Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Zeptali jsme se na vás AI. Co nám řekla?

Hynek Just
Hynek Just
10. 9. 2023

Proč témata umění a byznysu fungují víc na papíře než v online prostředí? A proč často nedovedeme odhadnout, jaké články vám sednou? Zeptali jsme se sebe na poradě a pak ještě pro jistotu AI. Co nám řekla, prozradíme v tradičním newsletteru Finmagu.

Zeptali jsme se na vás AI. Co nám řekla?
Proč se to ksakru nečte? Zeptali jsme se ChatGPT (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Řešili jsme na poslední poradě, proč některé články překlopené z „printu“ (ano, Finmagu) do „digitálu“ takzvaně fungují a jiné ne.

Jsou témata, která mají pozitivní ohlasy, hojnou čtenost, nehledě na to, jestli na ně čtenář natrefil v mobilu cestou do práce, v 55. okně otevřeném ve webovém prohlížeči, nebo s magazínem v ruce ve fautelu golfové klubovny při čekání na tee-time.

To víme.

Newsletter z kuchyně Finmagu

Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Hlásím se!

Není nic objevného na tom, že příběhy táhnou. Jímavé osudy podnikatelů, kteří se dostali na špičku ve svém oboru, klacky pod nohama, nespravedlnost, hrdinství, šťastné konce, to všechno funguje.

Víme.

Pak je tu šedá zóna témat, u kterých je čtenost nepředvídatelná a jsme s tím smířeni. Někdy záleží na rychlosti, s jakou se nasadí, jindy na dobrém nebo špatném titulku, správné chvíli, správném místě. Na webu je to vidět hned, reakce na časopis jsou pomalejší, ale i tam zpětnou vazbu máme.

Překvapení se konají na obou pólech, jednou čtenost či zájem o téma vystřelí nečekaně vysoko, jindy se ani „vypiplaným“ favoritům mezi články ke čtenářovi prostě nechce.

To taky víme. A průběžně řešíme, i když – osobně myslím –, nikdy nevyřešíme.

Čas proti webu

Ovšem z hlediska bádání nad tím, jak se náš laskavý čtenář chová a proč tak jedná, je nejzajímavější kategorie článků, u kterých si myslíme, ba jsme přesvědčeni, že zafungují. A pak kroutíme hlavami. To se děje zpravidla při překlápění obsahu z magazínu na web.

Ale ať jsem konkrétní. Třeba superstar mezi výtvarníky Martin Krajc, který dostal při rozhovoru pro zářijový Finmag péči hned dvou vysoko zářících supestars našeho týmu, by zasluhoval (i ve smyslu „marketingových“ pravidel) čtenost aspoň desetinásobně velkou. Minimálně takovou, jakou má (samozřejmě zaslouženě) rozhovor s bohem i múzou políbeným svářečem Jirkou Valáškem.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté.

Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

To chci!

Rozhovor s Martinem Krajcem naplňuje všechny podmínky úspěšného článku. Je to statný, charismatický, slavný muž, nebojí se provokovat, hodně toho prožil, má nadhled a hlavně magické obří obrazy všude kolem sebe. V tištěném Finmagu přitom článek „funguje“ krásně, je jedním z pilířů velkého tématu o byznysu v umění, umění byznysu, ne nadarmo jeho obraz zdobí titulní stranu.

Proč se takové věci dějí? Tušíte správně: nevíme. I když osobně mám skromnou hypotézu, proč zrovna umění v soukolí byznysu na webu „nejede“ tak, jak by mohlo. Jelikož jsem byl profesně nucen přečíst a hloubavě analyzovat každou větu zmiňovaného vydání Finmagu, nemohl mi uniknout leitmotiv, který se proplétá celým tématem umění. A tím je čas.

Víc než pro jakékoli jiné investice platí pro ty do uměleckých artefaktů, že není radno spěchat. Je to obor velmi specifický, zákonitosti v něm se vymykají většině známých investičních oblastí. Pokud chcete na investici do umění vydělat, bude skoro jistě tlak na rychlost nákupu či vaše naléhavost na škodu.

Doporučuji k přečtení rozhovor se zástupci největšího fondu zaměřeného na umění v Česku Pro arte. Mimo jiné se dozvíte, že třeba hodnota obrazů Toyen stoupla jen v posledním desetiletí desetinásobně a jde pořád nahoru.

Kdo si počká, ten se dočká. A tak si říkám, nemůže to tak být i s webovými články, které se umění týkají? Že tu magii fungující tisíce let a vyžadující čas, rozvahu a klid, není možné jen tak naroubovat na dynamické, rychlé a do velké míry nesoustředěné prostředí digitálního obsahu?

Ale konec lamentování...

Když nevíš, zeptej se AI

Teď realita. Virtuální realita. Jak to tak dnes bývá, když něco nevím, zeptám se ChatGPT. Na tomhle AI chytrákovi je dobré, že se nebojí věci pojmenovat napřímo a jednoduše. V mnohém se s virtuálním kolegou shodujeme, ale možná celá ta záhada o nekompaktnosti umění a digitálního prostředí bude mít mnohem pragmatičtější důvody.

Takže s otázkou „Proč články na téma umění a byznysu fungují víc na papíře než na webu?“ předávám mikrofon virtuálnímu kolegovi. Hlas AI (redakčně krácen člověkem) tvrdí, že existuje víc faktorů.

1) Umělecká díla a ilustrace mohou být na papíře prezentována v plné kráse, na rozdíl od webových stránek. To je zvláště důležité v případě článků o umění, kde vizuální aspekty mají klíčový význam.

2) Na papíře máte omezený fyzický prostor, což může vést k většímu důrazu na kvalitu obsahu. Webové stránky mohou obsahovat mnoho odlišných prvků, někdy není jasné, na jaký z nich je kladen důraz.

Co vás přiláká ke čtení?

3) Koncentrace. Na papíře nemáte rušivé elementy, jako jsou reklamy, odkazy na další články a sociální média, které mohou odvést pozornost od článku. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že čtenáři se opravdu zaměří na obsah.

4) Pro mnoho lidí má čtení na papíře tradiční a autentický pocit. To může článkům dodat větší důvěryhodnost a vážnost, zejména v případě uměleckých článků.

5) Papírové publikace jsou trvalejší a mohou být snadno archivovány. Lidé mohou uchovávat tištěné časopisy nebo noviny, aby se k nim vrátili později. Na webových stránkách je obsah obvykle považován za dočasný a může být obtížné ho najít později.

A já bych ještě skromně dodal možnost, že i v digitálním prostředí potřebuje téma umění čas. Uvidíme, závěr bych ale nerad dělal dřív než tak za sto let.

Kam dál? Ochutnejte Finmag newsletter:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte (5)

Vstoupit do diskuze
Hynek Just

Hynek Just

Vystudoval teorii kultury na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, což se na jeho profesní kariéře nijak nepodepsalo. Věnoval se hudební publicistice, jeho recenze a rozhovory lze dohledat třeba v archivu... Více

Související témata

byznysFinmagmobilnewsletterpodnikánípodnikateléumění
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo