Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Dítě není překážkou. Byznys lze dělat i od kočárků, dokazují mladé podnikatelky

Michal Hron
Michal Hron
10. 8. 2023

Podnikání už dávno není jen pro muže v nažehlených košilích. Dokazují to i dvě mladé podnikatelky, které spolu na rodičovské dovolené vymyslely, jak podobně zaměřeným matkám zajistit práci a na druhé straně ušetřit firmám peníze. Ne každý pro to ale má pochopení. „Dostáváme za to občas bídu,“ přiznává v podcastu DoToho! jedna ze zakladatelek platformy MumDoo Lucie Bášová.

Dítě není překážkou. Byznys lze dělat i od kočárků, dokazují mladé podnikatelky
Moderátor a podnikatel Jan Coufal s mentorkou Kateřinou Haring a zakladatelkami Mumdoo Kristýnou Cejnarovou a Lucii Bášovou v podcastu mentroingového programu DoToho! / Zdroj: DoToho!

Na jedné straně jedna ze stovky nejvlivnějších žen Česka podle časopisu Forbes, na druhé dvě mladé podnikatelky, které svůj byznys rozjely na rodičovské dovolené. A vlastně na ní i stojí: jejich „byznysové dítko“, nazvané MumDoo, ve zkratce propojuje firmy s matkami-profesionálkami, které svůj um dočasně podřídily starostem o vlastní potomky.

Zakladatelky MumDoo Kristýna Cejnarová a Lucie Bášová se se zakladatelkou a jednatelkou společnosti Dynamic group, prezidentkou Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek angažující se v organizacích spojujících ženy v byznysu po celém světě Kateřinou Haring spojily v rámci mentoringového programu DoToho! A klaplo to. Říká se tomu „Love Match“.

„Po asi roce a kousek fungování MumDoo jsme měly pocit, že jsme už tak hluboko, že se na ten náš byznys nedokážeme podívat zvenku a zamyslet se nad tím trošku strategicky. Byly jsme ponořeny v té denní operativě,“ vysvětluje Cejnarová, proč se vůbec do mentoringového programu přihlásily. „Začaly jsme nejdřív hledat mentory přes kamarády, až pak přišel tip na DoToho!“

To, že jim byla v rámci programu přidělena právě Kateřina Haring, obě kvitovaly; kdyby mohly, vybraly by si ji prý samy. Haring podle nich byla nejen zárukou toho, že se na jejich byznys dokáže podívat „strategickýma očima zvenčí“, ale i jistého pochopení další řady problémů, které do jejich podnikání zasahují.„Důležité pro nás tak bylo i to, že je to žena a máma. To v tom neskutečném výčtu, co Katka dokázala, byl pro nás už jen takový krásný bonus navíc,“ říká Cejnarová.

Haring zas na obou ženách obdivuje to, že se nebojí pracovat ani u kočárků. „Že to dítě není omezení, to je potřeba si uvědomit,“ vypichuje. Jak ale dokazují zkušenosti obou podnikatelek, ne všichni v Česku jsou na takové myšlenkové nastavení připraveni. „Třeba dneska jsme dostaly bídu za článek, který měl v nadpisu něco jako Na procházce s kočárky vymyslely projekt…, že prý byly doby, kdy se na děti mluvilo či se jim zpívalo…, poukazuje Bášová na kritický komentář na serveru Novinky.cz.

Člověk, který vám radí, to myslí sice dobře, ale vychází jen ze své zkušenosti. To, jak se k tomu postavíte, je už na vás.

Mentoring? Neučit, radit…

Čeho si na vzájemné, zhruba roční spolupráci nejvíc váží, je i to, že nebyla jen o ryzích číslech, ale i o takzvaných měkkých dovednostech. „Na popud Katky (Haring) jsem šla například do jednoho krásného nejmenovaného papírnictví na Letné pro dva notýsky, abych si mohla začít psát vize, protože nám Katka poradila, že je dobré si občas sednout a zamyslet se nad tím, kam to směřovat…,“ směje se Bášová.

DoToho! by Opero

Mentoringový program DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat jejich byznys vpřed. Je otevřen pro všechny podnikatele a podnikatelky, kteří chtějí růst a řeší, jakým směrem se vydat a na koho se obrátit.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení podnikatele (účastníka) a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady na fungování podniku. 
 
Součástí programu jsou konzultace s experty, praktické workshopy na byznysová témata a pravidelné networkingy v rámci vytvořené komunity. Díky nim získávají účastníci nové kontakty a obchodní příležitosti.
 
Program už úspěšně absolvovaly stovky firem z celé ČR a z různých oborů. 
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, Google, Česká spořitelna, PRE, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Více informacií na www.dotoho.pro

Do té doby prý své podnikání vedly způsobem „vytloukání klínu klínem“ podle toho, kde to nejvíc hořelo. Mentoring jim pak podle Cejnarové pomohl především v tom „se zastavit a říct si, co vlastně děláme a kam chceme jít“. „My máme s Kristýnkou dohromady čtyři děti mladší tří let, takže toho času pro to ‚se zastavit’ opravdu není moc,“ dodává kontext Bášová.

Ve výsledku tak jejich setkávání působilo tak trošku jako párová terapie, při které mohly sobě navzájem věnovat hodinu plně soustředěného kvalitního času bez „rušivých elementů“. „Osobně holky obdivuju, že to vůbec s malými dětmi dávají. Není to vůbec jednoduché,“ říká Haring. A připomíná, že mentoring „není o tom, že já jsem učitel a vy jste žáci“. „Je fajn poslouchat, co ty lidi tíží a co řeší. Na základě svých zkušeností pak dokážeš říct, co radši nezkoušet,“ říká s tím, že radit někomu je přitom hrozně těžký.

„Každý z nás má jinou zkušenost, musí zohledňovat jiné faktory. Proto i v přednáškách studentům říkám, ať si ty rady poslechnou, ale ve výsledku si to udělají především podle svého, podle své intuice. Protože ten člověk, který vám radí, to myslí sice dobře, ale vychází jen z té své zkušenosti. To, jak vy si to naimplementujete do svého života, je už na vás,“ podotýká otevřeně Haring. „Mockrát jsem se sama spálila, že jsem na tu vlastní intuici nedala,“ přiznává.

Na začátku jsme si řekly, jak by to vůbec mohlo fungovat, a o dva roky později máme skoro tři sta expertek a za sebou šest set projektů.

Propojení matek a firem

Během vzájemného setkávání tak nastalo u Cejnarové i Bášové několik „aha momentů“. „Pro mě to například bylo to s tou vizí, že jsme si třeba za rok a půl nesedly a neřekly si, kam to vůbec chceme dotáhnout,“ říká Cejnarová. To za sebou přitom měly už rok a půl rozjeté podnikání. „A pak možná i taková ta myšlenka, že je to náš byznys. Nenechat se zviklat, věřit si, a umět odmítnout někoho, s kým si prostě nesedneme,“ dodává Bášová.

Coufal Tygl
DoToho!

Být cool za každou cenu nemá smysl, marketing není punk, radí expertka

Kateřina Tygl je specialistkou na marketing. Vytváří strategie, které klientům pomáhají splnit jejich obchodní nebo interní cíle. „Firmy chtějí být cool a zapomínají na ‚staré dobré‘ věci, například média, outdoorovou reklamu a reklamu offline obecně,“ vyjmenovává největší marketingové chyby malých a středních podniků v dalším podcastu mentoringového programu DoToho!

Na myšlenku propojovat matky-profesionálky s firmami poptávajícími dané služby prý přišly „z vlastní potřeby“. „Potkaly jsme se v jedné nadnárodní korporaci a na mateřskou jsme odcházely v podobnou dobu. A když jsme začaly mít pocit, že už se přestáváme v tom mateřství plácat a začínaly jsme mít nějaký režim, začaly jsme mít roupy,“ vzpomíná s úsměvem Bášová.

„Zjistily jsme, že vůbec není jednoduché najít práci, která by byla projektového ražení, tedy flexibilní, a která by zúročovala zkušenosti, které jsme měly – tedy ne jen nějaké bezmyšlenkovité vyplňování tabulek. Někdy loni v dubnu jsme si pak na procházce s kočárkem říkaly, co kdybychom to zkusily nějak vymyslet. A tak vzniklo MumDoo,“ dodává s tím, že hlavním zaměřením platformy je jejich vlastní expertíza: marketing.

Celý proces si prý odladily nejprve na pár svých kamarádkách a firmách, u kterých věděly, že jim jsou nakloněny. „Ten proces jsme si odladily natolik, že ho držíme dodnes. Bylo to bezpečné testování a zároveň jsme díky tomu dostávaly otevřenou zpětnou vazbu. Mouchy jsme tak odladily na začátku, pak už se to celé rolovalo a organicky rostlo,“ říká Bášová.

Dneska je jejich MumDoo dostupné i skrze aplikaci pro velké firmy, což tvoří druhou odnož byznysu, kam se projekt přirozeně rozrostl spolu s tím, jak rostlo množství zapojených žen. Na začátku ale podle Cejnarové taková myšlenka vůbec nebyla. „Nebylo to tak, že bychom si řekly, že takhle to bude za dva, tři nebo pět let. Byl to postupný vývoj: na začátku jsme si jen řekly, jak by to vůbec mohlo fungovat, a o dva roky později máme skoro tři sta expertek a za sebou šest set projektů.“

Za celou dobu existence platformy přitom byly v kontaktu se zhruba dvěma tisíci žen a třemi muži, kteří o zařazení do platformy projevili zájem. Ne všichni ale uspějí; potřeba je projít tříkolovým procesem, který je podmínkou pro další spolupráci. „MumDoo jsme založily s myšlenkou, aby odlišovacím faktorem byla kvalita a zkušenost,“ vysvětluje Bášová.

Klient, který se tak rozhodne využít jejich služeb, respektive služeb a expertízy jedné z vybraných matek-profesionálek, si tak podle ní nekupuje „zajíce v pytli“. „Může si díky tomu být jistý, že to bude dobrý. Že si kupuje čas profesionálky, která ví, jak na to,“ poukazuje Bášová na jednu z hlavních devíz platformy. K jeho splnění prý bylo třeba nastavit i časově náročný přijímací proces.

Co se v podcastu dále dozvíte?

  • kam MumDoo směřuje a jestli přemýšlí o expanzi
  • o jaké profese či projekty je na platformě největší zájem
  • proč je potřeba podporovat ženy-podnikatelky
  • co Kateřinu Haring k mentoringu přivedlo
  • jak na pracující matky nahlíží dnešní společnost

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
4
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysdotoho!mentoringpersonalistikapodcastpodnikáníPodnikavé Českorodičovská dovolená
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo