Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Jak se mění svět zahřívaného tabáku se zákazem příchutí?

PR článek
PR článek
12. 9. 2023
BrandVoice

Tuzemský svět tabákových výrobků doznal od letošního podzimu několika změn. Tou nejpodstatnější je rozšíření zákazu prodeje ochuceného tabáku i na náplně do přístrojů na zahřívaný tabák. Co to znamená?

Jak se mění svět zahřívaného tabáku se zákazem příchutí?
Zahřívače tabáku se od října musí obejít bez ochucených tabákových náplní / Zdroj: JTI International

Změny v pravidlech na ochranu veřejného zdraví

  1. října 2023 vešla v České republice v účinnost novela zákona o ochraně veřejného zdraví a dalších souvisejících zákonů (zákon č. 167/2023 Sb.). Původně se měla vztahovat takřka výhradně na problematiku bezpečnosti dodávek pitné vody, poslanci k ní však v průběhu projednávání připojili také další témata.

Novelou se tak mění například věkové rozpětí pro hrazené dobrovolné očkování dospívajících proti lidskému papilomaviru (HPV) či meningokokům. Také se jí ruší nezbytnost tzv. potravinářských průkazů, které byly doposud pro určité aktivity v oblasti potravinářství povinné.

Změn díky ní ale dozná i tabákový průmysl. V rámci novely je totiž do tuzemské legislativy zavedena směrnice Evropské komise o „omezení prodeje tabákových výrobků scharakteristickými příchutěmi“ schválená na půdě EU na podzim 2022, která je začleněna do českého zákona o potravinách a tabákových výrobcích.

Bez ohledu na to, jak schvalování v Poslanecké sněmovně probíhalo, ovšem platí, že i v Česku začnou být účinná nová pravidla upravující prodej tabákových výrobků, která průběžně aplikují i další členské státy EU.

Bude tabák chutnat od podzimu jinak?

Nově zaváděná omezení navazují na dříve přijaté restrikce týkající se zákazu prodeje ochucených cigaret a baleného tabáku na eurounijním trhu. V Česku konkrétně zákaz prodeje ovocných příchutí u klasických cigaret a balených tabáků platí už od roku 2016, v roce 2020 byl rozšířen o příchuti mentolové. Na americkém trhu byl prodej cigaret s příchutí zregulován dokonce už v roce 2009.

Jedním z klíčových důvodů pro zavedení návazných pravidel a rozšíření zákazu i na příchuti u zahřívaného tabáku bylo podle odůvodnění Evropské komise zejména navýšení poptávky po alternativních tabákových produktech, mezi nimiž zaujímá významné místo právě zahřívaný tabák.

Mnohé chuti a příchuti ale ze světa zahřívaného tabáku zcela nezmizí. Legislativní změny mají totiž přímý dopad pouze na prodej výrobků s tzv. „charakteristickými“ příchutěmi — tedy na ty, které mají jasně znatelnou vůni nebo příchuť, která se odlišuje od chuti tabáku. Typicky se tedy jedná právě o ovocné či mentolové příchutě.

Jak výrobci a obchodníci, tak spotřebitelé se v tomto případě musejí připravit na to, že novela zákona nepočítá s žádným přechodným obdobím. Tabákové náplně s „charakteristickými příchutěmi“ tak s účinností legislativní úpravy nebude možno ani doprodávat.

Nové tabákové směsi, nové (pří)chutě

Omezení prodeje tabákových náplní s příchutí pravděpodobně nezpůsobí radikální proměnu spotřebitelského chování ani výraznější úbytek zájmu o zařízení na zahřívaní tabáku. Na změnu navíc přirozeně reagují také samotní výrobci a tabákové koncerny, které si uvědomují potřebu nabídnout zákazníkům alternativní produkty, a přicházejí především s novými chuťovými variantami a rozšířenou nabídkou tabákových chutí.

Ani chuť tabáku totiž není unifikovaná. Specificky míchané směsi z pečlivě vybraných tabákových odrůd — jako například tabáky Camel připravené speciálně pro proces zahřívání — se vyznačují chuťovými rozdíly, které mohou odkazovat například k vanilkovým či kávovým tónům. 

Ostatně ne náhodou bývá proces přípravy a míchání tabákových směsí pro svou náročnost a sofistikovanost někdy přirovnáván k výrobě špičkových vín nebo vysoké gastronomii. A není bez zajímavosti, že se tabák osvědčil také jako koření!

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
PR článek

PR článek

Související témata

BrandVoice
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo