Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Velcí razí cestu, malí se inspirují. Zájem o elektroauta u firem v Česku rychle roste

Ivo Prax
Ivo Prax
20. 6. 2023

Nadnárodní firmy pořizují i v Česku elektromobily ve velkém. Inspirují tak i menší společnosti a celkově se trh s elektromobily pořádně hýbe. Přesto tady stále panuje několik mýtů, které zpomalují ještě větší rozvoj. Jaké to jsou, vysvětluje v dalším díle Finmag podcastu Václav Vacek z Volkswagen Financial Services.

Velcí razí cestu, malí se inspirují. Zájem o elektroauta u firem v Česku rychle roste
E-moblity manažer Volkswagen Financial Services Václav Vacek / Zdroj: Volkswagen Financial Services

Vacek si vždycky přál pracovat v oboru automotive, vystudoval vysokou školu Škoda Auto a v oboru působil i posléze. Dnes je v centru dění největšího trendu osobní dopravy: ve Volkswagen Financial Services vede druhým rokem oddělení e-mobility a pomáhá firmám v Česku, aby přišly na chuť autům s elektrickým pohonem.

„Spadáme pod koncern Volkswagen a úzce spolupracujeme i s jednotlivými značkami. Vidíme tak, jaká bude budoucnost automobilů,“ poznamenává Vacek s tím, že už firmy pomalu připravuje na rok 2035, od kterého má platit evropský zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem. „Potom už tu budou čistě alternativní pohony.“

V jejich výčtu zmiňuje například i vodík, který ale podle něj do individuální automobilové dopravy příliš nezasáhne; zatímco vodík se bude využívat pravděpodobně hlavně u nákladní dopravy, pro tu osobní bude dominantní čistá elektřina.

V Česku už je čtyři tisíce dobíjecích bodů a to je až dostačující vzhledem k počtu aktuálně registrovaných elektromobilů.

Poptávka firem exponenciálně roste

Elektromobilita je podle Vacka reálný trend, který se výrazně propisuje i do dopravy v Česku. „Poptávka u firem po elektromobilitě exponenciálně roste,“ říká s tím, že rozhodující roli nyní v Česku hrají pobočky nadnárodních firem, které mají ze svých centrál pokyny, aby měnily své vozové parky a přecházely k elektromobilitě.

Přestože je to tedy příjemná práce, protože jde naproti rostoucí poptávce, najde se podle Vacka stále dost lidí, kteří elektromobilitě moc nevěří. „Je třeba ničit mýty a obavy například fleetových manažerů nebo jednatelů, že elektromobilita není pohon, který by si v portfoliu představovali,“ upozorňuje.

Nejčastější obavy, se kterými se setkává, se týkají dojezdu elektroaut, infrastruktury a pořizovací ceny. „Snažím se jim ukázat, že to jsou opravdu jenom mýty a že elektromobilita je jen další nástroj, jak se dostat z bodu A do bodu B úplně bez obav,“ říká Vacek.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

To chci!

Statistiky například ukazují, že zaměstnanci do práce firemními vozy denně dojíždějí v průměru okolo 60 až 70 kilometrů, a pro takové vzdálenosti jsou elektromobily naprosto dostačující. „Ale i když jede o víkendu na chalupu v dojezdové vzdálenosti dvou, tří set kilometrů, je to úplně v klidu,“ podotýká muž, který v podcastu boří i obavy z toho, že si lidé nebudou mít kde dobíjet auta.

„V Česku už je čtyři tisíce dobíjecích bodů a to je až dostačující vzhledem k počtu aktuálně registrovaných elektromobilů. Nicméně jejich počet pořád roste,“ říká. Za dva roky má být v Česku už jedenáct tisíc dobíjecích bodů. A ačkoli jsou zatím nejdostupnější v Praze a okolí, také podél hlavních dopravních tahů dobíjecích stanic přibývá a není se tak třeba bát ani dlouhých cest.

Nabízíme tři možnosti, jak financovat vozidlo tak, aby bylo pro klienta co nejdostupnější.

Menší firmy „opisují“ od velkých

Vedle zmíněných mezinárodních firem, které nyní poptávku po elektromobilech výrazně táhnou vzhůru a objednávají i vysoké desítky elektrovozů, roste zájem i mezi středními podniky. „Vnímají, že velké firmy dokážou fungovat s elektromobily, a to postupně ničí i jejich mýty,“ vysvětlujeVacek a dodává, že menší firmy zatím volí spíš konzultace a případně pořizují třeba jen jeden elektromobil na zkoušku.

Zvažujete nákup elektromobilu?

Je to dáno i tím, že mezi lidmi koluje kolem elektromobilu i mýtus o vysoké ceně. I ten se ale snaží Vacek rozptýlit. „Nabízíme tři možnosti, jak financovat vozidlo tak, aby bylo pro klienta co nejdostupnější. Jedna možnost je operativní leasing, potom klasický úvěr, nebo úvěr chytře,“ vyjmenovává nabídku, ze které je nejoblíbenější operativní leasing. U něj firmy láká, že nemusí po čase řešit prodej auta a jednoduše si ho pronajmou s veškerými službami.

Elektromobilita ve firmách ale nekončí jen u pořízení aut. „Je to takový ekosystém. Zatímco u spalovacích motorů klient řešil, jaký si vybere motor, pojištění, servis a zimní pneumatiky, u elektromobility je toho víc,“ dodává Vacek. Příkladem je vlastní dobijecí stanice ve firmě, wallboxy pro zaměstnance na doma, dobijecí karty a další řada služeb. 

A co na služební elektromobily říkají sami zaměstnanci? „Jedni říkají, jasně, chci to vyzkoušet, druzí naopak, že to není pro ně,“ popisuje svou zkušenost Vacek. I proto ve Volkswagen Financial Services nedávno zavedli novou službu a pro firemní zákazníky nabízejí možnost si elektromobily půjčit a vyzkoušet v praxi.

Nejde přitom jen o krátké svezení. Tyto výpůjčky trvají týden až šedesát dnů tak, aby si mohli firemní klienti skutečně otestovat, jak jim elektromobily vyhovují. „Když si člověk sedne do elektromobilu, tak se mu pak těžko odchází zpátky ke spalovacímu motoru,“ pochvaluje si smysl programu Vacek. Přesně to se totiž u zmíněné půjčovny potvrzuje.

Co se v podcastu ještě dozvíte?

  • Kolik elektromobilů bude v Česku do konce desetiletí?
  • Jak funguje úvěr chytře a kdy se hodí?
  • Na kolik vyjde půjčení elektromobilu a co všechno si firma může vyzkoušet?
  • Jaká země nám může jít v elektromobilitě příkladem?

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
-8
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.

Související témata

BrandInsightelektromobilitafinancefiremní úvěrynákup automobiluoperativní leasingpodcastPodnikavé Českovodík
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo