Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ekonomie vděčnosti: Dolary schované za kouzelným slůvkem

Mají vám vaši zákazníci vůbec za co poděkovat? Pokud ne, skončíte brzo v lahvi od octa, varuje Gary Vaynerchuk. A radí: využijte sociální sítě k tomu, abyste jim ukázali, jak vám na nich záleží.

Gary Vaynerchuk má tak neuvěřitelný drajv a strhující projev, že snad musí šňupat kokain rourou od kamen. Schválně se podívejte na tohle krátké video.

Je to právě video, co Vaynerchuka proslavilo – a dík čemu se stal úspěšným podnikatelem a prodávaným autorem. Nejdříve i s pomocí průkopnického videoblogu Wine Library TV udělal z rodinné vinotéky kolos prodávající lahve po celých Spojených státech. Pak začaly být populární taky jeho další šoty, ve kterých vysvětluje, jak úspěšně obchodovat na internetu – a vůbec jak strhnout lidi pro svou značku.

Před rokem mu vyšla první kniha: Crush It. Rozplýval jsem se tu nad ní, protože v ní Gary srozumitelně a přímočaře popsal, jak internet nabízí možnost zběhnout z rutinního zaměstnání ke kreativnímu a naplňujícímu podnikání.

Před pár dny vydal druhý spis: Thank you Economy, což si můžeme přeložit jako Ekonomie vděčnosti. Ne že bych k němu neměl výhrady. Obdivuju a chválím ale zápal, s jakým Gary lidem, kteří svoje firmy a svou práci ještě nepropagují na sociálních sítích, vysvětluje, proč s tím co nejdřív začít.

Největší mýty o sociálních sítích a Garyho odpovědi

  • Investice do nich vložené se prý nevrátí. Gary na to říká: pokud vložíte úsilí do komunikace se zákazníky, výsledky uvidíte vždycky.
  • Úspěšnost snahy na Facebooku a Twitteru nelze přesně měřit. „Nástroje pro měření a vyčíslování toho, jak úspěšné je vaše počínání na sociálních sítích, jsou stále sofistikovanější a důvěryhodnější.“ To je ovšem pravda jen z půlky. Ano, v Google Analytics se můžete kochat tím, kolik lidí přišlo na váš web z Facebooku a kolik si jich tam něco objednalo. Těžko ale přesně zjistíte, jak třeba vaše úsilí pomohlo prestiži vaší značky. Nebo jestli by nebylo lepší místo celodenního mazlení se s facebookovou stránkou jen přidat nový status a radši inzerovat v místních novinách. Hádání nikdy neuniknete. Nicméně – od podnikání experimentů jste přece podnikatelé (nebo jejich zaměstnanci).
  • Sociální média jsou jen trend, který zas přejde. Ano, média přicházejí a odcházejí – noviny tu ale byly podle Garyho stovky let, rádio dominovalo domácnostem dvě desetiletí, po něm skoro půl století televize. Facebook, YouTube a Twitter by tu s námi mohly roky zůstat. Otázka však je, jestli vydrží i Foursquare, Gowalla, Flickr a řada dalších menších specializovaných sítí. A jak to bude s úspěšností jednotlivých služeb v jednotlivých zemích. Zkrátka: sociální média jako platforma pouhý trend určitě nejsou, připravte se ale na to, že jednotlivé weby můžou během roku uhynout a vám rázem budou týdny práce k ničemu.
  • Musíme mít přece kontrolu nad vší svojí komunikací! „Tahle lodička odplula,“ chechtá se Gary. Zákazníci vás na sociálních sítích mohou veřejně ostouzet – to by tam ale dělali i bez vaší přítomnosti. Aspoň se tak dozvíte, co si myslí, a zcela veřejně a hrdě budete moci případné problémy napravit.
  • Nemáme přece čas na to sledovat, co říká kdejakej Honza nebo Mařena! „Kdokoliv se kouká na své zákazníky spatra, směřuje ke katastrofě.“ Stát se součástí konverzace s Honzíky a Mařenkami je stejně důležité, jako mít pro ně webové stránky.
  • Zkoušeli jsme to, nefunguje to. Sociální média přece nejsou automat, do kterého naházíte drobné, a vypadne vám ranec peněz. Vyžadují pokorný, dlouhodobý přístup – a jeho vylepšování a ladění v mnoha krocích.

Pohádkový konec radši nečekejte

Vítejte tedy v ekonomice postavené na vděčnosti. I velké firmy a globální značky v ní můžou fungovat jako maloměstská masna, v které zná řezník zákazníky jménem, s dámami laškuje a pánům trpělivě vysvětluje, jak správně zacházet s masem na guláš. Najednou máte v ruce nástroje, pomocí kterých se sblížit se zákazníkem – a postarat se o to, aby vás měl rád a doporučoval vás dál.

Gary Vaynerchuk to s evangelizací Facebooku a Twitteru  začíná trochu přepalovat ve druhé části, kde se věnuje případovým studiím toho, jak drobní živnostníci s pomocí sociálních médií ke štěstí přišli. Nad příběhem sanfranciské zubařky Ireny Vaksman, která si trochu pokazila reputaci neúspěšnou kampaní se slevovými kupony, jsem slzel jak nad seriálem z lékařského prostředí. Své jméno si totiž Irena tak vytrvale a poctivě čistila komunikací s klienty na sociálních sítích, až o ní napsal web TechCrunch, což byla reklama jak bejk, a hlavně zadarmo...

Ale no tak, Gary, přece si nebudeme lhát, že to je normální příběh.

Dotkni se naší firmy, a dotkneš se člověka

Pointa Thank You Economy není naštěstí taková, že se skrz průkopnickou kampaň na sociálních sítích máte dostat do „velkých médií“ a čekat na příval zákazníků a peněz. Závěrečné rady krásně shrnují hlavní poselství knihy: bavte se s lidmi. Snažte se jim porozumět a získat si je pro sebe.

  • Namiřte všechny své marketingové snahy na emoce – a buďte kreativní až do extrému.
  • Mluvte jazykem svých zákazníků. (Nechtějí „komplexní řešení pro tepelnou úpravu masa”, chtějí gril!)
  • Starejte se o své zákazníky, o své zaměstnance, o svou značku – a dejte tomu všechno.

I někde v srdci toho vašeho eseróčka, které vyrábí nýty, prodává nátěry proti rzi, hubí krysy nebo dělá jakoukoliv jinou „málo sexy činnost”, je ukrytý ten maloměstský řezník, který se umí zeptat: „Co to bude dneska, paninko? Půl kila kýty, jako posledně?“ Dejte mu prostor. Vaši zákazníci vás za to budou zbožňovat.


Gary Vaynerchuk: The Thank You Economy. Vydalo nakladatelství HarperBusiness v březnu 2011. 256 stran, 13 dolarů.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK