Steen Jakobsen: Máme prostě málo holičů

| 30. 3. 2013

První díl našeho rozhovoru s hlavním ekonomem dánské Saxo Bank sice skončil happy-endem a větou: „A všichni žijí šťastně až do smrti,“ jenže důvodů k radosti bylo pramálo. Dánská cesta plná státních regulací nedávala smysl ani Steenovi, ani mě. Pokusil jsem se mu popsat, proč se bojím, že naši politici inspiraci Dánskem berou opravdu vážně, když zvyšují DPH, zabíjejí drobné podnikání a chrlí koncepci za koncepcí. V tomto momentě můžeme na naše povídání znovu navázat Steenovou odpovědí...

Steen Jakobsen: Máme prostě málo holičů

… pokud vaši politici fakt věří tomu, že Dánsko udává směr, kterým byste se měli uvírat, je mi vás upřímně líto.

Já bych ještě pochopil, kdyby tohle dělala levice, jenže ona to opravdu s takovými nápady přichází česká pravice.

Ono na tom zase není až tak moc nepochopitelného. Stačí se podívat do Ameriky. Víte, kdo ve Spojených státech začal jako první ve velkém utrácet peníze, které neměl? Ronald Reagan. Pan Pravičák Reagan. Od té doby to jde od desíti k pěti. Jediný, kdo dokázal deficit snížit, byl Bill Clinton. Realita a to, jak realitu vnímáme, jsou dvě odlišné věci. Potvrzení stereotypu šetrné pravicové vlády historici v minulosti moc nenajdou. Rozhazující republikány ano. Problém je v zodpovědnosti, respektive nezodpovědnosti pravicových vlád. Spoléhají na to, že je lidé budou volit prostě proto, že jsou pravicové. A ono tak bohužel i dopadá. Lidé jsou asi příliš zaneprázdnění aktualizováním statusů na Facebooku [viz debata v prvním díle rozhovoru, pozn. autora]…


Zdroj: Leaving Trails

…. a vymýšlením způsobů, jak systém obejít. V tom jsme my Češi, alespoň se to často říká, opravdoví mistři.

Tohle mi připomíná Dánsko někdy kolem roku 1970. Jeden slavný právník tehdy v televizi v hlavním vysílacím čase prohlásil, že neplatí žádné daně. V Dánsku, chápete? A ještě si přisadil a vytáhl své daňové přiznání. Lidi si ho zamilovali a stal se hvězdou. Čím vyšší daně platíte, tím více lidem se vyplatí trávit produktivní čas vymýšlením kliček a úskoků. A ve finále na tom nevydělá vůbec nikdo.

Abychom ale nekritizovali jen Čechy. Před několika dny jste byl v Maďarsku. Asi se vám tam muselo hodně líbit, soudě podle vašeho statusu na Twitteru: „Maďarsko je snad ještě víc v kelu než Itálie. A to už je co říct.“

Jo, fakt mám pocit, že v porovnání s Maďarskem vypadá Itálie jako bismarckovské Německo. Dokonce i Evropská unie se rozhoupala k činu a na Maďarsko uvalila sankce. To už je opravdu co říct. K Orbánovi máte ještě daleko, ale dejte si pozor. Podobné tendence pozoruji v celém postkomunistickém bloku. Sice to bude znít jako klišé, ale začít musíte od píky – kvalitním vzděláním.

Zajímalo by mě, co tím myslíte? Počet vysokoškoláků zvlášť těch studujících humanitní obory výrazně narost, jenže pro ně není práce. Na druhou stranu zase nejsou řemeslníci.

Určitě to nemyslím tak, že tady všichni musíte být magistři a inženýři. Celá Evropa žije v iluzi, když si myslí, že čím víc inženýrů vytvoříme, tím budeme bohatší. To je blbost. Potřebujeme právě lidi, kteří dokážou pracovat rukama a takové práce si váží. Inženýr vám nová pracovní místa nevytvoří. Prosperující živnostník, který si časem založí firmu, ano. V Dánsku je prakticky nemožné najít dobrého holiče nebo krejčího, a pokud nějakého potkáte, má plný diář na týdny dopředu. Když se vám rozbije kohoutek v koupelně, musíte nakonec zavolat do jedné z velkých firem, která kromě oprav kohoutků dělá sto jiných věcí. A podle toho to taky vypadá. Dobří řemeslníci si navíc vydělají majlant, protože umějí něco unikátního a je jich jako šafránu.

Jak ale tohle vysvětlit všem budoucím sociologům, ekonomům nebo politologům?

Jednoduše. Víte, kolik ekonomů by mohlo dělat mojí práci? Milion. Proto by mi nikdo neměl platit vůbec nic. Určitě by se našel někdo, kdo by tuhle práci dělal zadarmo. Všichni se dneska učíme mít názor na všechno, jenže zase: k čemu to je? Jasně, mám skoro třicet let praxe v oboru, takže si nějakou odměnu zasloužím, ale stejně mám pocit, že mě platí hlavně proto, že cestuju jako šílenej. Rozhodně nejsem chytřejší než spousta mých kolegů, prostě jsem placený za to, že ročně navštívím dvacet zemí.

Mimochodem, víte, že množství informačních výstupů, které denně vychrlíme do světa, narůstá tak neuvěřitelným způsobem, že matematikům už nestačí klasická exponenciála, ale museli přijít s něčím ještě mnohem strmějším? Myslíte, že je všechny někdo konzumuje?

Ani náhodou…

Spousta lidí se živí tím, že produkuje informační šum, věci, které nikoho nezajímají. Přitom naprosto nezvládáme řešit běžné problémy… Jestli to je příčina nebo důsledek, nevím. Ale je to kritické. Mým i vaším hlavním úkolem by proto mělo být ten šum filtrovat, nacházet v něm to podstatné a předávat to ostatním. Ať už se to týká ekonomické krize, daní nebo třeba Evropské unie. Proto si myslím, že lidi čtou můj blog. Třeba souhlasí jen s deseti procenty toho, co napíšu, třeba si odnesou jeden jediný argument… Tak to ale má být. Hlavní je přemýšlet, polemizovat. Proto nepíšu primárně o tom, že nějaká akcie už devět dní po sobě roste – koho to zajímá, tohle nikomu práci nedá. Bohatí na tom ještě víc zbohatnou, jasný, ale žádné pracovní místo ten „dějinný okamžik“ rozhodně nevytvoří.

Úplně s vámi souhlasím. Přijde mi ale trochu zvláštní, že to říkáte zrovna vy, hlavní ekonom banky, která se zaměřuje on-line obchodování.

Jsem libertarián. Proto rozhodně nehodlám někomu říkat, co by měl dělat, nebo ještě hůř, co by dělat neměl. Každý má právo se svobodně rozhodnout, co udělá. Navíc pracuju pro Saxo. Nejsme broker, ale banka. Plně transparentní, přísně regulovaná a bez skrytých poplatků. Jasně, pokud někdo brutálně zapákuje a myslí si, jak za měsíc pohádkově zbohatne, dopadne s největší pravděpodobností blbě. Pokud ale ovládáte základní pravidla, třeba to, že když ze stovky ztratíte deset dolarů, přišli jste o deset procent, ale abyste se zhodnotili 90 dolarů na stovku, musíte růst o 11,1 procenta, je obchodování s měnami podobné, jako jakékoliv jiné investování. Většina našich klientů má svá portfolia velmi dobře diverzifikovaná a u nás mají jen „peníze na hraní“. Takhle mají rozhodně větší šanci peníze rozmnožit nebo minimálně neztratit než třeba v ruletě, protože to není o štěstí, ale nastavení správně strategie, dodržování pravidel a disciplíně. Proto prostřednictvím nás obchodují nejen fyzické osoby, ale účty u nás má otevřené také řada bank, včetně těch českých. Jde o velmi komplexní byznys model.

Poslední otázku si dovolím z jiného soudku. Znáte Václava Klause?

Jasně. Je to velmi dobrý kamarád našeho generálního ředitele. Zrovna jsme sponzorovali předklad jedné jeho slavné knihy do dánštiny.

Vnímání Václava Klause se v poslední době u mnoha lidí hodně změnilo. Z dříve obdivovaného promotéra volného trhu, odpovědnosti jednotlivce za vlastní činy a minimálního státu se stal tak trochu mrmlající stařík, který si myslí, že má patent na pravdu.

Tohle je bohužel problém většiny lidí, jako je Václav Klaus. Celý život bojují o to, aby jejich stát směřoval tam, kam je podle nich správné, velmi často to ale nakonec dopadne naprosto obráceně a z těchto lidí se stanou staří zamračení pánové, podle kterých je všechno špatně. Také máme v Dánsku takovou skupinu ekonomů. Snažili se bojovat s větrnými mlýny, ale nakonec prohráli a teď jsou zklamaní. Z toho pro mě plyne velké ponaučení. Neustále si říkám, buď optimista, buď optimista, jinak dopadneš jako oni. Všude kolem ve světě se děje spousta skvělých věcí a tahle krize, i když to teď moc nevypadá, taky jednou skončí a na jejím konci bude lepší systém než ten, který máme teď. Systém, který ctí malé živnostníky a firmy, a nepotřebuje přebujelý státní aparát. Prostě máme málo holičů. 


Steen JakobsenSteen Jakobsen

Dánský ekonom. V březnu 2011 byl jmenován do funkce hlavního ekonoma Saxo Bank. Do Saxo se vracel po dvouleté přestávce, během které pracoval jako investiční ředitel společnosti Limus Capital Partners. Před svým odchodem na počátku roku 2009 působil v Saxo Bank téměř devět let jako investiční ředitel. Má víc než dvacet let praxe v oblasti proprietary trading (obchodování na vlastní účet) a alternativního investování.

 

 

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Petr Hampl | 1. 4. 2013 20:55

Copak dnes máme nějakou kontrolu nad tím, kdo vládne? Můžeme vyměnit poslance, ale nemůžeme vyměnit ty, kdo vydávají eurodirektivy. A brzy bude schválen zákon o státní službě, který zakáže vyměňovat i české státní úředníky. A to nemluvím o tom, že vůči dalším držitelmů moci - třeba šéfredaktorům velkých médií - jsme v principu bezmocní. Obávám se, že dnešní možnost kontrolovat vládu je fakticky nižší než byla před 150 lety možnost kontrolovat císařepána.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 1. 4. 2013 21:55
reakce na Petr Hampl | 1. 4. 2013 20:55

Stále môžme slobodne odísť do inej krajiny. Číňanovi sa štát možno do života mieša oveľa menej, ale prakticky do každej krajiny potrebuje víza. A ak sa niekto znepáči režimu, kľudne mu môže ísť aj o holý život.
Či je dnešná možnosť kontroly moci nižšia ako za cisárapána, to neviem. Ale vďaka internetu napr. sa moc šéfredaktorov médii aspoň trochu obmedzila, a ako ukázali posledné voľby v Taliansku, je možné "zamiešať kartami" aj bez veľkých médií a ich skorumpovaných šéfredaktorov.
Aby ste ma nepochopili zle, ja v žiadnom prípade nezastávam súčasný stav, práve naopak. Ale odovzdať niekomu, na koho zvolenie nemám absolútne žiadny vplyv, moc nad armádou a políciou a pri tom nemať možnosť sa brániť (prípadne odísť) to mi ako riešenie nepríde.
Stavu, keď by sme mali ústavu a z nej vyplývajúce práva podobnú, alebo trebárs aj navlas rovnakú tej pôvodnej americkej, sa asi nedožijeme.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stanislav Dvořák | 30. 3. 2013 10:52

Dělat holiče může být rada vyjimečně pro nějakého jednotlivce, ale systémově je to nesmysl, a ve stávajícím daňovém systému? Právě širší uplatnění takové rady nás dovede do „trenýrkového království,“jak bylo uvedeno o tři články níže. Všichni se nemůžeme v ČR živit tím, že si budeme navzájem stříhat vlasy, dělat manikůru, čistit bazény, mýt auta, stříhat trávníky apod.
Jedině, že by někomu vyhovovalo, aby se zde zřídila rezervace postkomunismu, a tak jak se jezdí do Ameriky dívat na indiány, tak by se celý svět jezdil dívat na nás, jako na odstrašující příklad.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiří Heincl | 1. 4. 2013 16:11
reakce na Stanislav Dvořák | 30. 3. 2013 10:52

Ale autor neradí, aby všichni pracovali ve službách. Celkem jasně píše, že je pro společnost užitečnější dostatek holičů nebo instalatérů, než aby všichni byli magistři a inženýři. Celá současná tzv. vzdělanostní eknomika je postavená na hlavu, protože neuznává znalosti manuálně pracujících lidí. Navíc záměr, aby všichni měli minimálně maturitu, vede k degradaci úrovně vzdělání. Průměrná inteligence lidí se nemění, takže se musí snížit nároky na studenty, aby i ti méně inteligentní mohli vystudovat střední nebo vysokou školu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Vytiska | 30. 3. 2013 01:17

Posledních pár vět skutečně ukazuje značný optimizmus pana Steena:

"Všud ekolem ve světě se děje spousta skvělých věcí a tahle krize, i když to teď moc nevypadá, taky jednou skončí a na jejím konci bude lepší systém než ten, který máme teď. Systém, který ctí malé živnostníky a firmy, a nepotřebuje přebujelý státní aparát."

Obáv ámse že trend je přesně opačný - panika a obava ze změny posiluje roli systému, lidé se vzdávají svobod výměnou za pochybný příslib "jistot", stát se sápe po veškerých zbývajících prostředcích, znárodňuje a krade způsobem k jakému docházelo naposledy s nástupem komunismu po druhé světové válce a dále resuscituje mrtvého koně, předstírajíc že se nic neděje.

Že to celé spěje k jistému konci je zřejmé, jen si netroufám odhadnout jak ta změna dopadne - budoucnost vidím spíš v podobě socfašistického státu kde všemocný státní aparát dále kyne a malé firmy a živnostníci lovnou zvěří.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 30. 3. 2013 20:31
reakce na Martin Vytiska | 30. 3. 2013 01:17

Že systém spěje ke kolapsu, o tom nepochybuji.
Nedělám si naivní iluze, že po kolapsu nás čeká nějaký ráj. Na druhou stranu podle mne není možné, aby po kolapsu eurosocialismu nastoupil ještě nějaký tužší soc/fašismus. Systém kolabuje právě kvůli absenci trhu, kvůli centrálnímu plánování. Takže "více toho samého" situaci zachránit nemůže.
Teoreticky může přijít "pravocová diktatura" ala Pinochet (a vlastně ala současná Čína - ono je to kupodivu podobné), tedy diktátorský stát, který je ale omezen v tom, do čeho se vměšuje. V podstatě zhmotněný "sen klasických liberálů", kde stát řeší akorát vnitřní a vnější bezpečnost a samozřejmě udržení samotného systému. A vše ostatní nechává na trhu - tzn. to, čím straším dnešní třicátníky až padesátníky - penze a podpory žádné, smluvní ceny u doktora, platba hotově, pravděpodobně něčím tvrdým (PdPtAgAu...).

Ne že by to byl můj ideál, ale podle mne technologie získání moci (tedy to, jestli se vládce k moci dostane všeobecnými volbami, výběrem na partajním UV, nebo dědictvím po otci) není zdaleka tak důležitá jako to, zda stát řídí/ovlivňuje/reguluje 80% či jen 20% našich životů. Raději ať se role vládce dědí či handluje na sjezdu ÚV a stát provozuje jen armádu a policii, než aby se vládce určoval volebním vítězstvím paretovské většiny mdlých mozků a stát provozoval poštu, dráhy, čerpací stanice, pivovary, měl monopol na emisi peněz, spoření na penzi, sociální a zdravotní "pojištění" ;,atd...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 1. 4. 2013 20:05
reakce na Jan Altman | 30. 3. 2013 20:31

"Raději ať se role vládce dědí či handluje na sjezdu ÚV a stát provozuje jen armádu a policii"

Ak by v takomto prípade bolo povolené držanie strelnej zbrane bez nutnosti registrácie, tak by to pravdepodobne fungovalo. Inak by sa jednotlivci v takomto zriadení nemali ako brániť v prípade, že by nejakému vládcovi (dedičovi) "vyhodilo ističe" a začal by napríklad vládnuť dekrétmi, zameranými proti určitým skupinám.
Mať zriadenie, kde štát kontroluje len 20% našich životov je fajn, ale stratiť absolútne kontrolu nad tým, kto vládne až tak fajn podľa môjho názoru nie je.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 1. 4. 2013 22:57
reakce na Martin Risik | 1. 4. 2013 20:05

No zejména dědičná monarchie (aniž bych byl jejím zastáncem, já jsem spíše pro 0% vlády) má výhodu v tom, že monarcha je vlastníkem a tak se také většinou chová. Tedy jako někdo, kdo chce svůj majetek zhodnotit. Kdo chce, aby prosperoval. Kdo ho chce předat synovi v lepším stavu, než v jakém ho přebral od otce.

Naproti tomu politik nemá žádný zájem na dlouhodobé prosperitě a udržitelném rozvoji jeho "panství". Má zájem pouze na výnosech, které může dosáhnout během jeho mandátu dočasného správce (tedy vydojit TEĎ co se dá).

Jak píše prof H.H.Hoppe: v monarchii máte 50/50 šanci, že monarcha buď bude svědomitý hospodář, nebo nezodpovědný blázen. Naproti tomu v demokracii máte 100% jistotu, že vládce bude ten největší demagog, podvodník a zloděj.

Každopádně za monarchií je vždy MÉNĚ byrokracie a regulací, než za demokracie. Jaké byly za RakouskaUherska daně, kolik polic bylo potřeba na kompletní sbírku zákonů, kolik připadalo fízlů a byrokratů na hlavu (oproti současnosti)? Řádově méně!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Martin VlnasMartin Vlnas
Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!