Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jindra Hrnčíř jako globální byznys

| 30. 11. 2010

Svět Harryho Pottera? To nejsou jen knihy a filmy, ale od roku 2001 také nová forma globálního popkulturního byznysu, kterou si na mladém čaroději vyzkoušely americké nadnárodní korporace. Nové způsoby propagace, využívání synergického efektu a vytváření oligopolů v zábavním průmyslu jsou jen některé z trendů, urychlené Harryho úspěchem. S příchodem závěrečných dílů filmového dobrodružství čarodějů z Bradavic můžeme bilancovat. Kam se za poslední dekádu posunul globální byznys se zábavou?

Jindra Hrnčíř jako globální byznys

Obchodování se značkou Harry Potter se stalo zlatým dolem. Knihy distribuované ve stovkách milionů kusů lámaly veškeré rekordy prodejnosti ve Velké Británii, USA nebo Číně a zařadily se na třetí místo bestsellerů všech dob hned za Bibli a Myšlenky Mao Ce-tunga. Také Potterovské filmy, rozšiřované až ve čtyřiceti jazykových mutacích, vydělaly miliardy dolarů.Proč je Potter, který se měl v české verzi bratrů Medkových původně opravdu jmenovat Jindra Hrnčíř, tak úspěšným produktem?

Ze všech stran

Určitě za to nemůže jen kvalitní dílenské zpracování. To samozřejmě není vůbec špatné, celosvětový úspěch ale nezaručuje. Globalizace trhů a snaha o mezinárodní úspěch přiměla zábavní konglomeráty vyrábět produkty zajímavé pro publikum ze všech koutů země. Specifické komedie postavené na národním smyslu pro humor proto nemohou v takovém prostředí uspět, zato fantasy příběhy o univerzálním souboji dobra se zlem, jako jsou Harry Potter, Pán prstenů či Letopisy Narnie, kasírují miliony. Lorda Voldemorta se zkrátka bojí všichni.

Harry Potter byl od počátku laboratorní myší, kterou využil konglomerát AOL Times Warner, zdaleka největší společnost svého druhu na světě, k testování nových strategií pro produkci zábavy. Při propagaci Harryho Pottera byl v doposud nevídané míře využit tzv. cross-purposing, tedy vzájemná propagace produktu všemi médii ovládanými jedním nadnárodním gigantem. Do propagace zboží s logem mladého čaroděje tak byly ve stejnou dobu zapojeny všechny součásti impéria AOL Times Warner včetně filmových studií Warner Brothers, internetových portálů AOL, televizí HBO a CNN, časopisů jako Time, Entertainment Weekly nebo Sports Illustrated a stovek dalších televizních stanic, novin a časopisů.

Mnohostranná propagace Pottera a vhodně zvolený obsah byl podpořen i další strategií, využíváním tzv. synergického efektu.Produkty zábavního průmyslu jsou díky němu doslova „vyždímány“. Trik spočívá ve schopnosti jednoduše převést produkt z jednoho média na jiné. Filmové projekce Harryho Pottera jsou tak pouhým začátkem, který je vzápětí následován produkcí DVD, komiksy, počítačovými hrami, hračkami atd. Tato strategie existovala i před Potterem, nicméně dříve se jednotlivé formy prodeje produktu využívaly postupně. Nyní jde vše takřka zároveň, mezinárodně a s využitím elektronických i tištěných médií, televize a kina.

Světový oligopol zábavy?

Jaké jsou důsledky nových strategií zábavního průmyslu? Kromě efektivnějšího ždímání peněženek zákazníků dochází i k vážnějším změnám. Spojením gigantů jako AOL a Times Warner vznikají zábavní oligopoly, které mohou výrazně ovlivňovat veřejný prostor. Příkladem může být osud americké kapely Dixie Chicks, která ve svých písních útočila na prezidenta George W. Bushe, za což ji prorepublikánské mediální impérium Clear Channel bez milosti vymazalo ze svých playlistů. Není divu, že vznikají nevládní organizace, které takový vývoj kritizují a snaží se bránit „svobodu zábavy“.

Je však diskutabilní, nakolik je třeba svobodnou soutěž zábavy regulovat, a zda vůbec. U zpravodajství je tato diskuse mnohem hlubší a má větší tradici. Alespoň na západě. Na druhou stranu platí, že většinovým obsahem televizního vysílání není zpravodajství, ale právě zábava a tzv. infotainment. Nejde tedy o marginální téma. Některé organizace pak boj za veřejný prostor spojují s internetem, který hájí před zásahy hladových mediálních konglomerátů.

Potter a politika

Je otázka, do jaké míry Harry Potter uspěl díky novým postupům zábavního průmyslu, samotnému gigantu AOL Times Warner však kouzelná síla mladého čaroděje příliš nepomohla. V roce 2009 se spojenectví AOL a Times Warner rozpadlo s pověstí nejhorší fůze v historii.AOL utrpěl silnou ránu prasknutím internetové bubliny a neschopností přeorientovat svou obchodní politiku v souladu s rozvojem rychlého internetu. Objevily se i spekulace o nejasném účetnictví u AOL a Times Warner se již řadu let snažil partnerství obou společností ukončit.

Fenomén Harry Potter však boduje nejen v byznysu, ale začal ovlivňovat i světovou politiku. Vladimír Putin je srovnáván se skřítkem Dobbym, nizozemského premiéra Balkenendeho zase média přirovnala k samotnému Harrymu. Netrvalo to dlouho a Balkenende už s Potterovou fotkou ochotně pózoval před objektivy.

Potterův vliv na byznys studují ekonomové, jako součást globalizace jej vnímají sociologové. Feministky pak Bradavickou školu kouzel kritizují jako konzervativní mužskou instituci. Ostatně hlavní postavy potterovských příběhů jsou převážně mužské, včetně ředitele Brumbála, Harryho a jeho největšího nepřítele lorda Voldemorta. Harry Potter je ikona zábavního průmyslu počátku 21. století a přesahuje i do světa běžných mudlů. J. K. Rowlingová již připustila napsání nových dílů,takže nejen běžní diváci, ale i ekonomové, politologové a feministky, se mají na co těšit.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (4 komentáře)

Lukáš Hoder | 1. 12. 2010 15:51

Uvádí se, že filmy o Jamesi Bondovi byly jedním z prvních skutečně globálních produktů populární kultury. V době studené války mohla být hlavním padouchem nepřátelská mocnost, v 21. století by už takový přístup asi odradil diváky ze "špatné" země, tak je asi lepší lord Voldemort... Každopádně Bonda si prý pouštěl v 60. letech i prezident Kennedy, takže i ten vliv na politiku by tam mohl být. Podobně jako u Harryho Pottera. :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 1. 12. 2010 11:05

Jidra Hrnčíř není první globální a masivní zábavní byznys. Prvním v podstatě byl kreslený film Walta Disneye Sněhurka. V nedávné době např. Pikachu (Pikaču) měl všechny znaky "totální zábavy". Např. Formule 1, kartičky hokejistů - to vše jsou metody jak zábavu učinit všeobjímající, jak totálně nalehnout na konzumenta, donutit jej, aby zábavu konzumoval a vytáhnout z něj peníze.Po úspěchu filmů a knih o "Jindrovi" se objevila řada napodobenin, i v českých televizích šel seriál Čarodějky, což byla jednoznačně kopie úspěchu JH / HP - slabá, přeplácaná. Prostě usadit diváka a vytáhnout z něj vše co se dá, všemi dostupnými kanály. Někdy je to zábava, někdy je to otravné.Uzábavujeme se k smrti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hari | 2. 12. 2010 12:08
reakce na Aleš Müller | 1. 12. 2010 11:05

Jeste je potreba zminit indoktrinaci okultismem. Doporucuji prednasku na video.google.com, "former satanist". Sice tam jsou mensi kiksy a nepresnosti, ale ten clovek vi, o cem mluvi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 30. 11. 2010 14:09

Rowlingova nic z tohoto nenapsala je to jen nastrcena figurka. jenom dalsi soucast pohadky o tom jak chuda divka ke stesti skrze knihu prisla.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Lukáš HoderLukáš Hoder
Působí v advokacii, kde se věnuje arbitráži a litigaci. Spoluzaložil Centrum pro lidská práva a demokratizaci, kde se zabývá vztahem základních práv a...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!