Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

K prasknutí: Internetová bublina stále roste

| 4. 3. 2014 | Vstoupit do diskuze

Je to tady znovu? Už zase se kupují za obrovské peníze firmy, které nedokážou nic vydělat. Co se ukáže jako prázdná slupka a co má zdravé jádro? Orientaci ztěžují zásahy centrálních bank.

K prasknutí: Internetová bublina stále roste

O akciích internetových firem jsem psal v listopadu loňského roku:

Co se událo od té doby s akciemi největších hráčů? Za ty necelé tři měsíce vystřelily akcie Googlu o 14, Twitteru o 35 a Facebooku dokonce o 46 procent. To je docela fajnový přelom roku. LinkedIn naopak o 14 procent padl. Nabízí se otázka, co tak převratného se tou dobou událo? Nabízí se také odpověď, že nic moc.

Zdroj: finance.google.com

Největší jízdu na horské dráze zažívá jednoznačně Twitter. Od svého vstupu na burzu loni v listopadu zažil několik prudkých růstů i pádů. Přestože za tu dobu nedokázal přijít s nějakým rozumným business modelem, jeho tržní kapitalizace vzrostla na 30 miliard dolarů. Asi bychom měli začít psát lepší tweety, nebo se akcionáři zisku jen tak nedočkají.

Velké nic za 380 miliard

Největší událostí ve světě technologických firem za poslední dobu je ale beze sporu koupě služby WhatsApp Facebookem za neuvěřitelných 19 miliard dolarů (sic!). Pro neznalé: WhatsApp je mobilní aplikace, která umožňuje přes internet posílat zprávy všem ostatním uživatelům této aplikace. Celkem má 450 milionů uživatelů z celého světa, kteří si tak navzájem mohou zadarmo psát, jejich počet rychle roste.

Miliony uživatelů jsou fajn, ale jak na nich vydělat? To je otázka, která netrápí jenom WhatsApp, ale i další internetové giganty (Twitter, Pinterest a tak podobně), o čemž už jsem psal minule. Konkrétně WhatsApp má problémů jak převést uživatele v zisk hned několik: Jednak ceny SMS od telefonních operátorů nejen kvůli početné konkurenci free služeb kontinuálně klesají. Tím pádem klesá i motivace uživatelů takové služby používat.

Pokud by se WhatsApp vydal cestou zpoplatnění zpráv, pak se obávám, že se může snadno stát populární jiná existující či úplně nová aplikace, která bude nabízet totéž zadarmo. Služba také ohromuje množstvím odeslaných zpráv denně (asi 50 miliard zpráv v průběhu 24 hodin). Lze ale očekávat, že uživatelé budou velmi senzitivní na přechod mezi nulovou a nenulovou cenou, ostatně právě proto WhatsApp využívají. Troufám si odhadnout, že počet odeslaných zpráv by se výrazně zmenšil, i kdyby stála jedna zpráva jakoukoliv nenulovou částku. Navíc to vypadá, že filozofie původních majitelů ani Marka Zuckerberga nesměřuje k zpoplatnění zpráv nebo zatěžování komunikace reklamou. Odkud tedy brát? Jak přesně má WhatsApp vydělat těch 19 miliard dolarů zpět? Nějaké možnosti asi budou, ale zatím se je nedaří vytěžovat.

WhatsApp je tedy fajnová služba, má bezesporu výhody oproti tradičnímu posílání SMS, ale má také svoje nevýhody. Pro majitele je tou hlavní samozřejmě ta, že nevydělává. To ale nebránilo Facebooku vysolit za ní astronomických 19 miliard dolarů, což odpovídá cca 380 miliardám korun. Jak někdo trefně poznamenal, to je víc než tržní kapitalizace ČEZu nebo třeba čtyř Telefónik O₂. Na druhou stranu, část této sumy byla uhrazena vlastními akciemi Facebooku, což nového vlastníka jistě tolik nebolelo. Až budou jednou ekonomové rozumovat nad druhou internetovou bublinou, myslím, že koupě WhatsApp se stane učebnicovým příkladem odtržení od reality.

Socialbakers

Další zajímavá událost ze světa internetu je z naší vlasti. Mezinárodní investoři se rozhodli podpořit českou firmu Socialbakers, která se zabývá analýzou dat ze sociálních sítí, částkou 500 milionů korun. Ve srovnání s internetovými giganty to možná nevypadá jako obrovské číslo, ale půl miliardy je pořád vážně hodně peněz.

Háček – jak už asi tušíte – je v tom, že Socialbakers jsou stále v červených číslech. Nevydělávají. Za rok 2012 udělali ztrátu 89 milionů korun, data za rok 2013 ještě nejsou veřejně dostupná, vedení firmy ale připouští ztrátu i za loňský rok. To nemusí znamenat nic hrozného, začínající firmy málokdy vydělávají hned. Navíc Socialbakers dokáží zpracovávat data z více sociálních sítí, takže nejsou vázány (ne)úspěchem jednoho konkrétního projektu.

Ale. Pokud – a já myslím, že ano – právě zažíváme rozpínání druhé dot com bubliny, pak stojí celý ekonomický sektor, na který jsou Socialbakers napojeni, na vratkém základu. Jeho pád někde daleko v Americe může znamenat problémy i pro ně.

Centrální banky vaří mlhu

Velké investice do sociálních sítí se tedy objevují i v České republice, a pokud se skutečně časem prokáže, že se jedná o bublinu, pak se nebudeme moct divit, že se projeví i u nás. Realokace kapitálu už probíhá, teď je jen otázka, zda mají takové investice nějaké fundamenty, nebo jsou to jen stíny na zdi.

A to je právě ten problém. Ve chvíli, kdy jsou ceny narušené masivními zásahy centrálních bank, je nesmírně obtížné poznat, které investice jsou postaveny na pevných základech a které jsou jen součástí bubliny. U WhatsAppu to patrně tak obtížné není, tam je kontrast mezi ekonomickou výkonností firmy a jejím tržním ohodnocením tak propastný, že snad ani není pochyb. Ale co další firmy? Co třeba ti „naši“ Socialbakers, jejichž business model dává větší smysl?

Peněžní expanze tak nejen že narušuje strukturu kapitálu, ale zamlžuje skutečné tržní signály i těm, kteří dokáží problém alespoň částečně odhalit. Jak potom v takovém prostředí investovat?

Jisté je jen jedno, za tou pomyslnou mlhou nečeká nic pěkného.

Jakub Skala

Jakub Skala

Jakub Skala je neustále fascinován tím, co se na světě děje. O něčem z toho píše. Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 10 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

František Cecvárek | 4. 3. 2014 10:21

Kdo chce psa bíti, hůl si vždycky najde. Vnitřní hodnotu investoři usuzují z očekávaných cash flow z investice a ne současných zisků. Netvrdím, že některé tituly nejsou nadhodnocené, ale to obecně rys všech akcií, občas pod, občas nad "vnitřní hodnotou". Vidět příčinu neefektivity trhu pouze v centrální bance je hodně ideologický pohled. Navíc třeba v ČR není rozhodně růst cen problémem.

Na článek o sdělení v jednom odstavci mi to přijde strašně málo...nízká kvalita...

-1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK