Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ekonomie vděčnosti: Dolary schované za kouzelným slůvkem

| 24. 3. 2011

Mají vám vaši zákazníci vůbec za co poděkovat? Pokud ne, skončíte brzo v lahvi od octa, varuje Gary Vaynerchuk. A radí: využijte sociální sítě k tomu, abyste jim ukázali, jak vám na nich záleží.

Ekonomie vděčnosti: Dolary schované za kouzelným slůvkem

Gary Vaynerchuk má tak neuvěřitelný drajv a strhující projev, že snad musí šňupat kokain rourou od kamen. Schválně se podívejte na tohle krátké video.

Je to právě video, co Vaynerchuka proslavilo – a dík čemu se stal úspěšným podnikatelem a prodávaným autorem. Nejdříve i s pomocí průkopnického videoblogu Wine Library TV udělal z rodinné vinotéky kolos prodávající lahve po celých Spojených státech. Pak začaly být populární taky jeho další šoty, ve kterých vysvětluje, jak úspěšně obchodovat na internetu – a vůbec jak strhnout lidi pro svou značku.

Před rokem mu vyšla první kniha: Crush It. Rozplýval jsem se tu nad ní, protože v ní Gary srozumitelně a přímočaře popsal, jak internet nabízí možnost zběhnout z rutinního zaměstnání ke kreativnímu a naplňujícímu podnikání.

Před pár dny vydal druhý spis: Thank you Economy, což si můžeme přeložit jako Ekonomie vděčnosti. Ne že bych k němu neměl výhrady. Obdivuju a chválím ale zápal, s jakým Gary lidem, kteří svoje firmy a svou práci ještě nepropagují na sociálních sítích, vysvětluje, proč s tím co nejdřív začít.

Největší mýty o sociálních sítích a Garyho odpovědi

  • Investice do nich vložené se prý nevrátí. Gary na to říká: pokud vložíte úsilí do komunikace se zákazníky, výsledky uvidíte vždycky.
  • Úspěšnost snahy na Facebooku a Twitteru nelze přesně měřit. „Nástroje pro měření a vyčíslování toho, jak úspěšné je vaše počínání na sociálních sítích, jsou stále sofistikovanější a důvěryhodnější.“ To je ovšem pravda jen z půlky. Ano, v Google Analytics se můžete kochat tím, kolik lidí přišlo na váš web z Facebooku a kolik si jich tam něco objednalo. Těžko ale přesně zjistíte, jak třeba vaše úsilí pomohlo prestiži vaší značky. Nebo jestli by nebylo lepší místo celodenního mazlení se s facebookovou stránkou jen přidat nový status a radši inzerovat v místních novinách. Hádání nikdy neuniknete. Nicméně – od podnikání experimentů jste přece podnikatelé (nebo jejich zaměstnanci).
  • Sociální média jsou jen trend, který zas přejde. Ano, média přicházejí a odcházejí – noviny tu ale byly podle Garyho stovky let, rádio dominovalo domácnostem dvě desetiletí, po něm skoro půl století televize. Facebook, YouTube a Twitter by tu s námi mohly roky zůstat. Otázka však je, jestli vydrží i Foursquare, Gowalla, Flickr a řada dalších menších specializovaných sítí. A jak to bude s úspěšností jednotlivých služeb v jednotlivých zemích. Zkrátka: sociální média jako platforma pouhý trend určitě nejsou, připravte se ale na to, že jednotlivé weby můžou během roku uhynout a vám rázem budou týdny práce k ničemu.
  • Musíme mít přece kontrolu nad vší svojí komunikací! „Tahle lodička odplula,“ chechtá se Gary. Zákazníci vás na sociálních sítích mohou veřejně ostouzet – to by tam ale dělali i bez vaší přítomnosti. Aspoň se tak dozvíte, co si myslí, a zcela veřejně a hrdě budete moci případné problémy napravit.
  • Nemáme přece čas na to sledovat, co říká kdejakej Honza nebo Mařena! „Kdokoliv se kouká na své zákazníky spatra, směřuje ke katastrofě.“ Stát se součástí konverzace s Honzíky a Mařenkami je stejně důležité, jako mít pro ně webové stránky.
  • Zkoušeli jsme to, nefunguje to. Sociální média přece nejsou automat, do kterého naházíte drobné, a vypadne vám ranec peněz. Vyžadují pokorný, dlouhodobý přístup – a jeho vylepšování a ladění v mnoha krocích.

Pohádkový konec radši nečekejte

Vítejte tedy v ekonomice postavené na vděčnosti. I velké firmy a globální značky v ní můžou fungovat jako maloměstská masna, v které zná řezník zákazníky jménem, s dámami laškuje a pánům trpělivě vysvětluje, jak správně zacházet s masem na guláš. Najednou máte v ruce nástroje, pomocí kterých se sblížit se zákazníkem – a postarat se o to, aby vás měl rád a doporučoval vás dál.

Gary Vaynerchuk to s evangelizací Facebooku a Twitteru  začíná trochu přepalovat ve druhé části, kde se věnuje případovým studiím toho, jak drobní živnostníci s pomocí sociálních médií ke štěstí přišli. Nad příběhem sanfranciské zubařky Ireny Vaksman, která si trochu pokazila reputaci neúspěšnou kampaní se slevovými kupony, jsem slzel jak nad seriálem z lékařského prostředí. Své jméno si totiž Irena tak vytrvale a poctivě čistila komunikací s klienty na sociálních sítích, až o ní napsal web TechCrunch, což byla reklama jak bejk, a hlavně zadarmo...

Ale no tak, Gary, přece si nebudeme lhát, že to je normální příběh.

Dotkni se naší firmy, a dotkneš se člověka

Pointa Thank You Economy není naštěstí taková, že se skrz průkopnickou kampaň na sociálních sítích máte dostat do „velkých médií“ a čekat na příval zákazníků a peněz. Závěrečné rady krásně shrnují hlavní poselství knihy: bavte se s lidmi. Snažte se jim porozumět a získat si je pro sebe.

  • Namiřte všechny své marketingové snahy na emoce – a buďte kreativní až do extrému.
  • Mluvte jazykem svých zákazníků. (Nechtějí „komplexní řešení pro tepelnou úpravu masa”, chtějí gril!)
  • Starejte se o své zákazníky, o své zaměstnance, o svou značku – a dejte tomu všechno.

I někde v srdci toho vašeho eseróčka, které vyrábí nýty, prodává nátěry proti rzi, hubí krysy nebo dělá jakoukoliv jinou „málo sexy činnost”, je ukrytý ten maloměstský řezník, který se umí zeptat: „Co to bude dneska, paninko? Půl kila kýty, jako posledně?“ Dejte mu prostor. Vaši zákazníci vás za to budou zbožňovat.


Gary Vaynerchuk: The Thank You Economy. Vydalo nakladatelství HarperBusiness v březnu 2011. 256 stran, 13 dolarů.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!