Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Milionáři z TikToku. Jak se v pandemii vydělává na prodeji šuntu z Číny

Adam Zámečník | 20. 1. 2021 | Vstoupit do diskuze – 1 komentář

Je mi patnáct a během karantény jsem si vydělal padesát tisíc dolarů, tvrdí britský teenager v krátkém videu. Zkusit si to můžete taky. Nejdřív ale zaplaťte.

Milionáři z TikToku. Jak se v pandemii vydělává na prodeji šuntu z Číny

Zdroj: Shutterstock

Sociální síť TikTok byla populární hned od svého vstupu na celosvětový trh v srpnu 2018. Rok 2020 a koronavirové lockdowny ji ale vystřelily vzhůru. Jen v USA stoupl během roku 2020 počet uživatelů o 75 procent a na začátku září TikTok denně používalo přes 50 milionů Američanů. V Evropě je na TikToku přes sto milionů lidí a celosvětově aplikace už v dubnu dosáhla dvou miliard stažení.

Za dva roky se z TikToku stala platforma, která dokáže ovlivňovat politické dění (svůj vliv jako nástroj politické komunikace prokázal při amerických primárkách a prezidentských volbách) a obecně do značné míry určovat trendy. Pomáhá písničkám na pozice největších hitů, zařídí, že je in upcyklace starého oblečení, a „vyrábí“ také mladé podnikatele, kteří na něm – aspoň podle svých videí – vydělali dost na to, aby jezdili v drahém autě a poměřovali si navzájem ruličky s bankovkami.

TikTok

Tik Tok logo
Zdroj: TikTok

Aplikace TikTok (v domovské Číně známá jako Douyin) je sociální síť vlastněná firmou Bytedance a vydaná v září 2016. Uživatelé tu sdílejí videa dlouhá jen několik desítek sekund. V říjnu 2020 zaznamenala tato aplikace více než dvě miliardy stažení. Kvůli čínskému vlastnictví je TikTok zakázaný v Indii a dříve byl z jiných důvodů zakázaný i v Indonésii či Pákistánu.

Vydělávat na přeprodeji šuntů…

Jako třeba populární tiktoker Matt Lorion. Klíčem k úspěchu a rychlému zisku je podle samozvaných „podnikatelů a CEO“ takzvaný „dropshipping“. Ten spočívá v přeprodávání levných předmětů z čínských stránek jako Aliexpress přes vlastní stránky, často zakládané na platformách jako Shopify. K dropshipperům samotným se zboží nikdy fyzicky nedostane, přímo z asijských e-shopů putuje ke koncovým zákazníkům.

Prodává se hlavně levné zboží, cena často vítězí nad kvalitou. Podstatné je trefit se do virálního trendu, v ideálním případě ho pomoct vytvořit. Jednou letí bezdrátová sluchátka, jindy tripody. Všechno tohle zboží by člověk mohl koupit napřímo, bez prostředníka. Dropshippeři se ale spoléhají na to, že se dost lidí nechá zlákat reklamou na sociálních sítích a nabídka pro ně bude tak atraktivní, že se sami na Aliexpress nevydají. Překupník si tedy nemůže dovolit velké čáry s marží, ve videích se často doporučuje kolem dvaceti procent. Zato se musí snažit prodat hodně.

Zásadní je reklama na sociálních sítích. Do té taky směřuje největší část nákladů dropshipperů. „Než začneme pořádně vydělávat, může se stát, že nejdřív utratíme i několik tisíc dolarů,“ říká Phil Louden, který s kolegy vlastní pět obchodů na platformě Shopify a prodává oblečení a nejrůznější výrobky do domácnosti. Reklamu dropshippeři nakupují hlavně na sociálních sítích, zejména Facebooku a Instagramu, kde se snaží prodat co nejvíce zboží přes proklik na svůj e-shop.

Anketa

Nakupujete v Číně?

… nebo na předražených „kurzech“?

Dropshipping není nový obchodní model. Rozvíjí se paralelně s čínskými maloobchodními platformami, jako je zmíněný Aliexpress. Nové je ale specifické prostředí TikToku, kde se mladí podnikatelé chlubí screenshoty z bankovních účtů. Krátká videa slibující tisíce dolarů mají velkou odezvu a největší profily na „byznysovém“ TikToku sledují stovky tisíc uživatelů.

Ne všichni je ale sledují kvůli šuntovému zboží za přijatelnou cenu. Pro většinu populárních dropshipperů slouží tiktokový profil jako reklama na kurzy dropshippingu – pokud si chceš vydělat jako já, naučím tě to. Stejně jako na Instagramu nebo Snapchatu jsou základ záběry na drahá auta a ruličky bankovek. V tiktokovém formátu úderně, stručně, s využitím popových hitů, které jsou zrovna na TikToku v kurzu. Jak si vydělat 160 tisíc dolarů ze svojí ložnice, zde popisuje například populární dropshipper Joe Staiber, který si založil vlastní consultingovou firmu.

V komentářích pod příspěvky se mísí nadšení se skepsí. Své kurzy ale nabízí téměř každý větší dropshipper a tiktokový „guru“. Za předplatné dostávají uživatelé přístup do údajně „exkluzivních“ spolků a akademií, kde se za desítky dolarů měsíčně dozvědí, jak se napojit na zlatou žílu a rychle si vydobýt bohatství.

Ban TikTokZdroj: Shutterstock

USA vs. TikTok

Vláda Donalda Trumpa vnímala čínskou aplikaci jako potenciální bezpečnostní hrozbu a tvrdila, že ji zakáže. Pod tlakem měl Bytedance prodat pětinový podíl nové společnosti TikTok Global americkým firmám Oracle a Walmart. S nadcházející Bidenovou administrativou je ale možné, že se zákaz dál řešit nebude.

S pandemií v plachtách

Džungle má ale své samočistící mechanismy, takže zároveň na TikToku, zejména na #financetiktoku, najdete účty, které poukazují na to, že drahé kurzy podnikání nikomu žádný rychlý výdělek nezaručí. „Nezbohatnete na daytradingu nebo dropshippingu. Jenom se vám snaží prodat drahý kurz,“ říká profil Johnefinance. Účty, jako je ten jeho, se vymezují proti samozvaným finančním „guru“ a místo toho nabízejí všeobecný přehled finanční gramotnosti. Informují o půjčkách, spoření nebo kreditních kartách.

S tím, jak od začátku pandemie roste popularita aplikace TikTok, roste i množství tiktokových podnikavců. Potvrzuje se to, co se říkalo před rokem: TikTok je příští velká věc. Pro vševědoucí motivační řečníky, kouče a znalce snadných cest k bohatství a finanční nezávislosti tedy určitě. Bohužel právě jim hraje pandemie do karet: zavřela lidi doma a mnoho z nich odřízla od příjmů.

A zoufalí lidé si kupují zoufalé věci.

Finmag v novém!

Finmag srpen 2020Zdroj: Finmag

Kasaštyk. „V pondělí to vymyslíme, v úterý a ve středu se na tom dělá a ve čtvrtek to můžeme spustit. Jinde se do čtvrtka nesejde vedení.“ Tak vaří bří Kasové Pilulku.

Stříbrná. Téma čísla stáří. Pavel Jégl o nemilém průvodním jevu dlouhého života: dlouhém stáří. Jirka Hovorka spočte domovy pro seniory, pečovateláky a pečovatele. Co to stojí? Robert Vlach ví, proč volnonožci vydělávají do osmdesáti.

FIN.Finanční část magazínu poví, koho sledit na Twitteru, jak zbohatnout sběrem kamení či psích h., jak neřídit automobilku a na co mají majitelé bitcoinů pět let, jestli se o ně nechtějí bát.

S mate- a dramatikem Reném Levínským mluvil Michal Kašpárek. I o tom, že na covid nestačí opsat německé recepty. Nejsme Němci.

Adam Zámečník

Adam Zámečník

Novinář na volné noze. Zajímá se o britskou politiku, technologie a trendy generace Z. Publikoval v satirickém magazínu Private Eye, na webu Vice nebo na Voxpotu. Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Martin Doležal | 21. 1. 2021 13:12

Toto je pouze aktuální verze dávno obehraných písniček. Známe přece od převratu inzeráty typu "zaručený domácí výdělek, další informace obdržíte když nám v zalepené obálce pošlete 20 - 50 Kč". Stejně "vydělávajících" lidí je na FB, YT, Instagramu, ........., prostě klasický drobný kšeft založený na tom, že hloupým lidem nepatří do rukou peníze. Většina takto získá alespoň základní ekonomickou gramotnost, že mají dvakrát měřit a přemýšlet, než vyhodí peníze z okna. Část se nepoučí do konce života.

Také mě často oslovují "finanční poradci", z firem co loví mladé nezkušené kluky na sliby o bohatství a úspěšném životě. Drtivou většinu těchto mlaďochů z toho vyléčí realita, možná to i někoho nakopne ke zlepšení, a dobře se pak uplatní jinde.

+11
+
-