Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Od žhavého trendu k byznys hodnotě. AI musí být hlavně pochopitelná, říká šéf Kyndrylu

Jan Záluský
Jan Záluský
29. 3. 2024
BrandInsight

Dokáže generativní umělá inteligence firmám skutečně pomoci, nebo zůstane jen silným trendem bez vyššího užitku? Jiří Batěk, výkonný ředitel Kyndryl Česká republika je přesvědčen o jejím přínosu. „Klíčové bude zajistit, aby byla pochopitelná, etická a udržitelná. Teprve pak bude možné ji přetvořit z trendu v hmatatelnou obchodní hodnotu,“ říká zástupce jednoho z největších poskytovatelů IT služeb na světě.

Od žhavého trendu k byznys hodnotě. AI musí být hlavně pochopitelná, říká šéf Kyndrylu
Zdroj: Shutterstock

Jak se bude podle vás vyvíjet použití umělé inteligence v tuzemských firmách?

Generativní umělá inteligence je jednou z nejrychleji se rozvíjejících technologií, co tu kdy byla. Sledujeme obrovský zájem ze strany firem a podniků, které chtějí prozkoumat její možnosti a potenciální dopady na své podnikání. Jen v českém Kyndrylu máme deset významných klientů, se kterými se o využití umělé inteligence intenzivně bavíme.

Vždy, když se objeví nějaká nová technologie, reakce trhu jsou stejné. Nejdřív se všichni nadchnou, pak zjistí, že vše není tak růžové a zájem se vrátí na rozumnou úroveň. U využití generativní umělé inteligence bude pro firmy klíčové zajistit, aby byla pochopitelná, etická a udržitelná. Teprve pak bude možné ji přetvořit z trendu v hmatatelnou obchodní hodnotu.

Jiří Batěk

Jiří Batěk Kyndryl
Foto: Kyndryl

Přes čtyři roky působil ve vedoucích pozicích v britské pobočce společnosti Nokia, téměř deset let se věnoval rozvoji technologických brandů v Jihoafrické republice. Od února 2014 pracoval v byznysdevelopmentu IBM. Po oddělení společnosti Kyndryl od IBM se stal ředitelem její české pobočky. Nejvíc se věnuje využití moderních technologií při automatizaci vnitřních procesů finančních institucí a digitalizaci zdravotnictví.

Jaká strategie zavádění AI do firem se nejvíc osvědčuje?

Na začátek je třeba říct, že klienti z řad bank, výrobců energií či telekomunikačních operátorů už dnes vidí desítky možností, v čem jim může umělá inteligence pomoci. Každá úspěšná AI strategie by ale měla začít analýzou a pochopením daného trhu a obchodních cílů, až poté by mělo následovat určení konkrétního využití umělé inteligence. A až v tu dobu může začít vlastní proces vývoje a vytváření AI řešení.

S využitím našeho partnerského firemního ekosystému pomáháme zákazníkům zvládat výzvy spojené právě s integrací generativní umělé inteligence do již existujících IT systémů tak, aby to pro ně mělo dlouhodobě pozitivní obchodní dopad. Máme k tomu dobré prostředky a expertízu, protože využíváme naše vlastní přímé zkušenosti s implementací AI.

Jak motivovat české zaměstnance, aby s AI chtěli pracovat?

Musíme jim zdůraznit obrovský potenciál a přínosy, které umělá inteligence může firmám a zaměstnancům nabídnout. V konečném důsledku je jednotlivec s AI výkonnější než bez ní. U našich klientů se setkáváme s řadou případů využití, které zlepšují zaměstnancům podmínky pro jejich práci. V oblasti bankovnictví pomáhá Kyndryl společnosti European Financial Services Company v rámci jejích zařízení a aplikací. V oblasti nemovitostí jsme pomohli jedné realitní firmě začlenit do svého IT servis desku takzvaný Natural Language Understanding (NLU), což napomohlo lepším podmínkám zaměstnanců a v důsledku to vedlo k jejich větší produktivitě.

Jaká úskalí může používání AI ve firmách přinést?

Zásadní pro využití AI ve velkém měřítku je firemní „datové zázemí“. Její přínos je silný podle toho, jak silná jsou podkladová data. Proto je pro její co nejvyšší využití důležité disponovat kvalitními daty a taky datovou strategií. Je taky nutné jí neustále krmit novými daty, aby se mohla dál učit a držet krok s vývojem.

Právě firemní datová strategie tvoří základ pro škálování AI v rámci organizace. Další kritickou složkou úspěšného škálování je, že musí být AI technologicky propojená s in-house aplikacemi a ekosystémy. Což souvisí s tím, že v neposlední řadě musí před samotnou implementací proběhnout audit celého IT zázemí firmy, aby bylo možné rozhodnout, jestli je potřeba její kompletní nebo částečný redesign. Pro firmy tohle všechno může znamenat úskalí, která musí zvládnout.

O využití výhod umělé inteligence uvažují i majitelé malých a středních podniků. Často se ale obávají neúměrných nákladů. Co byste jim poradil?

Zatímco velké společnosti mají na zavádění nových technologií celá oddělení, majitelé malých a středních firem si na to musí přijít sami.

Ale řekl bych, že přestože je AI v současnosti nejžhavějším trendem, nemá smysl ji využívat v každé situaci a za každou cenu. Je důležité být vybíravý a znát svoje potřeby. Před investicí do AI by si měl každý podnik určit své obchodní cíle a na základě toho si stanovit její využití tak, aby mu mohla pomoct v dosažení těchto cílů. Nicméně při správné a zodpovědné implementaci to může jedině zvýšit produktivitu a efektivitu.

Čeká podle vás svět nějaké zásadní legislativní omezení AI ze strany jednotlivých vlád a států?

Generativní umělá inteligence se vyvíjí překotným způsobem a zároveň státy řeší, jak systém bezpečně používat a zabránit zneužití. Jako globální společnost musíme monitorovat vývoj legislativních nařízení a po jejich zavedení musíme zajistit jejich dodržování. Už teď spolupracujeme se zákazníky a partnery na vývoji, zavádění a správě odpovědných řešení AI v souladu se všemi regulacemi.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Kyndryl

Daňové přiznání online

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Záluský

Jan Záluský

Začínal jako reportér Hospodářských novin, později měl na starosti řadu let magazín Podnikání, který se zaměřoval na rady malým a středním podnikatelům a byznysové příběhy. Sedm let byl zodpovědný za veškerý... Více

Související témata

AIautomatizaceBrandInsightefektivitafirmypodnikáníPodnikavé Českorozhovortechnologieumělá inteligence
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo