Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vaše pravidelná dávka emocí

Proč mohou být „černé roky“ zlatou hodinou západního světa? A proč vznikají úspěšné firmy v San Franciscu?

O startupech - "mladých firmách hledajících opakovatelný a škálovatelný obchodní model" - jsem letos v knižních čtvrtcích psal několikrát. Jak začít s podnikáním nám tu radil investor Paul Graham, a taky chlapíci z firmy 37signals, kteří svůj úspěšný pankáčský přístup popsali hned ve dvou knihách, v nichž radí, že přerůstat konkurenci je pitomost a že učit se máte hlavně od dealerů drog.

Počítačem mi během roku ale proletěla také řada pozoruhodných esejí a blogpostů, které sice nevydají na samostatný článek, zmínku si ale rozhodně zaslouží.

Proč jsou v San Franciscu geekové a v New Yorku lamy

Třeba Antonio Garcia-Martinez, tvůrce marketingového nástroje AdGrok, se na blogu zostra pustil do vysvětlování důvodů, proč mladé dravé firmy vznikají skoro výhradně na západním pobřeží Spojených států. Jeho postřehy přitom neplatí jen o střetu "SF vs. NY", ale taky "USA versus Evropa", "západní Evropa versus Česká republika" nebo "Praha versus Hradec Králové".

"Mladí ambiciózní kluci mají dva cíle: s někým se vyspat a oslnit jiné ambiciózní mladé kluky. Ani jedno se vám v New Yorku nepodaří jen pro to, že se pochlubíte startupem." Zatímco lidé ve Velkém jablku obdivují "staré peníze", vydělané vašimi předky na burze a v právnických kancelářích, okolo San Francisca mají větší hodnotu peníze nové, které nosíte v kapse díky vaší vlastní kreativitě a píli.

Na východním pobřeží je standardem bohatnout tím, že sedíte na cenných informacích. Třeba realitní makléř vydělá pět tisíc dolarů jen proto, že přivede klienta do volného bytu. Na západě to ale funguje jinak. "V San Franciscu lidé nebudou platit dvouměsíční nájem šmelináři z realitky. Místo toho vytvoří Craiglist (populární webovou nástěnku pro inzerci, pozn. autora) a makléř bude zbytečný."

A ještě drobnost, kterou pochopí hlavně ti, kteří na Finmagu četli o bobos: v San Franciscu je víc kaváren než v New Yorku. Máte si tak kde dávat schůzky s partnery, kam utéct na levné kafe a kde kontemplovat. V téhle souvislosti si neodpustím postřeh, že když se v Česku mluví o podpoře podnikání, skoro výhradně se zmiňuje "tvrdá infrastruktura" - bohatství ale vzniká i mimo průmyslové zóny, do kterých vedou čtyřproudové silnice.

Rozdávejte pravidelnou dávku emocí

Seth Godin, o kterém už jsem párkrát psal, se v srpnu připomněl popisem patnácti stavebních kamenů moderní firmy. Vybírám čtyři:

 

 

  • Zabudujte do svého produktu virální marketing. Nečekejte ale, že si o něm lidi řeknou sami od sebe. Postavte jej tak, aby získali tím větší hodnotu, čím více lidem jej doporučí. Příklad? Všechny ty slevomaty - když si na nich to, co chci já, koupí i deset mých kamarádů, bude to stát ještě méně. Bestiálně účinné.

 

  • Předplatné vyhrává nad jednorázovými nákupy. Dealeři pervitinu o tom vědí svoje.

 

  • Vyprávějte příběh, vybudujte mytologii. Přestože je to víc než půlhodina cesty a není jisté, že si sednu, začal jsem chodit do hospody Na Božence. Když totiž ráno na Facebooku objevím vzkaz "Zdar a sílu, po Ryzáku se včera jen zaprášilo, takže dnes je připraven další kůň na startu, a to polotmavý, nefiltrovaný Grošák 14°," tak mám stokrát větší chuť na pivo, než kdybych někde viděl blikat "Gambrinus za 20 Kč". Čím víc emocí ve vašem příběhu bude, tím líp. Jak dodává Godin: Rozdávejte radost, neomezujte se na uspokojování potřeby po komoditě.

 

V největší tmě jsou nejlíp vidět hvězdy


Dnes se rozloučíme jedním z nejoptimističtějších textů, které jsem v poslední době četl. Steve Blank, investor ze Silicon Valley a autor definice startupu z úvodu článku, se ušklíbá nad všeobecným kafráním: "Je možné, že se selský rozum šeredně plete a že se druhá dekáda 21. století může stát nejslavnější hodinou západního světa a Spojených států především? Ano!"

Argumenty? Roste počet investorů a inkubátorů, pomáhajících začínajícím firmám s vývojem nových produktů. Celý proces se navíc ohromně zrychlil i zlevnil. Nepomohly tomu jen nové technologie, ale taky chytřejší přístup podnikatelů: "Namísto piplání se s maximálním množstvím funkcí se startupy snaží přijít na trh co nejrychleji s produktem, který nabízí nejmenší dostatečné množství funkcí."

Závratné tempo inovací se přenáší z internetových firem i do dalších oborů. Že se vám to nezdá? "Začínajících revolucí si nikdo nevšimne. Když Karl Benz drandil v roce 1885 okolo Mannheimu automobilem, nikdo neříkal: Za sto let bude takových jezdit půl miliardy," přirovnává Blank a půjčuje si verš Ralpha Waldo Emersona: "V největší tmě jsou nejlíp vidět hvězdy." Jen si pro samé hledání svého milionového nápadu nevykruťte krky.

Další pozoruhodní bloggeři ze světa startupů a investování

 

 

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK