https://www.finmag.cz/inspirace/442529-predvida-budoucnost-a-radi-tak-firmam-prichazi-velky-naraz-varuje-louzenska
Předvídá budoucnost a radí tak firmám. Přichází velký náraz, varuje Louženská
Co bude zákazníky zajímat v nejbližších letech, jaké trendy budou klíčové a na co se v byznysu zaměřit? Zní to jako věštění z křišťálové koule, ale Pavlína Louženská právě takové predikce umí. Na jejich základě pak radí firmám, na co se zaměřit. „I malé firmy mohou konkurovat těm velkým,“ říká zakladatelka Holek z marketingu v dalším díle podcastu mentoringové platformy DoToho!
Louženská je žena mnoha profesí. Na jedné straně se věnuje mentoringu, konzultuje produkt, marketing a byznys, na té druhé v roli trend forecastera potřebuje vnímat svět kolem sebe a chápat, co se děje v kultuře, v politice, společnosti. „Tohle všecko mi pomáhá v tom číst, předvídat, co bude,“ říká.
Role to podle ní není jednoduchá. Svět se totiž za poslední léta strašně zrychlil. „Když se koukneme na technologickou akceleraci za posledních padesát let, tak byla stejně rychlá jako za dvě stě let před tím. To znamená, že máš pocit, že ten svět kolem plyne rychleji. A je to pravda.“
Jako příklad uvádí už jen objem obsahu, který člověk potřebuje konzumovat. „Audrey Hepburn točila ve své době dva filmy ročně, Oprah Winfrey za rok nahrála 182 dílů své talk show, Kim Kardashian dala ročně šest set postů na Instagram a Victoria Paris, což je tiktokerka, dá dvacet tisíc videí ročně.“
Ruku v ruce s tím jdou podle ní i technologické vychytávky. „Jen co pochopíš Alexu, najednou je tu ChatGPT, a ve chvíli, kdy pochopíš ChatGPT, bude na tebe skákat zas něco jiného… Je z toho pak takový ten pocit, že se všechno děje strašně rychle.“
Celé je to o jakémsi zákaznickém sentimentu, na které my jako malý a střední podniky pak musíme reagovat.
Rozsegmentovaná společnost
Vyznat se ve všem tom dění a vyvodit z toho klíčové závěry či přímo identifikovat nastupující trendy přitom patří k hlavní náplni její práce. Své poznatky následně přenáší do predikce zákaznického chování, které je pro vývoj mnoha firem klíčové. A právě pocit, že člověk nic nestíhá a už nechce žít v tak rychlém světě, je teď podle Louženské typická zákaznická emoce.
Pavlína Louženská
Konzultuje produkt, marketing a byznys. Za poslední rok pomáhala víc než třem stovkám firem z celé Evropy. Působí jako Mentor Google for Startups pro Evropu a Afriku. Založila platformu #HolkyzMarketingu, která dnes má přes 30 000 členek a letos proškolí přes 10 000 lidí. Je certifikovaným trenérem Google pro Design Thinking a Entrepreneurship. Získala stipendia Young Transatlantic Innovative Leaders Initiative Fellowship, Czech-German Young Professionals a Aspen Institute Young Leaders. V roce 2020 se dostala do výběru Global Startup Awards jako Ecosystem Hero of the Year a mezi 20 lidí, kteří podle Hospodářských novin (HN) definovali rok 2020. Píše newsletter na pavlinaspeaks.com a pod značkou HN má podcast Trendspotting.
Jiným příkladem, jak bylo možné z dění ve společnosti predikovat budoucnost, je třeba současná vysoká obliba pokojových rostlin. „Tohle se vědělo už v roce 2016. Jak je to možné? Trendforecastingové agentury dokážou předpovědět budoucnost na sedm let dopředu s 95procentní pravděpodobností. Koukají na ten ekosystém, na to, co se děje…“
Louženská připomíná, že v onom roce 2016 vypadal svět vlastně hrozně smutně. „Byl zvolený Trump, Britové si odhlasovali brexit, padlo Aleppo, takže se začala valit vlna uprchlíků, a bankrotovalo Řecko. Svět tam venku fakt nebyl moc dobrej.“
„Poprvé jsme se začali bavit o udržitelnosti, na VW padla emisní aféra, na Marsu jsme objevili vodu, začali jsme se bavit o wellness, otevírala se jógová studia… Do toho jsme všichni stárli, stěhovali se do měst. A pokojovky byly odpovědí na tohle všechno,“ vysvětluje.
„Celé je to o jakémsi zákaznickém sentimentu, na které my jako malý a střední podniky pak musíme reagovat.“
Nejposlouchanější interpreti na Spotify jsou dneska Dua Lipa a Bad Bunny. Spousta z nás o těchhle lidech v životě neslyšela.
Hlavní trendy v byznysu
Identifikovat trendy je ovšem podle Louženské obecně těžké. Nejdůležitější jsou takzvané mega trendy, kam se řadí třeba udržitelnost či globalizace. „To jsou ty velké změny ve společnosti, které pak určují i jednotlivé dílčí trendy,“ říká. Za příklad dává třeba oblíbený tvar džínů, který se cyklicky opakuje (a v poslední době se tahle perioda neustále zrychluje).
DoToho! by Opero
A co jsou tedy teď ty hlavní trendy? Je to už zmíněné ChatGPT? „Záleží, jak se na to koukáš. Že v naší bublině je teď ta největší věc ChatGPT, neznamená, že když třeba vyjedeš za Prahu a budeš se tam bavit s jinými lidmi, že pro ně nebude ten trend jiný.“ V každé bublině, do které nás postupně různé algoritmy uzavírají, tak podle ní trenduje něco úplně jiného.
Louženská tím poukazuje na fakt, že společnost je dneska rozsegmentovaná a není tak například schopna znovu stvořit hudební ikonu typu Madonna. „Nejposlouchanější interpreti na Spotify jsou dneska Dua Lipa a Bad Bunny. Spousta z nás o těchhle lidech v životě neslyšela, přitom jsou čtyřikrát poslouchanější než Beyoncé,“ poukazuje.
Přesto tu podle ní jisté trendy, které prostupují celou společností, jsou. „Je to například ona udržitelnost. Tady se bavíme o situaci, kdy to tu bublinu přerostlo. Když se ale budeme bavit o tom ChatGPT, umělé inteligenci, tak to je stále zatím ještě záležitost určitého segmentu společnosti.“
Pro firmy je přitom nejdůležitější sledovat ty hlavní změny ve společnosti, na kterých lze stavět i celou strategii. „Jednoznačně je to digitalizace, to je velká věc, kterou musíme řešit. Pak je to i změna nákupního chování vlivem inflace, protože pětistovka už rozhodně nemá stejnou hodnotu jako před rokem… A další velký trend je samota a komunity, nějaké ty smysluplné vztahy.“
Je fajn uvědomit si, co ta velká značka neumí – vytvořit mi ten pocit domácí pohodičky.
I malá firma může uspět
Komunity a propracovaná péče o zákazníky přitom Louženská vyzdvihuje jako hlavní věc, po které dneska lidé prahnou. A vlastně i klíč k tomu, jak může i malá firma uspět v přímém souboji s etablovanými molochy. „Už před pandemií se cítilo šedesát procent lidí osamocených, jaká čísla jsou tam asi dneska?“ poukazuje na způsob, jak na tenhle trend nahlížet.
Montovna? Průmyslová země? Kdeže, Česko budují hlavně šikovní lidé
Říká se, že Česko je především průmyslová země. Že jsme montovnou Evropy. A že podnikatelé jsou „příživnici“ či dokonce snad „parazité“. I zběžný pohled do základních statistik ovšem odhalí, že je všemu jinak. A že by si politici, kteří se do podnikatelů oněmi nevybíravými slovy navážejí, měli ujasnit, co je pro Česko opravdu důležité: všichni ti činorodí lidé, kteří něco budují a podnikají.
A jde dál – populace stárne, ve společnosti je stejný počet lidí s tělesným postižením jako těch, co mají modré oči. „Zahrnovat nové zákaznické skupiny, na které jsme nikdy předtím nepřemýšleli, to je pro mě velikánský trend,“ říká s tím, že její klienti často zmiňují jako cílovou skupinu „mladé cool dynamické a bohaté lidi“. „To ale není pravda, dneska je to menšina. A my se potřebujeme koukat mimo tyhle své bubliny.“
Jasné zacílení a silná distribuční síť pak podle ní může přinést onu hlavní konkurenční výhodu proti větším souputníkům. „Je to jako když přijdeš do své oblíbené hospody a oni ti hned dají toho oblíbeného šnyta a tlačenku. To je prostě něco jinýho, než na tebe dokáže mrknout od nějaké velké značky, se kterou mluvíš.“
Jako příklad uvádí malou módní značku, která ročně prodá sto kabelek. „Pak si dokážeš pamatovat své zákaznice a pak by byla podle mě hrozná chyba mít e-mail typu info@malaznacka.cz, ze kterého posíláš automatizované maily. To je velká chyba – že se jako malé značky snažíme předstírat, že bychom měly být velké.“
Malé firmy se tím pak podle Louženské samy dostávají do nevýhodně pozice, kdy hrají na stejném hřišti jako velké značky a navíc v jejich lize a za jejich pravidel. „Přitom je fajn uvědomit si, co ta velká značka neumí – vytvořit mi ten pocit domácí pohodičky.“
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!
Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Manažerský styl, který má generace X, dost brutálně naráží na hodnoty generace Z. Ta chce, aby vztah s manažerem byl spíš partnerský.
Střet generací
Z role trend forecasterky se Louženská také hodně baví s mladými lidmi. A dokáže identifikovat, v čem se jednotlivé generace od sebe liší. „Je to součást mé práce, protože mladí lidi jsou ti, kdo budou nějaký trend jako první adoptovat. A je to logické,“ vysvětluje s tím, že jí tím pomáhají predikovat budoucnost: díky tomu, že ví, co očekávají od zaměstnavatelů a podobně.
A hned přidává příklad, který z jejího současného pozorování vychází. „Myslím si, že nám přichází velký náraz, protože manažerský styl, který má generace X, dost brutálně naráží na hodnoty generace Z. Ta chce, aby ten vztah s manažerem byl spíš partnerský, nic takového jako Já tě budu respektovat, protože máš vizitku,“ varuje Louženská před budoucím vývojem.
Recept, jak mladší generace pochopit, je přitom podle ní poměrně jednoduchý. „Stačí si vzpomenout, co ty jsi chtěl. A taky jsi nikoho nerespektoval jenom proto, že měl dobrou vizitku.“
Co v podcastu dále zazní?
- Proč slovo „originální“ podle Louženské nic neznamená
- Jak se mají firmy k trendům správně stavět
- Co udělat pro to, aby generace X a generace Z spolu vyšly
- Kde sama hledá inspiraci pro svou práci
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Začínali jsme se třemi džusy, dnes máme produktů stovku, říká majitel Nonage
- Navzdory krizi rozsvěcují lázně i náměstí. Český Decoled ukazuje sílu světla
- Válka je vyhnala, ale podnikat chtějí dál. Ukrajinci budují byznys i v Česku
- Extrémní chaos a dva týdny dřiny. Česká firma čistí válečné lodě i obří parníky
- Nechte své auto vydělávat, 96 % času jen stojí, říká šéf HoppyGo Švaříček
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Nejnovější podcasty