https%3a%2f%2fwww.finmag.cz%2ffiremni-kultura%2f262655-virtualni-podnikani
https://www.finmag.cz/firemni-kultura/262655-virtualni-podnikani
https://www.finmag.cz/firemni-kultura/262655-virtualni-podnikani
Virtuální podnikání
Tisková zpráva a posléze i titulky v novinách a na internetových serverech s nadšením oznamovaly: „Raiffeisenbank je první bankou s pobočkou v Second Life.“ Málokdo už dodal, že i v Second Life některé banky těžce narazily a zkrachovaly, a stáhly s sebou ke dnu i tisíce skutečných, nikoli virtuálních lidí.
Internetová encyklopedie Wikipedia podává celkem výstižné vysvětlení: Je to on-line hra vyvíjená firmou Linden Research. Jde o 3D virtuální svět, který od svého vzniku v roce 2003 explozivně roste, takže dnes je v něm zaregistrováno kolem 12 milionů lidí, kteří denně utratí kolem 30 milionů korun. Second Life je tedy poměrně věrnou napodobeninou skutečného světa, má své obyvatele, své zákony a také svou ekonomiku.
Kdokoliv má zájem, může se do virtuálního světa zapojit. Základní hraní (poměrně složité a zpočátku velmi frustrující) je zcela zdarma, stačí si jen vytvořit svou postavičku – avatara – a s ním pak vyrazit na cesty virtuálním světem. Kdo se rozhodne brát hru vážně, může si koupit byt či pozemek a na něm postavit vlastní domek. A samozřejmě může i podnikat, protože virtuální svět k podnikání vyloženě láká.
Oficiální měnou v Second Life je Linden Dollar (L$), který je volně směnitelný se skutečnými dolary. Kurz samozřejmě kolísá, ale zpravidla se pohybuje kolem 250 L$ za 1 USD. Co si tedy ve virtuálním světě vyděláte, můžete si směnit na skutečné dolary.
Ekonomika v Second Life je skutečně silná, má svoji vlastní burzu, kde můžete spekulovat, nakupovat a prodávat, můžete si založit firmu a vydělávat. Jen pro orientaci – celková hodnota ekonomiky Second Life je podle oficiálních internetových stránek projektu (www. secondlife.com) zhruba 4,75 miliard L$.
Jako ze života
Podle některých odborných prací kopíruje ekonomický svět v Second Life ekonomické děje v realitě a platí tam stejné ekonomické zákony. Přesvědčili se o tom nedávno téměř všichni obyvatelé virtuálního světa. I v Second Life totiž fungují banky, do kterých si může každý vložit své úspory.
Jedna z bank – konkrétně Ginko Financial – to ovšem trochu přehnala. Nabízela úroky 44 procent ročně. Klientů měla požehnaně a nikomu nepřišla taková úroková míra divná. A tak se nakonec stalo, co se stát muselo – bance došla hotovost, rozkřiklo se to a klienti na ni uspořádali regulérní run. Ginko Financial zkrachovala a v jejích ruinách nenávratně zmizel ekvivalent 750 tisíců dolarů. Někteří lidé tak přišli o své skutečné peníze.
Krach byl podnětem pro firmu Linden Research, aby zakázala podnikat v bankovnictví všem firmám, které nemají bankovní licenci ve skutečném světě. Nebylo to první omezení svobodného podnikání ve virtualitě – už předtím byla zrušena všechna kasina a herny.
Češi v druhém životě
Každopádně i přes nejrůznější (neustále přibývající) omezení se do Second Life stahují další firmy, i ty české. Nejnovějším přírůstkem je zmíněná virtuální pobočka Raiffeisenbank. Filiálka bude působit především jako reprezentační místo Raiffeisenbank a eBanky.
„V této chvíli zkoumáme možnosti, jakým způsobem nabízet finanční služby v tomto virtuálním světě, které by avatarům umožnily řešit veškeré finanční potřeby podobně jako v reálném světě. I z tohoto důvodu je virtuální pobočka členěna podobně jako skutečné pobočky banky – tedy na informační prostor, klientský prostor nebo pokladnu,“ uvedl vedoucí marketingové komunikace Raiffeisenbank Marek Kontriš.
Avataři tak prozatím mohou ve virtuální pobočce získat informace o reálných produktech banky, jako je např. eKonto, tedy účet založený na internetovém bankovnictví eBanky.
Další české subjekty, které se vyskytují v Second Life, jsou třeba Karlova univerzita, investorská skupina J&T ve spolupráci s fotbalovou Spartou, Staropramen nebo Český rozhlas. A jak se v Second Life vydělává? Jednoduše, stačí mít jen nápad a miniaturní počáteční investici. Pak se dá například zakoupit pozemek, vybudovat obchod a začít prodávat.
Nejinak postupoval například i Martin Dvořák, který stojí za projektem českého města Bohemia Second Life. Vydělané peníze pak můžete převést v oficiální bance Second Life na skutečné dolary.
Repro: Secondlife.com
Kdokoliv má zájem, může se do virtuálního světa zapojit. Základní hraní (poměrně složité a zpočátku velmi frustrující) je zcela zdarma, stačí si jen vytvořit svou postavičku – avatara – a s ním pak vyrazit na cesty virtuálním světem. Kdo se rozhodne brát hru vážně, může si koupit byt či pozemek a na něm postavit vlastní domek. A samozřejmě může i podnikat, protože virtuální svět k podnikání vyloženě láká.
Oficiální měnou v Second Life je Linden Dollar (L$), který je volně směnitelný se skutečnými dolary. Kurz samozřejmě kolísá, ale zpravidla se pohybuje kolem 250 L$ za 1 USD. Co si tedy ve virtuálním světě vyděláte, můžete si směnit na skutečné dolary.
Ekonomika v Second Life je skutečně silná, má svoji vlastní burzu, kde můžete spekulovat, nakupovat a prodávat, můžete si založit firmu a vydělávat. Jen pro orientaci – celková hodnota ekonomiky Second Life je podle oficiálních internetových stránek projektu (www. secondlife.com) zhruba 4,75 miliard L$.
Jako ze života
Podle některých odborných prací kopíruje ekonomický svět v Second Life ekonomické děje v realitě a platí tam stejné ekonomické zákony. Přesvědčili se o tom nedávno téměř všichni obyvatelé virtuálního světa. I v Second Life totiž fungují banky, do kterých si může každý vložit své úspory.
Jedna z bank – konkrétně Ginko Financial – to ovšem trochu přehnala. Nabízela úroky 44 procent ročně. Klientů měla požehnaně a nikomu nepřišla taková úroková míra divná. A tak se nakonec stalo, co se stát muselo – bance došla hotovost, rozkřiklo se to a klienti na ni uspořádali regulérní run. Ginko Financial zkrachovala a v jejích ruinách nenávratně zmizel ekvivalent 750 tisíců dolarů. Někteří lidé tak přišli o své skutečné peníze.
Krach byl podnětem pro firmu Linden Research, aby zakázala podnikat v bankovnictví všem firmám, které nemají bankovní licenci ve skutečném světě. Nebylo to první omezení svobodného podnikání ve virtualitě – už předtím byla zrušena všechna kasina a herny.
Češi v druhém životě
Každopádně i přes nejrůznější (neustále přibývající) omezení se do Second Life stahují další firmy, i ty české. Nejnovějším přírůstkem je zmíněná virtuální pobočka Raiffeisenbank. Filiálka bude působit především jako reprezentační místo Raiffeisenbank a eBanky.
„V této chvíli zkoumáme možnosti, jakým způsobem nabízet finanční služby v tomto virtuálním světě, které by avatarům umožnily řešit veškeré finanční potřeby podobně jako v reálném světě. I z tohoto důvodu je virtuální pobočka členěna podobně jako skutečné pobočky banky – tedy na informační prostor, klientský prostor nebo pokladnu,“ uvedl vedoucí marketingové komunikace Raiffeisenbank Marek Kontriš.
Avataři tak prozatím mohou ve virtuální pobočce získat informace o reálných produktech banky, jako je např. eKonto, tedy účet založený na internetovém bankovnictví eBanky.
Další české subjekty, které se vyskytují v Second Life, jsou třeba Karlova univerzita, investorská skupina J&T ve spolupráci s fotbalovou Spartou, Staropramen nebo Český rozhlas. A jak se v Second Life vydělává? Jednoduše, stačí mít jen nápad a miniaturní počáteční investici. Pak se dá například zakoupit pozemek, vybudovat obchod a začít prodávat.
Nejinak postupoval například i Martin Dvořák, který stojí za projektem českého města Bohemia Second Life. Vydělané peníze pak můžete převést v oficiální bance Second Life na skutečné dolary.
Repro: Secondlife.com
Nejnovější podcasty