Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Češi si zvykli na digitální placení. Bez cashe se chtějí obejít i při drobných platbách

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
13. 3. 2024

Říká se, že nejrůznější průzkumy vycházejí podle toho, kdo je zadává. Odhodlání odejít ke konkurenci, která zákazníkům umožní placení kartou, když chtějí, ovšem potvrdil i průzkum, který si zadala společnost provozující bankomaty.

Karetní společnost VISA a dceřinka Komerční banky KB SmartPay si nechaly od agentury Ipsos udělat průzkum chování a preferencí návštěvníků českých horských středisek a jejich zkušeností. Přirozeně se zaměřily na možnosti placení – jak za zboží, tak hlavně za služby.

Zejména loni v létě se začaly na sociálních sítích objevovat zprávy o podnicích, kde dřív brali karty, ale nově už je nechtějí. Potvrzoval to i průzkum, který si nechala udělat společnost Euronet, která provozuje bankomaty. I v něm ale zaznělo, že pětina lidí, kteří chtějí platit digitálními korunami, ale není jim to umožněno, odchází jinam.

V průzkumu, který si nechaly KB SmartPay a Visa vypracovat loni, vycházela pro „cash only“ podniky ještě horší čísla – podle něj by ke konkurenci odešlo až 57 procent lidí, kteří by rádi platili kartou, ale nemůžou.

Na horách nastávají ovšem situace specifické. Hledat třeba jinou restauraci poblíž sjezdovky může být potíž, případně se už spolulyžaři usadili a jen tak odejít jde hůř. I v lyžařských střediscích by ale podle aktuálního průzkumu až 17 procent lidí hledalo podnik, kde můžou zaplatit kartou, hodinkami nebo mobilem. Ostatní by nejspíš utratili míň (23 procent), jiní by zůstali, zaplatili hotově, ale už by se nechtěli vrátit (6 procent).

Zdroj: Visa

Graf znázorňuje, jak přibývá plateb kartou v segmentu hotelů, restaurací a cestovního ruchu (odliščeny jsou platbyčeskými a zahraničními kartami). V roce 2020 za covidu zaznamenaly zásadní propad. Na původní úroveň se pak ale vrátily velice rychle a daleko ji předstihly. Nejzajímavější je ale trend znázorněný modrou čarou: zatímco dřív se kartou platily spíš vyšší sumy, dneska lidi chtějí platit i malé útraty.

Generální ředitelka společnosti KB SmartPay, která nabízí platební terminály a brány, tvrdí, že podnikatelé, kteří nabízejí bezhotovostní placení, mají až o třicet procent vyšší obrat. Na oplátku samozřejmě musí platit za používání terminálu. Poplatky jsou v Česku od desetin procenta až po jednotky procent.

Pro podnikatele, kteří by si chtěli vyzkoušet, jestli jim možnost placení kartou přinese nové zákazníky nebo zvýšení obratu, existuje program podporovaný ministerstvem průmyslu a obchodu, oběma hlavními karetními společnostmi a oborovými organizacemi od Svazu obchodu a cestovního ruchu přes Asociaci malých a středních podniků a živnostníků či Svaz průmyslu a dopravy po Asociaci českého tradičního obchodu.

Program Česko platí kartou pomůže podnikatelům k platebnímu terminálu na půl roku bez poplatků za pořízení i za transakce. Domluvit jde i prodloužení lhůty na celých dvanáct měsíců. Terminál je v rámci programu možné získat od celkem jedenácti poskytovatelů.

„Tento program umožňuje malým a středním podnikům čerpání řady výhod v oblasti digitalizace. Naším posláním je integrovat malé společnosti do naší platební sítě, propojit je s větší zákaznickou základnou, a tím zvýšit i konečné tržby,“ říká Petr Polák, countra manažer karetní společnosti Visa.

Terminál není dnes vázaný na speciální hardware, je možné ho mít i v obyčejném mobilu s novějším Androidem. „Terminál v mobilu představuje jednoduché indoor i outdoor mobilní řešení pro bezhotovostní platby a nevyžaduje nijak složitou manipulaci,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka společnosti KB SmartPay.

Zajímá vás podnikání a vše kolem něj? Přihlaste se k našemu newsletteru a denně vám naservírujeme čerstvé čtení přímo do vašeho e-mailu. Registrace zde.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
-3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualitybezhotovostní platbycestovní ruchpodnikáníVISA
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo