Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Ze softwarové firmy dopravcem. Chytré plánování nás činí levnější, hlásí WereIdo

Radim Zelený
Radim Zelený
3. 11. 2023
BrandInsight

Na začátku vyvíjeli software, který by nabídli velkým dopravcům za účelem optimalizace nákladů. Pak se z nich ale dopravce přímo stal. Důvodů pro to jě několik, odhaluje v rozhovoru David Přibyl, obchodní ředitel přepravní služby Wereldo. „Zásilky nakonec vozíme sami a chystáme expanzi firmy,“ říká.

Ze softwarové firmy dopravcem. Chytré plánování nás činí levnější, hlásí WereIdo
Zdroj: Shutterstock

Wereldo jste založili v roce 2018. Původní byznysplán ale nevyšel – ze softwarové firmy se stal dopravce. Co se stalo?

Chtěli jsme prodávat velkým dopravcům software pro efektivní plánování vozů. Věděli jsme, že logistika je odvětví bez větší míry automatizace a procesy jsou převážně manuální s použitím enormního množství papírů.

První tři roky vývoje svého plánovacího softwaru jsme završili studií pro jednoho z významných českých dopravců. Analyzovali jsme jeho historické zásilky a pustili je na našem plánovači. Na vzorku zhruba 350 vozů a pěti dep jsme našli dvacetiprocentní úsporu provozních nákladů, která vyplynula z efektivnějších tras a snížení počtu vozů na stejnou práci.

David Přibyl

David Přibyl, WereIdo
Wereldo

Po návratu z Anglie stál u založení společnosti Cargotic, která poskytovala dopravcům software TMS pro jednodušší řízení přeprav a nákladních vozů. V roce 2021 se Cargotic spojila se společností Wereldo.com, aby spolu zkoušely nový byznysmodel. Od té doby se David a jeho společníci pod hlavičkou Werelda stávají chytrým dopravcem pro paletové a balíkové zásilky.

Ten dopravce měl ovšem firemní procesy hluboce zakořeněné a změna způsobů plánování nikdy neproběhla. Uvědomili jsme si, že těžkosti s implementací by se opakovaly u každého velkého dopravce.

V podstatě jsme neměli na výběr a museli se přizpůsobit. Rozhodli jsme se, že se Wereldo stane dopravcem a svůj software budeme využívat jako konkurenční výhodu. A teď máme přes 400 zákazníků, kteří s námi posílají paletové a balíkové zásilky.

V čem se lišíte od konkurence?

Ve spojení dvou světů. Jsme zároveň technologická firma, která vyvíjí software, a dopravce. Pro plánování existuje mnoho softwarů, ale soustředí se pouze na rozvozové trasy z jednoho místa. Naše technologie jde mnohem dál. Řešíme i nejobtížnější část svozové dopravy, což je první míle neboli FM (first mile).

Problém je v tom, že každý zákazník má své specifické nákladové okno, kdy jsou zásilky připraveny, a my se do něj musíme trefit. Jenže kolem 40 procent odesílatelů ani neví, co přesně budou další den posílat a kolik toho bude, zásilky nám rezervují v průběhu svozového dne. V těchto případech proto pracujeme s očekáváním, které vychází z historie nakládaných zásilek u daného klienta.

Přibližte mi reálné fungování z pohledu zákazníka. Co se děje s jeho zásilkou?

Výrobní nebo distribuční firma si objedná svoz palet a každá z nich máí jít na jiné místo v Česku nebo Evropě. Naše svozové auto přijede, naloží palety a jede na další nakládku. Pak všechny palety sveze na nejbližší depo. Palety přes noc putují na doručující depa, kde se dál třídí na rozvozová auta, která tyto palety ráno vyrážejí rozvézt.

Partner článku

Partnerem seriálu je Platební instituce Roger, která zkracuje dlouhou splatnost faktur na tři dny a pomáhá tak podnikatelům s optimalizací provozních financí. V roce 2020 se Roger spojil s jedním z největších hráčů na bankovním trhu – Komerční bankou. Spolu s ní dále zefektivňuje a digitalizuje oblast provozních financí.

Soustředíme se na svoz a rozvoz paletových zásilek, přičemž naše plánování řídí umělá inteligence. Díky tomu jezdíme po efektivnějších trasách, potřebujeme méně aut, najezdíme méně kilometrů, a tím pádem zákazník méně platí.

Kdyby všechny logistické firmy plánovaly pohyb aut automaticky, mohly by dosáhnout až dvacetiprocentní úspory najetých kilometrů. V takové škále je to slušná redukce CO₂. A co teprve kdyby tento způsob plánování využívaly firmy ve všech zemích Evropy!

V jakém oboru nejčastěji podnikají vaši klienti?

Jedná se o průřez odvětvími. První větší skupina zákazníků byli vinaři. Svozovou službu jsme startovali v Jihomoravském kraji. Kolega z obchodu je také vinař, takže se nám téměř od začátku povedlo vozit paletové zásilky s vínem pro větší vinaře. Specifikem u těchto zákazníků je zavážení řetězců, jako je Lidl nebo Kaufland, což mnohdy není úplně jednoduché.

Nyní máme zákazníky z oboru obalových materiálů, nábytku, čistících prostředků, hutních materiálů, klimatizací nebo čerpadel. Převezeme všechno, co je na paletě nebo zabalené v balíku. Zákazníkovi dokážeme řešit i větší kamionové přepravy.

Náš software jsme schopni dále zdokonalovat sběrem dat z měření reality a díky feedbackům od dispečerů a řidičů.

Jak se vyvíjejí potřeby vašich zákazníků?

Zákazník potřebuje odvést zásilku z bodu A do bodu B za férovou cenu a v požadované kvalitě. Díky automatickému plánování často umíme nabídnout lepší cenu, ale nechceme zůstávat jen u toho. Zakládáme si na zákaznické péči. U startupů je samozřejmostí, že v on-line chatu zákaznická oddělení reagují do pěti minut, ve světě přepravních firem je ale taková schopnost obrovská konkurenční výhoda. Standardem jsou totiž čtyři hodiny.

S novou verzí objednávkové aplikace, kde si zákazník objednává svoz zásilek, navíc chystáme nové funkce. Na mapě bude moci například sledovat auto, které má svážet jeho zásilky, včetně odpočtu, kdy přibližně dorazí na nakládku – podobně jako v aplikaci Uber.

Jak probíhala příprava vašeho softwaru?

Zpočátku jsme využívali open-source řešení od Googlu. To ale velmi rychle přestalo být pro naše potřeby dostačující, proto jsme se rozhodli celý nástroj postavit podle svých představ. Algoritmus pro plánovací software vznikl ve spolupráci s Fakultou informatiky Masarykovy univerzity a Wereldo do něj postupně zapracovalo změny, které vzešly z poznatků z denního používání řešiče pro plánování vlastních vozidel. Software jsme navíc schopni dále zdokonalovat sběrem dat z měření reality a díky feedbackům od dispečerů a řidičů.

Jak řešíte problémy s cash-flow?

Realitou na tuzemském trhu je poměrně dlouhá splatnost faktur, zejména u velkých korporátních zákazníků. Ovlivňuje to i váš byznys?

Přesně tak, mnohdy bývají splatnosti až 60 dní, což je velký problém, když chcete rychle růst. Ideální je mít peníze hned a využít je pro další růst. Tento problém nám řeší služba Roger. Zákazníka s delší splatností, u kterého bychom chtěli tuto službu využít, posíláme Rogerovi ke schválení a prověření. Pokud je společnost finančně zdravá, schválí nám ji a další vystavenou fakturu si už můžeme nechat profinancovat. Za malý poplatek máme peníze do pár dní, což nám pomáhá s pozitivní cash-flow.

Kam se bude logistika dál ubírat? A co chystáte vy?

Velkým trendem v logistice je například automatizace skladů, což je možné vidět u Rohlíku, Zásilkovny nebo za hranicemi v Amazonu. Je to úžasné, protože snížíte náklady na vyexpedovanou zásilku a zvýšíte produktivitu.

Stejnou příležitost vidíme i v automatizaci plánování nákladních vozů, kterou se kromě nás zatím nikdo výrazně nezabývá. My nyní spouštíme další investiční kolo, abychom svoji službu mohli víc škálovat a nabídnout většímu počtu zákazníků. To s sebou nese i rozšiřování týmu v oblasti obchodu a operativy, takže nyní hledáme šikovné kolegy a kolegyně.

BrandVoice

Mějte přehled, nahlédněte do zákulisí a seznamte se s novými produkty či službami českých i zahraničních firem. Rubriku BrandVoice připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery, kteří se chtějí představit našim čtenářům.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Wereldo

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Radim Zelený

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách.

Související témata

automatizaceBrandInsightefektivitalogistikaplánováníPodnikavé Českotechnologievozidla
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo