Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Kasaštyk. Bratři Kasové v novém Finmagu nejen o Pilulce

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
18. 2. 2021

Na titulní straně nového Finmagu jsou bratři Kasové a uvnitř dlouhý rozhovor nejen o fenomenálním úspěchu projektu Pilulka.cz, ale taky o budoucnosti lékáren nebo očkování a Andreji Babišovi jako manažerovi. Část rozhovoru nabízíme jako ochutnávku i na webu.

Kasaštyk. Bratři Kasové v novém Finmagu nejen o Pilulce
Zdroj: foto Jan Zátorský
Bří KasovéBří KasovéBří KasovéBří KasovéBří Kasové
Další fotky
v galerii (7)

Odložená zahraniční expanze, výrazný růst tržeb na 3,1 miliardy korun, úspěšný vstup na burzu a prosincové nákupní šílenství, kdy jejich e-shop expedoval deset tisíc balíků denně. Bratři Petr a Martin Kasovi se v posledním roce rozhodně nenudili. Pokud bychom měli jmenovat české firmy, které se v pandemii dokázaly nejlépe zorientovat, byla by online lékárna Pilulka.cz mezi prvními. Přesto její zakladatelé už vyhlížejí návrat starých časů.

„Z pandemie radost nemáme. Rostli bychom i bez ní, jen možná o fous pomaleji. Už bychom radši žili normální životy,“ říkají bratři Kasové, když se spolu v půlce ledna scházíme v jejich pražské centrále nedaleko O₂ areny.

Bří Kasové

Petr a Martin KasoviFoto Jan Zátorský

Petr Kasa

Vlevo. Narodil se v roce 1977. Vystudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze. V roce 1999 spolu se svým mladším bratrem založil internetový obchod Kasa.cz, který o deset let později prodali za stovky milionů korun. Působil také jako manažer různých mobilních společností, tři roky byl generálním ředitelem Nokia ČR a SR. V roce 2013 založil opět se svým bratrem lékárenský koncern Pilulka.cz.

Martin Kasa

Napravo. Narodil se v roce 1980. Nedostudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze. Deset let vedl jeden z prvních českých e-shopů Kasa.cz. Po jeho prodeji působil jako andělský investor, stál například u vzniku projektu StartupYard. Vedle budování koncernu Pilulka.cz je od roku 2015 předsedou předsednictva Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

(...)

O segmentu e-commerce se mluví jako o vítězi koronakrize. V čem pandemie vaší firmě nejvíc pomohla? 

PK: Utvrdila nás v tom, že naše podnikání jde správným směrem. Spousta lidí nám říká, že jsme tolik vyrostli hlavně kvůli covidu, ale podle mě je to spíš marginální faktor. Pandemie jen urychlila to, k čemu se stejně schylovalo.

Je taky patrné, že se firmy v posledním roce začínají dělit na dinosaury a štiky. Ukazuje se, koho kláda přes cestu totálně rozhodí, protože nedokáže nic jiného než jet ve vyjetých kolejích, a kdo ji dokáže snadno překonat. My si zakládáme na tom, že děláme věci hodně rychle a efektivně, dobře je škálujeme a automatizujeme. V pondělí něco vymyslíme, v úterý a ve středu se na tom intenzivně dělá a ve čtvrtek to už můžeme spustit. V některých firmách se do čtvrtka nesejde ani vedení, aby se poradilo, jestli se do změn vůbec pustí. Tahle dravost sice vyžaduje velké náklady na inovace, ale pokud se chcete posouvat rychle dopředu, tak to jinak nejde.

V čem vám pandemie naopak nejvíc uškodila?

PK: Pro byznys je vždycky nepříjemné, když se společností šíří blbá nálada. Lidi jsou teď často v depresi, chybí jim sociální aktivity. Úplně nahraní jsou pak ti, kterým doma zůstali malí školáci, takže se s nimi musí ještě učit. Ekonomika je na steroidech, spousta firem přežívá z úspor nebo dotací, ale jsou to jen krátkodobé berličky. Zaměstnanci v některých sektorech jsou ochotní dělat za půlku výplaty, majitelé nemovitostí odpouštějí nájemníkům činži, ale takhle to můžete táhnout jen pár měsíců. Bojím se, že dopady na psychiku lidí budou mnohem větší a dlouhodobější, než si teď uvědomujeme.

Pozorujete, že vaši zákazníci začínají šetřit?

MK: Na tržbách se to zatím neprojevuje. E-commerce pořád roste, takže je těžké odhadovat, jak by vypadal nákupní apetit lidí, kdyby tu pandemie už nebyla. Navíc jídlo a zdraví, to jsou oblasti, na kterých lidé šetří až úplně nakonec.

Bratři v fotu

Bří KasovéFoto: Jan Zátorský
Bří KasovéFoto: Jan Zátorský
Víc fotek

Mihne se vám někdy hlavou, že vašemu byznysu může prodlužování pandemie hrát do karet?

PK: Takhle to vůbec nevnímám. Dlouhodobě těžíme ze strategie, na které jsme před osmi lety firmu postavili. Věděli jsme, že se bude zdravotnictví digitalizovat, že bude potřeba, aby recepty chodily elektronicky, že se budou zavádět centrální registry, že si stále víc lidí bude chtít objednávat zboží až domů ke dveřím. Na tom se nic nezměnilo, jen se z téhle nice to have služby stala pro mnoho lidí nezbytnost. Poslední rok nepovažuju za revoluci, svět se zas tak nezměnil. Lidi se jen nahrnuli do onlinu rychleji.

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?


Máte připravený plán A pro případ, že by se podařilo pandemii rychle potlačit, a plán B pro další měsíce trápení?

MK: Sledujeme, co se děje, ale není to tak, že bychom měli v šuplíku několik variant vývoje a jeli podle té, která bude nejblíž realitě. 

PK: Takhle opravdu nekalkulujeme. Na náš transakční byznys totiž nemá pandemie takový vliv, jak si lidi možná myslí. Není to tak, že by nám covid najednou přihrál z kamenných lékáren tisíce nových zákazníků. Třeba v segmentu online supermarketů s potravinami to má teď úplně jinou dynamiku. I když máme podobně jako oni vlastní auta a logistické systémy nebo možnost doručení ve stejný den, tak u nás člověk přece jen nenakupuje tak často. V tomhle ohledu jsme blíž standardním e-shopům, jako je třeba Alza.

Už tu od vás zaznělo, že se náš život vrátí ke starým pořádkům a že se svět tolik nezměnil. Opravdu si myslíte, že s koncem pandemie bude všechno jako dřív?

PK: Záleží na úhlu pohledu. Co se týká našich životů, věřím, že se z velké části všechno vrátí do normálu. Určitě jsou ale oblasti, ve kterých už není cesta zpět. Osobně jsem hodně zvědavý na vývoj v segmentu kancelářských budov. To je byznys, který se může od základů proměnit, a nejen developeři se pak můžou pořádně zapotit. A příkladů je hned celá řada – kousek od nás sídlí ING banka, kde normálně sedí stovky lidí, teď tam není nikdo. Spousta cizinců, co tam pracovali, se podle mě do Česka už ani nevrátí a budou dělat dál po Zoomu. A také Češi budou víc využívat home office. Najednou vám dojde, že místo pěti pater vám v baráku stačí jedno. Dalším ukázkovým příkladem jsou kluci z Avastu, co si teprve před pár lety postavili palác na Pankráci, luxusní kancelářskou budovu, kterou jim každý záviděl. A teď během pandemie otevřeně říkají, že žádné budovy už vlastně nechtějí.

MK: Tady je ale potřeba dodat, že jejich produktům vyhovuje, když budou lidi dělat z domova. Je to pro ně pěkné PR.

Stejně jako Avast jste zabodovali na pražské burze. Jak často teď – sotva čtvrt roku po startu veřejné nabídky – sledujete vývoj ceny akcií Pilulky? Odtrhnete vůbec mobil z ruky?

MK: Je to ještě čerstvé, takže přiznávám, že mám tendence sledovat dění na burze poměrně často. Na druhou stranu jsme jasně deklarovali, že svoje akciové podíly neprodáváme ani nepřikupujeme, takže si maximálně můžeme sednout se založenýma rukama na gauč, koupit si popcorn a sledovat, jak se graf hýbe. Ale na světě jsou určitě zábavnější věci.

PK: Kdybychom měli nastavený příkaz k prodeji nebo se plánoval nějaký velký deal, tak bychom cenu svých akcií řešili určitě jinak. Máme jasno, co chceme minimálně v příštích pěti letech dělat, takže žádné veletoče nečekejte. Tím pádem nám může být jedno, jestli akcie letos vyrostou na dvojnásobek, nebo padnou na půlku.

Určitě máte radost, že se cena akcie Pilulky vyšplhala ze 424 korun až k osmi stovkám.

PK: Jasně, že to potěší. Dělali jsme si srandu, že je to stejný hype jako u Tesly v Americe. Ale teď vážně, přistupujeme k tomu s pokorou. Rozhodně neboucháme šampaňské, že máme vyhráno. Ještě nás čeká dlouhá a náročná cesta. Vstupem na burzu jsme ale dosáhli na dva hlavní cíle, které jsme předtím vytyčili – stala se z nás veřejná firma a zároveň jsme získali peníze na další rozvoj.

MK: Ještě je potřeba dodat, že jsme s upisovací cenou začínali schválně hodně při zemi. Když se na jiných evropských burzách podíváte na podobné firmy z našeho segmentu, jsou v poměru tržní kapitalizace a ziskovosti naceněné mnohem výš než my. Takže máme ještě kam růst.

Jiní výrazní hráči české e-commerce scény, jako třeba Rohlík.cz Tomáše Čupra, nabírají peníze přes korporátní dluhopisy. Proč u vás vyhrála burza?

PK: Tomáš si přes dluhopisy půjčuje miliardu korun a říká, že se mu spí dobře, protože to bude muset splatit až za pár let. Já bych to tak neměl. Nechci mít předluženou firmu. Napůjčovat si hromadu peněz a vrhnout se s nimi na zahraniční expanzi není náš styl. Na provoz využíváme jen revolvingové a kontokorentní typy úvěrů, ale jinak si nepůjčujeme. Aby se nad námi vznášel balvan spojený s konkrétním dnem, kdy máme celou částku splatit, je pro mě zbytečný risk. Firma nemůže za těch pár let, po kterých musí dluhopisy splatit, tolik peněz vydělat, takže je to spíš mezikrok k dalšímu financování. Když se vám později podaří dluh dobře přefinancovat, máte vyhráno, a když ne, je to obrovský průšvih. Prostě sázka na jednu kartu – buď budete král, nebo loser. K tomuhle rozcestníku jsme Pilulku přivést nechtěli.

A co možnost získat peníze příchodem většího strategického investora?

PK: O tom jsme taky uvažovali a pár jednání proběhlo. Znamenalo by to ale výrazné riziko, že nás bude chtít nějaký velký mezinárodní hráč zabudovat do své byznysové vertikály. To by ve finále šlo proti dalšímu rozvoji Pilulky, museli bychom dělat až příliš kompromisů, seškrtat původní plány – a to nechceme. Kdybychom už byli unavení a měli pocit, že jsme dokázali všechno, co jsme chtěli, tak by to asi byla zajímavá varianta. Ale my máme ještě dost energie. 

MK: Inspirovali jsme se u Jeffa Bezose, který má sice v Amazonu už jen kolem deseti procent, ale pořád dává firmě jasnou vizi. Dělá věci podle sebe a akcionáři mu věří. To mi přijde skvělé.

PK: Rádi bychom ukázali dalším českým byznysmenům, že jít s firmou na burzu může být smysluplná cesta i v místních podmínkách.

(...)


Co vám schází?

Schází vám větší půlka rozhovoru. V ní přijde řeč třeba:

Na připravenost očkování a řídící schopnosti premiéra Babiše. Petr K.: „Zrovna v tomhle jsem Babišovi celkem věřil. Neřeším teď morální aspekty a jeho minulost, to je samo o sobě peklo, ale přišel z velkého byznysu a manažerské řízení lidí by mu mělo sedět. Zatím jen ukazuje svoji neschopnost.“ 

Na chystanou expanzi do Maďarska, na kterou nakonec loni nedošlo. Petr K.: „Z hlediska našeho byznysu je jedno, jestli se tam vypravíme letos, nebo až příští rok.“ 

Na budoucnost lékáren. Martin Kasa: „Chceme být první linie zdravotní péče. V podstatě postihnout vše v časovém úseku před případnou návštěvou lékaře.“

V novém Finmagu, který najdete v trafice. Nebo si ho můžete koupit přes web – elektronicky i na papíře. 

Objednat Finmag
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

Martin KasaPetr KasaPilulka
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo