Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Máme ohromnou budoucnost, říká šéf plzeňské Škody. Nabírá tisíce lidí

Hana Marko
Hana Marko
6. 11. 2021
 27 460

Autonomní řízení, chytré antikolizní systémy a komfortně vybavené vozy, které dokážou komunikovat s cestujícím. Tak se budou podle šéfa plzeňské Škoda Transportation Petra Brzeziny vyvíjet trendy v hromadné městské a železniční dopravě. Obor tak má podle něj velmi slibnou budoucnost.

Máme ohromnou budoucnost, říká šéf plzeňské Škody. Nabírá tisíce lidí
Prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina / Zdroj: Škoda Transportation

Největší česká strojírenská firma, která patří k předním evropským výrobcům vozidel pro hromadnou dopravu, získala jen za poslední dva roky zakázky v celkové hodnotě přes 60 miliard korun. Podle Brzeziny tak navzdory covidové pandemii prožívá fázi nebývalého růstu a poohlíží se i po možných akvizicích. K té nejlákavější patří třeba koupě francouzského Alstomu.

Ještě na jaře roku 2018 přitom firma naopak bojovala s nedostatkem kapitálu a poklesem tržeb. Kapitál přinesl vstup skupiny PPF Petra Kellnera, která spolu se zhruba miliardovou finanční injekcí vytyčila jasné cíle: masivně investovat, získat nové významné zakázky a otočit hospodaření k zisku. K jeho splnění tehdy do firmy dosadila i nový managment v čele s Petrem Brzezinou.

Petr Brzezina

Petr Brzezina
Škoda Transportation
  • narodil se v roce 1965, vystudoval Strojní fakultu na VUT v Brně, titul MBA získal na Nottingham Trent University
  • pracoval v několika manažerských pozicích v mezinárodní technologické společnosti ABB v České republice, Švédsku a Belgii
  • 14 let strávil v mezinárodním koncernu Alstom v Německu a České republice
  • od roku 2016 působil jako předseda představenstva a generální ředitel stavební společnosti OHL ŽS
  • od roku 2018 zastává funkci prezidenta a předsedy představenstva Škody Transportation

Dnes se plzeňské Škodě opět daří oslovovat zákazníky a i když ještě v černých číslech není, věří v brzký obrat. Díky novým zakázkám navíc ve svých závodech v Plzni, Ostravě, Šumperku i finském Otanmäki nabírá tisíce nových lidí.

Jakožto úspěšný absolvent Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně poskytl Petr Brzezina rozhovor serveru Zvut.cz, přinášejícímu zajímavosti z brněnského kampusu.

Jaké nové technologické trendy čekají hromadnou dopravu?

Určitě se budou rozvíjet systémy autonomního řízení. Metro bez řidiče je dnes běžné, velmi rychlý bude nástup tohoto typu řízení u autobusů a dobře se uplatní i u tramvají.

Dalším trendem jsou chytré antikolizní a diagnostické systémy. Bude se stále zvyšovat komfort cestování – vozy budou tišší a mnohem lépe vybaveny. V ideálním případě se propojí s celými městskými systémy, které budou efektivně řízeny tak, aby nevznikala zpoždění a doprava byla lépe koordinována.

Dalším trendem je i lepší propojení dopravy a komunikace s cestujícím. Lidé tak k dopravnímu prostředku přijdou až v okamžiku, kdy přijede, a nemusejí čekat 15 minut na zastávce.

Vyvíjíte teď ve Škodovce nějaký nový stěžejní produkt?

Reagujeme na požadavky trhu v oblasti kolejových vozidel i autobusů. Zaměřujeme se na nástup alternativních pohonů, jako jsou baterie a vodík. Je těžké specifikovat jeden konkrétní produkt, protože musíme na trh neustále přicházet s novými technologiemi, abychom splnili očekávání tuzemských i zahraničních zákazníků – většinou jde o státní dráhy nebo městské firmy.

Náš výzkum a vývoj směřuje k tomu, aby byly dopravní prostředky Škoda pohodlnější, ekologičtější, lehčí a měly nižší spotřebu. A aby splňovaly přísnější požadavky na bezpečnost a současně byly designově atraktivní zvenčí i zevnitř.

Škoda Transportation

info
Shutterstock

Škoda Transportation vyrábí a servisuje vozy hromadné dopravy, od vlaků, lokomotiv, přes metra, tramvaje trolejbusy či autobusy. Vedle Česka působí i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Hlavní výroba a vývoj jsou soustředěny do tří českých závodů v Plzni, Ostravě a Šumperku, jednu továrnu skupina vlastní i ve Finsku. Vedle samotných vozů se zabývá i vývojem řídicích a pohonných systémů pro dopravu a řady dalších souvisejících technologických zařízení. V Česku jsou součástí skupiny, která od roku 2018 spadá pod PPF, i dceřinné společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka či Škoda Pars. Celkově zaměstnává na pět tisíc lidí a v současnosti hledá až 2500 dalších zaměstnanců.

Na jakých zakázkách teď pracujete?

Zásobu práce máme na čtyři roky dopředu – jde o české i zahraniční klienty. Aktuálně máme několik zakázek na dodání vagonů a vozidel pro České dráhy, Jihomoravský kraj a také na Slovensko, do Lotyšska a Estonska. Dále tramvajové projekty pro Plzeň, Brno, Ostravu, Mannheim, Bonn, Tampere, Helsinky a další. V minulosti jsme měli obrovské zakázky i pro Prahu, kde jezdí 250 našich tramvají.

Krize související s koronavirovou pandemií se tedy segmentu hromadné dopravy nedotkla?

Rozhodně to vliv mělo, epidemiologická situace a opatření ovlivnily efektivitu našich činností, cestování a komunikaci se zákazníky, dodavateli a úřady. Měli jsme v nejhorším období až tisíc lidí na homeoffice, masivně jsme testovali. Výrazně to ovlivnilo možnosti náboru nových lidí a postihlo to dodavatelský řetězec. Jako výrobci ale máme hlavně dlouhodobé zakázky, teď tedy vyrábíme produkty, na které se uzavřely smlouvy před rokem či dvěma.

Z dlouhodobého hlediska se rozvoj městské hromadné či železniční dopravy rozhodně nezastaví. Města i příměstské oblasti se rozrůstají a stejně tak roste i důraz na ekologičtější cestování. Spousta lidí nyní přesedla z aut do příměstských vlaků, tramvají a trolejbusů, protože je to pohodlnější než jezdit do práce autem a trávit čas v zácpách.

5G sítě
Shutterstock

Když si lednička pokecá s vysavačem. 5G sítě změní svět i společnost

5G. Číslo a písmeno. Dvojka, která budí víc vášní a dohadů než racionálních diskuzí nebo nadšení. Přitom právě ty by měla budit především. Tyhle sítě promění fungování lidstva.

Škoda Transportation navzdory krizi ve světě roste a nabíráme zaměstnance ve všech lokalitách, kde působíme – v Plzni, Ostravě, Šumperku i finském Otanmäki.

Po jakých zaměstnancích je u vás největší hlad?

Aktuálně máme asi pět a půl tisíce zaměstnanců a nabíráme tisíce dalších, jak do výroby, tak do technických útvarů. Velkou část zaměstnanců tvoří odborníci a technici, kteří zajišťují celý cyklus od vývoje produktů, zajištění jejich výroby, implementace až po přípravu a servisní činnost.

Nejsme firma, která má na starosti jen jednu izolovanou část vývoje či výroby, což je podle mého názoru třeba pro strojaře a techniky velmi atraktivní – mohou být u všeho od začátku až do konce.

Daří se vám nacházet kvalitní zaměstnance?

Ano, protože v České republice je mnoho šikovných lidí. Musím říct, že úroveň českého vysokého školství je velmi dobrá. Potvrzují to i globální světové firmy, které u nás zakládají pobočky a najímají lidi.

Strojírenství tady má navíc své místo a tradici. Škodovka teď slaví 160leté výročí a já věřím, že Češi to mají v genech – jsme prostě strojaři a kutilové. Považuji proto za velmi důležité, aby si Česko i nadále udrželo kvalitní technické vzdělání.

Jsme v kontaktu se všemi významnými technickými univerzitami a vysokými školami včetně VUT. Chceme studentům ukázat, že obor, který studují, má nejen aktuální dobré uplatnění, ale i velmi slibnou budoucnost.

Ve Škodovce pracujete čtvrtým rokem. Máte svoji práci rád?

Velmi. Vystudoval jsem na VUT Fakultu strojní se zaměřením na energetické strojírenství. Po absolvování jsem několik let pracoval v První brněnské strojírně, později v ABB a Alstom – nejprve jako projektant, poté jako ředitel pro projekty, a nakonec jsem deset let působil jako zemský prezident pro Českou republiku a Slovensko. Když jsem ale před čtyřmi lety dostal nabídku jít do Škodovky, velmi mě to potěšilo.

Škodovku zná každý na světě, je to ambasador českého strojírenství a pro mě je obrovská satisfakce, že můžu být u jejího růstu a posouvat ji dál. Značka Škoda je pro mě – a věřím, že i pro každého Čecha se srdcem technika – takové české rodinné stříbro, na které jsem hrdý.

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
80
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Hana Marko

Hana Marko

Copywriterka, marketérka a externí redaktorka serveru zVUT.cz. Psaním se živí deset let, celou dobu z Brna. Po studiích žurnalistiky a sociologie na Masarykově univerzitě začala ryzí novinařinou ve zpravodajství,... Více

Související témata

byznysdopravaPodnikavé ČeskorozhovorstrojírenstvíŠkoda Transportation
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo