Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Překvapení z Mladé Boleslavi. Elektrická budoucnost je blíž, než jsme čekali

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš
28. 4. 2023
 13 347

Na úterní prezentaci představila Škoda sice jen jakési skulptury budoucích modelů, ale ve skutečnosti ukázala mnohem víc – naznačila totiž svůj plán postupného přechodu na čistě elektrickou budoucnost. Nějakou dobu totiž budou vedle sebe existovat dvě kompletní modelové řady, spalovací a elektrická.

Překvapení z Mladé Boleslavi. Elektrická budoucnost je blíž, než jsme čekali
Budoucnost české automobilky je elektrická / Zdroj: Škoda Auto
Elektrická ofenziva ŠkodaElektrická ofenziva ŠkodaElektrická ofenziva ŠkodaElektrická ofenziva ŠkodaElektrická ofenziva ŠkodaElektrická ofenziva Škoda
Další fotky
v galerii (10)

Pro běžného pozorovatele byly na prezentaci, která měla odhalit budoucnost Škodovky, asi tím nejzajímavějším bodem jakési skulptury, naznačující tvary připravovaných nových modelů. Svět přeci jen vnímáme především očima a to, co na vlastní oči vidíme, vnímáme jako o dost reálnější.

Už dřív bylo jasné, že přijde sériová podoba konceptu Vision 7S, která bude výrazně větší než Enyaq a bude mířit kamsi do segmentu Volva XC90, že už příští rok přijde SUV pojmenované Elroq, které se velikostně zařadí pod Enyaq, a že na rok 2025 se plánuje škodovácká podoba levného Volkswagenu ID.2all, která by se základní cenou měla vejít do 25 tisíc eur (590 tisíc korun).

V roce 2026 byste ke každé spalovací škodovce měli mít i elektrickou alternativu, která bude v základní verzi stát i podobné peníze.

Dvě modelové řady

Teď si ale ke všem těm autům můžeme přiřadit siluety, což je dělá o dost reálnějšími. Zároveň by se ale mohlo zdát, že jediným opravdovým překvapením prezentace byla skulptura nazvaná jednoduše „Combi“. Sériová podoba tohoto modelu má přijít v roce 2026, stejně jako velké SUV, a má „navázat na tradici škodováckých kombíků“. Jinými slovy, má být elektrickou náhradou nebo spíš alternativou kombíkové Octavie, která je už přes 20 let naprostým základem nabídky značky.

Elektrická ofenziva ŠkodaŠkoda Auto
Elektrická ofenziva ŠkodaŠkoda Auto
Další obrázky v galerii (10)

To, spolu s naprosto nezvyklým krokem, kdy automobilka představila nové modely na tři roky dopředu, prozrazuje hodně o tom, jak to v Mladé Boleslavi s těmi elektromobily vlastně myslí. Na dobu, kdy budou spalovací a elektrická auta fungovat vedle sebe, se prostě rozhodli postavit téměř kompletní druhou modelovou řadu. V roce 2026 byste tak téměř ke každé spalovací škodovce měli mít i elektrickou alternativu, která bude, přinejmenším v základní verzi, stát i podobné peníze.

O konkrétních cenách se v prezentaci mluvilo jen dvakrát. Poprvé u malého SUV, které má s délkou 4,2 metru odpovídat maličko nafouknuté Fabii a které bude stát pod 25 tisíc euro (asi 590 tisíc korun) v základní verzi. Díky prostorové úspornosti elektrického pohonu by přitom mělo jak vnitřním prostorem, tak kufrem odpovídat spíš Scale nebo Kamiqu, kterým bude podobné i cenou.

Podruhé padla cena u Enyaqu, u kterého bylo oznámeno, že se bude prodávat pod 40 tisíc eur (940 tisíc korun). Nešlo samozřejmě o žádné drastické zlevnění jako nedávno u Tesly, jen na trh konečně dorazí základní verze Enyaq 50 se slabším motorem o 109 kW (150 k) a dojezdu 365 km v kombinovaném provozu podle metodiky WLTP.

Kombinace těchto dvou sdělení nám říká docela dost o tom, jak by mohla vypadat cenová struktura nových modelů. Základní verze budou všude podobné tomu, jak vypadá nový základní Enyaq. Motory o 150 koních nebo dokonce slabší, pokud se něco takového vyplatí vyrábět. Baterie nabízející dojezd kolem 300 kilometrů, takže dostačující pro příměstský provoz, ale víceméně nepoužitelné na delší cestování, protože při WLTP dojezdu 300 kilometrů ujedete na dálnici s bídou 200 na plné nabití a v zimě se tak nemusíte dostat ani z Prahy do Brna.

Realisticky použitelná malá elektrická Škodovka, která bude alternativou ke Kamiqu, tak přijde spíš na 700 tisíc.

Kolik to bude stát?

Za plnohodnotné modely si nejspíš stejně jako dnes připlatíme dalších odhadem 100 tisíc korun, a za výkonné a dobře vybavené verze ještě víc. Realisticky použitelná malá elektrická Škodovka, která bude alternativou ke Kamiqu, tak přijde spíš na 700 tisíc. Základní Elroq.

Cenově bude dost pravděpodobně někde na půl cesty mezi malým modelem a Enyaqem, takže se dá očekávat základ někde kolem 800 tisíc, ale plnohodnotně použitelná verze, odpovídající Enyaqu 80, bude spíš za milion.

Vojta Dobeš o elektromobilitě ve Finmag podcastu

Elektromobil má jasné výhody, brzy po něm sáhne každý, říká Dobeš

Elektromobily jsou lepší než auta se spalovacím motorem, a to ze dvou důvodů. Za prvé s výjimkou baterie jsou konstrukčně jednodušší, za druhé lépe a dynamičtěji jezdí. I proto se už brzy stanou při koupi nového vozu první a přirozenou volbou, říká ve Finmag podcastu motoristický novinář Vojtěch Dobeš.

U „elektrické Octavie“ se můžeme jen dohadovat, ale pokud bych si měl vsadit, tak bude základní verze kolem 800-900 tisíc a „rozumná“ někde kolem milionu, tedy v cenové relaci dnešního Scoutu nebo RS. Nebo Superbu, kterému bude tohle auto pravděpodobně odpovídat vnitřním prostorem.

Jak to je s cenami Enyaqu už víme a zbývá nám tedy sériová verze Visionu 7S, která musí být nutně dražší, a to nejspíš docela o hodně. Dá se očekávat základ přes milion a půl a dobře vybavené verze se téměř nevyhnutelně podívají za hranici dvou milionů korun, tedy skutečně do teritoria Volva XC90 nebo Lexusu RX.

Strategií Škody je vytvořit kompletní novou modelovou nabídku, která bude v „osekané“ verzi podobně drahá jako spalovací modely.

Poslední spalovací modely

Co to tedy celé dohromady znamená? Několik věcí. Zaprvé, strategií Škody je očividně, stejně jako u Volskwagenu, vytvořit kompletní novou modelovou nabídku, která bude v „osekané“ verzi podobně drahá jako spalovací modely, byť především díky tomu, že spalovací škodovky v poslední době výrazně zdražily, respektive přišly o svoje nejlevnější verze.

Zákaz spalovacích motorů
Shutterstock

EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt

Zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem v EU má přijít už v roce 2035. Ekologové jásají, petrolheadi pláčou. Ve skutečnosti na tom ale vůbec nezáleží. Na tom, čím budete za 15 nebo 20 let jezdit, to nejspíš vůbec nic nezmění. Vysvětlím vám proč.

Už dnes je tak nejlevnější Enyaq levnější než základní Kodiaq – jenomže základním Kodiaqem je dnes výbava Style Exclusive s motorem 1,5 TSI a automatem, která ještě nedávno patřila mezi nejvyšší verze.

Škodovka a celý koncern se tak očividně rozhodly vyčkat, jak to bude s přijetím elektromobilů a rychlostí jejich nástupu, a pojistit si obě varianty. Jak dlouho budou existovat paralelní modelové řady samozřejmě nevíme a je dost pravděpodobné, že to nevědí ani v automobilce.

Je skoro jisté, že dnešní nově přicházející modely, tedy čtvrtá generace Superbu, druhá generace Kodiaqu a potenciální pátá generace Octavie, na kterou už ale nemusí dojít, budou patřit k posledním úplně novým spalovacím modelům. To ale neříká nic o tom, jestli zůstanou na trhu pět, deset nebo třeba patnáct (v případě použití e-paliv) let.

S občasnými facelifty, které nejsou nijak nákladné, se tahle auta dají na trhu udržet tak dlouho, jak budou potřeba, aniž by odsávala náklady na vývoj nové elektrické řady, která se dřív nebo později stane dominantní a postupně spalovací sourozence vytlačí.

Elektrická budoucnost přichází očividně o něco rychleji, než jsme čekali. A dřív, než automobilka sama původně plánovala.

Fronta na poslední benziny

Zajímavé je, že v prezentaci nebyl zmíněn žádný elektrický ekvivalent Fabie, přestože na něm v Boleslavi očividně pracují – značka má prý dokonce dostat na starosti vývoj úplně nejmenší elektrické platformy (tu pro auta velikosti ID.2 vyvíjí Cupra), a Fabia taky chyběla ve výčtu modelů, které budou určitě pokračovat.

Konec dostupných aut
Shutterstock

Konec dostupných aut, ziskovost má přednost. Proč Volkswagen mění strategii

Německá automobilka po desetiletí spoléhala na to, že dokáže vyrobit – a prodat – stále více aut. Pandemie i války, superdrahý přechod na elektřinu a nejistá politická budoucnost však postavily tuto strategii na hlavu: firma chce spoléhat více na Porsche a Audi než na Volkswagen, píše pro Finmag.cz Daniel Deyl.

To může být známkou toho, že Škoda míří do vyšších segmentů, ale samozřejmě také třeba jen to, že „škodovácká ID.1“ nemá design finalizovaný natolik, aby se dala představit.

Tím úplně hlavním závěrem je ale to, že elektrická budoucnost přichází o něco rychleji, než jsme čekali – a pokud máme věřit slovům šéfa škodovky Klause Zellmera, tak i dřív, než automobilka sama původně plánovala.

Pokud všechno půjde podle plánu a všechny modely vyjedou v roky, na které byly slíbené, budeme mít téměř celou dekádu, kdy si zákazníci budou moci vybrat mezi spalovacími a elektrickými auty, a kdy se budou ta elektrická moci postupně zlepšovat a zlevňovat tak, aby dokázala své spalovací kolegy přirozeně vytlačit dřív, než nám je zakážou (nebo donutí jezdit na e-paliva).

Zároveň bude zajímavé sledovat poměry prodejů spalovacích a elektrických modelů a také jejich rozdíl mezi západem Evropy a elektromobilně-konzervativním Českem. Tady by samozřejmě vůbec nebylo překvapivé, kdyby Němci nebo Dánové většinově volili elektromobily už za pár let, zatímco Češi budou na konci roku 2035 stát ve frontách na poslední benzinové Octavie.

Kam dál? Elektromobilita na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
-6
+

Sdílejte

Diskutujte (6)

Vstoupit do diskuze
Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz.... Více

Související témata

analýzaautomobilkyautomobilový průmyslbudoucnostelektromobilitaŠkoda Auto
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo