Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Získejte konkurenční výhodu. Co je ESG rating a jak vám může pomoci?

Strahinja Mladenovic
Strahinja Mladenovic
20. 4. 2023

S tím, jak rostou požadavky na udržitelnost byznysu ze strany investorů, regulátorů, zákazníků, obchodních partnerů nebo spotřebitelů, zvyšuje se i poptávka po transparentních a ověřených informacích o ESG (Environment, Social & Governance). Součástí tohoto trendu je i ESG rating. Co to je a jak může vašemu byznysu pomoci?

Získejte konkurenční výhodu. Co je ESG rating a jak vám může pomoci?
ESG rating může být významným akcelerátorem vašeho byznysu (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Stejně jako známější a tradičnější kreditní rating podává všeobecně srozumitelnou a verifikovanou informaci o schopnosti dané instituce dostát svým finančním závazkům, měl by ESG rating analogicky posuzovat výkonnost společnosti v oblasti udržitelnosti.

Zatímco kreditní rating je klíčovým ukazatelem pro potenciální věřitele a investory při rozhodování, zda dané instituci poskytnou peníze, ESG rating je důležitou informací pro ty, kteří uvažují o obchodní spolupráci s danou organizací, ale zároveň potřebují zajistit, aby byla kompatibilní s jejich vlastními cíli udržitelnosti. Nebo třeba s regulací, která se na ně vztahuje.

Pro koho je taková informace důležitá? Třeba pro automobilku, která má vlastní závazek pro uhlíkovou neutralitu a potřebuje ho tudíž dodržovat i v dodavatelském řetězci. Nebo stejně jako u kreditního ratingu pro banku, která je už dnes regulovaná a potřebuje vědět, zda je potencionální dlužník dost „zelený“ na to, aby mu mohla půjčit.

Prokázáním svého odhodlání k otázkám ESG mohou společnosti vybudovat důvěru a loajalitu se svými akcionáři a přilákat investice a zákazníky...

K čemu je ESG rating

Pro pochopení významu ESG ratingu je důležitý i kontext. A to nejen historický, ale i z pohledu srovnání s ostatními typy regulovaných ESG informací, které se dnes už nezastavitelně přesouvají z kolonky nice to have mezi povinnosti.

Ondřej Vaněk, PKV
PKV

„Jsme Češi, očuráme všechno.“ Firmy marně strkají před ESG hlavu do písku

Co je to ESG? Ještě nedávno to byla volba. Firma se zkrátka mohla etablovat jako „zelená“ a udržitelná, a jít tak vstříc určitému typu zákazníků, nebo jí to mohlo být jedno. Možnost volby ale pomalu končí. „Část podnikatelů před tím strká hlavu do písku, což je chyba,“ varuje Ondřej Vaněk ze společnosti PKV.

Jde hlavně o evropské nařízení o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v oblasti finančních služeb (Sustainable Finance Disclosure Regulation - SFDR), nařízení EU o ratingových agenturách (CRAR) a směrnici EU o nefinančním reportingu CSRD.

Co ale tedy vlastně získá firma, která proces ESG ratingu podstoupí?

V první řadě je to už zmíněná možnost většího a jednoduššího propojení se stakeholdery: tedy hlavně investory, zákazníky, zaměstnanci a komunitami. Prokázáním svého odhodlání k otázkám ESG mohou společnosti vybudovat důvěru a loajalitu se svými akcionáři a přilákat investice a zákazníky, kteří upřednostňují udržitelnost. Rating také pomůže zlepšit reputaci značky a odlišit ji od konkurentů.

Samotná implementace ESG do obchodní strategie vylepšuje finanční výkonnost, včetně vyšší ziskovosti, nižších nákladů na kapitál a lepší dlouhodobé hodnoty pro akcionáře. Společnosti se silnými postupy ESG jsou lépe vybaveny pro řízení rizik, přilákání investic a splnění požadavků investorů, kteří se stále více zaměřují na udržitelnost.

A samozřejmě je tu i regulatorní rozměr: procedura ESG ratingu pomáhá společnostem identifikovat oblasti pro zlepšení a sladit jejich strategii udržitelnosti s vlastními obchodními cíli. Pomůže dodržovat předpisy týkající se vykazování udržitelnosti, čímž se vyhnou právním rizikům a rizikům souvisejícím s reputací.

Samotný proces získávání ratingu trvá přibližně šest měsíců a zahrnuje typicky několik kroků. Prvním je sběr dat z různých zdrojů...

Kam pro ESG rating?

Agentur, které nabízejí ESG rating, je víc. Mezi nejznámější a na českém trhu nejběžnější patří MSCI ESG, která celosvětově ohodnotila ratingem přes devět tisíc společností včetně ČEZ, Monety nebo Pegas Nonwovens. Druhým významným hráčem v oboru jsou Sustainalytics, mezi jejichž víc než 13 tisíc klientů patří například Avast nebo Komerční banka.

Na mrtvé planetě nejsou zákazníci

„Lidé už nezpochybňují roli člověka ve změně klimatu, liší se ale ve svém přístupu, jak jsou ochotni se omezit a něco s tím dělat,“ říká Helena Továrková, ředitelka Nadace Veronica a předsedkyně soutěže SME EnterPRIZE. Ta třetím rokem oceňuje podniky, které šetří životní prostředí. Celý rozhovor si přečtěte zde.

Samotný proces získávání ratingu trvá přibližně šest měsíců a zahrnuje typicky několik kroků. Prvním je sběr dat, kdy ratingové agentury shromažďují ESG data z různých zdrojů, jako jsou zprávy o udržitelnosti, finanční výkazy, zpravodajské články a regulační záznamy. Mohou také využívat data třetích stran a provádět vlastní výzkum k doplnění dat.

Sesbíraná data potom agentury ověřují a validují prostřednictvím odborných posudků, konzultací se zúčastněnými stranami a vzájemnou komparací.

Výsledná data potom agentury usazují do svého rámce (frameworku), podle kterého je interpretují a různým faktorům přisuzují různou váhu. Toto je součástí know-how jednotlivých agentur a také faktor, který od sebe jednotlivé ratingy odlišuje. Finálním výstupem je potom skóre založené buď na číselné stupnici, abecedních stupních nebo relativním klasifikačním systému.

Relativně mladou disciplínu ESG ratingů čeká v nejbližší době výrazný rozvoj. A to jak kvantitativní, tak i regulatorní či legislativní.

Nevýhody ESG ratingu

Zatímco proces kreditních ratingů a výsledné skóre je na trhu sjednocený a komodifikovaný, u ESG ratingů tomu tak zatím není. Výsledky u jednotlivých agentur se můžou poměrně výrazně lišit v závislosti na tom, jak pracují se svým frameworkem a na co kladou důraz.

Řešíte ve firmě udržitelnost?

Pro firmu, která o ESG rating usiluje, je proto důležité vybrat si vzhledem ke svému byznysu a cílům co nejvhodnější agenturu. Vyplatí se nechat si i poradit od někoho, kdo má s ESG ratingy a přípravou podkladů pro ně už zkušenosti. Tuto službu dnes nabízí různé poradenské společnosti včetně PwC.

Už teď je přitom jasné, že relativně mladou disciplínu ESG ratingů čeká v nejbližší době výrazný rozvoj. A to jak kvantitativní, kdy bude rating stále běžnější výbavou firem například při tendrech, tak i regulatorní či legislativní. V červnu letošního roku by Evropská komise měla zveřejnit návrh legislativy, která má za cíl zpřehlednit trh ratingových agentur a ošetřit problematiku střetu zájmů mezi klientem a ratingovou agenturou.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? ESG na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
-6
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Strahinja Mladenovic

Strahinja Mladenovic

Působí jako manažer v týmu Sustainability v PwC Česká republika. Zaměřuje se zejména na dekarbonizaci, udržitelnost podnikání a regulace související s Environmental Social Governance (ESG). V minulosti... Více

Související témata

ESGEvropaPodnikavé Českoratingratingové agenturyregulaceudržitelnost
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo