Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nejcennější značky světa? Google a Apple. Na jak dlouho?

| 1. 10. 2013 | Vstoupit do diskuze

Společnost Interbrand zveřejnila aktualizovaný přehled nejcennějších značek na světě. Podívejte se, jak si vedou akcie společností, které tyto značky vlastní.

Nejcennější značky světa? Google a Apple. Na jak dlouho?

Na konci září zveřejnila společnost Interbrand svůj aktualizovaný seznam nejcennějších značek na světě. Po dlouhých třinácti letech máme nového lídra, je jím „nakousnuté jablko“. Analytici ze společnosti Interbrand ocenili značku Apple na 98 miliard dolarů, čímž téměř o dvacet miliard přeskočila hodnotu značky Coca-Cola, která se na výsluní hřála od roku 2000. Před Coca-Colu se letos dostala i značka Google. Ta zaostává za „jablkem“ zhruba o pět miliard dolarů.

Deset nejcennějších značek podle společnosti Interbrand

Název značky

Hodnota značky (mld. USD)

Změna oproti roku 2012

Apple

98,316

+28 %

Google

93,291

+34 %

Coca-Cola

79,213

+2 %

IBM

78,808

+4 %

Microsoft

59,546

+3 %

General Electric

46,947

+7 %

McDonald’s

41,992

+5 %

Samsung

39,610

+20 %

Intel

37,257

-5 %

Toyota

35,346

+17 %

Zdroj: Interbrand

Hodnota Facebooku rychle roste

Google a Apple patří také mezi nejrychleji rostoucí značky za uplynulý rok. Skokanem roku se stala „překvapivě“ značka Facebook. Její hodnota stoupla podle společnosti Interbrand o 43 procent na 7,7 miliardy dolarů. S tím koresponduje i vývoj hodnoty akcií společnosti Facebook. Ty nejprve po uvedení na burzu v loňském roce prudce oslabovaly. Poslední tři měsíce ale cena akcií společnosti Facebook naopak prudce stoupá. Ještě v červenci se obchodovaly na burze Nasdaq kolem 25 dolarů za jednu akcii, dnes je cena dvojnásobná.

Vývoj ceny akcií společnosti Facebook

FB akcie

Zdroj: FINEZ Investment Management

Technologie jsou zrádné, štěstěna vrtkavá

Zajímavé je, že z deseti nejcennějších značek jich celých šest patří technologickým firmám. Vedle Applu a Googlu najdeme na čtvrté příčce IBM, na páté Microsoft, na osmé pozici je Samsung a devátou příčku obsadil Intel. Přitom právě v oboru technologií je velmi těžké si pozici udržet. Technologické firmy musí investovat nemalé prostředky do vývoje a snažit se být neustále o krok před konkurencí. To se vymstilo například Nokii. Podle žebříčku společnosti Interbrand se hodnota značky Nokia propadla za uplynulý rok o 65 procent na „pouhých“ 7,4 miliard dolarů.

Toho chce využít Microsoft, který se rozhodl od Nokie koupit výrobní divizi. Hodnota akcí společnosti Nokia díky tomu od srpna strmě posílila. Kdo před rokem našel odvahu koupit akcie Nokia, když byla jejich hodnota na dně, může je dnes prodat zhruba za trojnásobek. Pokud však někdo akcie drží již od roku 2007, tak je stále ve ztrátě zhruba 80 procent. Takto kruté umí být technologie.

Vývoj ceny akcií společnosti Nokia

Nokia akcie

Zdroj: FINEZ Investment Management

Na akciích Apple šlo vydělat šedesátinásobek

Opačný obrázek nabízí graf vývoje hodnoty akcií společnosti Apple. Pokud jste v roce 2009 nakoupili akcie Apple, mohli jste je před rokem prodat zhruba za šestinásobek. A kdo byl úplný vizionář a koupil akcie Apple již před deseti lety, mohl vydělat šedesátinásobek. Za poslední rok ale cena akcií firmy Apple klesla o 30 procent. Na vině je klesající zisková marže společnosti v důsledku silné konkurence korejské značky Samsung. Také s akciemi Samsung jste mohli za posledních deset let velmi dobře vydělat, i když ve srovnání s akciemi Apple „pouhých“ 250 procent.

Vývoj ceny akcií společnosti Apple

Apple akcie

Zdroj: FINEZ Investment Management

Další úspěšnou technologickou investicí byly i akcie společnosti Google. Od uvedení na burzu v roce 2004 stoupla cena akcií Google téměř na osminásobek. Naopak akcie společností Intel a Microsoft investorům moc radosti neudělaly, jejich výnosy jsou za posledních deset let silně podprůměrné a nebýt dividend, byla by investice do akcií společnosti Intel dokonce ztrátová.

Změna hodnoty akcií společností vlastnících nejcennější značky na světě

Akcie

1 rok

3 roky

5 let

10 let

10 let včetně dividend

Apple

-28 %

70 %

325 %

4560 %

4689 %

Google

16 %

67 %

119 %

-

776 %

Coca-Cola

1 %

31 %

45 %

79 %

136 %

IBM

-10 %

39 %

60 %

112 %

146 %

Microsoft

12 %

36 %

25 %

20 %

61 %

General Eletric

6 %

48 %

-6 %

-19 %

13 %

McDonald’s

6 %

30 %

57 %

313 %

448 %

Samsung

1 %

76 %

153 %

248 %

253 %

Intel

1 %

20 %

23 %

-16 %

7 %

Toyota

66 %

82 %

52 %

119 %

133 %

Zdroj: FINEZ Investment Management

Potravinářský průmysl a luxusní značky jsou stabilnější

Pokud bychom chtěli mezi největšími značkami hledat stabilní dlouhodobou investici, technologie nejsou zrovna ideální. Jak už jsem zmiňoval, v oblasti technologií je vývoj tak rychlý, že z dnešních lídrů mohou být za pár let „lúzři“. Ač se to dnes může zdát málo pravděpodobné, nadvláda Applu a Googlu nemusí a zcela jistě nebude trvat věčně, i když pár let se asi na výsluní držet budou.

Z dlouhodobého pohledu jsou mnohem stabilnější značky z necyklických sektorů (potraviny, drogerie) nebo značky luxusního zboží. Z první desítky jsou velmi dobrým příkladem značky Coca-Cola a McDonald’s. Tržby a zisky obou společností vykazují pozvolný, ale velmi stabilní růst. Tomu logicky odpovídá i vývoj akcií těchto společností. Například akcie společnosti McDonald’s patří k vůbec nejstabilnějším akciím na světě. Za posledních deset let vydělali akcionáři této firmy po započtení dividend téměř 450 procent, přitom hodnota akcií během tohoto období nikdy neklesla o více než 15 procent.

Vývoj ceny akcií společnosti McDonald’s

McDonald’s akcie

Zdroj: FINEZ Investment Management

Fundamentálně je nejlevnější Samsung

Na druhou stranu je vždy potřeba mít na paměti, že rostoucí zisky ještě nemusí automaticky znamenat i rostoucí cenu akcií. Zrovna akcie McDonald’s se aktuálně obchodují za osmnáctinásobek ročních zisků firmy, takže o nich rozhodně nemůžeme říct, že by byly levné. Také poměrem k ročním tržbám a účetní hodnotě firmy patří akcie McDonald’s k těm dražším z desítky nejcennějších značek světa. Nejlevněji naopak na první pohled působí akcie korejské společnosti Samsung.

Fundamentální ukazatele akcií společností vlastnících nejcennější značky na světě

Akcie

P/E

P/B

P/S

Dividendový výnos

Apple

12

3,6

2,6

2,5 %

Google

27

3,7

5,2

-

Coca-Cola

20

5,3

3,6

2,9 %

IBM

13

11,6

2,0

2,0 %

Microsoft

13

3,5

3,6

3,4 %

GE

17

2,0

1,7

3,2 %

McDonald’s

18

6,4

3,5

3,3 %

Samsung

7

1,3

0,8

-

Intel

12

2,1

2,2

3,9 %

Toyota

16

1,6

0,9

1,0 %

Zdroj: Yahoo!

Které akcie vybrat?

Dle mého názoru není momentálně vhodná doba na nákupy akcií. Ceny akcií se z historického pohledu pohybují dost nahoře a hrozí jim výrazná korekce. S nákupy bych tedy rozhodně doporučoval počkat. Jinak ale k dlouhodobému držení určitě stojí za zvážení právě akcie firem, které mají vysoce ceněnou značku. A chcete-li mít klidnější spaní, je dobré držet se necyklických sektorů. Hodnota akcií firem jako jsou Coca-Cola nebo McDonald’s by měla dlouhodobě růst minimálně s inflací. Co je ale důležitější, tyto firmy vyplácejí ze zisku pravidelně dividendy, které také dlouhodobě rostou plus minus s inflací. Krátkodobě na nich nezbohatnete, ale jako zajištění na důchod jsou naprosto ideální.

Autor je privátní investiční poradce FINEZ Investment Management

 

 

 

Jan Traxler

Jan Traxler

Privátní investiční poradce a ředitel společnosti FINEZ Investment Management. Přední český expert v oblasti investování. Prosazuje férovou provizi podílem na zisku. Zastánce dlouhodobých strategií s value přístupem. Preferuje...

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK