Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Nebezpečná sociální bomba. Přehlížet sílu vzdělání se nevyplácí

1. 4. 2021
 26 615
68 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Hlavně ono to s tou negramotností ani před zavedením povinné školní docházky nebylo tak špatné.
Motivací MT rozhodně nebylo zvýšit vzdělanost, ale získat kontrolu nad vzdělávacím procesem. Vyloučit z procesu konkurenci a svobodu. Vychovávat loajální poddané. Vštěpovat dětem od útlého věku, že stát je dobro, protože stát je dobro. Že nevětší slastí je platit daně panovníkovi a nejvyšší ctí je za něj padnout ve válce. Zkrátka vychovávat ve velkém nepochybující a hluboce věřící etatisty, jak je známe z místních diskusí. Věřící z božský mandát panovníka (a následně věřící v imaginární "společenskou smlouvu").

Pro doplnění:

https://libinst.cz/vanoce-ryba-a-skolni-dochazka/

https://libinst.cz/wp-content/uploads/2017/12/TL_08_2003.pdf

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
20
+

Nejméně oblíbený příspěvek

" Začalo to už za Marie Terezie..."
Ano, všechna špatnost státního školství začala za Marie Terezie.
A před ní byl váš vysněný anarchokapitalistický ráj, ve kterém byla naprostá většina populace negramotná. To jen abychom si vyjasnili, o co vám takňák jde.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-3
+

Diskuze

Neee, jen to ne!
Co školství potřebuje je odluka od státu. Čili odpolitičtění.
Rozhodně nepotřebujeme nějakou další hádku a plány o centrální řízení vzdělávání dětí placené z peněz, které by lidé radši dali na něco jiného...

Někde jsem viděl rozhovor s paní, která si prošla veškerou státní školní péčí - sirotek, ústav, utíkala, bydlela ve squatech atd.
V dospělosti se rozhodla pomáhat lidem v podobné situaci. A co zjistila?
Že děti, které ve škole neprospívaly a chodily k ní na odpolední "kroužky", tak tam byly v pohodě a pak se zlepšily i ve škole. Stačila jim trocha svobody a samostatnosti. Ale pak musela centrum zavřít a děcka zase spadla na dno...

https://www.heroine.cz/domaci/4473-o-tragedii-povinne-skolni-dochazky?
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-1d-pokud-byste-chteli-vybudovat-prostredi-ktere-je-naprosto-nepratelske-mozku-a-uceni-pak-byste-zrejme-vybudovali-neco-takoveho-jako-je-skolni-trida/
https://www.svobodauceni.cz/clanek/sebevrazdy-deti-a-teenageru-a-skolni-kalendar/
https://seberizenevzdelavani.cz/blog/znevyhodnene-deti-aneb-pro-koho-existuje-povinna-skolni-dochazka/
https://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill
www.svobodauceni.cz
https://detijsoutakylidi.cz

Kdo chcete, klidně posílejte svoje děti do pruské kadetky. Ale nechte volbu těm, kteří si to chtějí zařídit jinak...
A pokud chcete argumentovat tím, že každé dítě potřebuje základy - čtení, psaní, počítání, tak 1. většina se to naučí sama dobrovolně, když na to dozrají (a málokdo je zralý na to v 6 letech sednout do lavice a memorovat), 2. každoročně kvůli škole dost dětí spáchá sebevraždu, případně je ládováno léky "na uklidnění" a traumat si nesou do života nepočítaně.
Stojí to za to?

Jo a nezapomeňte, že vzdělávání není totéž co škola :-)

Nahlásit

-
10
+

Že to politikům vyhovuje – asi ano. Ale nemyslím si, že by to byl ten důvod. Volební období je 4 nebo 6 let (PS/senát), za tu dobu se to moc neprojeví. Než vyrostou noví voliči, politik může být dávno v politickém důchodu.

Souhlasím nicméně s tím, že důvody jsou v tom, že to řídí politici. Kromě tradičních problémů (malá motivace to řešit a nemožnost ekonomické kalkulace) vidím problém v hledání globálního řešení. I kdyby politik přinesl velkou změnu dobrou pro celou populaci (nebo aspoň pro většinu), zdaleka ne všem se bude do té změny chtít. Ve výsledku to tak nebude pro toho politika výhodné. Mírně uvolnit zákony a dát prostor lidem vytvořit lepší školy není nic proti ničemu, ale motivace tu taky moc není – jednak to zpočátku využije jen malá část obyvatel (dostatečné množství pro naplnění školy ‹ statisticky významná část voličů), jednak si to spousta lidí nespojí s konkrétním politikem a jednak to nějakou dobu potrvá (=? ještě menší spojení s konkrétním politikem).

TLDR: Spíše než záměr v tom vidím spíše neschopnost a nedostatek motivace.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Hlavně ono to s tou negramotností ani před zavedením povinné školní docházky nebylo tak špatné.
Motivací MT rozhodně nebylo zvýšit vzdělanost, ale získat kontrolu nad vzdělávacím procesem. Vyloučit z procesu konkurenci a svobodu. Vychovávat loajální poddané. Vštěpovat dětem od útlého věku, že stát je dobro, protože stát je dobro. Že nevětší slastí je platit daně panovníkovi a nejvyšší ctí je za něj padnout ve válce. Zkrátka vychovávat ve velkém nepochybující a hluboce věřící etatisty, jak je známe z místních diskusí. Věřící z božský mandát panovníka (a následně věřící v imaginární "společenskou smlouvu").

Pro doplnění:

https://libinst.cz/vanoce-ryba-a-skolni-dochazka/

https://libinst.cz/wp-content/uploads/2017/12/TL_08_2003.pdf

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
20
+

Jenom pro pořádek: lampasy mají generálové, to, co mají vyšší důstojníci, jsou všivky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Já nechci úplně zatracovat MT, ale není ani dobré si ho idealizovat. Tehdy bylo zavedeno tupé biflování a to vydrželo až do 20. století, ne-li dodnes.

Vy jste další z těch, kteří s potěšením kopou do anarchokapitalismu, aniž by o něm něco věděli. To už jsme si řekli mnohokrát dříve a nic se nezměnilo. Tak jen pro vaši informaci, před MT nebyl v Rakousku kapitalismus, vlastně ani za MT. Nevolnictví bylo zrušeno 1781.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

" Začalo to už za Marie Terezie..."
Ano, všechna špatnost státního školství začala za Marie Terezie.
A před ní byl váš vysněný anarchokapitalistický ráj, ve kterém byla naprostá většina populace negramotná. To jen abychom si vyjasnili, o co vám takňák jde.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-3
+

Už dlouho jsme neměli vládu, která by mezi své priority nestavěla vzdělání. Vzdělání tlačily ve volební kampani mnohé strany, které se pak staly součástí těch vlád.

Problém není v tom, že by se v politice o vzdělání nemluvilo a nevědělo. Problém je v nulové politické váze tohoto tématu po volbách. Ve školství se sice rozdělují slušné finance, ale většina se utopí v personálních nákladech, čili nic pro fíčka a důležité přerozdělující bosse. A srovnávat reálnou moc ministra školství s mocí ministra financí nebo vnitra je k smíchu. Proto se po volbách stávají ministry školství outsideři, kteří následně těžko mohou cokoliv prosadit.

Nahlásit

-
2
+

Ono je to celkem jednoduché. Začalo to už za Marie Terezie, kdy prvními učiteli byli vysloužilí oficíři (zdravím Daniela Lampase Bowmana :-) . Korunu tomu nasadilo 40 komunistického školství a od té doby se moc nezměnilo. České školství je totálně zdegenerované, kromě jiného i proto, že ho řídí zdegenerovaní ministři, kteří se střídají v průměru každých 15 měsíců. Dalším důvodem je, že státu to tak vyhovuje. Současný stát považuje za největší nebezpečí kriticky myslícího občana, tak si je přece nebude vychovávat. Stát potřebuje tupé poslušné daňové nevolníky, tak si je také vychovává.

Nahlásit

-
7
+
3/3