Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Společné toalety, ekonomická volba

| 17. 2. 2017

Nekorektní pravda o unisex toaletách, kterou vám alternativní média tají: mají pánské a dámské toalety doplnit, ne nahradit. Tím většina argumentů proti padá, pro jich je naopak několik.

Společné toalety, ekonomická volba

Evropou obchází strašidlo – strašidlo unisexových nebo přesněji genderově neutrálních toalet. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojili Václav Klaus mladší, Martin Konvička i Matyáš Zrno. A jak už to s morální panikou šířenou strážci tradičních pořádků bývá, stačí aspoň chvíli místo nich poslouchat ty, před kterými varují, aby se panika rozptýlila.

Všichni tři totiž při hořekování strategicky zamlčují to, co zdůrazňuje třeba kandidátka do akademického senátu FF UK Anna Libánská: „Společné toalety by fungovaly vedle toalet, u nichž by bylo zachováno rozdělení na pánské a dámské.“ Pisoár ani možnost položit kabel z doslechu opačného pohlaví tyhle aktivistky nikomu neberou. Naopak by takové opatření v důsledku posílilo soukromí těch, kteří se bojí, že ho kvůli novinkám ztratí. Společné toalety by totiž kromě lidí se změněným nebo nevyjasněným pohlavím, o kterých se v téhle souvislosti mluví nejvíc, mohli využívat:

  • Rodiče s malými dětmi opačného pohlaví. Americký princip „ať si lidé vybírají toalety podle toho, čím se cítí být, ne podle toho, co mají mezi nohama,“ vyvolává hrůzu z osob s penisem na dámských záchodech. Jenže ty tam paradoxně lezou už dnes, když nechtějí vést dcerku kolem řady chobotů. Neutrální toalety by tomu učinily přítrž.
  • Tělesně nebo duševně postižení doprovázení asistenty opačného pohlaví.
  • Lidé neschopní vyprázdnit se jinak než v úplném soukromí. Prakticky všechny návrhy na unisex toalety počítají s tím, že by nešlo o kabinky začínající třicet čísel nad podlahou a končící metr pod stropem, ale o zděné komůrky.
  • Každý, kdo má „u svých“ zrovna plno.

Anketa

Dámy, šly byste na unisex záchodek?

Konec frontám

Poslední bod je neprávem přehlížený. Stavební předpisy poměrně striktně určují minimální kapacitu pánských a dámských toalet ve stavbách, aniž při tom braly v úvahu, že se počty žen a mužů můžou v té samé budově každý den lišit. Když na fotbalovém stadionu v pátek vystoupí boy band a v neděli se hraje liga, první publikum se bude skládat převážně z žen a druhé převážně z mužů, počet toalet se tomu ale nepřizpůsobí. Uvolnění předpisů a možnost vyhradit třeba polovinu z celkové minimální kapacity záchodů na stadionech, klubech nebo v divadlech jako unisex by bylo krokem k ekonomickému využití prostoru i lidského času, mařeného pohupováním se ve frontách. (Skoro vždy ženského času, dodejme.)

Anketa

Páni, šli byste na unisex záchodek?

Takové řešení by bylo hodně „na punk“ a ne úplně v duchu diskutovaného návrhu na zřizování izolovaných neutrálních toalet. Proti těm se dá snadno vytasit právě ekonomický argument: zedníci něco stojí. Jenže ne moc. V Německu vyšla přeměna stávajícího WC na neutrální kabinku odpovídající požadavkům progresivních politiků na 350 euro, 9500 korun. To jsou jednotky procent nákladů na jedno podzemní parkovací stání, které takové kontroverze kupodivu nebudí, přestože u úřadů nebo škol platí i jeho zbudování všichni.

Peklo nečeká ani na konci šikmé plochy

Konzervativcům zůstává v ruce poslední argument: oddělené záchody se neruší jen zatím, jednou to přijde. To se z principu vyvrátit nedá, ale můžeme střízlivě zhodnotit nejvážnější předpokládaný důsledek případné desegregace: riziko sexuálního obtěžování. Podle Security Magazínu si „pytlák nemůže přát víc, než když mu zvěř přijde ke krmelci“. Jednak ale sexuálním násilníkům nikdo fyzicky nebrání vlézt na dámské záchody za kořistí už dnes; navíc mají jistotu, že je tam při činu nevyruší metrákový hokejista. A jednak by šlo stejným argumentem obhajovat segregované výtahy nebo noční tramvaje.

Anketa

A vy ostatní, šli – šly – šla byste na unisex záchodek?

Sám mám proti hypotetickému úplnému sloučení pánů a dam jinou námitku. Pokud by to mělo vést ke zrušení pisoárů, které umožňují močit na stejně velkém prostoru více lidem než kabinky, pak by vzrostla průměrná doba, po kterou na volný záchod čekají ve špičce všichni, muži i ženy. K bagru bych se kvůli tomu nepřivazoval, jen mi přijde dobré připomenout, že možnost vyprázdnit se do mušle je jedna z těch nerovností, které v důsledku prospívají všem. Ovšem znovu: úplné sloučení toalet v české veřejné debatě neprosazují ani ti nejradikálnější a i ve Skandinávii jde o okrajový proud, žel přifouknutý senzacechtivými médii.

Zbývá se už jen vypořádat s tradiční poznámkou, že jsou snad na světě důležitější problémy. To jsou vždycky. Kdyby byla tahle póza tak populární v raném novověku, dodnes kadíme do hrnců a pak to lejeme z oken, protože Turek je před Vídní ty tady blbneš nějakým splachovadlem.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jiří Hemzal | 17. 2. 2017 11:05

No ale ty společné šatny už přece existují. Například v krytých bazénech - skříňky pro všechny a na ten kratičky striptýz je tam převlékací kabinka - a provozovatel ušetří a nemusí mudrovat nad tím, jestli přijde víc žen nebo můžů. A rodičům odpadá dilema s potomky opačného pohlaví.
Ale tohle není podstatné. Podstatné a smutné je stále se rozšiřující trend poručníkování, normování a regulování, dalších a dalších oblasti lidského konání - nyní už i konání běžné lidské potřeby...

+18
+
-

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

Jan Daniel | 17. 2. 2017 16:12

Osob s nevyjasněným či nebinární pohlavím je řada druhů. Nacpat je do jedné unisex toalety je nehorázná diskriminace. Každá úchylka by měla mít svůj vlastní záchod.
+9
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Igor Nemec | 17. 2. 2017 13:44

Hmm no nevím ale tady se nikde o třetích kabinkách nic nepíše, a to si myslím že vadí nejvíc :-(
http://zpravy.idnes.cz/zaloba-kvuli-toaletam-a-transgenderu-usa-fp1-/zahranicni.aspx?c=A160709_074607_zahranicni_jw
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Krejčí | 17. 2. 2017 11:33

Znám několik hospod nebo podobných zařízení, kde je jen jedna toaleta a tím pádem je unisex. Unisex záchody a někde i sprchy bývaly na starších kolejích a byly s tím minimální problémy (prostě se lidé podle toho zařídili). Většinou je to ale z nouze ctnost, tedy pro nedostatek prostoru nebo "bělosti" architekta/stavitele. Je to jednodušší řešení v okamžiku, kdy nemáte na lepší - podobně jako třeba ten suchý záchod.

Ostatní argumenty, které autor používá, nejsou ani tak argumentem pro unisex toalety, ale argumentem pro LEPŠÍ toalety. To jsem pro.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Hemzal | 17. 2. 2017 11:05

No ale ty společné šatny už přece existují. Například v krytých bazénech - skříňky pro všechny a na ten kratičky striptýz je tam převlékací kabinka - a provozovatel ušetří a nemusí mudrovat nad tím, jestli přijde víc žen nebo můžů. A rodičům odpadá dilema s potomky opačného pohlaví.
Ale tohle není podstatné. Podstatné a smutné je stále se rozšiřující trend poručníkování, normování a regulování, dalších a dalších oblasti lidského konání - nyní už i konání běžné lidské potřeby...
+18
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Kovář | 17. 2. 2017 09:41

A proč se zastavit jen u záchodů? Zaveďme i unisex šatny a unisex sprchy. Zavedl bych to navíc i na školách, aby studenti pochopili, že není rozdílu mezi mužem a ženou. I když, mám ten dojem, že by se nakonec jen utvrzovali v tom, že nějaké rozdíly mezi nimi přeci jenom jsou. :-)
A kdo je proti, je nechutný sexista nechápající výhody daného pokrokového upořádání.
+10
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 17. 2. 2017 10:01
reakce na Martin Kovář | 17. 2. 2017 09:41

Poslyšte, ale ty unisex šatny a sprchy...hmm, to by nakonec mohlo být zajímavé. To by se dalo promyslet:-)
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Kohout | 17. 2. 2017 10:02
reakce na Martin Brezina | 17. 2. 2017 10:01

A oddélné zrušit! To by si školáci užili :-)
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 17. 2. 2017 10:43
reakce na Jan Kohout | 17. 2. 2017 10:02

Vzhledem k tomu, že si školáci už brzo budou svobodně volit svůj gender, tak si zajisté užijí :-)
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Brezina | 17. 2. 2017 09:05

Unisex toalety jsou mi vcelku lhostejné. Člověk se ale trochu obává, že po tomhle malém kroku budou následovat další.
Např. v Británii se zdravotnímu personálu doporučuje používat místo oslovení "maminka" těhotná osoba, aby se necítily/i být dotčeny/i transgender osoby, které/kteří jsou těhotní/těhotné.
Jazyk, který tímto prapodivným násilím hodláme vytvářet, spíš křivit, působí směšně i smutně. Jazyk by měl vyvěrat ze života lidí (měňme tedy ten život!), ne z vůle intelektuálů a úředníků. Vyvolá to hlavně odpor a subverzi. Pak se někdo diví vzestupu Trumpů a Le Penových.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 17. 2. 2017 09:31
reakce na Martin Brezina | 17. 2. 2017 09:05

Srdečně zdravím, Jos. Šlerka psal, že si do té Británie napsal. A že mu odepsali, že je to blbost a příslušná nemocnice, že bude od Sunu, nebo kdo s tím přišel, žádat omluvu. Takže tohle „např.“ neplatí.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tereza Klozová | 17. 2. 2017 22:12
reakce na Gabriel Pleska | 17. 2. 2017 09:31

http://www.west-info.eu/politically-correct-language-about-pregnancy-going-overboard/bma-guide-to-effective-communication-2016/
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 18. 2. 2017 06:42
reakce na Tereza Klozová | 17. 2. 2017 22:12

To by mne tedy zajímalo, na co se pan Šlerka vlastně ptal.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 18. 2. 2017 06:47
reakce na Martin Brezina | 18. 2. 2017 06:42

Aha, už jsem se kouknul na Šlerkovo FB. Prostě, ti Britové popřeli, že by se to týkalo doktorů a byla to doporučení, nikoliv příkaz. Což jsem ani netvrdil, napsal jsem, že "se zdravotnímu personálu doporučuje používat", nikoliv doktorům přikazuje.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 17. 2. 2017 09:59
reakce na Gabriel Pleska | 17. 2. 2017 09:31

Taky vás rád zdravím. Budiž, tedy snad je tohle kachna. Ale ty šaškárny s příponami a genderově korektními tvary slov jistě znáte. Jsou už aktivisté/aktivistky, kteří/které takhle běžně píší. Doufejme, že se ještě nevyskytne nějaké to neutrální pohlaví, abychom pak nepsali/y/a jako šílenci.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 17. 2. 2017 13:29
reakce na Martin Brezina | 17. 2. 2017 09:59

Ano, jazyková politika mě zajímá odjakživa. Věnoval jsem se svého času filologii – a z odborného hlediska žijeme v tomto ohledu v opravdu zajímavých časech. Rád bych přispěl nějakým jednoduchým a kategorickým stanoviskem, ale nemám ho. A to přestože je to věc, kterou musím řešit téměř denně v praxi.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Karel Mašek | 17. 2. 2017 13:18
reakce na Martin Brezina | 17. 2. 2017 09:59

https://kechlibar.net/wordpress/2017/02/09/okenko-dovolenych-myslenek/

"Uvažuji nad tím, jak by taková „nová zájmena“ zněla v češtině. On, ona, ono. Čím to doplníme? Prošel jsem si pár fotek z demonstrací Mladých zelených a inspirovaly mě k vynálezu nových zájmen oňuch a ňoňo. Také bychom neměli zapomenout na Vlastu Buriana, který ve filmu Funebrák vynašel slovo ondoň. Na tomto místě doporučuji zastavit a podívat se na klasika v akci. Byl to Pan Komik, ne že ne"
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Alexander Novotka | 17. 2. 2017 07:14

Tohle je Finmag ?!?!?!?
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Kovář | 17. 2. 2017 08:20
reakce na Alexander Novotka | 17. 2. 2017 07:14

Ne, tohle je Kašpárek!!
+15
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Alexander Novotka | 17. 2. 2017 21:07
reakce na Martin Kovář | 17. 2. 2017 08:20

Ale houby, ptal jsem se na tohle (úryvek z bloku "O nás"):
"Finmag je on-line magazín o ekonomice, penězích a světě financí v souvislostech."
Jaké pojítko je mezi unisex/multisex záchody a ekonomikou/penězi/světem financí v souvislostech?
Žádný. Je to čirá neomarxistická propaganda. A o tom Finmag snad být neměl... Nebo jsem něco zaspal?
Pravdu má, už si bohužel nevzpomenu kdo a ani se mi to nechce hledat, že pod vedením Kašpárka se z tohoto serveru stává neobolševický shit... A to jsem to tak rád četl...
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!