Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nóbl chuligán s německou precizností. Tohle Bentley si na uhlazenost nehraje

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš
25. 8. 2023
 7 545

Britské luxusní značky si většinou asociujeme s tichou, uhlazenou, skoro až nudnou elegancí. A nenechte se mýlit, vozy Bentley takové bývají také. Někdy ale probleskne vzpomínka na dobu slavných Bentley Boys, divokých večírků i závodů proti vlakům. V kabrioletu GTC V8 pak probleskují ještě o něco víc.

Nóbl chuligán s německou precizností. Tohle Bentley si na uhlazenost nehraje
Bentley Continental GTC V8 / Zdroj: Vojtěch Dobeš
Další fotky
v galerii (9)

Než ji před čtvrtstoletím koupil Volkswagen, byla značka Bentley po dekády známá jako „rolls pro ty, kteří chtějí řídit sami“. Byla to naprosto správná definice, ale být sportovní odnoží značky, která vyrábí cosi jako Buckinghamské paláce na kolech, je trochu zvláštní. Divočina a rebelie tam byly, ale jen lehký náznak – když si své milované bentley koupil Keith Richards, lákal ho spíš ten paradox než nějaká chuligánská povaha auta samotného.

Tak to ale nebývalo vždycky. Než značku v roce 1931 koupil Rolls-Royce, bylo Bentley výrobcem luxusních, ale i závodních vozů. Enzo Ferrari je sice nazýval „nejrychlejšími náklaďáky na světě“, ale říkal to s úctou a respektem. Kompresorová „Blower Bentley“ působila vedle tehdejší konkurence jako naštvaní leviatani – a nejspíš se podobně snadno řídila.

Vojtěch Dobeš
Vojtěch Dobeš
Další obrázky v galerii (9)

Tovární závodníci a parta nadšenců okolo si říkali Bentley Boys a závodili s těmito auty nejen na okruzích. Jejich neformální vůdce a po nějakou dobu hlavní akcionář a ředitel Bentley, kapitán Woolf Barnato, mimo jiné vyhrál slavný závod přes Francii proti „Modrému vlaku“ (podle jeho modrých vagonů), zvěčněný i jako jméno jednoho modelu.

Pod vším se skrývá precizní německá technika, již si Bentley vypůjčilo většinou od sesterských Audi a Porsche.

Opulentní vnitřek

Na tohle všechno jsem myslel, když jsem si jel vyzvednout nejnovější Bentley Continental GTC V8 v provedení Cricket Ball. Tohle velmi britsky znějící jméno znamená dvoudveřový model se stahovací střechou a základním osmiválcovým motorem. Ano, osmiválec je základ, za příplatek dostanete W12 – ve speciálním designovém paketu, jehož dominantní barva připomíná kriketový míček. Jak britské!

Bez povědomí o historii by si někdo mohl pomyslet, že s tímhle autem britská značka podlehla aktuální módě. Černá kola, černé lišty, které bývaly chromové. Síťka v masce chladiče. Jenomže tohle není módní tuning, takhle to u Bentley samozřejmě má být. Jen se podívejte na staré blowery – cingrlátka a uhlazenost byste na nich hledali marně.

Opulence vás ovšem čeká uvnitř. Co vypadá jako kov, je kov, co vypadá jako dřevo, je dřevo. A kůže je z krav, které mají nejspíš delší rodokmen než vy.

Technické info

Bentley Continental GTC V8Vojtěch Dobeš

Bentley Continental GTC V8

  • Objem spalovacího motoru: Osmiválec 3 996 cm3 , twin turbo
  • Výkon spalovacího motoru: 404 kW (550 koní) v 6000–6250 ot./min
  • Točivý moment: 770 Nm v 2000–4500 ot./min
  • Převodovka: 8stupňová automatická
  • Pohotovostní hmotnost: 2410 kg Akcelerace 0–100 km/h: 4,1 s
  • Maximální rychlost: 318 km/h
  • Spotřeba (kombinace): 11,25 l/100 km
  • Rozměry (délka/šířka/ výška): 4850 / 1964 / 1399 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 235 l
  • Základní cena: 196 100 eur (cca 4 660 000 Kč)
  • Cena testovaného vozu: 275 860 eur (cca 6 563 000 Kč)

Už to ale není jen zručná práce partičky chlápků v dřevěné boudě, jak bývalo u britských aut zvykem. Pod vším se skrývá precizní německá technika, již si Bentley vypůjčilo většinou od sesterských Audi a Porsche.

Chcete elegantní palubní desku bez displeje infotainmentu, ať už čistou, nebo se třemi krásně provedenými budíky? Není problém. Můžete si vybrat obě varianty – anebo tu třetí, s rozměrným displejem. Všechno samozřejmě v bondovském stylu (ostatně i ten v knihách jezdil původním blowerem), na stisknutí nenápadného tlačítka.

Pravda, překlápěcí displej jako z oddělení Q vás bude stát asi třetinu nové fabie, ale najde se jen naprosté minimum majitelů, kteří si jej neobjednají. A táhla zavírající výdechy ventilace?

Ve skutečnosti jsou elektronická. Výraznou stopu Porsche a především Audi samozřejmě odhalíte i v logice navigačního a zábavního systému, způsobu ovládání nebo zobrazení na displeji přístrojového štítu.

Mohlo by se vám zastesknout po dobách analogových budíků Smith’s, ale jako člověk, který už pár starých britských aut měl, vám můžu říct, buďme rádi. Žádná malosériová britská značka neuměla takovéto věci dělat tak, aby fungovaly bezchybně.

Dnes už nikdo nepotřebuje závodit s vlaky ani jezdit závodními speciály po silnicích. Ale je příjemné vědět, že by to možná šlo.

Žádná divočina

U Audi taky původně vyvinuli dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 550 koní. Podle zvuku byste ho ale opravdu nepoznali. Místo někdy až frenetického štěkání a prskání, které předvádí třeba v RS6, se z výfuků line mocné hučení a dunění, přecházející do hřmění. Jako kdyby vysoké otáčky ani neměly existovat, jako kdyby to nebyl motor s moderním rozvodem DOHC a turby, ale starý spodový osmiválec s kompresorem. Tady někdo hodně poslouchal Blower Bentley a přemýšlel o něm.

Ta inspirace je patrná i v tom, jak GTC V8 jezdí. Samozřejmě je strašlivě rychlé – nic jiného byste nečekali ani u základní motorizace. Ale podává rychlost jiným způsobem, než je dnes zvykem. Žádné vytáčení motoru, žádná divokost. Spíš něco jako lokomotiva, se kterou kdysi Woolf Barnato závodil.

Audi RS6
Kristýna Betlachová

Superkombík pro manažery. V Audi RS6 si můžete připadat jako Superman

Tak jako se v komiksech mění obyčejní chlápci na superhrdiny, změnil se tenhle rodinný kombík na supersport. Na první pohled je to pořád to staré dobré manažerské Audi A6, které je ideální i pro rodinu s dětmi a psem v kufru. Na ten druhý je ale něco divně. Co vše je na téhle upravené manažerské modle jinak? Čtěte v další autorecenzi Vojtěcha Dobeše.

Ostatně GTC taky trochu jako lokomotiva váží. Dvě a půl tuny je na kabriolet poměrně monumentální číslo. Naštěstí tu máte největší brzdy, které kdy kdo na osobní auto namontoval, a podvozek, jehož sourozenci německých značek umí ohýbat fyziku.

S continentalem se asi úplně nebudete vrhat na klikaté okresky či okruhy tak jako s RS6. Ne že byste nemohli, jen vám to přijde trochu nepatřičné. Ale užívat si brutálního tempa v táhlých obloucích, pro to se tenhle stroj narodil.

Dnes už nikdo nepotřebuje závodit s vlaky ani jezdit závodními speciály po silnicích. Ale je příjemné vědět, že by to možná šlo. A cítit se, jako byste to dělali, i když zrovna míříte na víkend do zámeckého hotelu na Vysočině. Tohle auto je tak trochu film. Je už na vás, jestli začnete mít nutkání odvézt si v něm domů vrtuli jako ve Zvětšenině, nebo z něj budete vystupovat ve zpomalených záběrech jako Tommy Shelby v seriálu Peaky Blinders.

Bentley umí i dnes nabídnout divadlo, aniž by se snažilo být za každou cenu supersportovní. Nestydí se za svou velikost, ale zároveň nepěstuje úplnou uhlazenost dřív sesterského rollsu. Německou preciznost schovává za britskou směs aristokracie a chuligánství. A myriády volitelných detailů vám dávají možnost do něj promítnout své vlastní představy.

Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
6
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz.... Více

Související témata

autaautomobilismusautomobilkyautomobilový průmyslrecenze
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo