Překvapivé stavby Adama Gebriana. Špork. Zářez do Starého Města

Finmag.cz
Finmag.cz | 18. 2. 2020 | 3 623

Několikaletá přestavba Šporkova paláce v centru Prahy dostala mimo jiné stejky a pivo do bankovních sejfů. Ale byla by fakt škoda krmit jenom břicho.

Překvapivé stavby Adama Gebriana. Špork. Zářez do Starého Města

Lidé mají někdy pocit, že v centru Prahy už je všecko historicky tak cenné, že není vhodné se vůbec dotýkat. Natož stavět. Šporkův palác se jedné radikální přestavby dočkal už před sto lety. Pro potřeby Anglo-československé banky ho upravil Josef Gočár. A ačkoli šlo o konzervativního klienta a architekt se vyhýbal nějakým výstřelkům, byl to zásah razantní.

V letech 2011–2019 prošel komplex budov mezi pražskými ulicemi Hybernskou a V Celnici novou přestavbou a nadstavbou. A architekt Stanislav Fiala se mohl rozmáchnout. Přitom ale obří stavbě věnoval pozornost, jakou architekti častěji věnují spíš rodinnému domku. Investor mu svěřil nejen práci na exteriérech, ale i na interiérech a Fiala se mu odvděčil minuciózní péčí, se kterou navrhl stovky jedinečných detailů. Snadno se o tom můžete přesvědčit sami, když navštívíte restauraci Červený Jelen, která se nachází v bývalé bankovní hale. A v bývalých bankovních trezorech. Bezpečné pivo.

Adam Gebrian v červeném jelenu v paláci Špork

Pohled z bývalého bankovního trezoru skrz bývalý strop vyztužený několikacentrimetrovm ocelovým plátem do bývalé bankovní haly.

Adam Gebrian vás ale vezem i tam, kam se běžně spíš nedostanete. Například do prostor advokátní kanceláře, kde Fiala přistupuje ke Gočárově práci značně pietně. Nebo do nejvyšších pater, tedy nové přístavby se zahradou na střeše a neuvěřitelně dlouhým balkonem, na který je neradno vstupovat bez tatranky, protože by vám na cestách kolem dokola mohla snadno dojít energie. Pokud tedy nevěříte na to, že si ji můžete dobít neuvěřitelnými výhledy na Prahu.

FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?

„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?

BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden

STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor

HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?

Autor článku