Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Amerika na to kápla: svět zachrání jedině elektrická macho kára

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš | 7. 9. 2021 | 9 komentářů | 15 330
automobilkyautomobilový průmyslelektromobilyFordChryslerzelené technologie

Nezakazujte ropu. Stačí přece dělat elektroauta sexy. Už jsou tady.

Amerika na to kápla: svět zachrání jedině elektrická macho kára

Takový elektrický Hummer, který má výkonu na rozdávání a v terénu umí lézt jako krab, jen tak nějakého Evropana postavit nenapadne.

Zdroj: General Motors

Že je elektřina budoucnost automobilismu, je už víceméně jasné. Otázka zůstává, jak a kdy ta budoucnost přijde a jestli příliš agresivní zákazy a nařízení nemůžou napáchat víc škod než užitku. Už teď jsou ale elektromobily výhodnější a v některých tržních segmentech a pro některé typy zákazníků celkově lepší. Třeba pro typickou rodinu z domku na předměstí je Škoda Enyaq lepší než naftový Kodiaq. Těch lidí bude čím dál víc, až to nakonec budou skoro všichni.

Všechno ostatní jsou jen technické problémy. Jak vyrobit dost baterií. Jak vyřešit problémy rozvodné sítě, ať už jejím posílením, nebo chytrou distribucí zátěže. Jak vůbec vyrobit tolik elektřiny a jak ji vyrobit čistě. Nebo jak tu elektřinu uložit, když ji vyrobíte v jiný čas, než je potřeba nabíjet.

I na tohle všechno už víceméně máme odpovědi. Nebo aspoň hrubou představu o nich. Zbytek vyřeší technologie a zákon nabídky a poptávky: když bude zájem, bude řešení.

Vysvětlit řidičům, že litrový tříválec může být dobrý motor, je i pro zkušeného motoristického novináře často těžké...

Elektronuda

Největší problém je dnes právě v tom zájmu. Většina řidičů se na elektromobilitu dívá s mírnou skepsí až vyloženým nepřátelstvím. A čím nadšenější jsou do aut, tím to většinou platí víc.

Zákaz spalovacích motorů
Shutterstock

EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt

Zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem v EU má přijít už v roce 2035. Ekologové jásají, petrolheadi pláčou. Ve skutečnosti na tom ale vůbec nezáleží. Na tom, čím budete za 15 nebo 20 let jezdit, to nejspíš vůbec nic nezmění. Vysvětlím vám proč.

Z mnoha úhlů je to pochopitelné i na čistě racionální úrovni. Lidé obvykle nemají zkušenost s těmi úplně nejnovějšími elektromobily a ještě před pár lety víceméně existovala jen Tesla nebo špatné elektromobily.

Navíc má člověk přirozenou tendenci věřit jen tomu, co si „osahá“. A když se projedete elektromobilem z doby před třemi nebo pěti lety nebo si přečtete článek na takovém testu založený, je snadné dospět k závěru, že něco takového je jako auto nepoužitelné. Že jsou elektromobily vyráběné dnes o generaci dál a že ty vyráběné v roce 2035 budou dál o několik generací, tomu můžete věřit. A taky nemusíte.

Tady potom přichází zásadní problém, kterého si nejspíš není řada zastánců elektromobility, zejména pak v řadách politiků a evropských úředníků, vůbec vědoma. Typický řidič nechce věřit v elektromobilitu. Nechce něco nového, a už vůbec to nechce, pokud mu to někdo nutí. Tím spíš to bude naopak aktivně zavrhovat.

Vždyť už jen vysvětlit řidičům, že litrový tříválec může být dobrý motor, je i pro zkušeného motoristického novináře často těžké. A teď si představte, že elektromobil nemá žádné válce a žádné litry…

Zatímco Evropská unie chystá zákazy a Elon Musk znovu vymýšlí volant, americké automobilky chápou, že tradičního motoristu potřebují.

Nečekaný zachránce

Naštěstí existuje jiný způsob, jak změnit názor motoristického nadšence na elektromobilitu, než ten mimořádně nešťastný, se kterým přichází Brusel. A povětšinou přichází z místa, odkud byste ho vážně nečekali.

Z Detroitu.

Město, které stálo u zrodu masového automobilismu a celé dvacáté století chrlilo miliony osmiválcových monster, co přispívaly ke znečištění planety víc než jakákoliv jiná auta, teď možná přispěje k nástupu ekologického automobilismu víc než sídlo Evropské unie.

Zatímco Evropská unie chystá zákazy a Elon Musk se snaží odrazovat běžného řidiče třeba tím, že znovu vymýšlí volant (a chce ho nahradit berany jak z letadla, které nic nevylepšují, zato se s nimi příšerně manévruje), americké automobilky chápou, že tradičního motoristu potřebují.

Dodge electric musle car conceptChrysler LLC
Další fotky v galerii (16)

Ford letos přijde na trh s modelem F-150 Lightning, elektrickou verzí svého gigantického pick-upu, který je jedním z nejprodávanějších aut v USA. Bude mít v základní verzi přes 400 koní, v té silnější přes 560. Uveze skoro tunu, utáhne skoro pět a místo obřího osmiválce bude mít vpředu stejně obří kufr, což z něj udělá nejpraktičtější verzi řady F-150.

Konkurenční General Motors zase nedávno představili GMC Hummer EV. Monstrózní pick-up nebo SUV, které nabídne až tisíc koní, zrychlení z nuly na stovku kolem tří sekund (rychlejší než většina Ferrari), nezávislé natáčení kol, díky kterému bude auto moct jezdit bokem jako krab nebo se točit skoro na místě, pancéřovaný podvozek, kamery pro jízdy v terénu, absurdně obří kola a vysoký podvozek. A navíc z něj můžete vytvořit i kabriolet. Zní to jako něco z televizního seriálu z osmdesátých let nebo z fantazie pětiletého děcka.

Poslední z velké trojky, Chrysler, přijde taky s vlastním pick-upem. Především ale nedávno poodhalil připravovaný „muscle car“ pro rok 2024. Pravděpodobně ponese slavné jméno Dodge Charger, nejspíš bude mít opět něco kolem tisíce koní a první video sice neukazuje moc z tvarů – byť naznačuje podobnost s legendárním Chargerem z roku 1968, který znáte z filmů –, ale ukazuje, že by tahle věc měla umět „gumovat“ všemi koly zároveň.

Pro všeobecné přijetí elektromobility potřebujeme, aby Vin Diesel předváděl svoje šílené kousky s černým Chargerem, který bude na elektriku.

Rychle, zběsile a elektricky

Mnoho zelených duší teď možná začíná usedavě plakat. Představovaly si přechod k elektromobilitě tak, že zmizí šílené a otravné pseudoteréňáky. Že si lidi přestanou plést silnici se závodní dráhou a že si přestanou autem posilovat ego. Jejich vizi možná odpovídá kulaťoučká Tesla Model 3, i když i ta je zbytečně velká a zbytečně rychlá.

Anketa

Tak co, přesvědčí vás?

Jenomže uhlazené, superefektivní elektromobily pro lidi, kteří nemají rádi auta, ty už máme. Máme Teslu a před ní jsme měli Toyotu Prius, která i jako hybrid dokázala omezovat skleníkové emise docela úspěšně. Ale přesvědčit lidi, kteří by chtěli Teslu nebo Prius, aby si koupili elektromobil, je úplně zbytečné. Takoví už ho buďto mají, nebo se snaží co nejvíc jezdit autobusem či na kole.

Pro všeobecné přijetí elektromobility potřebujeme, aby Vin Diesel v desátém Rychle a zběsile předváděl svoje šílené kousky s černým Chargerem, který bude tentokrát na elektriku. Aby The Rock v nějakém jiném (nebo třeba stejném) filmu jezdil s GMC Hummerem po skalách a používal „krabí chod“ k uhýbání před granátomety.

Teprve potom si i ten český tatík půjde pořídit elektrickou škodovku s úsměvem na rtech. Ta sice nebude mít ani tisíc koní, ani krabí chod, a už vůbec nebude vypadat jako drsňácké auto z filmů, ale když taková auta budou existovat, bude elektromobilita najednou přijatelnější.

Řešení není zakázat auta na benzin. Řešení je udělat cool elektrická auta. A v tom dnes Detroit nad Bruselem vyhrává.

I tenhle skvost najdete v aktuálním tištěném Finmagu. Líbilo? Tak mrkněte, co tam máme ještě, málo toho není.

Podzimní volby se blíží...

Finmag srpen 2021Zdroj: Finmag

Ivan Bartoš: Nevyměknu! Co když Piráti budou vládnout? Na co se máme připravit? Ač titulky hlásaly něco jiného, zvyšování daní to prý není

Téma čísla: medicínaPavel Jégl: od pazourku ke gama noži • Iva Brejlová a startup Diana Technologies, kde vymýšlejí, jak nově vymýšlet léky • Dominik Stroukal učí investovat do postelí a Jaroslav Šura do zdravotnických firem

Vítězná družstva? Vyřeší bytová družstva nedostatek bytů? Peter Bednár vysvětlí, proč ne teď a ne u nás. Ale potěší: díky nim nebude v architektuře a urbanistice nuda

FIN. Před 50 lety skončil zlatý standard. Teď, říká Josef Tětek, končí to, co přišlo po něm • Má volnonožec někdy volno? ptáme se s Robertem Vlachem • Investice do private equity • Rádce Petra Kučery, šéfa Peníze.cz

Autor článku

Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky smýšlejícího petrolheada a výčitky z vlastnictví starého osmiválce vyrovnává tím, že všude chodí pěšky.