Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pštrosí politika škodí všem

Před měsícem vyloučila Asociace finančních poradců ze svých řad jednoho člena. Opakovaně poškozoval své klienty. Jde o ojedinělý případ, nebo o změnu, která pomůže ochránit klienty před nepoctivými dravci?

Jarní optimismus mi velí věřit, že jde o začátek nového trendu, neboť Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ) dokázala ze svých řad pro „opakované porušování povinnosti poskytovat služby kvalifikovaně, spravedlivě, čestně, poctivě, profesionálně a v souladu s nejlepšími zájmy spotřebitele“ vyloučit často vyzdvihovaného a chváleného prodejce jedné ze svých velkých členských společností.

Navíc neváhala, vyloučení zveřejnila a detailně zdůvodnila, aby se mohli poučit všichni, které někdy něco podobného potkalo. Zájemcům proto doporučuji sekci Aktuality na stránkách www.afiz.cz, detailní popis poškození klienta skutečně slouží jako velmi varovná lekce všem nepoctivým.

Strategie mrtvého brouka
Optimismus poněkud kalí reakce mateřské firmy vyloučeného poradce, společnosti OVB Allfinanz. Místo toho, aby jako každá rozumná firma uznala chybu a hledala s klientem možnost nápravy, pokračuje v již řadu let používané pštrosí politice.

Řada lidí si jistě pamatuje případ Helvag, kdy se z odpovědnosti za nabízení prapodivné investice, při kterých přišli klienti o miliony, snažila OVB vykroutit tím, že za vše mohou pouze konkrétní poradci. To, že jim OVB produkt vybrala, doporučila a aktivně jeho prodej podporovala, již ale nepřiznala, nemluvě o provizích, které z prodeje Helvagu získala. Stejně tak nyní na volání „král je nahý“ reaguje postižená firma zdůrazňováním kvality nových šatů.

Dobré zprávy pro klienty

Ovšem éra, kdy měla pštrosí politika šanci na úspěch, pomalu končí. V posledních několika měsících se konečně začalo mluvit o nákladech různých finančních produktů, o reálnosti různých slibů, začínají se podrobněji sledovat a analyzovat výsledky a doporučení různých finančních poradců. Řada poradenských firem navíc začíná brát pojmy kvalita  a dlouhodobá péče skutečně vážně, protože chtějí na trhu působit dlouhodobě – a nechtějí se bát pohledu do zrcadla. A to je první dobrá zpráva pro klienty.

Druhou dobrou zprávou pro klienty je tlak na snižování nákladů finančních produktů. Špatnou pověst mají na českém trhu zejména pojistky, u nichž jsou pravidla pro zveřejňování poplatků a celkovou transparentnost výrazně pozadu nejen za investicemi, ale třeba i za hypotékami. Také změny poplatků jsou mnohem jednodušší – a dají se lépe utajit – než u jiných produktů, nemluvě o tom, že až do nedávna neexistoval jednoduchý nástroj pro srovnání nákladů pojistek. Proto by si všichni poradci měli hýčkat experty, jako jsou Vít Kalvoda nebo Dušan Šídlo, kteří věnují své znalosti a čas tomu, aby popsali a spočítali nákladovost různých pojistek.

Slušní poradci, kteří mají zájem o informace, si tak mohou jednoduše ověřit, zdali skutečně využívají investiční pojištění, jež klientům více přinesou, než seberou. Větší transparentnost navíc začala velmi rychle nutit (některé) pojišťovny ke zlepšování podmínek a ke snižování cen tak, aby se na konci pojistné doby nemuseli bát podívat klientům do očí.

AFIZ získá na prestiži
A je tady ještě jedna dobrá zpráva – diskuse o tom, jak má vypadat dobré finanční poradenství či potrestání těch, kteří poškozují své klienty, pomáhá klientům vzdělávat se a lépe se bránit všem zlatokopům. Ukazuje také, že poškozený klient nemusí jen mávnout rukou, ale že má nástroje na účinnou obranu.

Pokud mu nepomůže přímo poradenská firma a raději místo řešení problému strčí hlavu do písku, může se obrátit na asociaci, které je firma členem, nebo na média. Minimálně ta specializovaná se budou poškozování klientů vždy věnovat, a klient si tak bude moci učinit lepší názor na celou situaci.

Bezzubý dohled
V ideálním světě by se poškozený klient mohl – a měl – obrátit na dozor nad finančním trhem, který by prodejce-zlatokopy, poškozující klienty, potrestal a v případě vážných či opakovaných prohřešků zajistil, aby podobný zlatokop již neměl šanci poškodit další klienty. Česká legislativa bohužel zatím v tomto směru příliš možností dozorovým orgánům nedává, chybí také odborníci, kteří by uměli výhodnost či nevýhodnost doporučených produktů vyhodnotit. Proti poškozování jednotlivých klientů je tak Česká národní banka zatím v převážné většině případů bezmocná.

Nedávná novela zákona na ochranu spotřebitele ale konečně umožňuje trestat používání různých klamavých a agresivních obchodních praktik, díky tomu tady poškození klienti konečně dostali účinný nástroj na svou obranu. Máte-li tedy pocit, že vás poradce poškodil, že vás agresivně nutil podepsat smlouvy nebo vás oklamal tím, co o produktech řekl a zamlčel, zkuste vždy nejprve kontaktovat jeho firmu. Ale pokud jeho firma strčí hlavu do písku, nezapomeňte se vedle poradenské asociace obrátit také na ČNB. Jen ona totiž může nepoctivé prodejce z trhu odstranit jednou provždy.

Autor je ředitel rozvoje a péče o klienty Partners
Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 7 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK