Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nova na trhu s uměním

| 21. 7. 2008

Fotografie se staly vyhledávanou položkou prestižních aukcí a začínají i svými cenami směle konkurovat tradičním uměleckým komoditám, jako jsou malba nebo plastika. Dokážou totiž vzbudit stejné emoce jako Andy Warhol nebo Damian Hirst.

Nova na trhu s uměním
Fotografie byla přijata za plnohodnotnou součást výtvarného umění již ve 20. letech 20. století. Avšak fungující tržní prostředí se sběrateli, obchodníky, aukcemi a specializovanými institucemi vznikalo až v 90. letech.

Bylo to přelomové období, kdy se změnil i formát fotografií, drobné obrázky nahradily velké barevné tisky. Tradiční adjustaci vystřídal potisk na plátně či usazení na pevnou podložku. Ustoupila černobílá barevnost, nové bylo výrazné nesvětlování scén a jejich pečlivá inscenace.

Cowboy za milion USD
Velkou událostí se bezpochyby stal 1. ročník veletrhu Paris Photo orientovaného na fotografii, který se konal v roce 1966. Za skutečné nastartování obchodu s fotografií bývají považovány dvě aukce jedné z nejvýznamnějších sbírek Marie-Thérese a André Jammesových u Sotheby´s v letech  1999 a 2002. Dohromady vynesly téměř 14,5 milionu liber, což bylo v té době nevídané. Euforie však neměla dlouhého trvání; v následujících letech se na trhu s fotografiemi projevila stagnace jak v kvalitě, tak v počtu nabízených děl.

Prvotřídní nabídka a aukční rekordy se vrátily až v roce 2005. Jednou z památných aukcí byla dražba Christie’s, kde His Cowboy Richarda Prince, symbol kampaně Marlboro, směle našel nového majitele za 1,1 milionu dolarů. Úspěch zaznamenala i klasická fotografie v roce 2006, kdy se prodala The Pond-Moonlight Edwarda Steichena za 2,6 milionu dolarů.

Je až neuvěřitelné, že za šest říjnových dnů tohoto památného roku, během kterých se konalo sedm aukcí fotografie u tří největších aukčních síní Sotheby´s, Christie´s a Phillips de Pury, se prodaly položky za téměř 29 milionu dolarů.

Fotografie jako komodita

Fotografie je médium s nejvyšší historickou výkonností na trhu s uměním. To potvrzují i indexy, které hovoří o nárůstu až o 70 % mezi lety 1990 a 2007. Obchodování s plastikou zaznamenalo ve stejném období zvýšení o 43 %, malba o pouhých 15 %. I přesto trh stále ještě nabízí mnoho zajímavých příležitostí: 86 % všech uskutečněných transakcí se pohybuje pod 10 tisíci eur (podle Art Price).

Z toho tedy vyplývá, že i fotografie může být vnímána, stejně jako ostatní umění, jako investiční alternativa. Obecně je tomuto progresivnímu médiu současného umění prorokována dobrá budoucnost.

Hvězdní němci
K nejdražším fotografům současnosti patří skupina německých umělců středního věku: Andreas Gursky, Thomas Ruff, Thomas Struth a Candida Höfer. Radikální dokumentarismus jejich profesorů Bernda a Hilly Becherových měl na jejich tvorbu rozhodující vliv. Co do aukční úspěšnosti ovšem předčili své učitele.

Na špičce se nyní drží Andreas Gursky, kterého zajímají symbolické, až znepokojující obrazy naší doby. Zachycuje prostor, ve kterém se člověk denně ocitá: supermarket, burzu či muzeum. Jeho oblíbené formáty jsou takřka monumentální, délka dosahuje i pěti metrů. Fotografie 99 Cent II, na které jsou regály v supermarketu plné zboží, se prodala v roce 2007 u Sotheby´s za 1,5 milionu liber a stala se tehdy nejdražší současnou fotografií. Statistiky potvrzují, že 70 % děl Andrease Gurského se prodá za více než 10 tisíc eur.

Muzejní interiéry s návštěvníky patří k tomu nejznámějšímu v tvorbě Thomase Strutha. Zaplatit za ně můžete i několik stovek tisíc eur. Právě v loňském roce se jeho fotografie National Museum of Art, Tokyo prodala za 390 tisíc liber. Naproti tomu Candida Höfer mapuje liduprázdné interiéry hudebních sálů, knihoven či univerzit. Její fotografie se prodávají za 15 až 30 tisíc eur.

Thomas Ruff přistupuje k tvorbě zcela svobodně. Hraje si s jejími možnostmi až do té míry, že rozmnožuje a pozměňuje i jiné než vlastní autorské fotografie. Jedna taková, pocházející z archivu hvězdné observatoře, pod kterou se Ruff podepsal, zaujala jistého zájemce na aukci Christie´s natolik, že za ni zaplatil 70 tisíc liber.

Američtí fotografové

Mezi americkou první ligu současného fotografického umění patří Cindy Sherman, mistryně inscenovaných fotografií. Zdá se, že mají feministický obsah, sama Sherman to však odmítá. Některé její práce ale přesto souvisejí s rozkrýváním stereotypů nahlížení na ženské role ve společnosti. Jisté je, že tato fotografka dokáže sběratele svého díla přimět k velkým aukčním výkonům. V loňském roce na květnové aukci Christie´s neváhal jeden z nich zaplatit za Untitled No. 92 sumu 2,1 milionu dolarů.

Richard Prince je multimediální umělec, který se koncentruje, s jistou dávkou ironie, na americké stereotypy. Sbírá obrázky a fotografie, ze kterých skládá svá díla ideově dohromady. Malby zdravotních sester a série Cow-boys jsou v současnosti nejvíce ceněné.

Do druhé skupiny jeho děl patří zatím nejdražší fotografie historie Untitled (Cowboy) z let 2001–2002, která byla prodána za 3,4 milionu dolarů na aukci současného umění u Sotheby´s v listopadu loňského roku. Aukční obrat děl Richarda Prince je impozantní. V roce 2006 činil 14 milionů dolarů, v loňském roce už to bylo 15,3 milionu za pouhé dvě podzimní aukce Christie´s a Sotheby´s.

Češi ve světě

Do každé dobré sbírky fotografií patří i česká avantgarda. Na aukcích v New Yorku či Londýně běžně narazíte na ceněné autory, například na Jaromíra Funkeho či Františka Drtikola, nechybí ani Josef Sudek. Skvělé výsledky přinesla dubnová aukce u Phillips de Pury, kde se pět českých fotografií dostalo mezi „top ten“ a zároveň byl vytvořen nový aukční rekord překračující 44 tisíc dolarů u Jaroslava Rösslera za jeho Abstraktní kompozici.

Josef Koudelka, Čech žijící ve Francii, je již dlouho považován za jednoho z nejvýznamnějších fotografů 20. století. Nejznámější jsou jeho cykly, které vznikaly na cestách po Evropě. Úspěch zaznamenala v loňském roce jeho Francie 1987, která se prodala u aukční síně Christie´s za téměř 30 tisíc dolarů oproti střízlivému odhadu, který byl 10 až 15 tisíc dolarů.

Naproti tomu jiný český fotograf – Miroslav Tichý, žijící téměř jako bezdomovec v Kyjově na jižní Moravě a fotící vlastnoručně sestrojenými fotoaparáty – byl pro svět objeven teprve nedávno. V naprosté izolaci, kulturní i společenské, vytvořil v 70. a 80. letech velmi originální práce, které si světoví znalci fotografie cení i na 10 tisíc eur.

V Čechách k němu však zůstávají milovníci fotografie zatím spíše chladní. V loňském roce byla u aukční síně artkunst v Praze vydražena skupina tří fotografií Miroslava Tichého ze 70. let za 105 tisíc korun, což byla zároveň i cena vyvolávací.

 Autorka je privátní bankéřka UniCredit bank, která se specializuje na umění. Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

Petr Síla | 9. 2. 2009 13:24

Něco mi asi uniklo. Proč jsou fotografie tak drahé, když jich lze vyrobit téměř neomezené množství? Nebo je ke každé přidáván i její negativ?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Prouza | 23. 7. 2008 12:18

Dobrý den, to pravda samozřejmě není, článek byl velmi účelový a redaktoři velmi přesně věděli, co chtějí napsat ještě před tím, než jsme se sešli.Podmínkou spolupráce je projít si finanční analýzou, protože nejsme finanční supermarket, který prodá komukoliv cokoliv, ale finanční poradci, kteří se snaží, aby byly jednotlivé finanční produkty klientů sladěny a podporovaly se. A to bez finanční analýzy rodiny zajistit nelze.Rodné číslo se používá až pro vyplnění případných smluv, pro analýzu potřeba není a jeho uvedení nebo neuvedení tak nemá vliv na poskytnutí služby (naopak datum narození pro řadu produktů potřeba je).Stejně tak poradci vědí, že doporučení fungují pouze v případě, že je klient spokojen a dá pozitivní referenci. Doporučení tedy nejde vynutit a každý poradce ví, že nejprve musí svého klienta zaujmout.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Kohout | 22. 7. 2008 14:22

Copak fotky. Ale hlavně, milí kolegové poradci, klientské centrum je tu pro vás a vaše klienty, abyste se nemuseli scházet po kavárnách a restauracích jako nějací šmudlové . Kapacity tu jsou, takže nejlepší lokalita v Praze je vám k dispozici.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomas Pieter | 23. 7. 2008 00:00
reakce na Pavel Kohout | 22. 7. 2008 14:22

taky jsem prekvapen, ze vasi poradci to misto nevyuzivaji. cetl jsem dnes o vas (Partners) v Euru a byl jsem teda velmi prekvapen. nemile teda musim rict.P.S. je pravda, ze vyzadujete 15 kontaktu na zname a rodne cisla jinak se semnou nebudete bavit?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Majer | 22. 7. 2008 08:01

V souvislosti s tímto článkem chci pozvat čtenáře k návštěvě sídla redakce Finmag (Klientské centrum Partners na Václavském náměstí - hned vedle koně), kde v současné době vystavuje velkoformátové fotografie náš kolega Pavel Kohout. Pavle, promiň :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Kohout | 21. 7. 2008 14:09

Podobně jako u akcií, také u umění je podstatnou částí ceny "story" díla a jeho autora. U Tichého asi hraje roli romantický příběh zneuznaného génia žijícího na maloměstě a teprve mnohem později objeveného.Mnohem víc než Tichý se mi líbí Kubeš. Kubešův příběh je velmi podobný, až na to, že jeho fotografie jsou ze všech hledisek o 1000 procent lepší než Tichého. Ještě ale nebyl tak docela objeven snoby, takže je k mání takřka za hubičku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Další články autora

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!