delšími splatnostmi využíváme už několik let faktoring od Rogera, který nám proplatí 75 % faktury do tří dnů za přijatelný úrok. Je fajn, že si můžeme vybrat, které faktury chceme, nebo nechceme financovat.

Řešíte, co jíte a pijete?

Jak se vám v Česku obecně podniká?

Hodně často se mění pravidla, což ztěžuje legislativu. Ocenil bych také větší podporu pro expanzi firmy do zahraničí. Jinak se nám tu ale podniká dobře.

Kde všude lze na vaše produkty narazit?

Najdete nás jak v kamenných obchodech se zdravou výživou, tak na některých e-shopech, jako je Lékárna.cz nebo Alza. Dále pak v obchodních řetězcích Billa, Kaufland a Sklizeno a ve vybraných velkoobchodech. Přímo koncovým zákazníkům je vozí například Venkovské speciality.

Nezvažujete otevření i vlastní prodejny?

V současné době ne. Chceme se zaměřit na expanzi do dalších segmentů českého trhu, rádi bychom časem i do zahraničí.

Text vyšel v rámci specálu magazínu Finmag a Finmag.cz Podnikavé Česko, jehož je Platební instituce Roger hlavním partnerem.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Lucie  Weissová

Lucie Weissová

Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství... Více

Související témata

byznysekologické zemědělstvífinancepodnikáníPodnikavé ČeskopotravinářstvíRogerStředočeský krajsuccess story
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo