Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Český průmysl je pořád z formy. Škodí mu slabá německá poptávka, ale i teplé počasí

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
8. 4. 2024
aktuality

Tuzemská průmyslová výroba letos v únoru zaostala za očekáváním. Meziročně přidala jen 0,7 procenta. Český průmysl dál trápí vysoké úroky, teplé počasí, slabá německá a čínská poptávka, ale i útoky jemenských povstalců v Rudém moři.

Hlavním problémem tuzemského průmyslu zůstává nedostatečný výkon klíčového exportního partnera. Německo se totiž samo musí vypořádat s odpojením od poměrně levných ruských energií, v zemi navíc probíhá transformativní přeměna energetiky a škodí mu i zadrhávání čínské ekonomiky. Ta je hlavním vývozním odbytištěm německého průmyslu. 

I když spotřebitelská inflace v české ekonomice klesá, tuzemští průmyslníci se musejí vypořádávat s růstem cen svých vstupů. Inflace jejich nákladů je sice mírná, ale i tak nejvýraznější za poslední víc než rok. Na vině jsou zejména útoky jemenských povstalců na obchodní plavidla v Rudém moři. Přesměrování lodní přepravy kolem mysu Dobré naděje, protahuje dodávky vstupů a také je prodražuje.

Jen část průmyslových firem v Česku ale vyšší náklady přenáší na zákazníky. Každopádně jde o neklamný znak toho, že možné výraznější inflační tlaky v české ekonomice stále nejsou zcela zažehnány.

Průmyslová výroba v Česku tak letos zatím představuje zklamání. Růst ve výrobě aut totiž není natolik silný, aby výrazněji kompenzoval propad zejména v těžebním a těžkém průmyslu nebo ve výrobě stavebních hmot. Energetickému průmyslu zase škodí nadprůměrně teplé počasí, které omezuje poptávku po energiích. V případě výroby aut odeznívá efekt dokončování dříve rozpracovaných zakázek, který poskytoval celému autoprůmyslu silný růstový impulz, který však není udržitelný.

Zakázky se v autoprůmyslu nahromadily coby důsledek zpřetrhaných mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců, narušených už od doby pandemie. Efekt nahromaděných a dokončovaných zakázek bude letos tedy postupně dále slábnout, takže autoprůmysl bude mít i slabší sílu vytahovat celkovou průmyslovou výrobu do černých čísel.

Přitom podstatná část ostatního průmyslu trpí stále poměrně vysokými cenami energií a zmíněným útlumem německé ekonomiky, zprostředkovaně tedy také ekonomiky čínské. Zároveň ji nesvědčí ani poměrně vysoké úrokové míry, tedy vysoké náklady financování a investic, které rovněž omezují zakázky – jak domácí, tak zahraniční. Za celý letošní rok se tak průmyslová výroba v Česku mírně propadne, v rozsahu „červené nuly“, a to o 0,2 procenta.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní... Více

Související témata

aktualityautomobilový průmyslČínaekonomikaexportkomentářNěmeckoprůmyslprůmyslová výrobastatistika
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo