Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Chcete dotaci na elektromobil? Vaše firma musí vydělávat, říká fleetový manažer

Jan Záluský
Jan Záluský
7. 3. 2024
 5 327
BrandInsight

I malá firma nebo živnostník může získat dotaci až 200 tisíc korun na pořízení auta na elektřinu. Své nabídky tomu přizpůsobují i prodejci. „Na konkrétní modely nabízíme úrok od nula procent se servisním balíčkem až na pět let nebo 150 tisíc kilometrů zdarma,“ říká například Jiří Olša, vedoucí fleetového prodeje ve společnosti Volkswagen Financial Services (VWFS). Zdůrazňuje ale, že firma musí být v černých číslech.

Chcete dotaci na elektromobil? Vaše firma musí vydělávat, říká fleetový manažer
Dotace na elektromobily v Česku startují (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Čím jezdí malí čeští podnikatelé a živnostníci?

Preference živnostníků a menších podnikatelů silně závisí na předmětu jejich podnikání. Obecně jezdí celou škálou modelů od menších aut, jako je Škoda Fabia, až po užitkové vozy typu Volkswagen Transporter nebo Crafter. S potěšením vnímáme i opatrný přechod k elektromobilům. Klienti často nejdřív zkouší plug-in hybridy, než přejdou na čistou elektromobilitu. Nejvíc poptávanou značkou je stále Škoda.

Proč by si měla menší firma pořídit elektromobilní flotilu?

Důležitou motivací bude nová evropská legislativa, která mimo jiné počítá s takzvaným ESG reportingem. I menší firmy budou muset vykazovat například to, jak jejich podnikání ovlivňuje dodavatelský řetězec nebo jakou mají uhlíkovou stopu. A právě s tím jim může pomoci elektrifikace vozového parku. Nicméně zájemci musí mít na paměti, že i elektromobilita má svá specifika, která je nutné brát v potaz. Patří mezi ně způsob a místo nabíjení, fakturace nabíjení nebo třeba efektivní provoz samotného elektromobilu.

Jiří Olša

Jiří Olša
Zdroj: Volkswagen Financial Services

V koncernu Volkswagen Financial Services (VWFS) působí od roku 2013. Kariéru začal jako oblastní zástupce, kde se po třech letech vypracoval na Brand manažera a v roce 2019 se stal vedoucím oblastních manažerů. V roce 2022 převzal oddělení Dealer Sales a od začátku letošního roku vede oddělení fleetového prodeje.

Komu byste zatím pořízení elektromobilu nedoporučil?

Nedoporučil bych ji podnikům, které chtějí nabídnout elektromobily svým pracovníkům, jenž denně najezdí vyšší stovky kilometrů. V takovém případě by nutnost dobíjet na veřejných vysokorychlostních nabíječkách skutečně zatím mohla efektivitu jejich práce omezit.

Jak velký je zájem podnikatelů o elektromobily?

Dosud byl zájem relativně nízký, a to i kvůli stále rozšířeným mýtům spojeným s elektromobilitou – jako jsou například ty o nízkém dojezdu, vysoká ceně vozů a řídké síti dobíjecích stanic. S těmito mýty se setkáváme na denní bázi i v naší půjčovně elektromobilů, kde si firmy a podnikatelé mohou za symbolickou částku vůz vypůjčit a přesvědčit se na vlastní kůži, jaká je skutečnost. Elektromobily půjčujeme minimálně na sedm dní, takže si klient může v reálném provozu své firmy vyzkoušet, jaké má auto jízdní vlastnosti, kam až dojede, a podobně. Nabídka vyzkoušení vozů platí pro firemní klienty s vozovým parkem deseti a více vozů. Těm nabízíme zapůjčení například Škody Enyaq, Audi Q4 e-tron Sportback či modelů Volkswagen ID.4, ID.5 či ID.Buzz. Maximální denní nájezd je 150 kilometrů s možností přejeté kilometry doplatit.

Jak lidé reagují, když elektromobily vracejí?

Jsou překvapeni z jízdních vlastností, tichosti a rychlé reakční doby vozidla. Po delším půjčení zjistí, že dobíjení není tak komplikované a v případě využití vozidla ve městě že nemusí tak často nabíjet. Máme víc klientů z větších měst a ti si chválí dostatek nabíjecích bodů i v případě jízd na delší vzdálenosti. Kvitují také, že s jednou kartou (Chargee) můžou nabíjet všude – v Česku i v Evropě.

Pozitivní zpětná vazba od klientů nám dává jistotu, že v blízké budoucnosti začne zájem o elektromobily růst. Dotace by tomu měly jen pomoct. Tak jsme to ostatně pozorovali v sousedních zemích. Radost nám dělá, že řada podnikatelů a firem se o možnosti pořízení elektromobilu zajímá už teď, a my jsme odhodlaní jim s pořízením i financováním včetně získání dotace pomoct.

Dotace na elektromobily
Shutterstock

Dotace na elektromobily 2024: Kam pro ně a kolik lze získat? Velký přehled

S lednem 2024 nepřicházejí jen komplexní změny daňového řádu, ale i dlouho očekávaná dotační výzva pro podnikatele na podporu elektromobility. Jejím cílem je podpořit nákup elektromobilů a výstavbu dobíjecí infrastruktury a určena je pro podnikatele bez rozdílu velikosti. Jak o dotaci požádat a kolik lze získat? Tady je přehled.

Jak konkrétně bude nákup elektromobilu za pomoci dotace vypadat?

Na začátku si klient nakonfiguruje u obchodního partnera vozidlo podle svých představ. Volkswagen Financial Services pak s klientem po ověření jeho bonity uzavře smlouvu o úvěru a zároveň zdarma vyřídí dotaci. Na základě schválené dotace si zákazník převezme vozidlo a může je začít používat. Zájemci se ale musí připravit na to, že schvalování dotace je delší proces. Bohužel zatím není možné, aby si klient nakonfiguroval vozidlo a například za týden si ho vyzvedl.

Jaké služby nyní VWFS v souvislosti s elektromobilitou nabízí?

Na konkrétní modely nabízíme úrok od nula procent se servisním balíčkem až na pět let nebo 150 tisíc kilometrů zdarma. Zároveň nabízíme financování nabíjecího wallboxu, dobíjecí kartu Chargee a vyřízení dotace zcela zdarma.

Samotnou dotaci na elektromobil, kterou poskytuje Národní rozvojová banka, lze získat na bezemisní vozidlo do šesti měsíců stáří s tím, že se počítá datum uvedení do provozu. Dotaci lze získat pouze při pořízení vozu na úvěr, maximální výše dotace činí 200 tisíc korun a lze si pořídit elektromobily s pořizovací cenou do 1,5 milionu korun bez DPH.

Jak náročné bude dotaci získat?

Pokud u nás klient uzavře smlouvu o financování, tak za něj vyřídíme veškerou administrativu přes podání žádosti o dotaci až po samotné vyplacení dotace. Vyřizování dotace je náročné především časově, co se týče vyplňování všech formulářů. Klient pouze dodává podklady, které nelze získat z veřejně dostupných zdrojů.

Co se stane v případě, že klient dotaci nedostane?

Pokud klient dotaci nedostane, lze od smlouvy o úvěru odstoupit za podmínek podepsaných s leasingovou společností. Při uzavírání smlouvy je na základě finančních výkazů posuzovaná bonita klienta. Vykazuje-li firma záporný hospodářský výsledek, podle pravidel dotaci získat nemůže.

Dotaci je možné využít i na pořízení dobíjecí stanice. Jaké jsou konkrétní podmínky?

V rámci této výzvy může klient získat dotaci až 50 tisíc korun na dobíjecí stanici AC nebo až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici DC s výkonem nad 40 kW. Dotaci na dobíjecí stanici lze ale získat jen tehdy, když zároveň financujete elektromobil. Podmínky úvěru na dobíjecí stanici budou z naší strany individuální podle ceny a doby splácení. Ceny wallboxů začínají na 15 tisících korun, ceny dobíjecích stanic DC se můžou pohybovat i v milionech. Pokud klient financuje vozidlo, je možné získat dotaci a wallbox zaplatit hotově.

Zmínil jste dobíjecí kartu Chargee. Jaké výhody klientům přináší?

Lze s ní dobíjet u největších distributorů v Česku (ČEZ, PRE, E.ON, IONITY) i v rámci Evropy, stejně tak v rámci dealerské sítě koncernu Volkswagen. Klienti Volkswagen Financial Services mají s kartou Chargee navíc na dobíjení slevu tři procenta. Každý klient také měsíčně obdrží pouze jednu fakturu za všechny distributory, u kterých nabíjel, což určitě ocení každé účetní oddělení.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Volkswagen Financial Services

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
-1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Záluský

Jan Záluský

Začínal jako reportér Hospodářských novin, později měl na starosti řadu let magazín Podnikání, který se zaměřoval na rady malým a středním podnikatelům a byznysové příběhy. Sedm let byl zodpovědný za veškerý... Více

Související témata

BrandInsightdotaceelektromobilitafinancepodnikáníPodnikavé ČeskorozhovorVolkswagen Financial Services
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo