Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dovolená bude drahá, ale letenky za to nemůžou. Připravte si tisíce navíc

Martin Vacek | 31. 3. 2021 | Vstoupit do diskuze – 1 komentář

Letecká doprava zažívá největší novodobou krizi. Většina letadel, alespoň v Evropě určitě, je přikovaná k zemi a vyhlídky jsou dost nejisté. Přesto nelze očekávat, že by ceny letenek zásadně vzrostly. Předchozí krize naopak přinesly zásadní pokles cen.

Dovolená bude drahá, ale letenky za to nemůžou. Připravte si tisíce navíc

Zdroj: Shutterstock

Ještě v lednu minulého roku byla většina světových aerolinek v pohodě. Rok 2019 byl rekordní, a s výjimkou několika společností, které nezvládaly konkurenční boj, se většině velmi dařilo.

Dávno zapomenuté byly krize z let 2001 a 2010. Jenže pandemie onemocnění covid-19 vše změnila a současná situace je bezprecedentní. V podstatě se osobní letecká doprava vrátila hluboko do devadesátých let, mnohde je propad ještě hlubší. To jsme ostatně na Finmagu psali posledně.

Prakticky jediný trh, který se poměrně brzy zotavil, je domácí (vnitrostátní) čínský. Letos se začíná vzpamatovávat i trh americký. Naopak Evropa je na tom dost špatně a nikdo si nedovolí predikovat, co se bude dít v létě.

Očkování zdaleka neprobíhá tak, jak se očekávalo. A jen stěží se podaří do léta proočkovat víc jak 50 procent evropské populace. Spíš bude zázrak, když se přehoupneme přes 30 procent. Navíc se Evropou žene někde třetí, jinde už čtvrtá vlna koronavirové epidemie. Ale buďme optimisty.

Nějak se létá i dnes. Třeba Emirates a Qatar Airways dokonce i přes současnou situaci zvyšují počet letů na pět týdně.

S očkovacím pasem nebo testem

V létě se létat bude. Ovšem kdo by dnes dokázal leteckým společnostem říct, jak a kam, tak by ho každá z nich platila zlatem. Ostatně, nějak se létá i dnes. Třeba Emirates a Qatar Airways dokonce i přes současnou situaci zvyšují počet letů z Prahy na pět týdně. To je sice stále méně než před krizí, ale i tak platí, že kdo letět chce, může.

Otazníky
Finmag.cz

Anketa

Poletíte?

Levné to není, ale nikoliv kvůli ceně letenek. Pokud si totiž zadáte do vyhledávače ceny letenek do Dubaje nebo vzdálenějších destinací (tedy těch, kam se létá), tak jsou aktuální ceny prakticky stejné jako před krizí. Jenže si připlatíte za PCR testy cestou tam i zpět a někde ještě za karanténu.

Především země na jihu Evropy doufají, že v létě bude situace natolik příznivá, že se letní sezona uskuteční. A letecké společnosti se jistě na tuto možnost intenzivně připravují. Určitě to nebude jako před pandemií, i kdyby se stal zázrak a covid-19 z Evropy téměř vymizel. Pro cesty bude nutný buď očkovací pas, nebo testy.

V prvním případě bude část občanů zvýhodněná, ve druhém se cesta prodraží. Otázkou totiž je, zda budou stačit levné antigenní testy, nebo bude pro cestu nutný PCR test směrem tam i zpět. To v podstatě zdraží každou dovolenou o přibližně čtyři tisíce korun na osobu. U čtyřčlenné rodiny dost peněz.

Risk je zisk, ale...

Pokud toužíte po dovolené u moře a chcete letět, nezbude vám nic jiného než čekat, nebo riskovat. Prakticky nemá cenu plánovat cestu na květen či první polovinu června. I když seženete letenku, je vcelku velká šance, že se stejně nepoletí.

Letošní léto bude spíš pro dobrodruhy než pro turisty, kteří potřebují půl roku dopředu vědět, kam a kdy poletí. Určitá míra flexibility bude nezbytná.

Letecké společnosti stále přesouvají starty oznámených linek. Jakž takž jistotu představují spojení, která fungují i dnes. Ale i u nich nelze vyloučit změny. Lepší vyhlídky jsou na červenec a srpen a v tomto případě se vyplatí zkusit koupit letenku už teď, především pokud bude pro vás za dobrou cenu. Určitě nemá cenu už teď objednávat další služby, pokud u nich není storno zdarma a platí se až později. U celých zájezdů platí to samé.

Většina leteckých společností se situaci přizpůsobila a vcelku promptně vrací peníze za zrušené lety. Nebo za ně dává vouchery, což už tak příznivé pro zákazníky není. Jenže pozor. V aktuální situaci může nastat případ, že vy neodletíte, protože cesta pro občany konkrétní země do jiné země nebude možná. Ovšem spoj poletí a pak nemusíte dostat zpět nic, ač to vaše chyba nebude.

Celkově platí, že letošní léto bude spíš pro dobrodruhy než pro turisty, kteří potřebují půl roku dopředu vědět, kam a kdy poletí. Určitá míra flexibility bude nezbytná. A nebo si připravte finanční rezervu. Pokud se situace zlepší, bude chtít na poslední chvíli v krátkém časovém úseku na dovolenou půlka Evropy. A pak poletí ceny všech služeb nahoru.

Zdražovat se letos nebude

Přesto letenky nebudou dražší než před pandemií. S letenkami je to totiž dost složité a ceny na stejné trase se mohou den ode dne lišit klidně o 200 procent. Klidně tak i letos určitě budou někde po Evropě letenky za stokoruny, na druhou stranu klidně za deset a víc tisíc. Tedy přesně tak, jak tomu bylo v letech před krizí.

Aby se v tom prase vyznalo. Jak to je s cenou letenek?

Letenky
Shutterstock

Trh s letenkami má svá specifika, která platí krize nekrize. Klidně můžete letět přes celou Evropu za stejné peníze, jako vlakem z Prahy do Ostravy. Hodně záleží na vašem cestovatelském profilu. Pokud jste flexibilní a máte dost času, ušetříte. Stačí sledovat různé stránky či skupiny s levnými letenkami, jsou jich desítky. Pak si snadno najdete akční nabídky nebo i chybně naceněné letenky. Ale nesmíte tak úplně bazírovat na tom, kam poletíte a kdy to bude. Úplná loterie to sice také není, ale pro mnoho zákazníků je to neakceptovatelný způsob.

Pokud vám zaměstnavatel přidělí termín dovolené, máte děti školou povinné a ještě se musíte podřídit příbuzným, kdy vám budou moci pohlídat psa, tak jsou vaše možnosti omezené. Nejhorší situace nastane, pokud nechcete věnovat čas hledání, nebo ho prostě nemáte. Pak si prostě ve vhodném termínu, letos raději později než dřív, vyberte místo či místa, kam chcete letět, a zkuste najít letenku. Všeobecně platí, že čím dřív, tím by mohla být levnější. Ale třeba u nízkonákladových společností to tak úplně platit zase nemusí. Akční ceny se vrací ve vlnách.

Kdo létal po Evropě zhruba před rokem 2006, jistě si pamatuje, že běžná letenka v ekonomické třídě do Paříže nebo Londýna stála dvacet i třicet tisíc korun. Letenky pod deset tisíc byly výjimečné a jen na vybraných trasách, koupené hodně dopředu a při pobytu přes víkend. Naopak na poslední chvíli a s návratem druhý den letěly ceny do – hlavně z dnešního pohledu – neskutečných výšin. Letenka přes půl světa mohla paradoxně stát méně jak cesta z Prahy do Londýna ze středy na čtvrtek.

Letecká doprava si v novém tisíciletí prošla dvěma velkými krizemi, nepočítaje tu současnou. První přišla po teroristických útocích v USA z 11. září 2001. Tehdy se razantně změnila bezpečnost a přišel pokles. Ale nebyl dlouhý, následovaný slušným oživením.

Krize letectví

Krize letectvíShutterstock

ZATRACENÝ COVID. LETECTVÍ KRVÁCÍ, DO ŠROTU MÍŘÍ I MLADÉ STROJE

Mezi nejvíc postižené segmenty ekonomiky v pandemii koronaviru patří cestovní ruch a letecká doprava především. I ona doslova čeká na vakcínu. Už dnes přichází o miliardy denně a čím déle bude pandemie trvat, tím budou škody větší.

 

Byla to doba, kdy se začal prosazovat model nízkonákladových aerolinek. Z některých se stali lídři trhu, což platí třeba pro Ryanair, Easy Jet nebo Wizz. Život jiných byl jepičí a investoři v nich utopili miliardy korun. Příkladem budiž i v Česku velmi aktivní slovenská společnost Sky Europe.

Druhá krize souvisela s celosvětovou ekonomickou krizí a letecký průmysl byl nejvíc zasažený zhruba v letech 2009 až 2012. Pak ovšem trh opět ožil a nebývale rostl až do zlomového roku 2019, kdy to s leteckým byznysem opět zamávalo. Na začátku krize se řadě společností nedařilo rychle redukovat letový řád a mnohdy tak do vzduchu zamířily i skoro prázdné stroje.

Z účtů aerolinek tím odtékaly peníze raketovým tempem. Následovala redukce a s tím i růst cen letenek, které však celkově spíše stagnovaly. Zdaleka se nepřiblížily ani cenám z let před rokem 2006.

Jak to historicky rostlo...

Specifický rok, ceny letenek jsou zatím dobré

Letošní situace bude zcela jistě specifická. Je dost možné, že když se situace uklidní a letní sezona bude, aerolinky vrhnou na trh plno volných míst za dobré ceny. Jenže spoléhat na to nelze.

Pokud se ale po letenkách budete chtít dívat už teď, dobrá cena v sezoně bez zavazadel třeba do Itálie nebo Španělska je do 5 000 korun za zpáteční letenku z Prahy. Řecko a především ostrovy jsou z Česka tradičně dražší. A letenky nad 10 000 korun bez odbaveného zavazadla jsou z historického pohledu drahé, je to cena na poslední chvíli v nejexponovanějších termínech.

V tabulce níže uvádíme aktuální ceny (k březnu 2021) zpátečních letenek bez odbavených zavazadel do oblíbených destinací na náhodně vybraný sedmidenní pobyt v červenci při odletu z Prahy. Vždy je uvedena nejnižší nabízená cena pro přímé lety s výjimkou Malediv a Seychel – tam to jinak nejde. Což je další věc – lety s přestupem mohou být letos komplikované. Může to znamenat případné další testy navíc.

Destinace

Společnost

Letenka bez přestupu *

Barcelona

Vueling

2 100 Kč

Malaga

Smartwings

5 400 Kč

Atény

Ryanair

3 000 Kč

Heraklion

Smartwings

5 800 Kč

Burgas

Smartwings

4 500 Kč

Istanbul Sabiha Gokcen

Pegasus

3 700 Kč

Antálie

ČSA

5 800 Kč

Sicílie Trapani

Ryanair

2 400 Kč

Řím Ciampino

Ryanair

1 000 Kč

Dubaj

FlyDubai

10 400 Kč

Maledivy Male

FlyDubai

13 200 Kč

Seychely Victoria Mahe

Swiss

14 400 Kč

Zdroj: Rezervační systémy aerolinek
* ceny platné k březnu 2021

A jsou tedy letenky na letošní léto drahé? Ne, nejsou. Ceny jsou stejné jako dřív, možná dokonce všeobecně nižší. Co však dovolenou prodraží, jsou nutné testy na koronavirus.

Finmag v novém!

Finmag srpen 2020Zdroj: Finmag

Kasaštyk. „V pondělí to vymyslíme, v úterý a ve středu se na tom dělá a ve čtvrtek to můžeme spustit. Jinde se do čtvrtka nesejde vedení.“ Tak vaří bří Kasové Pilulku.

Stříbrná. Téma čísla stáří. Pavel Jégl o nemilém průvodním jevu dlouhého života: dlouhém stáří. Jirka Hovorka spočte domovy pro seniory, pečovateláky a pečovatele. Co to stojí? Robert Vlach ví, proč volnonožci vydělávají do osmdesáti.

FIN.Finanční část magazínu poví, koho sledit na Twitteru, jak zbohatnout sběrem kamení či psích h., jak neřídit automobilku a na co mají majitelé bitcoinů pět let, jestli se o ně nechtějí bát.

S mate- a dramatikem Reném Levínským mluvil Michal Kašpárek. I o tom, že na covid nestačí opsat německé recepty. Nejsme Němci.

Martin Vacek

Neochvějný fanoušek všeho, co létá. Rodák z Břeclavi s celosvětovou působností. Letectví nejen vystudoval, ale dlouhodobě se jím zabývá i ve svém profesním životě. Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Martin Doležal | 31. 3. 2021 10:41

Největší omezení jsou testy a příletová karanténa. Nepoletím do Thajska, abych tam pak 14 dní trčel v hotelu. Tudíž jediné schůdné řešení je mezinárodně uznávaný očkovací pas (průkaz), resp. aplikace od Apple nebo Google, která bude zabezpečená a napojená na národní certifikační centrum.
To že doprava na dovolenou bude o něco dražší tolik nevadí, zase bude levnější pobyt, tedy ve většině turistických destinací. Navíc by to mohlo mít bonus v menším množství cestujících rodin, s řvoucími potomky. To je spolu s případně mizerným jídlem negativní část letecké dopravy.

-3
+
-