Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Superkombík pro manažery. V Audi RS6 si můžete připadat jako Superman

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš
28. 7. 2023
 12 951

Tak jako se v komiksech mění obyčejní chlápci na superhrdiny, změnil se tenhle rodinný kombík na supersport. Na první pohled je to pořád to staré dobré manažerské Audi A6, které je ideální i pro rodinu s dětmi a psem v kufru. Na ten druhý je ale něco divně. Co vše je na téhle upravené manažerské modle jinak?

Superkombík pro manažery. V Audi RS6 si můžete připadat jako Superman
Audi RS6 Avant / Zdroj: Kristýna Betlachová
Další fotky
v galerii (6)

Ten příběh začal v polovině devadesátých let, když někoho u Audi napadlo dát se dohromady s Porsche a společně začít vyrábět šílený kombík. Nacpali do něj pohon všech kol quattro a přeplňovaný pětiválec, obojí vycházející z techniky rallye aut. Výsledek měl 315 koní, z nuly na stovku se dostal za 4,8 sekundy a rozjel se až na 262 km/h. To by na rodinný kombík bylo zatraceně rychlé i dnes, natož před víc než čtvrt stoletím.

Na první pohled jste to přitom nemuseli poznat. Jasně, byla tu zrcátka a kola z Porsche 911. Sportovnější nárazník. A na velké části vyrobených kusů typická jasně modrá barva, která se stala pro rychlá Audi typickou. Ta ale nebyla povinná, mohli jste si objednat třeba stříbrnou, a nikdo na první pohled nemusel vědět, že ho nepředjelo obyčejné Audi 80.

Podobně jako Mercedes 500E ze stejné doby, také vyráběný ve spolupráci s Porsche, to byl takový automobilový superhrdina své doby. Na první pohled normální chlápek, tedy vlastně auťák, který ovšem umí dělat fakt nečekané věci. Ale byli to superhrdinové ze starých filmů. Žádné digitální triky, žádné velkolepé kostýmy, žádné boření poloviny města. Pěkně nenápadně, úhledně a efektivně.

Výsledek vypadá jako naštvaný Hulk těsně před tím, než mu začne praskat oblečení.

Nechceme přestat

Jenomže dnes chceme víc. Chceme superhrdinské filmy s velkolepou akcí a výbuchy, chceme srovnat se zemí půl New Yorku, chceme superhrdiny větší, mocnější a úžasnější. A stejná chceme i auta. Možná už ani nezáleží na tom, co doopravdy potřebujeme a jestli to může mít v reálném světě nějaký účel. Zvykli jsme si, že dostáváme věci stále víc „super“, a nehodláme přestat.

A tak po dlouhé řadě čím dál ostřejších a svalnatějších kombíků od Audi vznikla současná RS6 Avant. Dost pravděpodobně už jste nějakou viděli na ulici, ale nemuseli jste si jí všimnout. Většina exemplářů je totiž černých nebo šedých a potom i tohle ochočené rodinné monstrum vypadá v rámci možností relativně nenápadně. Ale v modré barvě Ultra, hodně podobné odstínu původní RS2, si teprve uvědomíte, jak moc tomuhle kombíku narostly svaly.

Ještě minulá generace RS6 vypadala v podstatě jako obyčejná A6 se širšími blatníky a několika dalšími doplňky. Dravější než její devadesátkový prapředek, ale pořád nic, co by praštilo do očí. Současná generace je ale něco úplně jiného. Jediné vnější plechy, které sdílí se standardní A6, jsou přední dveře, střecha a dveře kufru. Všechno ostatní je úplně nové.

Audi RS3
Vojtěch Dobeš

Praštěná hračka přestárlého delikventa. Audi RS3 potírá politickou korektnost

Všude se dočtete o tom, jak budeme všichni jezdit na elektřinu, jak mají být nová auta tišší a „pomáhat“ vám dodržovat rychlost. Spousta lidí vám řekne, že dnešní auta už nejsou to, co bývala – ať už kvůli turbodmychadlům, elektronice, sdíleným platformám nebo celkové „vyměklosti“. Potom si ale sednete do sportovního sedanu od Audi a zjistíte, že je všechno jinak.

Nejnápadnější je rozšíření karoserie o nějaké čtyři centimetry na každou stranu, které s sebou přineslo nutnost vyměnit nejen všechny blatníky, ale i zadní dveře, na které zadní blatník navazuje. Výsledek vypadá jako naštvaný Hulk těsně před tím, než mu začne praskat oblečení.

Dále tu jsou přední světla z modelu RS7 a zcela předělaná, dravější příď i masivní zadní nárazník se dvěma obrovskými koncovkami výfuku. A kola, která za příplatek můžete dostat v rozměru 22 palců. Celé to vypadá, jako by to nakreslil autor komiksu, a ne automobilový designér.

Když se ale usadíte dovnitř, cítíte se zase jako v normální A6. Sedadla jsou sportovnější, stejně jako volant, na palubce je karbonové obložení, digitální přístrojovka může zobrazovat speciální sportovní režim a před sebou vidíte vyboulenou kapotu.

Jinak je všechno stejné jako v rodinném kombíku na naftu, který možná máte jako služební auto. Vlastně byste mohli zapochybovat, proč má tahle hračka základní cenovku víc než dvojnásobnou oproti normální A6 Avant.

Tohle auto je opravdu superkombík – odvozeno nejen od supersportu, ale také od superhrdiny. Má dvě úplně odlišné stránky, které můžete střídat.

Vnitřní dítě

Důvod vám ale dojde hned po zmáčknutí startovacího tlačítka – zvlášť pokud máte zrovna stažená okna. To, co se po nastartování ozve z výfuků, zní přesně tak, jak byste podle celého komiksového vzhledu čekali. Trošku jako kdyby Thanos k snídani schroupal náruč granátů. Nebo jako by nastartovalo letadlo. Nebo závodní auto. Nebo prostě něco, co by ale rozhodně neměl být praktický rodinný kombík.

Výfuky samozřejmě mají vestavěnou klapku, takže se po úvodním zaburácení ztiší a vy si můžete vybrat, jestli chcete auto hlasité nenápadně, nápadněji, nebo tak, aby vás nikdo nepřeslechl. Pokud rádi dáváte průchod svému vnitřnímu dítěti, koukáte na komiksy a kupujete si komiksová auta, tak to uděláte jako já a zmáčknete tlačítko RS na volantu. Tím si zvolíte jeden ze dvou individuálně nastavených režimů.

Kristýna Betlachová
Kristýna Betlachová
Další obrázky v galerii (6)

Můžete si třeba vytvořit jeden s vypnutou stabilizací a ostřejším nastavením podvozku pro sportovní jízdu a druhý nechat komfortní, ale s dynamickými reakcemi na plyn a hlučnými výfuky. Zpětně se omlouvám spoluobčanům Karlína i jiných čtvrtí, stejně jako planetě. Když máte tuhle věc jen na týden, tak vám to prostě nedá a jezdíte v RS režimu téměř pořád. Není to tiché, je to hloupé a dětinské, a pokud budete jezdit tak, abyste si co nejvíc užili řevu motoru a prskání výfuků při ubrání plynu, bude vás to stát obscénní množství benzínu. Ale těžko si pomoct.

Stačí ale pár kliknutí voličem režimů na spodním dotykovém displeji, který jinak ovládá hlavně klimatizaci, a máte zase skoro normální Audi. Batman se změní zpátky v Bruce Waynea, Harvey Dent ukáže druhou tvář, Tony Stark se převlékne do obleku. Tohle auto je totiž opravdu superkombík – odvozeno nejen od supersportu, ale také od superhrdiny. Má dvě úplně odlišné stránky, které můžete střídat. Nebo mezi nimi dokonce udělat kompromis.

Auto před vámi objedete tak jako normálně traktor. Ale pořád to zachovává dekorum normálního auta.

Jiná měřítka

Zapomeňte na chvíli na extrémní vzhled a můžete RS6 brát jako normální kombík. Samozřejmě, pár věcí musíte mít pořád na paměti. Třeba ty čtyři centimetry na každé straně, které můžou být trochu otravné při parkování (zvlášť u obrubníků), občas neprojedete třeba na dvůr a tak nějak obecně si musíte dávat víc pozor. A pak jsou tu samozřejmě dvaadvacítkové disky a relativně nízký podvozek, i když ten můžete ovládáním na displeji nebo volbou komfortnějšího režimu zvýšit.

Technické info

Audi RS6Kristýna Betlachová

Audi RS6 Avant

Motor: osmiválec 3996 cm3, twin turbo

Výkon: 441 kW (600 koní) v 6000–6250 ot./min

Točivý moment: 800 Nm v 2050–4500 ot./min

Převodovka: osmistupňová, automatická

Pohotovostní hmotnost: 2150 kg

Akcelerace 0–100 km/h: 3,6 s

Maximální rychlost: 250 km/h

Spotřeba (kombinace): 11,5 l / 100 km

Rozměry (délka/šířka/ výška): 4995/1951/1460 mm

Objem zavazadlového prostoru: 660 l

Základní cena: 3 128 900 Kč

Cena testovaného vozu: 4 316 600 Kč

Pořád si ale můžete říkat (nebo jiným členům domácnosti), že jste si koupili takový normální kombík, který jen trochu víc zní a o něco víc cool vypadá. Jasně, možná si někdo všimne, že z nájezdu na dálnici se v klidu můžete zařadit do levého pruhu a být rovnou rychlejší než auta, která v něm jedou. Předjíždění na okreskách je najednou nějak zvláštně kratší, a navíc se dá provozovat v místech, kde by to řidiče běžného auta ani nenapadlo. Prostě auto před vámi objedete tak jako normálně traktor. Ale pořád to zachovává dekorum normálního auta.

Jenomže potom si najdete okresku s malým provozem, zmáčknete tlačítko RS a do stejného módu přepnete i sami sebe. To, co tenhle rodinný kombík dokáže předvést na silnici (nebo lépe na okruhu), je vskutku superhrdinské. I pokud jste zvyklí na rychlá auta, tohle dost možná předefinuje vaše měřítka.

V první řadě je tu samozřejmě akcelerace – stovka za 3,6 sekundy je jen číslo, zvlášť pružné zrychlení je díky 600 koním a 800 newtonmetrům snad ještě brutálnější. Ale potom je tady schopnost pohybovat se naprosto absurdním tempem úplně kdekoliv, kdykoliv a jakýmkoliv směrem.

Není to samozřejmě ryzí řidičský sporťák, s nímž byste se prali o každou vteřinku a ladili jemné detaily stopy. Spíš je to Hulk s technickou finesou Tonyho Starka, který vám dovolí jet všude tak rychle, jak jste si jen mysleli, že je to možné… a potom ještě přidat.

Pokud máte rádi hledání limitů svých schopností a schopností auta, tak tohle auto snad raději vynechte. Jsem si jistý, že RS6 někde nějaké limity má, ale nacházejí se v rychlostech a dynamice, kde asi nechcete být. Přinejmenším nemáte-li kolem sebe hodně místa.

Něco jiného je, pokud máte naopak rádi pocit, že vás od hranic schopností auta vždycky dělí bezpečná vzdálenost a že to monstrum pod vaším zadkem je vlastně takový ochočený tygr, který nikdy nekousne. Tenhle způsob zacházení je asi příjemnější, a zároveň jste pořád až neslušně rychlí.

A to samozřejmě nejen rovně. Po ostřejší z projížděk ukázal měřič příčného zrychlení hodnotu 1,33 g, poté „s rezervou“ pořád něco přes 1,2 g. A ano, opravdu to znamená, že tohle auto dokáže projet zatáčku takovým způsobem, že směrem do strany působí o třetinu větší síla, než jakou vás gravitace drží na zemi.

Jen doporučuji to nezkoušet se spolujezdcem nebo si vybírat spolujezdce fyzicky zdatnější. Jeden okreskový úsek jsme absolvovali cestou z jedné fotolokace na druhou a fotografka se nechala slyšet, že může příští den v posilovně vynechat nohy, protože udržet se v sedačce bylo dostačující cvičení.

Za volantem si připadáte jako Superman. A přesto sedíte v praktickém kombíku, jaký by si určitě vybral rozumně uvažující Clark Kent.

Důkaz vývoje

Byla by ještě spousta dalších způsobů, jak popsat, jak moc rychlá tahle věc je a jak snadné je s ní té rychlosti dosáhnout. Ale já použiju přirovnání, které tentokrát nebude komiksové. Pamatujete si na Ferrari Enzo? Před dvaceti lety to byl vrcholný model Ferrari, limitovaná série, jedno z nejrychlejších aut světa. Už to nebyl ani supersport, ale spíše hypersport. Jedno z prvních aut, které stálo víc než milion eur (v dnešních cenách přes 35,5 milionu Kč).

Volvo EX30
Volvo Cars

Levná čínská auta evropský autoprůmysl nezničí. Cestu ukazuje Volvo

Už roky se mluví o čínských autech jako o hrozbě pro evropský autoprůmysl. A s nástupem elektromobilů to má prý být ještě horší. Realita ale zatím černé zítřky pro automobilky a růžové pro zákazníky nepotvrzuje a nevypadá to, že by se ryze čínské značky mohly v dohledné době v Evropě nějak dramaticky prosadit. Cestu sice našly, hlavním překážkou jsou ale překvapivě ceny.

No a tahle šílenost měla výkon 650 koní a stovku z nuly dala za asi 3,6 sekundy. Samozřejmě, na okruhu nebo klikaté silnici by se projevilo, že vážilo o tunu méně a Enzo by RS6 bleskem zmizelo z dohledu. Ale už jenom to, že má vůbec smysl srovnávat rodinný kombík s hypersportem, který přišel na trh už v tomto století, hodně vypovídá.

Svým způsobem je totiž Audi RS6 Avant mnohem větší ukázkou toho, kam za poslední dekády automobilový vývoj došel, než nějaká superrychlá placka. Placatá a šíleně rychlá auta umíme vyrábět už dlouho. Ale vyrobit za sice velké, ale ne zcela absurdní peníze auto, které je vizuálně působivé skoro jako supersport, zní jako supersport a jako nepříliš staré supersporty také jezdí, přičemž zároveň pojme vaše děti, psa, sazenice rajčat, sekačku na trávu a to všechno doveze na chalupu za devět litrů na sto?

To už je prostě komiksová záležitost. To auto vypadá jako kreslené. Jeho výkony vypadají jako vymyšlené. Za volantem si připadáte jako Superman. A přesto sedíte v praktickém kombíku, jaký by si určitě vybral rozumně uvažující Clark Kent.

Baví vás styl Vojtěcha Dobeše? Jeho testy a recenze aut patří mezi tradiční rubriky tištěného Finmagu. V tom aktuálním se dočtete o Volkswagenu ID.Buzz.

Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
26
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz.... Více

Související témata

Audiautaautomobilismusautomobilový průmyslrecenze
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo