Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Zvýšení DPH kvůli důchodové reformě? Mnoho povyku pro nic!

Tomáš Prouza
Tomáš Prouza | 10. 5. 2011 | 1 558
235/2004 sb.čezdaněDPHdůchodová reformadůchody

Když vláda oznamovala zvýšení daně z přidané hodnoty, ospravedlňovala ho důchodovou reformou. Navýšení DPH prý mělo financovat výpadek příjmů průběžného důchodového systému. Celkově měla nová sazba přinést do státní pokladny zhruba 22 miliard korun.

Zvýšení DPH kvůli důchodové reformě? Mnoho povyku pro nic!

Odhadovaný propad důchodového systému se přitom pohyboval okolo deseti miliard, takže to vypadalo, že větší část vyšších daní bude určena na lepení jiných děr státního rozpočtu, aby stát nemusel tolik škrtat výdaje, které jsou pro něj zajímavé. Jenže propočty, které ministerstvu financí dodaly ostatní resorty v rámci připomínek k novele zákona o DPH, ukazují, že téměř polovinu z oněch 22 miliard stát utratí – na kompenzaci zvýšení DPH: vyšší DPH povede k vyšší inflaci, což znamená nutnost zvýšit důchody a dávky pro sociálně slabé, vyšší DPH se samozřejmě promítne i do cen služeb, které stát nakupuje.

Příliš drahé dvě miliardy

Na dalších zhruba 11 miliard korun má přijít zvýšení úlev na daních pro rodiny s dětmi (opět jako kompenzace za vyšší DPH) a možnost poslat část důchodového pojistného vlastním rodičům. Pokud projdou i tyto změny, zůstanou v kolonce „pokrytí nákladů důchodové reformy“ pouhé dvě miliardy korun.

Tyto jednoduché počty jasně ukazují, že kvůli důchodové reformě nebylo potřeba na sazby DPH sahat. Získat dvě miliardy výměnou za zvýšení nákladů o 22 miliard je investice, kterou by neudělala žádná firma – a není důvod, aby se stát choval jinak. Nemluvě o tom, že náklady na důchodovou reformu měl podle několika posledních vlád uhradit ČEZ, respektive jeho dividendy, které státní příjmy pravidelně posilují o 50 miliard korun. Jen letošní dividendy, které stát z ČEZu získal, mohly pokrýt náklady důchodové reformy na pět let dopředu.

Ministerstvo financí: Zpátky ni krok

Ve většině zemí by se ministr financí rozhodl návrh na zvýšení DPH nepodávat, protože ani zdaleka nepřinese to, co se od navýšení čekalo. U nás ale zřejmě vše poběží dál, protože v současné české náladě se od jednou prosazených návrhů neustupuje, i když se ukáže, že nedávají smysl. Ministerstvo financí by zrušením navrhované vyšší DPH v podstatě nic neztratilo ekonomicky ani politicky, a navíc by mělo více prostoru na prosazování důležitějších změn, jakými jsou třeba zavedení jednotného inkasního místa pro daně, zdravotní a sociální pojištění. Bude-li nový systém výběru daní a pojištění nastaven dobře, získá stát dvě miliardy na důchodovou reformu navíc velmi rychle. A rozhodně to nebude stát 22 miliard korun jako zcela zbytečné zvýšení daně z přidané hodnoty.

Psáno pro Lidové noviny

Autor článku

Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune. V roce 2000 spoluzaložil a do roku 2004 řídil server Peníze.cz. V létě 2004 se stal náměstkem ministra financí s odpovědností za finanční trhy, Evropskou unii a mezinárodní vztahy, byl prvním „panem Euro“ v ČR. Od roku 2007 byl spolumajitelem finančněporadenské firmy Partners, od prosince 2010 se opět z pozice vydavatele věnoval serveru Peníze.cz. Rok 2012 strávil na otcovské dovolené se svými dětmi a od listopadu 2012 žije se svou rodinou ve Washingtonu, kde působí jako hlavní expert Světové banky pro ochranu spotřebitele na finančním trhu, finanční vzdělávání a dohled nad prodejem finančních služeb. Rád cestuje a poslouchá klasickou hudbu, pije dobré červené víno a volné chvíle tráví nejraději na procházkách se svou maďarskou ohařkou nebo péčí o růže na zahradě.