Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Big Brother na kolečkách

D-FENS
D-FENS
4. 5. 2011

Dopravní podnik města Prahy nám oznámil, že hodlá vzít na svá bedra některé z mnoha úkolů Velkého bratra. Je to logické. Potenciál této firmy je nevyčerpatelný a zlepšovat už prostě není co.

Big Brother na kolečkách

Tramvaje ze sedmdesátých let vůbec nejezdí po rozbitém svršku a řidiči už nemusejí přehazovat výhybky klackem, že? A po nedávném zásadním upgrade vozů T6, spočívajícím v záměně kožených řemínků na bondage spokojených cestujících za plastová madla, už ke spokojenosti nechybí vůbec nic. Uživatelé povětšinou zchátralé autobusové dopravy jsou také šťastní. A když ne, ochotní a slušní řidiči rádi udělají, co jim na očích uvidí. Tedy po tom, co si odplivnou a třikrát pod fousy zabrblají „Vyliž si prdel“. O metru je taky škoda hovořit, to je dokonalost sama. A právě na metro se soustředí nejnovější plán, jak v zájmu zkvalitňování služeb fízlovat cestující.

74d51as16xe71261a

Fungovat to má asi takto. Každý občan vstoupivší do metra bude automaticky opticky oskenován, samozřejmě bez svého vědomí. Obrázek bude následně vyhodnocen a přiřadí se k němu identita. Nikoli ta občanská, kterou nám rodiče vybrali volbou správného shluku písmen, staneme se kódy. Občan vstoupí do dopravního systému, kde se z něj stane entita 74d51as16xe71261a. Jakýkoli další výskyt entity 74d51as16xe71261a bude opět rozpoznán a opět zaznamenán, takže po čase naplní entita 74d51as16xe71261a jakousi pomyslnou mapu, která bude determinována jejím sociálním postavením, zvyky a zálibami. V pátek do hospody na Jiřák. V úterý za milenkou, která bydlí na stanici Dejvická, á, přibližně každý čtvrtý týden chodí dříve, to je zajímavá perioda…

Ovšem entita 74d51as16xe71261a není v systému sama. A tak se stane, že entita 74d51as16xe71261a potká entitu 01x29bc33xe11475y, která byla také řádně a v souladu s přepravním řádem naskenovaná, a ztratí spolu pár slov. V tom okamžiku nevzniká pouze mapa pohybu, ale také mapa sociální sítě, takový malý Facebook. Dopravní podnik tak prostě přidá první entitu té druhé do přátel. A obráceně. Pokud tak bude 01x29bc33xe11475y v budoucnu obviněna (obviněn, obviněno) z nějakého odporného zločinu, třeba z popírání holokaustu, globálního oteplování nebo odmítání finanční pomoci jiným zemím EU, stane se 74d51as16xe71261a také předmětem vyšetřování. A je jedno, z jakého důvodu spolu mluvili, ačkoli byl možná předmětem hovoru pouze rozepnutý poklopec na stanici Dejvická.

Entity v systému vykazují určité způsoby chování. Přijdou, čekají na vlak, odjedou vlakem... 74d51as16xe71261a stojí a nechává ujíždět vlaky? To není obvyklé. Pošleme za ním fízla, aby to okouknul... Máme se na co těšit.

Bez klobouku, bos…

Pokud by si entita myslela, že si nasadí klobouk a bude v pohodě, tak se entita mýlí. Dokonce i lidská chůze je jednoznačně vyhodnotitelná. Je jedno, jak rychle entita jde, protože její chůze obsahuje dynamický stereotyp, prvek, který je pro ni jedinečný, a pokud je dost času a příležitostí jej sledovat, lze entitu identifikovat, i kdyby jednoho dne měla na hlavě sombrero a byla nabalená jako sněhulák. Především ale  – takto získané výsledky lze mnohonásobně ověřovat, protože entita do metra pořád přichází a odchází.

„ABL je partnerem výzkumu forenzní identifikace osob podle dynamického stereotypu lokomoce. Společnost ABL, a. s., která má v České republice dominantní postavení v oblasti bezpečnostních služeb na poli obchodních center, představuje výzkumný projekt forenzní identifikace osoby podle dynamického stereotypu lokomoce, který připravuje tým prof. PhDr. Jiřího Strause, DrSc.“ (Podle tiskové zprávy společnosti ABL).

Aktivistům působícím na poli ochrany osobních dat nedalo spát, proč je Openkrad na jméno a proč není anonymní. Nikdo totiž uspokojivě nevysvětlil, proč by na jméno měla být. Tohle je odpověď. Do mozaiky spadne poslední kamínek, který propojí získaný obraz se jménem, 74d51as16xe71261 se stane Jarmilem Dvořákem. Je to vychytralé. Kdyby to udělali opačně  – implementovali fízlí systém a až pak rozdali lidem identifikátory, řada lidí by svůj čip odmítla. Když se to udělá opačně, bude to fungovat mnohem lépe... Zbývá odpovědět na otázku, proč vlastně.

Proč?

Dopravní podnik, který už přepravil stamiliony cestujících, aniž by celá desetiletí narazil na nějaký závažný bezpečnostní incident vycházející od pasažérů, nechává za jistě nemalé částky vyvíjet absurdní systém na fízlování svých zákazníků  – cestujících. Organizace, která je závislá na dotacích v celkové výši asi jedenáct miliard ročně, hodlá utratit za vybudování elektronického koncentráku čtyři miliardy korun. To zhruba odpovídá částce, kterou dopravní podnik získá na tržbách za celý rok (asi 4,7 miliardy) a jen o málo méně, než vydá na veškeré personální náklady za stejné období. Kdybyste byli v roli soukromého majitele dopravní firmy a zvažovali takovou investici, nutně dojdete k závěru, že se nikdy nemůže vrátit. Na vybudování systému je tudíž asi jiný zájem než ekonomický, pravděpodobně státní.

Kromě fízlování a získávání dat o každém z nás k tomu všemu ještě přidejte rozmetání soukromí. Sice nás budou státní, městské, dopravněpodnikové a nevím ještě jaké bezpečnostní autority poučovat a ujišťovat, že data jsou řádně zabezpečena a není se třeba bát jejich zneužití, jenže… Státní autority, a dokonce sama policie selhávají v ochraně těchto dat tak často a ochotně, že to snad musí být záměr. Stačí si vzpomenout na video z výslechu Otakara Tomka, který byl podezříván z vraždy nezletilé Anny Janatkové, nebo na fotky zastřeleného hudebníka Svobody. Na další případy si vzpomeňte sami.

Orální úspory

Stát na jedné straně vyzývá k šetření, ale šetří pouze orálně, ohledně fízlovských technologií jako by žádné restrikce neplatily. Řeč byla také o dálničních tabulích, které se jevily mnohonásobně předražené, jejich cenu také nikdo uspokojivě nevysvětlil a pomalu se dostává ven, že jako bonus budou také obsahovat fízlí technologie, o kterých „se zapomnělo“ informovat veřejnost. Tedy ty idioty, kteří to ze svých daní platí.

Ale zpátky do metra… Velmi mě zaujalo vysvětlení představitelů konsorcia firem Saab a AŽD, které projekt pro dopravní podnik připravují, že obdobný systém je již nasazen na letišti ve Stockholmu a ve věznicích v Austrálii a Švédsku. Výhrůžka „ty jednou přijdeš do kriminálu“ tak v podstatě ztratí význam, protože kriminál si přijde pro nás, a ještě si do něj koupíme za své jízdenku.

Přeju fanouškům městské hromadné dopravy hezké a zajímavé dny. Přepravovat lidi už prostě nestačí, v tom báječném novém světě je jim třeba nabídnout něco navíc. Nebojte, oni nám to nakonec vysvětlí tak, že nebudeme nic namítat, a pokud ano, tak se najme nějaká ta agentura na vytváření veřejného mínění, která na vhodně zvolených příkladech ukáže veřejnosti, že to s ní vnitro a ABL myslí dobře. Je to přece kvůli našemu bezpečí, kvůli hledání ztracených dětí a důchodců s Alzheimerem, proti teroristům, a kdo je slušný člověk, ten se nemá čeho bát.

Článek vyšel na webu http://www.dfens-cz.com/.

Redakčně (velmi mírně) upraveno.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze
D-FENS

D-FENS

Pokud vás zajímá, jak jsem přišel na pojmenování D-FENS, tak vězte: V roce 1993 byl natočen film Volný pád (Falling Down) s Michaelem Douglasem v hlavní roli. Hlavní postava filmu, bývalý specialista na... Více

Související témata

ABLAŽDbig brotherdopravní podnikDPPOpencardSaab
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo