Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Blíží se konec monopolů na pokrok?

Výrobci „zelených“ aut se pasovali na kazatele open source technologií. Rozdávají své duševní vlastnictví. Budou mít následovníky?

Toyota letos nabídla bezplatně konkurenci firemní patenty týkající se vodíkových aut. Napodobila tak Teslu Motors, která loni zpřístupnila patentovanou techniku elektromobilů.

Je to průlom v přístupu automobilek. Jak Tesla, tak vodíková divize Toyoty dosud patenty přihlašovaly a střežily se stejným zanícením, s jakým filatelista shromažďuje a opatruje sbírku poštovních známek. Obě společnosti byly součástí patentového systému.

Co se děje? Začíná se snad tento systém hroutit? Nebo aspoň drolit?

Trollové a žáby na prameni

Systém funguje podle starého schématu: Firma dává patentovat nápady svých zaměstnanců a bere peníze za to, že druhým poskytuje právo je používat. Může také vymáhat peníze od těch, kteří její technická řešení využívají, aniž požádali o licenci.

Příkladem takového postupu je patentová válka mezi Apple a Samsungem provázená desítkami soudních bitev. To je však boj dvou gigantů. Když se gigant pustí do firmičky, která použila jím patentovanou technologii, může ji snadno zlikvidovat. Firmička přitom o patentu ani nemusela vědět, protože nemá kapacity na to, aby záplavu patentovaných technologií sledovala.

Na patentu se ale dá vydělat i tím, že jeho licenci prodáte. Kupujícím může být třeba podnikatel nebo společnost, které v Americe říkají patentový troll. Trollové skupují patenty a vyhledávají na trhu ty, jejichž produkty by mohly některý z těchto patentů porušovat. Nic nevymýšlí, nic nevyrábí, živí je pouze zisk z licenčních poplatků a pokut. 

Majitel patentu se nicméně může rozhodnout, že jej nikomu neposkytne - ani legálně za úplatu. Pak by jeho patentované řešení neměl nikdo použít až dvacet let.

Takovou žábou na prameni byl ve druhé polovině osmnáctého století vynálezce (přesněji zlepšovatel) parního stroje James Watt.  Patenty tohoto skotského mechanika-samouka bránily jeho následovníkům parní pohon vylepšovat.

Přirozeně, že i patent lze ukrást. Některé firmy zaměstnávají „hlídací psy“, kteří sledují státní patentové úřady. Pokud vyčenichají inovaci, jež není spolehlivě chráněna, firma ji s drobnými úpravami dá patentovat v jiné zemi, kde se na ní dá vydělat.

Dopady patentového byznysu na inovace popisují Američané Michele Boldrin a David K. Levine v monografii „Against Intellectual Monopoly (Proti duševním monopolům) “ (legálně a bezplatně stáhnout zde). Autoři tvrdí, že patentový systém poskytuje mizernou ochranu inovátorům, natož aby podporoval lidskou tvořivost. Zato však brzdí technický pokrok. Boldrin a Levine proto vyzývají, aby ochrana duševního vlastnictví systémem patentů byla až na výjimky zrušena.

Za lepší (zelené) zítřky

Zpět k Tesle a Toyotě. Tyto automobilky patřily v oboru aut, která nespalují uhlovodíky, mezi patentové přeborníky. Tesla v něm posbírala 1400 patentů, Toyota dokonce 5680. Teď je nabízejí zdarma.

Automobilky, jak jinak, zdůrazňují svůj altruismus (jde nám o cíl - prosadit elektromobily, respektive vodíková auta) a ekologickou stránku věci (když uvolníme patenty, pomůžeme odvětví zelených pohonů, které snižují emise oxidu uhličitého).

„Teslu Motors jsme založili se záměrem urychlit nástup udržitelné dopravy a nechceme dělat nic, co by poškodilo ty, kteří mají stejný cíl,“ ujistil majitel Tesly Elon Musk.

V pozadí jsou však ekonomické kalkulace. Automobilky dospěly k poznání, že nedává smysl, aby plýtvaly síly a finance na hlídání patentů. Namísto toho se chtějí soustředit na rozšíření flotily „zelených“ aut a jejich infrastruktury

Analytik Credit Suisse Masahiro Akita k tomu pro deník Financial Times řekl:Je nesmyslné zaměřit se na to, abyste udržel technický náskok, pokud trh, na němž působíte, není dostatečně velký. Musíte se především snažit trh zvětšit."

Pro srovnání: Auta, která nespalují uhlovodíky, tvoří necelé procento globální produkce. (Loni se ve světě prodalo 84 milionů nových automobilů.)

V objetí patentové chobotnice

Anketa

Myslí to Toyota a Tesla upřímně?

Budou mít Tesla Motors a Toyota v open source technologiích následovníky? Budou další výrobci, a to i v jiných oborech, méně válčit s imitátory a ve větší míře sdílet své technologie s konkurencí? Kdo ví.

Zatím tomu nic nenasvědčuje. Korporace za sebou dosud zanechávají minová pole plná patentů. Přibývá jich jak v Evropě, tak zejména v Americe. Šampiónem této disciplíny je IBM. „Big Blue“ získala loni 7534 patentů.

Byrokraté z patentových úřadů, právníci i soudci mohou klidně spát. Patentový byznys se nehroutí. A inovátoři? Předpokládám, že mnozí z nich na patentech ani tolik nelpí. Každý inovátor přece začíná od technických řešení předchůdců. Tedy jako imitátor.

Pavel Jégl

Pavel Jégl

Před listopadem 1989 vystudoval automatizaci a robotiku na ČVUT. Psal do samizdatu a do šuplíku. Po volbách v roce 1990 zastupoval ve Federálním shromáždění Občanské fórum. Poté absolvoval stáž v USA a dvě desítky let pracoval... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK