Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Létání podle O'Learyho

Zatímco tradiční letecké společnosti se již druhým rokem potýkají se ztrátami a některé stojí na pokraji bankrotu, největší evropská aerolinka Ryanair nedávno odhadla svůj loňský zisk na 275 milionů eur. Úspěch low-costu je úzce spjatý s jeho generálním ředitelem Michaelem O'Learym. Mužem, který proslul nevybíravými výroky na adresy konkurentů, evropských komisařů i irských politiků ale třeba také zpoplatněním záchodků na palubách svých letadel.

Jeden z nejbohatších Irů stojí v čele společnosti od roku 1994. Za tu dobu se mu podařilo zvýšit počet přepravených pasažérů z 1,6 milionu v roce 1994 na bezmála 60 milionů cestujících v roce 2008. Tedy více než třicetkrát. A růst stále pokračuje. I proto se z Ryanairu stala létající nízkonákladová legenda a z O'Learyho, který koncept v Evropě prosadil, celebrita první třídy srovnatelná s indickým automobilovým průmyslníkem a vizionářem Ratanem N. Tatou. Oběma se podařilo sebrat punc exkluzivity a výjimečnosti dříve masově nedostupnému způsobu dopravy. Letenku za 10 eur si totiž může dovolit prakticky každý.

Ačkoli se říká, že cenová válka je cestou do pekel, Ryanair dokáže být i při velmi nízkých cenách letů ziskový. Vše podle motta: „Chceš-li cokoliv jiného než své sedadlo, zaplatíš!“ A lidé platí... Za přednostní nástup do letadla, za jiné než palubní zavazadlo, za jídlo, za vodu a dokonce i za použití toalety.

Nelze se proto divit, že Ryanair již nějaký čas přemýšlí o zavedení „létajících dobytčáků“, v nichž by lidé přišli i o svá sedadla a celou cestu by prostáli. Více lidí rovná se více použitých toalet, více prodané vody a více okoralých sendvičů.A ty se zase rovnají vyšším ziskům.Taková je budoucnost létání podle Ryanairu.

Čtyři hlavní principy

Při rozjezdu aerolinky se O'Leary inspiroval za oceánem u nízkonákladové letecké společnosti Southwest Airlines. Přijal i její čtyři hlavní principy: létá se jen s jedním typem stroje, udržují se nízké režijní náklady, eroplány musejí být neustále v pohybu a ruší se všechny do té doby samozřejmé věrnostní programy - žádné míle zdarma.

K této základní čtyřce pak O'Leary přidal mnoho vlastních „vylepšováků: Ryanair létá na „béčková“ a klidně i „céčková“ letiště, kde navíc tvrdě vyjednává o letištních poplatcích.

Na neochotu ustoupit doplatila i Ruzyně. Kvůli vysokým cenám ji Ryanair ze svého seznamu destinací bez mrknutí vyškrtl. A to se předtím společnost neváhala prezentovat jako zachránce, který spasí jak největší české letiště, tak i domácí cestující v momentě, kdy zkrachuje ČSA.

Arogantní excentrik

Padesátiletého O'Learyho ale kromě nálepky velmi tvrdého a velmi úspěšného byznysmena provází i pověst arogantního excentrika, který nešetří hanlivými a sexistickými urážkami. Třeba na tiskové konferenci k plánovaným letům přes Atlantik O'Leary prohlásil, že „byznys třída sice bude pekelně drahá, ale cestující dostanou na oplátku nejen postel ale i pořádný blowjob“ a že „Němci mají zřejmě nudný sexuální život“ (viz. video níže). Svůj cíl – vyvolat mediální bouři a rozšířit povědomí o značce – to splnilo na sto procent. Už jste někdy slyšeli o videu z tiskové konference, které by se stalo nejsledovanější nahrávkou dne na You Tube?

Zdroj: You Tube

Od O'Learyho to ale schytali i další: své konkurenty z British Airways neváhal nazvat „brutálně drahými násilníky“ a cestovní agenty dokonce „parchanty, kteří by měli být vyvedeni ven a zastřeleni.“ Třešničkou na dotru pak byla originální výzdoba jeho flotily po krachu slovenské SkyEurope. Každé letadlo odlétající ze střední Evropy v tu dobu zdobil obrovský nápis „Bye bye, SkyEurope.“

O'Leary zkrátka pochopil, že pár dobře mířených podpásovek nebo kalendář s akty letušek propíraný na internetu vyjdou mnohem levněji než celosvětová televizní kampaň s Kevinem Costnerem. Roční marketingový rozpočet firmy se tak s klidem vejde do pěti milionů eur, což je na podobně velkou firmu (navíc podnikající v letecké dopravě) směšná částka.

Obr.: Magda - letuška měsíce června (takhle se dělá levná reklama)

A pokud si myslíte, že O'Learymu vadí, že je jedním z nejméně oblíbených lidí ve svém oboru, jste úplně vedle. „Je mi to totálně u zadnice. Jsem tady od toho, abychom prodávali víc letenek. O ničem jiném to není,“ vysmívá se konkurenci spokojnený Michael O'Leary.

Foto: profimedia.cz

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK