Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Dobrý kombík ještě žije

PR článek
PR článek | 17. 5. 2021 | 144

Naše silnice zachvátila móda SUV. Jako by každý potřeboval dát světu najevo, jak aktivně a outdoorově žije. Přitom nejlepší nástroj pro aktivní život i pro výlety mimo cestu může být starý dobrý kombík. Volvo V90 CrossCountry je toho skvělým příkladem.

Dobrý kombík ještě žije

Zdroj: Týna Betlachová

Vybírat dneska rodinné auto může leckomu přivodit slušný bolehlav. Na jednu stranu může být lákavé sáhnout po tom největším SUV, které si můžete dovolit. Vysoký posez vám zaručí skvělý přehled. Masivní karoserie zajistí bezpečí v případě nehody. A vysoký podvozek a pohon všech kol vás dostanou, kamkoliv budete potřebovat, a nejspíš i o něco dál.

Jenomže je tu i druhá stránka. SUV jsou vysoká, těžká a kvůli svému tvaru mají horší aerodynamiku než běžná auta. Což samozřejmě znamená vyšší spotřebu, a tím pádem i vyšší emise CO₂. Leckomu to nemusí vadit a někteří řidiči se možná i vyžívají v tom, jak jejich velké a okázalé SUV přeměňuje obrovské množství uhlovodíků na hluk, emise a kinetickou energii.

Pro dobrý pocit na sever

Vy ale takoví být nechcete. Chcete ze sebe mít dobrý pocit a nechcete ani působit jako někdo, kdo si kupuje obří auto „na efekt“. Naštěstí existuje řešení. Stačí vzít klasický kombík a dodat mu pohon všech kol a vyšší podvozek. Hmotnost neporoste, aerodynamika netrpí, a tak se z větší části vyhnete i nárůstu spotřeby a emisí. Navíc na sebe nepřilípnete jisté společenské stigma, které je dneska s pseudoterénními auty už spojené.

A když už chcete praktický a zodpovědný kombík, kde jinde vybírat než u Volva? Švédská automobilka je jimi proslulá desítky let. A neméně známá je i svým průkopnictvím ve všech formách společenské zodpovědnosti. Jako jedna z prvních začala vážně přemýšlet nad aktivní i pasivní bezpečností a později samozřejmě i nad ekologií.

Právě na bezpečnost, ekologii a praktičnost je od základu zaměřená i současná řada velkých modelů od Volva. Všechny používají stejný technický základ, poprvé představený s Volvem XC90 v roce 2015. Později se přidal velký sedan a kombi S90/V90 a jejich menší sourozenci S60 a V60. Obě „véčka“ mají také „outdoorovou“ variantu Cross Country.

Elektřina přitlačí

Všechna tahle auta používají velmi podobnou techniku. V rámci snahy o snížení emisí se Volvo vzdalo víceválcových motorů a potřebný výkon dodalo pomocí turbodmychadel (u všech modelů) a případně pomocí přídavného elektromotoru, který z Volva udělá hybrid. Na výběr máte dvě možnosti. Dobíjecí hybridy, označované jako Recharge, můžete nabíjet ze zásuvky a ujet až 40 kilometrů čistě na elektřinu. Druhá varianta jsou mild-hybridy, označované B5 nebo B6 pro výkonnější verzi.

Mild-hybrid se z pohledu uživatele chová jako standardní benzinové auto (nebo naftové, na rozdíl od Recharge existují i v dieselové verzi). Nemusíte se nijak starat o jeho nabíjení nebo o dojezd, zkrátka jen natankujete a jezdíte. Malý elektrický motor využívá energii uloženou do baterie zejména při brzdění, která by jinak přišla vniveč, k tomu, aby usnadnil spalovacímu motoru práci, přispěl k lepší dynamice a ušetřil palivo.

V řeči čísel to znamená, že vám testovaná V90 Cross Country B5 s pohonem všech kol nabídne výkon 184 kW (250 koní) z benzinového motoru plus 10 kW (14 koní) z motoru elektrického, při kombinované spotřebě 7,5 l/100 km. Co z čísel není na první pohled patrné, je to, jak elektromotor pomáhá nabídnout okamžitě dostupnou dynamiku, bez čekání na to, až se „roztočí“ turbo, jako u mnoha jiných přeplňovaných aut.

Volvo V90 Cross Country B5Zdroj: Týna Betlachová

Nejde o to, že by snad měla B5 ambice stát se sportovním vozem, ale okamžitá akcelerace zvyšuje jak komfort jízdy, tak i bezpečnost – pokud potřebujete zrychlit, můžete zrychlit okamžitě. Celkový charakter vozu je vyladěný spíš ve prospěch komfortu. Velká kola a zvýšený podvozek pomáhají vyžehlit nerovnou silnici a pohon obou náprav zaručí dostatek trakce, takže se nemusíte obávat smyku nebo toho, že nedojedete do cíle kvůli sněhu, bahnu nebo jiné překážce.

Zároveň je důležité, že i ve verzi Cross Country je V90 v jádru především bezpečné a chytře navržené kombi. Schopnosti, kvůli kterým si řada řidičů pořizuje terénní auta, tu dostanete vlastně jako bonus – stejně jako dynamiku, kterou nabízí výkonný hybridní pohon. Nepotřebujete kvůli tomu vysoké auto nebo obří motor. Ukázka střídmého a rozumného skandinávského přístupu.

Nenápadně pěkné

A když už jsme u skandinávského původu V90, nemůžeme pominout design. U aktuální generace si designéři pod vedením Thomase Ingenlatha vzali za inspiraci pro Volvo tradiční hranaté tvary, ale posunuli je na novou úroveň. Kvůli elegantnímu šikmému zadnímu sklu bylo sice zapotřebí obětovat kousek z využitelnosti zavazadlového prostoru, ale 560 litrů je stále spousta místa pro všechno, co můžete potřebovat, a působivý vzhled nejspíš oceníte častěji, než byste potřebovali využít kufr až po strop.

Ještě víc si ale budete užívat práce, kterou návrháři odvedli v kabině. Přece jen se jako řidič mnohem častěji díváte na auto zpoza volantu než zvenčí. I tady se Volvo drží zdrženlivé severské elegance. Nesnaží se vás „vtáhnout do děje“ a zprostředkovat vám pocit dynamické a dravé jízdy, naopak vytváří poklidnou atmosféru, ideální pro uvolněné cestování, když víte, že není tak důležité spěchat, ale především dojet v dobrém rozpoložení.

A o to vlastně jde nejvíc. Volvo V90 Cross Country je ideálním společníkem pro řidiče, kteří chtějí především cestovat v klidu a harmonii a nechat stres za sebou. Nesnaží se vám nabídnout adrenalin nebo pocit dobrodružství, ale naopak vás za vašimi dobrodružstvími dopravit s co největší lehkostí a elegancí.

Volvo V90 Cross Country B5

Volvo V90 Cross Country B5Zdroj: Týna Betlachová

  • Motor: řadový čtyřválec, benzin přeplňovaný turbodmychadlem, mild hybrid, objem 2000 cm³
  • Výkon: 184 kW (250 k) od 5400 do 5700 ot./min (benzinový motor), 10 kW (14 k) ve 3000 ot./min (elektromotor)
  • Točivý moment: 350 Nm od 1800 do 4800 ot./min (benzinový motor), 40 Nm ve 2250 ot./min (elektromotor)
  • Převodovka a pohon: osmistupňová automatická
  • Hmotnost: 1919 kg
  • Maximální rychlost: 180 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 7,4 s
  • Kombinovaná spotřeba: 7,5–8,3 l/100 km (dle normy WLTP)
  • Emise CO₂: 170–188 g/km
  • Cena: od 1 619 900 Kč (Volvo V90 Cross Country B5 AWD)