Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Portrét oligarchy jako pana Burnse

| 26. 11. 2015

Je snadné mocné karikovat, jako to dělá Vít Klusák v dokumentu o Andreji Babišovi. Mnohem těžší je mluvit o tom, jak jejich moc vzniká a jak se dá omezit.

Portrét oligarchy jako pana Burnse

Pokud stejně jako já osobně neznáte žádného obdivovatele Andreje Babiše, dokument Víta Klusáka Matrix AB vám několik takových představí. Jsou mezi nimi Babišovi spolupracovníci: starostka Prahy 10 Radmila Kleslová pěje ódu na „přirozeného vůdce“, který „v byznysu dokáže být velký tvrdý“. Jsou mezi nimi i obyčejní lidé. Jako bodrá paní, která mu jeho „miliardy nezávidí, protože on je světovej,“ a která se s ním pokouší flirtovat: „Televizi ještě nemáme žádnou? To je chyba.“

Český žurnál: Matrix AB. Scénář a režie: Vít Klusák. Produkce: Hypermarket Film/Česká televize. ČR, 2015

Ke shlédnutí na webu ČT

Přesvědčí Klusák o tom, že je koncentrace ekonomické, politické a mediální moci v rukou jediného člověka problém, někoho z takových nekritických babišofilů? Těžko. Na to je Matrix AB plytký. Namátkou:

Babišův obchodní protivník Bohumír Rada je o něm „přesvědčený, že k většině majetku nepřišel legální cestou“. Dejte mi den a najdu někoho, kdo si to samé myslí o Bohumíru Radovi.

Ten samý Rada žaluje, že když Babiš převzal jeho vepřín, prasata nechal porazit. Otřesné. Rada je totiž neměl v úmyslu poslat na jatka, ale na erasmus.

Bývalý člen ANO v dokumentu varuje, že lidem vstupujícím do hnutí jde hlavně o moc. Inu, kdyby jim o ni nešlo, tak nevstupují do politického hnutí, ale do Všeobecného svazu anarchistů.

Na zásadnější obvinění se Matrix AB nezmůže. Z Babišových kritiků vystupuje úrovní argumentace jen bývalý novinář Tomáš Němeček. Jenže i jeho glosy přispívají spíš k psychologické drobnokresbě jednoho mocichtivého pána než k analýze toho, jak a proč mu stále víc té moci padá do klína.

Trailer

Lásku si koupíš, a ne že ne

Ne že by ta psychologická studie nebyla ani trochu zábavná. Ministr financí, majitel Agrofertu, vydavatel novin a miliardář v jedné osobě se celých třiasedmdesát minut nemůže rozhodnout, jestli je spíš nový Saša Dubček, nebo devadesátkový obchodník s ojetými mercedesy. Nerozlišuje mezi získáváním si lidí a kupováním si lidí: „Tumáte pět tisíc korun a běžte si něco koupit, nashle,“ potěší somra a následně Jeho Skromnost vysvětlí, že prostě nenosí drobné.

Kleslová pro kameru vypráví o tom, jak rád dělá Babiš večírky a jak je mu líto, když někdo nepřijde. V tomto okamžiku začíná Matrix AB připomínat díl Simpsonových, ve kterém se Monty Burns, sociopatický ředitel jaderné elektrárny, pokouší koupit přízeň obyčejných lidí a pomáhá si k tomu i pořádáním oslav.

Klusák bohužel nadějný motiv kupování přízně zabíjí doslovností. V závěru nechává Babiše na jakémsi mejdanu pařit na šlágr Can’t Buy Me Love. (Připomeňme, že zmíněná epizoda Simpsonových nese název Monty Can’t Buy Me Love.) Aby to nebylo málo, přes titulky zazní Bohúš z Dědictví: „Teď si vás kúpím všecky.“

Další čtení

„A tak je to s celou debatou o koncentraci moci v Česku: mluvíme hodně o jednotlivých jménech, málo o oligarchii jako celku s jednotným zájmem. Řešíme, která redakce se zaprodala nejvíc, ne jak z toho ven. Babiš, Bakala a Křetínský tím musí být nadšení. Individuální odpor jejich cíle neohrožuje.“

Babiš není problém. Problém je systém, který plodí Babiše

Kritizovat systém? Ne, raději přimalovat tykadla

Klusákův Babiš ze všeho nejvíc připomíná přihlouplou figurku „Babišky“ z kampaně TOP 09. Většinu jeho odpůrců to asi potěší: hele, jaký je to pitoreskní a směšný ani ne blbec, ale vlastně jen blbeček. (Mimochodem, touto zdrobnělinou Babiš ve filmu častuje komentátora Alexandra Mitrofanova.)

Matrix AB tak naplňuje šablonu, podle které se v Česku obvykle mluví, píše a uvažuje o mocných. Vymyslet anekdotu, přimalovat tykadla, utřít vtipem, upozornit na vady charakteru – to umí miliony. Pochopit mechanismus, jakým uchvacují moc, a najít a prosadit způsob, kterým ten neblahý trend zvrátit – to umí několik jedinců.

Možná namítnete, že se moje výtky míjejí s ambicemi dokumentu. Ten film ale produkovala Česká televize, což je spolu s Českým rozhlasem poslední vlivné médium, které nevlastní žádný z oligarchů. Vít Klusák je jeden z dvou nebo tří nejvýznamnějších českých dokumentaristů. Nadto má dokument v názvu slovo „matrix“, což dává doufat, že se bude soustředit spíš na síť mocenských vztahů než na miliardářovo nitro.

Čekat politický manifest by bylo opravdu troufalé, ale v dílo objevující a pojmenovávající podstatné souvislosti bychom doufat mohli. Smůla. O to větší, že právě takové prvoplánovité šití do předcházející generace politiků (do „Kradouska“ atd.) pomohlo do Strakovky „čistému“ Babišovi, který se v dokumentu několikrát chválí: „Nelžu, nekradu, pracuju a držím dole daně a rozpočet.“ Teď se ukazuje, i s Klusákovou pomocí, že ani Babiš není tak čistý, slušný a schopný, jak třetí rok opakuje.

Co bude dál? Ironie dějin se nepřestane otáčet: už teď vzniká prostor pro nového pana Čistého, neokoukaného „přirozeného vůdce“, který bude „světovej“, a který si v roce 2017 koupí dost lásky alespoň pro křeslo vicepremiéra. A tak pořád dokola, protože debata o tom, co je na manželství velkých peněz a velké politiky obecně a principiálně špatně, je v nedohlednu. My se radši smějeme.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

K S | 29. 11. 2015 14:36

V pořadí od nejméně podstatného:
1. Jeho vlastnictví jedněch z největších českých novin
2. Nevyjasněný způsob jak přišel na začátku devadesátých let k majetku + jeho role v StB/KSČ, která v tom nejspíš sehrála roli
3. Nulové ukotvení jeho hnutí v rámci nějakých ideí. To vám může přijít jako nepodstatné, ale politické strany potřebují ideové ukotvení, abychom jako voliči věděli, z čeho vycházejí při navrhování řešení problémů. Na čem se zakládá postoj ANO k uprchlické krizi? K zahraniční politice ČR? K roli ČR v EU? K naší hospodářské politice?
4./5. Totální střet zájmů Babiše jako podnikatele a Babiše jako politika. Ať už jde o to, že velká část jeho byznysu je v oblasti zemědělství (tj. přímá návaznost na státní dotace), nebo o to, že získá přístup k ekonomickým datům svých konkurentů, nebo o to, že naprosto netušíme, zda-li je jeho hospodářská a zahraniční politika vedena zájmem státním, nebo partikulárním zájmem podnikatelským.
4./5. Jeho několikrát proklamovaná nechuť k demokratickým procesům (parlament je žvanírna) nebo preference korporativistického systému (velké firmy spolupracující se státem, který je v podstatě řídí/odměňuje dotacemi a podporou) oproti širší ekonomické základně tvořené malými a středními podniky a jeho ochota využívat státní moc (EET) k dosažení téhle situace. To je zvláště nebezpečné, protože to přesně dává státu a korporacím daleko větší moc, než bychom si asi všichni přáli a zároveň to vytváří ekonomicky nebezpečnou situaci, kdy většina ekonomické síly státu je koncentrována v rukou několika jednotlivců.

+3
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

ctverec | 26. 11. 2015 18:19

Autor to neříká explicitně, ale je zřejmé, že vychází ze samozřejmého předpokladu, že Babiš je špatný. To autor prostě ví. Nutně je a musí být špatný. To je jasné. Teď už jen zbývá na to poukazovat, opakovat to dokola, a čekat, až to bude jasné všem. Ok, proč ne. Čekejme. Mně to zatím jasné není.

-2
+
-

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

ctverec | 26. 11. 2015 18:19

Autor to neříká explicitně, ale je zřejmé, že vychází ze samozřejmého předpokladu, že Babiš je špatný. To autor prostě ví. Nutně je a musí být špatný. To je jasné. Teď už jen zbývá na to poukazovat, opakovat to dokola, a čekat, až to bude jasné všem. Ok, proč ne. Čekejme. Mně to zatím jasné není.
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

K S | 29. 11. 2015 14:36
reakce na ctverec | 26. 11. 2015 18:19

V pořadí od nejméně podstatného:
1. Jeho vlastnictví jedněch z největších českých novin
2. Nevyjasněný způsob jak přišel na začátku devadesátých let k majetku + jeho role v StB/KSČ, která v tom nejspíš sehrála roli
3. Nulové ukotvení jeho hnutí v rámci nějakých ideí. To vám může přijít jako nepodstatné, ale politické strany potřebují ideové ukotvení, abychom jako voliči věděli, z čeho vycházejí při navrhování řešení problémů. Na čem se zakládá postoj ANO k uprchlické krizi? K zahraniční politice ČR? K roli ČR v EU? K naší hospodářské politice?
4./5. Totální střet zájmů Babiše jako podnikatele a Babiše jako politika. Ať už jde o to, že velká část jeho byznysu je v oblasti zemědělství (tj. přímá návaznost na státní dotace), nebo o to, že získá přístup k ekonomickým datům svých konkurentů, nebo o to, že naprosto netušíme, zda-li je jeho hospodářská a zahraniční politika vedena zájmem státním, nebo partikulárním zájmem podnikatelským.
4./5. Jeho několikrát proklamovaná nechuť k demokratickým procesům (parlament je žvanírna) nebo preference korporativistického systému (velké firmy spolupracující se státem, který je v podstatě řídí/odměňuje dotacemi a podporou) oproti širší ekonomické základně tvořené malými a středními podniky a jeho ochota využívat státní moc (EET) k dosažení téhle situace. To je zvláště nebezpečné, protože to přesně dává státu a korporacím daleko větší moc, než bychom si asi všichni přáli a zároveň to vytváří ekonomicky nebezpečnou situaci, kdy většina ekonomické síly státu je koncentrována v rukou několika jednotlivců.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Phoenix | 26. 11. 2015 11:15

"Pochopit mechanismus, jakým uchvacují moc, a najít a prosadit způsob, kterým ten neblahý trend zvrátit – to umí několik jedinců."

U Bureše je to celkem jednoduché. Agent StB, o kterém další dva agenti StB místopřísežně prohlásili, že nikdy nebyl agentem StB. Zrovna Bureš je krystalicky čistým důsledkem "Nejsme jako oni", ale něco podobného v dokumentu Víta Klusáka v produkci České Televize zazní velmi těžko, protože do vlastních model nikdo nekope.

Obecně stále platí to, že s rozkrádáním legálně naloupeného lze zatočit pouze tak, že se přestane legálně loupit (viz Bastiat). Vymýšlet stopadesátouosmou kontrolní skupinu opravdu nemá smysl.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

jenicek | 26. 11. 2015 11:48
reakce na Phoenix | 26. 11. 2015 11:15

ANO, Bureš je krystalicky čistým důsledkem "Nejsme jako oni".
Již staří Čechové věděli, že mladý visalec na stáří nekrade.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 26. 11. 2015 12:23
reakce na jenicek | 26. 11. 2015 11:48

Bureš je jen a pouze důsledkem neschopnosti a gaunerství bývalé trojkoalice. Kdyby se nechovali jak se chovali, kdyby si neudělali dobrý den ze svých voličů, tak Bureš nemá šanci uspět v politice. Takto jen spáchali skoro sebevraždu a dali Burešovi prostor. Nemá cenu řešit co by bylo kdyby.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Phoenix | 26. 11. 2015 12:23
reakce na jenicek | 26. 11. 2015 11:48

Samozřejmě nikdo neříká, že jsme měli jeho a podobné lidi fyzicky likvidovat. Ale nechat bývalé StBáky a komunistické pohlaváry, aby majetky (nabyté díky politickým konexím a neexistujícímu svobodnému trhu) bez omezení uplatnili na rodícím se svobodném trhu byl druhý extrém, který se nám vrací neustále (další kapitola jsou samozřejmě veksláci a šmelináři, lhostejno jestli se jednalo o Mrázka, Rittiga nebo Paroubka).
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 26. 11. 2015 12:28
reakce na Phoenix | 26. 11. 2015 12:23

Jak by jste to chtěl udělat? Vytvářet demokracii a svobodu ale vypsat seznam lidí kteří nesmí nic? Vy si již asi nepamatujete co se tehdy řešilo a jak byli všichni ze všeho vybití. Generálové po bitvě jsou vždy ti nejchytřejší. Komunistu v rodině měl každý, skoro každý měl nějaké máslo na hlavě, něco podepsal, někde plesal, někde chodil v průvodu, něco řekl na souseda. Copak právní vákuum, povinnost prokázat úmysl při podvodu a jiné perličky, které zavedli a prosadili revoluční frajeři po 1990 nebyly stejně zlé a do budoucna devastující, jako ti zbohatnutí nomenkalturní kádři?
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Phoenix | 26. 11. 2015 17:08
reakce na Martin | 26. 11. 2015 12:28

Po WWII také v Německu nezavřeli/nezastřelili každého, kdo byl členem NSDAP. Ale bylo pochopitelné, že bez denacifikace by se nedostali vůbec nikam. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, kde jak probíhala, jestli i ona neměla své stinné stránky a jestli se dnes díky "dědičné vině" náhodou reminiscence na WWII nepoužívají k dehonestaci názorových oponentů a totálnímu přeorání nejen Německa.

Po skončení totality zkrátka nemůžete říci "co jsme si, to jsme si, vy všichni, kteří jste si v minulosti díky pokřivenému systému nahrabali (vysoko postavení soudruzi, veksláci, šmelináři atd.), stojíte na stejné startovní čáře jako lidé, kteří proti systému přímo bojovali (nebo jen "stáli v průvodu")". Protože takové "Nejsme jako oni právě končí estébáky na ministerstvu financí (a ano, ne že by k tomu nepřispěly i některé bývalé vlády).

Zbytek Vašeho "argumentu" je variace na "A vy zase bijete černochy".
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

jenicek | 26. 11. 2015 13:25
reakce na Martin | 26. 11. 2015 12:28

Míra sviňství má rozeznatelné úrovně. Vyšší šarže StB nebo soudruzi z ÚV KSČ měli minimálně sědět a přijít o majetek. Pro špínu Burešova typu by to bylo memento, že neprojde všechno v klídku.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 26. 11. 2015 14:35
reakce na jenicek | 26. 11. 2015 13:25

Pro Bureše by se naprosto nic nezměnilo. Jednak nebyl nikde v čele partaje, ani si legálně nevytáhl ze státu žádné velké cifry. Jeho a dalších, obrovská výhoda, byli informace, on věděl jak, věděl co ale hlavně věděl jak na to. To by jste nezabavil ani náhodou. Tudíž, když my jsme tápali a hledali jak to vůbec v kapitalizmu funguje, učili se drahými chybami, tak on si vzal v pohodě obrovkou půjčku a konal. Zakázat mu to? Tak to udělá přes bílého koně, jako to dělali i antikomunisté co věděli zač je toho loket. Když dnes někdo bojuje proti komunistům, nebo Burešovi, jen tím říká, že sám si neví rady a za jeho problémy můžou ti druzí, ti zlí bývalí komunisté. Není důležité co bylo, to nezměníme. Důležité je co bude, a jak se zlepší a zbohatnou ostatní, bez ohledu na Bureše. Důležitá je jen budoucnost, minulost je pouze k poučení z chyb.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 27. 11. 2015 11:04
reakce na Martin | 26. 11. 2015 14:35

Vzal by si půjčku? To si myslíte, že se půjčky dávaly jen tak každému? To se nám snaží někdo namluvit, ale ve skutečnosti ty půjčky dostávali jen Babiš a jemu podobní nebo přímo kdo si zaplatil.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

KM. | 26. 11. 2015 15:00
reakce na Martin | 26. 11. 2015 14:35

Takže poučení z minulosti je KOLABOROVAT s totalitním systémem. Budete mít spoustu výhod a žádný trest Vás po pádu systému nečeká...
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Dnešní kolaboranti | 26. 11. 2015 20:08
reakce na KM. | 26. 11. 2015 15:00

Každý kdo dnes pracuje je kolaborant se státem. Tak to bylo i tenkrát. A teď měřte, o kolik centimetrů je vaše kolaborace větší než někoho jiného, o němž nemáte dostatek informací.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adeník | 26. 11. 2015 00:24

Bureš není dobrý člověk.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Frenky | 26. 11. 2015 18:15
reakce na Adeník | 26. 11. 2015 00:24

Citace - Adeník / 26.11.2015 00:24

Bureš není dobrý člověk.

To sice není, ale za peníze si tu "dobrotu" koupil. Kdo ma peníze, ma rozum.....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Max | 29. 11. 2015 11:10
reakce na Frenky | 26. 11. 2015 18:15

Ano, ano, stary problem dezorientovanych chudaku...ze lasku za penize nekoupis. Ano, za penize nelze koupit lasku, ale dobrotu. Protoze kdo ma peníze, ma rozum..., a vi, jak laska vznika a jak ji pestovat, aby kvetla.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!