Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Dotace na elektromobily jsou tu, firmy a živnostníci si rozdělí dvě miliardy

Michal Hron
Michal Hron
4. 12. 2023
 14 054
dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu v pátek zveřejnilo dlouho očekávanou výzvu na podporu elektromobility. Cílí na malé, střední a velké podniky, pro které je připraveno celkem 1,95 miliardy korun. Žádosti bude možné podávat od 1. ledna 2024.

Dotace na elektromobily jsou tu, firmy a živnostníci si rozdělí dvě miliardy
Dotaci lze získat na osobní i nákladní automobily, a to na bateriový či vodíkový pohon (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Výzva bude financována z evropských prostředků prostřednictvím Národního plánu obnovy (NPO), což je plán reforem a investic k obnově ekonomiky a zmírnění dopadů pandemie covid-19. Výzva má podpořit výstavbu dobíjecích stanic a zvýšit poměr alternativních paliv na trhu s vozidly.

„Podpora se skládá z bankovní záruky za komerční úvěr a finančního příspěvku podle typu vozu,“ objasňuje ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Na podporu pořízení vozů je z celkové částky alokováno 1,65 miliardy, na infrastrukturu je určeno zbývajících 300 milionů Kč.

Podpora bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB). Určena je na pořízení bezemisních vozidel, tedy vedle ryze bateriových elektrických vozů (BEV) i na vozy na vodíkový pohon s palivovým článkem (FCEV). Navíc je možné ji čerpat nejen na osobní, ale i nákladní vozidla.

Podpora má dvě části – bankovní záruku za komerční úvěr a samotný finanční příspěvek. Záruku poskytne NRB podnikateli za úvěr, s jehož využitím si podnikatel vůz nebo dobíjecí stanici pořídí. Záruku lze poskytnout až do výše 70 % jistiny zaručovaného úvěru. V případě pořízení osobního vozu může rozvojová banka poskytnout záruku za úvěr od 300 tisíc do 1,5 milionu korun.

Finanční příspěvek u osobních automobilů může dosahovat až 200 tisíc korun a u nákladních či vodíkových vozů až 300 tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic typu AC lze získat příspěvek až 50 tisíc korun a na dobíjecí stanici typu DC s výkonem do 40 kilowattů až 100 tisíc korun. Na nákup ještě výkonnějších DC stanic lze získat podporu až 150 tisíc korun.

Celková podpora na jeden podnik je ovšem omezena, a to limitem 200 tisíc eur (asi 4,7 milionu Kč) v tříletém období.

Cíl? 4 555 elektromobilů

Cílem výzvy je podle ministerstva rozvoj a rozšíření bezemisní mobility v českém hospodářství v souladu se zásadními strategickými dokumenty Evropské unie (EU) a České republiky. Jde například o Národní akční plán čisté mobility nebo Zelenou dohodu pro Evropu, v rámci které se Česká republika spolu s dalšími členskými státy v roce 2020 zavázala dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů do roku 2050.

Aby mohla Česká republika prostředky z Nástroje pro oživení a odolnost EU na podporu elektromobility čerpat, musí podnikatelé pořídit alespoň 4 555 elektro vozů, což je závazný cíl NPO. Proto bude výzvu nejprve financovat MPO a po splnění podmínek je EU resortu proplatí.

„Podání žádostí bude snadné, stejně tak jsme nastavili poměrně benevolentní podmínky pro žadatele. Proto očekáváme, že se celá podpora beze zbytku vyčerpá,“ věří vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha. Žádosti bude možné podávat dle avíza NRB nejdříve od 1. ledna 2024 do 30. září 2025 na všech jejích pobočkách.

Zájemci o podporu se už nyní mohou obracet přímo na banky a leasingové společnosti, které budou spolupracovat s NRB. Výzva je k dispozici na webu MPO na tomto odkazu.

Elektromobil pro firmy i občany

Firemní sektor je pro adaptaci nových technologií na poli automobilismu klíčový; z firemních fleetů míří na sekundární trhy podstatná část ojetých automobilů. Na konci ekonomické životnosti vozidel ve firemních flotilách se tak během pár let dostanou i tyto dotačně podpořené vozy do bazarů. Německá realita ovšem ukazuje, že bez podpory se firmy opět přiklánějí k prověřeným dieslům.

Přesvědčí vás dotace k nákupu elektromobilu?

V bazarech přitom elekromobilů přibývá už nyní. A například společnost Aures Holdings, stojící za sítí autobazarů AAA Auto či Mototechna, v pondělí uvedla, že ceny inzerovaných elektromobilů navíc dramaticky klesají.

„Zatímco v předposledním měsíci loňského roku bylo na prodej 481 aut do zásuvky s mediánovou cenou 1,2 milionu korun, letos v listopadu to bylo o šedesát procent víc, 766 kusů – jenže jejich cena poklesla o plných 300 tisíc korun na 900 tisíc Kč,“ uvedla v tiskové zprávě s tím, že logicky roste průměrné stáří elekromobilů i jejich nájezd. Za poklesem cen ale nestojí jen to.

„Na ceny zánovních elektromobilů mělo velký vliv dvojí zlevnění ceníkové ceny nové Tesly Model 3 v průběhu roku 2023 – celkem až o 25 procent. To se projevilo na celém trhu ojetých EV vozů, protože mnoho konkurenčních výrobců na toto zlevnění reagovalo. Což je skvělá příležitost pro kupující ojetých elektromobilů,“ dodává provozní ředitel firmy Petr Vaněček.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
-4
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

alternativní palivabyznysdotaceelektromobilitafinancovánífiremní úvěryinvesticeMinisterstvo průmyslu a obchodupodnikáníPodnikavé Česko
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo