Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Dobré pobídky nemůžou nahradit dobré občany

12. 1. 2017
 7 161
83 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Za každých okolností a vždy se lidé chovají sobecky. A je to ku prospěchu i ostatních a je to tak v pořádku. Altruismus ve smyslu nesobeckého chování neexistuje. I ta největší „altruistka“ Matka Tereza byla sobec a je to dobře. Jak to ???

Každý jedinec maximalizuje svůj užitek, chová se tedy sobecky. Jenže co je pro jednoho užitkem, pro jiné může být ztrátou a naopak. Užitek je interpersonálně neporovnatelný a pro každého jiný. Třeba charita může být pro některé lidi ztráta a užitek vidí v konzumu. Matka Tereza maximalizovala svůj užitek věnováním se pomoci ostatním. Kdybyste jí cpali konzumní styl života, trápila by se, její užitek, řečeno ekonomicky, by šel dolů. Sobecké chování Matky Terezy ale pomáhalo ostatním. Je tím lepší než jiní? Zůstaneme-li v debatě o procesu chování a motivacích, pak říkám, že nikoli. Holt maximalizace jejího užitku byla v pomoci druhým. Technicky vzato to nic nemění na tom, že se chovala sobecky, maximalizovala svůj užitek - pomoc ostatním jí dělala radost.

K příkladu s docházkou aneb Co je na tom objevného?

Proč se stalo, že po zavedení pokuty míra pozdního vyzvedávání vzrostla? Prostě rodičům před zavedením pokut bylo „blbé“ nechat tam paní vychovatelku přes čas, zdarma, cítili se provinile. Po zavedení pokuty to začali vnímat tak, že je přesčas zaplacen z prostředků pokuty a je to jakási služba, kterou formou pokuty platí, což už bolelo rodiče méně. Holt nedodržení pravidel v původním nastavení bez pokuty znamenalo pro rodiče VĚTŠÍ ZTRÁTU JEJICH UŽITKU než po zavedení pokuty. Rodiče se chovali sobecky po změně stejně jako předtím, jen došlo ke změně vnímání užitku, přidal se kalkul pokuty, a tím pádem i jednání rodičů.

Stále záleží na dobře nastavených incentivech, ekonomie se nebortí. Stále jsme všichni sobci a je to ok.

Nahlásit
-
15
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Z Vás asi měla manželka velkou radost. :-) Vy jste si užíval radosti s dětičkami a ona tu veškerou starost o děti asi oddřela sama. :-) Každý, kdo má děti ví, že to nejsou jen radosti, ale i starosti. :-) Bůh ví o jakých dětech tady vlastně píšete. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-7
+

Diskuze

Pro mě sobectví je sledování výhradně vlastních materiálních zájmů. Materiální pomoc bližnímu tedy nepředstavuje sobectví, protože je zcela přirozeně v rozporu s materiálními zájmy pomáhajícího. Materiální pomoc bližnímu je totiž pravým opakem sobectví. Pokud někdo prosazuje sobectví dobře, je to jeho věc. Avšak pokud někdo současně tvrdí, že altruismus (opak sobectví) představuje rovněž sobecké chování, pak jde o absurdní zvrácenost.

Někteří v této diskuzi se poctivě přiznávají, že pro ně je nejvyšší hodnotou sobectví a altruismus považují za v podstatě patologické jednání. Jiní se snaží vymýšlet směšné teorie, jak prohlásit altruismus za sobectví svého druhu. Pravý altruista nepomáhá ze sobeckých pohnutek, aby si udělal dobře na duši. Pravý altruista pomáhá primárně proto, aby pomohl bližnímu. A označit skutečně altruistického člověka za sobce, který svým altruismem uspokojuje sobecky jen své vlastní zájmy, mi přijde zjevně absurdní a odporné.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-2
+

Jde o definici slova sobectví - vy to berete jako slovo čistě pejorativní, kdežto Václav Arnošt ho používání jako synonymum k výrazu "zvyšování vlastního užitku" jak říkají ekonomové...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Pokud tady už roky posměšně, často i urážlivě kritizujete teorii, jejíž podstatu neznáte, tak sorry, ale nemohu vás brát vážně.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Podobná změna v chování a následně výsledcích způsobená změnou motivů, která u nás může nastat. Tentokrát ve vztahu k EET:

http://roklen24.cz/a/itCqQ/uctenkova-loterie-a-eroze-danove-moralky-chcete-dukaz

Nahlásit

-
1
+

Čert vem nevědeckost. Ale ta teorie (v širokém smyslu) vůbec nic neříká, informační hodnota nula. Aplikovat ji (v úzkém, přesně vymezeném smyslu) je v pořádku a spousta ekonomických modelů přesně takto funguje - předpokládá, že lidé se snaží maximalizovat nějakou užitkovou funkci. Problém nastává až v případě, kdy vám na to realita nesedí a vy místo abyste zavrhl model zavrhnete realitu (jak lze zhusta vidět níže v komentářích).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jelikož je užitek ze své definice subjektivní pocit z uspokojování potřeb, pak cokoli, co vnímáte je užitkem - různě velkým. Vše je a závisí na vašem vnímání.

Vycházíme-li pak z definice užitku výše, pak něco jako "NEužitek" by bylo cokoli, co vy subjektivně nevnímáte, nedozvíte se, nijak vědomě ani podvědomě neregistrujete. Prostě "nedostání se informace (ať je to cokoli) k vám".

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Souhlasím.

Zároveň to byl test, jaká bude reakce, zda dojde ke konstruktivní diskuzi nebo se to jaksi "automaticky" s předsudky (které s tím nemají nic společného) rozdělí na dvě nesmiřitelné skupiny.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Tak když si myslíte, že je to jen o majetku...

Nějak jste vynechal svobodu, respekt k druhým a dobrovolnost.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Tato diskuse se týká článku, který je nad ní. Nikoliv teorie rakouské školy.
Pokud diskutér, místo aby argumentoval, odkáže na nějaké jiné texty, je to neslušné. Nejsem povinen číst texty všech okrajových teorií.
Pokud máte co říci, argumentujte svými slovy, neodkazujte na autority, ať je to Mises, Lenin nebo Ringo Čech.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

FALEŠNÉ DILEMA

Smyslem lidského jednání je změna současného stavu (prostředí, situace) na stav přinášející jednajícímu pocit většího uspokojení/štěstí/užitku. Užitek/štěstí je subjektivní pocit.

Z nějakého důvodu došlo k tomu, že takováto snaha člověka je označována tu za sobeckou, tu za altruistickou. Je to ale naprosto zbytečný přívlastek právě pro tu subjektivitu. Jak jednající, tak hodnotitel vycházejí se svého vlastního subjektivního hodnotového žebříčku. Co je pro jednoho sobectví, je pro druhého altruismus.

Jestliže například pomáhám nemohoucímu sousedovi, tak to dělám proto, že nechat ho bez pomoci ve mně vzbuzuje nepříjemné pocity, jinými slovy, to že mu pomáhám, zvyšuje můj pocit štěstí v porovnáním s tím, že mu nepomůžu. Jsem sobec nebo altruista?

Celé to dohadování dole je nesmyslné, je to typické falešné dilema, sloužící jenom k rozbití debaty a nálepkování názorových odpůrců.

Podobně je to s "neužitkem" pana Březiny.

Nahlásit

-
4
+

Pane Březina stále ještě jste si nedal práci seznámit se se základy ekonomie rakouské školy (praxeologie), proto si neuvědomujete, jak hlupě vypadáte, když se jí pokoušíte kritizovat. Diskuse slouží k tomu, aby se diskutovalo o nějaké teorii, ale nikoliv k tomu, abych vám tu teorii vysvětloval.
Přečtěte si Lidské jednání (Úvod a Část první) kde je to blbovzdorně, nebo Rothbardovo Zásady ekonomie (kap. 1 - Základy lidského jednání, které je stručnější a modernějším jazykem vysvětluje jednu implikace za druhou). Potom, až budete vědět, o čem mluvíte, tak si o tom s vámi rád pokecám.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Aha. Takže středobodem vesmíru je vlastnění majetku, absolutní jediná nedotknutelná hodnota. Vše ostatní je vlastně bezvýznamné. Vy máte krásně primitivní život. Skoro Vám závidím. :-) A taky Vám mohu doporučit zcela uspokojivé řešení Vaší nespokojenosti s tím, v jak strašně nespravedlivém světě žijete. Vy potřebujete pustý ostrov sám pro sebe, kde budete vlastnit úplně vše a nikdo Vám toto vlastnictví nebude narušovat. Ráj pro Vás a všechny Vám podobné. Teprve tam získáte absolutní svobodu a zcela autentický pocit nedotknutelnosti vlastnických práv.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Egoismus je obvykle přítomen u značné většiny psychopatů.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

A rovněž se v takovém případě ztrácí význam slova cíl. Cílem je v takovém případě vždy vše k čemu lidské jednání směřuje, takže nemůže být tento cíl minut, což pojem cíl zcela zbavuje jeho obsahu, neboť smysl má cíl pouze tehdy pokud existuje možnost, že ho nebude dosaženo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Pomáhat druhým je podle mne pravý opak sobectví. Vy jste si to ale překroutil tak, že sobectví je vlastně jakékoliv lidské jednání a tím to slovo úplně ztratilo smysl. A když něco nemá smysl, je nesmysl na tom stavět nějakou teorii, natož pak praxi.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Vizte vlastnická práva, několik příspěvků výše.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Jak se můj dobrý pocit/sobecký užitek z pomoci někomu vylučuje s mým textem? Pomáhat druhým s tím vůbec není v rozporu. Zkuste si to přečíst znovu. Napsat, že se vám můj text nelíbí, umí každý. Zkuste aspoň argument.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Rozlišení na to, co je dobré a co ne nám dávají vlastnická práva a jejich narušení. Aktivita někoho, kdo narušuje vlastnická práva druhého, to je jasné špatné jednání.

Je mi jasné, že u vás to ale neuspěje, protože vy to směřujete právě k tomu "obětování jedinců v rámci celku", tedy pošlapávání vlastnických práv, když se to většině/diktátorovi/lobbistick éskupině hodí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Naopak. To vy tady píšete, že altruismus je duševní porucha. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Právě tohle zbezvýznamnění pojmů jako je altruismus a sobectví mi přijde neudržitelným a velmi odpudivým aspektem celé té teorie lidského jednání. Přijde mi to celé odlidštěné a mělo by se tedy hovořit spíše jen o jednání, bez ohledu na to, zda se jedná o jednání člověka nebo zvířete. Podle této teorie totiž neexistuje žádné kritérium hodnocení lidského jednání. Ať je jedná o jakékoliv jednání, vždy se jedná pouze o neutrální hodnocení, že jde o snahu maximalizovat užitek, který navíc není také nijak definován, protože, co je pro jednoho užitek může být pro jiného újma. Tahle ta teorie prostě nedává žádný rozumný smysl.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-4
+

"Lidské jednání/konání je výsledkem realizace té aktivity, která mi přináší největší užitek (v danou chvíli dle mého subjektivního pohledu)." Toto ale zcela znemožňuje hodnotit lidské jednání. Jakékoliv lidské jednání pak bude přijatelné s poukazem na to, že toto vedlo k maximalizaci užitku daného jednotlivce a je tedy zcela přirozené. Obávám se, že tenhle koncept by nevedl k dobrým koncům. Otázkou pak může být co je dobrý a špatný konec, že? Prostě tento přístup, který odstraňuje možnost rozlišovat mezi dobrem a zlem degraduje lidi na zvířata, která také jednají. Zabití člověka tygrem je také jen jednáním, které přece tygrovi nelze jakkoliv vyčítat, neboť jednal zcela přirozeně. Kdybych byl věřící, tak bych prohlásil, že onen koncept lidského jednání, který neumožňuje rozlišovat altruismus od sobectví, dobro od zla..., je prostě zjevně od ďábla. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jedna ze základních vlastností smysluplného pojmu je, že je ho možné definovat. "Definovat" znamená (slovo definice pochází z latiny) vymezit hranice.
Máte třeba pojem "člověk" nebo "auto" a u obou je zjevné, že je kromě toho, že jsou lidé a auta, je také spousta objektů, které nejsou "člověk" nebo "auto", čili ty pojmy jsou vymezeny jednak svým obsahem, ale také tím, co nejsou.
Pokud vymezíte užitek jako cíl čehokoliv, co člověk dělá, tak mizí hranice mezi užitkem a ne-užitkem. Neboli, pojem jste nedefinoval, protože jeho hranice nelze určit.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokud neexistuje protiklad sobectví, pak samotný pojem sobectví ztrácí jakýkoliv význam.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tady se Vám nejspíš dostane odpovědi, že jste své děti sobecky vychoval pro sebe a ke svému užitku. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Marxismus leninismu naruby? :-)

Největší legrace, je jak mě vždy všichni ujišťují, že když se zruší sociální stát nastoupí solidarita. A pak zde napíšete, že všicni lidé jsou sobci a že je to tak dobře. :-) To, že označíte Matku Terezu za jasného sobce na tom fakt nic nezmění. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-3
+

Dodatek:

Abych trochu osvětlil důvod diskuze nad sobeckostí. To, proč tu řeším inherentní nastavení člověka na sobeckost a zcela odmítám nemaximalizaci užitku, směřuji k tomu, že něco jako komunismus (socialismus, prostě uspořádání, kde celek je nadřazen jednotlivci) je nereálný, protože právě vychází z předpokladů, že lidé NEmaximalizují svůj užitek, jsou nesobečtí. Něco jako celkovou odpověď na to, proč se nepokoušet o řízení společnosti, tlačit ostatním pravidla proti jejich vůli atd. - To, o čem se tu diskutuje snad pod každým článkem - svoboda vs. násilné donucení a jeho obhajoba všeobecným blahem. Je to totiž útok na život jako takový.

Kdyby lidé jednali zcela nesobecky, mysleli vždy na druhé než na sebe, inherentně by jednali proti svým vlastním zájmům ve smyslu jednotlivce - proti svému tělu, proti svému životu za cenu celku. Ale celek by si nepolepšil, neboť složen z trpících jednotlivců vnitřně nastavených „otročit“ pro ostatní, společnost by nerozkvétala, ale degradovala. Byl by to konec genomu, lidské civilizace, zánik společnosti a to opravdové obětování se pro ostatní. Společnost by se v rámci snahy o konání dobra pro celek, toho bájného „veřejného blaha“ uotročila do zániku. Lidstvo by se „upomáhalo“ k smrti.

Pokud platí, že sobecké jednání (kapitalismus) nám přinesl a přináší dnešní bohatství, pak v paralelním vesmíru inherentně nesobecky nastavení lidé obětující se jeden pro druhého v rámci celku by se paradoxně dočkali pouze bídy, zmaru a zániku.

Právě proto jsou pokusy o socialismus a komunismus kdekoli na světě odsouzeny už předem k zániku, protože vždy je nějaká míra, kde už si řeknete, že jste obětován v rámci celku. Tomu se člověk přirozeně brání.

Úplně nejjednodušeji – Kdyby život - jakýkoli organizmus nebyl přirozeně nastaven být sobecký, zanikl by.

Zároveň je to i odpověď na to, proč rodiče (mimo X mnoha jiných důvodů) pečují o děti, proč děti vůbec mají. Život chce především přežít, zůstat zachován, nezemřít. Život je sobec, je to dobře a útoky na něj - na svobodu jsou odsouzeníhodné.

(Omlouvám se za delší text, v kratší verzi to za mě opravdu nešlo.)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
7
+

Co je ve vašem pojetí ten "neužitek" a nemožnost rozlišení? Není to jen jakýkoli jiný užitek, který má menší hodnotu než maximální? z vašeho pohledu...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Já tedy nevím. Máte děti?
Já si ty svoje velmi užíval a užívám.
Zpětně vidím, že pořídit si je bylo velmi nealtruistické, jejich existence mi přinesla emocionální zisk nevyčíslitelné hodnoty. Takovou radost mi nepřinesla ani všechna ostatní potěšení, která jsem si za život dopřál (cestování, kulinářské zážitky, auta, sport, ....).

Ten emocionální zisk je tak velký, že klidně zcela pominu další nealtruistické důvody, proč si lidi děti pořizovali a pořizují: genetická nesmrtelnost, smysl života a to, aby ve stáří nebyli sami, případně se o měl kdo postarat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
7
+

Obávám se, že

1) z výroku "lidé jednají" nebo (abychom byli právi individuálnímu hledisku principu jednání) "člověk jedná"

2) žádnou dedukcí nedostanete implikující nebo implikovaný výrok: "člověk jedná tak, aby maximalizoval svůj užitek".

Prostě v těch prvních dvou výrocích není ten třetí nijak obsažen ani z nich nijak zjevně neplyne.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Březinovo "neužitek" mně tak trochu připomíná Klausovu "nevýhru" :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+
2/3